hybrid horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:28

Ik heb inmiddels ook wat meer gezien van het Hybrid Horsemanship en ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook wel hele goede dingen tussen vind zitten. Het is jammer dat dit topic is begonnen met dat filmpje waar voor je gevoel een paard gewoon gevloerd wordt.
Dan krijg je meteen een negatief verwachtingspatroon en helaas ook een negatieve discussie
Het blijft er voor een leek een beetje vreemd uitzien, maar ik ben toch ook onder de indruk van sommige andere dingen die ik heb gezien. Met mijn 'geduld' krijg ik mijn paard mooi niet het water in, misschien toch wat trucks gebruiken van Williamson ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:04

Woogy schreef:
Als er iemand werkelijke antwoorden wil over Hyrbid Horsemanship of Paul 'Endo' Williams kun je ze bij mij krijgen.
Ik heb de eer gehad met deze grootmeester te werken en heb ontzettend veel van hem geleerd.

Wat een geweldige ervaring moet dat zijn geweest!!! *D

Ik vind hem geweldig, een op en top paardeman!! Iemand met echt liefde voor paarden

Ik volg hem al een aantal jaren op youtube, in het begin werd hij alleen maar door iedereen afgezeken, maar bleef altijd super vriendelijk in zijn antwoorden, en nu is het precies andersom en vindt iedereen hem geweldig.

Jammer dat bij veel van zijn filmpjes de muziek is weggehaald ivm auteursrechten hij heeft altijd zulke toepasselijke nummers... ;)

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:41

Nou dankzij Chendo ben ik meer hierover gaan lezen en mij spreekt het ook zeker aan :D

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:50

Walsertje schreef:
Nou dankzij Chendo ben ik meer hierover gaan lezen en mij spreekt het ook zeker aan :D

;)

se7entje

Re: hybrid horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:05

Wil toch ook even reageren.
Wat lijkt het me gaaf om net als Woogy daar ervaring op te doen.
Ik denk ook echt dat het een paardenman is en dat deze methode echt alleen voor de ervaren mensen of onder begeleiding van gedaan moet worden.
En ik zie het ook als een laatste redmiddel, een paard wat zo 'dominant' is, moet zich leren overgeven.
En dat is denk ik wat hier de bedoeling van is, tuurlijk ziet het er niet zo fraai uit maar hij doet alles in rust en nagedacht en ik vind hem geen (onnodig) geweld gebruiken.
Hij is gewoon heel duidelijk.
Maar goed, ik zeg ook, dit is niet een manier die je zomaar toepast, maar zou wel een laatste redmiddel kunnnen zijn.
En dit lijkt me beter dan een paard helemaal tot moes slaan.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:19

ziet er idd niet erg fijn uit! Nh lijkt me paardvriendelijker

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:25

Ik ben denk ik ook een van de weinige die met het filmpje geen moeite heeft. Ik zie dagelijks dingen die 10x erger zijn.
Ik zie een man die een bepaalde methode gebruikt maar wel heel vriendelijk en geduldig is. Dat het dier weer op stond bleef die man gewoon rustig en de paarden zien er ook niet gestresst uit ofzo.

Het is apart maar ik vind het geen dierenmishandeling ofzo.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:18

ik heb me al vaker uitgesproken over deze "horsemanship" en ik vind 't die naam niet mag hebben,
want 't is DIERONVRIENDELIJK, ONRESPECTVOL, EN VERSCHIKKELIJK

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:37

HorsesWoman schreef:
ik heb me al vaker uitgesproken over deze "horsemanship" en ik vind 't die naam niet mag hebben,

En waarop baseer je dat?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:57

@HorsesWoman. Dan zou je misschien toch nog wat meer filmpjes moeten bekijken. Ik vind hem namelijk heel geduldig met de paarden omgaan. De dieren waar hij mee werkt worden er naar mijn mening beslist niet minder op.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:06

dblijham schreef:
@HorsesWoman. Dan zou je misschien toch nog wat meer filmpjes moeten bekijken. Ik vind hem namelijk heel geduldig met de paarden omgaan. De dieren waar hij mee werkt worden er naar mijn mening beslist niet minder op.

Helemaal mee eens, ik was ook op het verkeerde been gezet door het eerste filmpje.
En als je je er verder in verdiept kom je daar toch van terug hoor, hij doet echt knappe dingen!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:59

_Chendo_ schreef:
HorsesWoman schreef:

En waarop baseer je dat?

[NH] NH tegen HH

Hier staat waarop ik dat baseer,
en zitten mischien ook goede stukjes door,
maar een paard laten flauwvallen is ziek.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:43

HorsesWoman schreef:
[NH] NH tegen HH

Oke, je hebt je niet genoeg erin verdiept dus. Want het paard valt namelijk niet flauw. Hij word zwakker, maar valt echt niet flauw, ze vinden zelf hun weg naar de grond en zijn gewoon bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:53

HorsesWoman schreef:

Misschien moet je het anders formuleren. Dat VIND JIJ ziek. En dat ligt toch echt aan je eigen moraal, je ethiek en referentiekader. Zoals al eerder in dit topic en het vorige topic is opgenoemd, is in het land der blinden, eenoog koning. Vergeleken met de manier van beleren die vaak wordt toegepast in de wereld van de paardenkoersen, en het feit dat er weinig geduld is als dieren een andere aanpak nodig hebben dan wat er standaard meegenomen wordt, is deze man een openbaring.

En dan roep ik ook in jouw geval wat ik al eerder geroepen heb: wie ben jij om te beslissen dat een trainingsmethode, die eventueel een paard het leven kan redden, niet meegenomen mag worden omdat JIJ daar een probleem mee hebt? Moet het paard dan maar dood omdat JIJ het ZIEK vindt?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:07

Als je bereid bent om een beetje verder te kijken dan zul je ook zien dat zijn methode wel iets meer inhoud als "elk paardje platleggen".
Ik heb zelf een aantal dingen gezien waarvan ik denk dat ik ze zeker in mijn achterhoofd hou als ik met mijn paarden bezig ben. Kijk bijvoorbeeld het filmpje "watertrap" maar eens, misschien dat je dan iets genuanceerder kunt denken hierover.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:11

Cassidy schreef:
HorsesWoman schreef:

En dan roep ik ook in jouw geval wat ik al eerder geroepen heb: wie ben jij om te beslissen dat een trainingsmethode, die eventueel een paard het leven kan redden, niet meegenomen mag worden omdat JIJ daar een probleem mee hebt? Moet het paard dan maar dood omdat JIJ het ZIEK vindt?

Dat is dan ook weer 't andere uiterste, als er geen andere oplossing is, oke,
maar om jonge paarden zo in te rijden, VIND Ik ziek.
Ze vallen mischien niet flauw, maar dat zwak worden vind ik al genoeg,
en trouwens, bekijk de filmpjes, sommige paarden liggen een tijdje levenloos op de grond.
Hij trekt hun benen onder hun uit, "dwingt" ze naar de meest kwetsbare positie
die er maar is, namelijk liggend en niet kunnen op staan,
en dan laat hij ze mischien zien dat er niks gebeurt, maar ik denk niet dat
een paard dat prettig vind,.

Maar voor de gene die vinden dat mijn reactie niet klopt, lees 't hele andere topic eventjes door!
Laatst bijgewerkt door HorsesWoman op 05-04-10 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:12

Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat die paarden blijven liggen omdat ze zich overgeven.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:13

se7entje schreef:
Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat die paarden blijven liggen omdat ze zich overgeven.

Als ik de filmpjes bekijk, zie ik wat anders, de ogen draaien weg en ze vallen in elkaar,
maar dat is wat IK zie. En anders, is 't toch nog steeds het paard DWINGEN
om zich zelf over te geven?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:16

Ik vind het wel jammer dat er in dit topic zo geschreeuwd wordt.
Het eerste filmpje lijkt zeker voor iemand die hier niets vanaf weet zeer heftig.
Als er dan verder over en weer zo gepikeerd wordt gereageerd komt dat de HH niet ten goede. Het is niet leuk om door geruzie heen te lezen, terwijl het juist een eye-opener zou zijn om je wat meer in HH te verdiepen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:20

Cassidy schreef:
Niet alleen filmpjes, ook hele discussies over deze methode zijn de revue gepasseerd.

Hieronder 19 pagina's discussie over deze methode, en mijn mening staat daar ook tussen.

[NH] NH tegen HH

Samengevat: in het land der blinden is eenoog koning. Mijn methode is het niet, maar als er via deze methode paardenlevens kunnen worden gered, mag hij wat mij betreft zijn gang gaan.

(Het is geen drukpunt wat deze man hanteerd, er wordt bloedtoevoer naar de hersenen onderbroken door het hoofd op een bepaalde manier te draaien. Paard valt dus flauw, intussen kan de ruiter erop en voordat het paard doorheeft wat er is gebeurt en weer bij zinnen is, is hij allang weer gaan staan en heeft een paar passen gezet.)

Hier ben ik het dus helemaal mee eens,
het paard valt wel degelijk flauw, en ik vind 't verschikkelijk.
alleen als je er paarden levens mee red, ja dan is dit beter,
ik denk dat we dit wel een beetje met een Join-up kunnen vergelijken.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:26

Ok, ik zou er zelf ook niet mee beginnen als er nog niks fout is gegaan, maar ik geloof niet dat dit de doorsnee paarden zijn, en dat die wel degelijk een andere aanpak nodig hebben.
En als dit werkt met dwang, wat we tenslotte allemaal gebruiken, de een wat meer dan de ander, dan vind ik dat best.
Beter dan een paard tot moes slaan, en geloof me, dat gebeurd er met dit soort paarden.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:34

se7entje schreef:
Ok, ik zou er zelf ook niet mee beginnen als er nog niks fout is gegaan, maar ik geloof niet dat dit de doorsnee paarden zijn, en dat die wel degelijk een andere aanpak nodig hebben.
En als dit werkt met dwang, wat we tenslotte allemaal gebruiken, de een wat meer dan de ander, dan vind ik dat best.
Beter dan een paard tot moes slaan, en geloof me, dat gebeurd er met dit soort paarden.

Ja maar als je op internet gaat kijken, zie je ook genoeg "brave" paarden met wie dit gedaan word.
Maar dat is net als bij je join-up, moet 't alleen gebruik worden als laatste methode,
als er verder niks lukt, en niet voor gewoone paarden

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:43

Indd, dat ben ik met je eens.
Al kan ik over join up nie veel zeggen want daar heb ik me niet in verdiept.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:20

se7entje schreef:
Indd, dat ben ik met je eens.
Al kan ik over join up nie veel zeggen want daar heb ik me niet in verdiept.

Moet zeggen dat een join up vele malen stress voller is dan tappen.

Ach, ik ga de discussie ook eigenlijk niet meer aan hier. Diegene die zich er in willen verdiepen, super tof dat je verder wilt kijken!
Ik vind het een geweldige manier van beleren. Als het niet nodig is, dan is het niet nodig, maar anders... ideaal!

Ja, ik ben "fan"!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:23

Ik ben geen voorstander van de Join Up, laat ik dat even voorop stellen.

Maar ik durf met stelligheid te zeggen dat de TAP niet door allerlei kinderen met Shetjes toe wordt gepast (en dat drie keer in de week) omdat ze aansluitend zo lief als een hondje achter je aanlopen.

De JU, en dan met name al die demonstraties die gegeven worden, en de reclame die ervoor wordt gemaakt, wekken de indruk dat het heel makkelijk zelf te proberen is. Het krijgt de plek niet die het behoort te hebben, namelijk een trainingsmethode die in ervaren handen hoort, en waar nog een heel traject op volgt.

Behalve de filmpjes op Youtube, heb ik nog niemand relame zien maken voor de TAP.
Ik zie niemand klakkeloos kopieren, sterker nog, zou ik hem toe willen passen kan ik dat niet doen vanaf dat filmpje.

Dus al dat geblaat over een trainingsmethode die in handen hoort van Professionals, en die bij de TAP dan ook door de Professional wordt toegepast, snap ik dus even niet.
Niemand verwacht van jullie dat jullie hem gaan toepassen. Maar een mening hebben over een methode die op het moment dat het nodig is toegepast kan worden (en door die Professional ook toegepast wordt), zonder dat je ook maar enig benul heeft wat het doet, een mening vormen alleen op grond van een filmpje, vind ik ronduit achterlijk.