Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kyliam schreef:mijn enige ervaring met bitloos was/is sitepull. ik heb er zelf 2. Eentje met zo`n gevlochten neusriem met een metalen kern. Behoorlijk scherp ding. Omdat de neus van het paard waarbij ik hem gebruik heel gevoelig is (of altans de huid) heb ik er een neusbontje rond.
Mijn andere sitepull heeft een platten leren neusriem.
Ik was er altijd heel tevreden over tot vorige week mijn paard echt zwaar op hol sloeg. En wat pmarena zegt herken ik wel. Paard deed neus de lucht in, en ik had niks meer te zeggen. Geen stuur of rem meer. Met zit en stem was het net niet genoeg om hem rustig te krijgen. Dus dat was zwaar poedersuiker.
mij lijkt het kruislingssysteem ook niet echt iets. Dus ik ben nog aan het bedenken wat ik hier mee ga doen.
Aan alle optomingen zitten voor en nadelen aan denk ik ...
lailapri schreef:Ik heb de marylott variant, als je in de buurt woont mag je wel uitproberen op je pony, heb ook nog kaak gekruisd systeem erbij.
Miekje1979 schreef:Aan de discussie kan ik weinig toevoegen, heb te weinig ervaring met de diverse bitloze optomingen. Voor wat ik ervan geprobeerd heb, werkte het kruislingse duidelijk niet voor mijn paard en mij. Sidepull idee werkte wel (ik had zelf een oud hoofdstel 'verknutseld' voor de gelegenheid). Ben echter 'gewoon' met een bit blijven rijden, ik reed toen vooral buiten en de mensen die ik daar onderweg tegenkwam, vinden een paard zonder bit per definitie eng (want stuurloos in hun ogen).
Ahem, wat ik eigenlijk wilde typen; nog even over die mevrouw in de winkel; kan het zijn dat zij het over een bosal heeft gehad?
Sjapaz schreef:Ik gebruik sinds enige tijd de barefoot contour bridle, en deze heb ik juist uitgekozen om de sidepull variant. Een kruislings systeem reageerde mijn paard niet goed op, en veel andere sidepulls spraken mij niet zo aan. Maar dit is een anatomisch gevormd leren hoofdstel, waardoor hij de druk erg goed verdeeld en heel prettig rijd vind ik zelf! Daarnaast kun je eventueel ook een bit erbij gebruiken, de bakstukken zijn heel makkelij kte bevestigen.
Ik ga na enkele maanden toch terug naar een bitje, omdat mijn paard daar toch beter op reageert uiteindelijk. Hij is bitloos ook prima te rijden maar buiten niet zonder bit, en daarnaast ben ik intensief aan het rechtrichten met hem, waar ik uiteindelijk dus toch een bitje bij nodig blijk te hebben, anders reageert hij net te weinig op mijn hoofdstel/neusriem, omdat hij dus juist niet scherp inwerkt, ik heb te weinig feeling ermee, weinig nuances kan ik ermee anabrengen. Dus ik ga met een kaptoom en bit rijden, en dubbele teugels, om altijd optimaal mijn hulpen te kunnen geven. Hij is dus eventueel te koop... Ongeveer 5 maanden oud.