naturals: hebben jullie ook andere dieren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: naturals: hebben jullie ook andere dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:48

Het valt me wel op dat de mensen die "natural" zijn de andere dieren juist "gehokt" zijn. (:)
Ik denk dat iedereen zijn of haar dieren zo goed mogelijk houdt... Of je dan een "natural" bent weet ik niet.

Daniektroum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:53

tsja ik heb 23 dieren :

6 volwassen kippen en hanen
5 kleine kuikentjes
3 cavia''s ( laatst een overleden :( )
7 konijnen
2 katten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:56

MamboBeach, ik snap je eerste zin niet helemaal. ;)

Maarre..... ik vind het ook wel apart dat mensen je 'natural' noemen, als je je paard 24/7 buiten houdt. Ken zat mensen die dat ook doen met hun paarden, maar die toch niet helemaal onder dat 'hokje' vallen.
Dussss........

Verder vind ik het vooral gewoon gezond verstand gebruiken, dat ik mijn paard lekker buiten hou. Al hoewel ik er zeker wel heel bewust voor gekozen heb, want je moet in deze omgeving wel even je best doen om een fijne plek te vinden. Je hebt hier meer stallingen, waar ze 's winters opgesloten staan, dan stallingen met veel weidegang of waar ze uberhaupt dagelijks naar buiten kunnen. Vind ik persoonlijk schandalig, maar goed, daarom ga ik ook niet op zo'n stalling staan. :+

Overigens staat mijn konijnenhok nu al een hele tijd open, maar ze willen er niet uit. In de winter en zeker dan nog eens met deze nattigheid zitten mijn nijnen liever droog en warm bovenin in hun ruime hokkie. :D
Mijn buitenkat wil wel continu in en uit. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:59

Twiggy2008 schreef:
MamboBeach, ik snap je eerste zin niet helemaal. ;)

Maarre..... ik vind het ook wel apart dat mensen je 'natural' noemen, als je je paard 24/7 buiten houdt. Ken zat mensen die dat ook doen met hun paarden, maar die toch niet helemaal onder dat 'hokje' vallen.
Dussss........

Verder vind ik het vooral gewoon gezond verstand gebruiken, dat ik mijn paard lekker buiten hou. Al hoewel ik er zeker wel heel bewust voor gekozen heb, want je moet in deze omgeving wel even je best doen om een fijne plek te vinden. Je hebt hier meer stallingen, waar ze 's winters opgesloten staan, dan stallingen met veel weidegang of waar ze uberhaupt dagelijks naar buiten kunnen. Vind ik persoonlijk schandalig, maar goed, daarom ga ik ook niet op zo'n stalling staan. :+

Overigens staat mijn konijnenhok nu al een hele tijd open, maar ze willen er niet uit. In de winter en zeker dan nog eens met deze nattigheid zitten mijn nijnen liever droog en warm bovenin in hun ruime hokkie. :D
Mijn buitenkat wil wel continu in en uit. :D

Ik bedoel hetzelfde als jij! :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:19

Hier ook gezond verstand hoor, mijn beesten hou ik op de manier waarop zij aangeven het beste te kunnen functioneren en natuurlijk gedrag te vertonen. Voor mijn pony is dat veel buiten, voor een paard zou dat misschien anders zijn. Mijn katten kunnen gewoon niet buiten en mn hamsters kan ik niet groter huisvesten voor hun eigen gezondheid :P

Helemaal eens met Twiggy iig :Y)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:52

Wij hebben een hond en 4 kippen.
We wonen buitenuit, dus onze hond kan gaan en staan waar hij wil. Als er niemand thuis is word hij 'opgesloten' in een stukje waar een hondenhok staat en een stuk gras en een stuk verhard. Dus dan zit hij in een uitloopstal met paddock, als je het op de paardenmanier bekijkt ;).
Onze kippen hebben een hok van 1,5 bij 2 meter met een ingebouwd binnenhok met vanalles en nogwat. Ze hebben een luikje in het hok waardoor ze naar buiten kunnen en in ons land kunnen lopen, dus echte scharrelkippen. Savonds gaan ze zelf op stok en doen we de deurtjes dicht zodat er geen andere dieren bij kunnen en smorgens gaan de deuren weer open en kunnen ze weer buiten lopen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:23

stef schreef:
Maar ik vraag me wel af: Hebben mensen die hun paard op dergelijke wijze houden zelf nog andere dieren? Honden? Die niet dag en nacht los lopen en gefabriceerd voer krijgen? Katten? Een Vogel in een kooitje? Een vis in een kom? Een cavia of hamster misschien?
Of hebben hun voor hun andere dieren ook zoveel mogelijk voeding en leefruimte aangepast?

Je vergelijkingen gaan niet op.

Bijvoorbeeld, een vogel in een kooi, of een vis in een kom/bak, heeft altijd nog meer bewegingsruimte dan een paard in een box.
Een juiste vergelijking is: een paard in een box versus met een vogel in koektrommeltje, een vis in een jampotje, een konijn in een schoenendoos en een kat in een kattenbak.
Dit vindt iedereen not done, terwijl een paard in zo'n klein hokje en bovendien in z'n eigen uitwerpselen moet staan/liggen, een algemene norm is voor velen. ;(

Verder maakt het imo niet zoveel uit of je een kat echt vlees geeft of 'nep'-vlees uit een blikje. Een kat is er op gebouwd om vlees te eten, dus geef je 'm vlees, en geen sla of mandarijn. Een paard is er op gebouwd om continue ruwvoer te eten, dus geef je 'm continue hooi en/of gras, en geen kilo('s) fastfood in één keer zoals brok.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:34

JoviBan schreef:
Verder maakt het imo niet zoveel uit of je een kat echt vlees geeft of 'nep'-vlees uit een blikje.

Uuhm, weleens verdiept wat er gemiddeld in brokjes (wat de meeste katten krijgen) en wat er in blikvoer zit? Dat kun je ook lang geen 'vlees' meer noemen, zoveel troep en toegevoegde stoffen zitten er in. Dan kun je toch écht beter een stuk (biologisch ;) ) vlees aan je kat of hond voeren.
Imo wél te vergelijken met wat paarden aan brok krijgen voorgeschoteld ipv ruwvoer.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:39

wimmus schreef:
JoviBan schreef:
Verder maakt het imo niet zoveel uit of je een kat echt vlees geeft of 'nep'-vlees uit een blikje.

Uuhm, weleens verdiept wat er gemiddeld in brokjes (wat de meeste katten krijgen) en wat er in blikvoer zit? Dat kun je ook lang geen 'vlees' meer noemen, zoveel troep en toegevoegde stoffen zitten er in. Dan kun je toch écht beter een stuk (biologisch ;) ) vlees aan je kat of hond voeren.
Imo wél te vergelijken met wat paarden aan brok krijgen voorgeschoteld ipv ruwvoer.

Inderdaad! :j Van vlees is in veel blikvoer en droge brokjes amper sprake ...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:51

MamboBeach schreef:
Het valt me wel op dat de mensen die "natural" zijn de andere dieren juist "gehokt" zijn. (:)

Ik vind een kat die altijd binnen moet blijven (bijv.) heel wat anders dan een paard op stal. Gemiddeld heeft een binnenkat veel meer ruimte en keuzevrijheid dan een paard. Wie sluit z'n kat nou 23 uur per dag op in de magnetron? Als je het op die manier vergelijkt kun je gaan inzien hoe belachelijk men paarden huisvest. Het slaat echt nergens op...

Wat TS als extreem omschrijft is voor mij de "normale gang van zaken". Een paard, afgezonderd van andere paarden, opgesloten in een kooi, dát vind ik pas extreem :D.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:11

JoviBan schreef:
stef schreef:
Maar ik vraag me wel af: Hebben mensen die hun paard op dergelijke wijze houden zelf nog andere dieren? Honden? Die niet dag en nacht los lopen en gefabriceerd voer krijgen? Katten? Een Vogel in een kooitje? Een vis in een kom? Een cavia of hamster misschien?
Of hebben hun voor hun andere dieren ook zoveel mogelijk voeding en leefruimte aangepast?

Je vergelijkingen gaan niet op.

Bijvoorbeeld, een vogel in een kooi, of een vis in een kom/bak, heeft altijd nog meer bewegingsruimte dan een paard in een box.
Een juiste vergelijking is: een paard in een box versus met een vogel in koektrommeltje, een vis in een jampotje, een konijn in een schoenendoos en een kat in een kattenbak.
Dit vindt iedereen not done, terwijl een paard in zo'n klein hokje en bovendien in z'n eigen uitwerpselen moet staan/liggen, een algemene norm is voor velen. ;(

Verder maakt het imo niet zoveel uit of je een kat echt vlees geeft of 'nep'-vlees uit een blikje. Een kat is er op gebouwd om vlees te eten, dus geef je 'm vlees, en geen sla of mandarijn. Een paard is er op gebouwd om continue ruwvoer te eten, dus geef je 'm continue hooi en/of gras, en geen kilo('s) fastfood in één keer zoals brok.

Ik geloof dat jij eens moet gaan opzoeken hoeveel ruimte 1 visje minimum nodig heeft ;) Jouw vergelijking gaat niet op. En dan heb ik het nog niet over een fikse goudvis maar gewoon over bv een kempvis (zo'n sluier ding) die ze in akelig kleine kotjes verkopen die niet veel groter zijn dan een jampotje :x

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:25

pharagirlke schreef:
Ik geloof dat jij eens moet gaan opzoeken hoeveel ruimte 1 visje minimum nodig heeft ;) Jouw vergelijking gaat niet op. En dan heb ik het nog niet over een fikse goudvis maar gewoon over bv een kempvis (zo'n sluier ding) die ze in akelig kleine kotjes verkopen die niet veel groter zijn dan een jampotje :x

En dus is het een prima vergelijking ;). Het is even sneu. Want waarom mag een vis niet in een jampot en een paard wel op stal? Hoeveel ruimte heeft een paard, een bewegingsdier, een steppedier nodig volgens jou? Drie meter bij drie meter...???

volgens mij gaat deze discussie/dit topic de verkeerde kant op ;) ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:26

Het gaat er niet om wat wel of niet mag. Het gaat er om dat ze zegt dat een vis in zo'n ronde kom niet zo zielig is als een paard in een stal en daar ben ik het niet mee eens. Ook een vogel, en zeker trekvogels, in een kooitje zijn misschien zelfs nog een stuk zieliger. Dus de vergelijkingen van TS gaan, in tegenstelling tot wat Joviban zegt, wel degelijk op.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:35

Oke, nu begrijp ik je beter, en dat ben ik wel met je eens. Ik hoef dan ook geen vogel in een kooi, en geen vis in een kom. Óók al hebben ze meer oppervlakte dan een paard op stal...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 02:28

Mijn parkiet zat vroeger wel in een kooi, maar deze stond wel altijd open, dus ze kon eruit wanneer ze daar zin in had (beestje kon trouwens niet vliegen, was niet geknipt btw), dus die liep regelmatig over de vloer, beestje is 13 jaar oud geworden (voor een parkiet in gevangenschap vrij oud). Mijn katten houd ik 's winters binnen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat een van de 2 nogal onvoorzichtig is en ik 1,5 jaar geleden al een kat ben verloren door een aanrijding (zit aan een drukke weg). De ander zit zelf graag binnen, dus die gaat zelden naar buiten, zelfs in de zomer niet. Maar ze zijn dus altijd onder toezicht buiten (o.a. vanwege aso buurman die niet te vertrouwen is).
Hond heeft het hele huis van mijn ouders tot de beschikking en wanneer mijn ouders buiten bezig zijn loopt ze vrij rond. Hoewel ze tegenwoordig wel vaak aan een lijn zit buiten, omdat ze nogal dement is (16,5 jaar oud) en wel eens verdwaalt.

Ik denk dat ik wel zo goed mogelijk in de behoefte van mijn dieren voorzie, ik koop geen dieren die ik niet op een voor hun prettige manier kan onderhouden, ik denk dat dat vooral het uitgangspunt van een 'natural' is...

karlijntju86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 03:06

ieew die slangen!! ik heb een vijver van wel 3000 liter en daar zitten 10 kleine vissen in, als die geen paradijs hebben weet ik het niet meer!! verder staan de shetters met z'n allen op een enorm weiland dag en nacht en mét schuilstal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:19

Vogels in een kooitje en vissen in een kommetje of ander klein dingetje, vind ik ook heel triest.
Net als al die paarden die veel te lang opgesloten staan in een box. :j
En dan vind ik eerlijk gezegd een ruime box nog steeds niet goed genoeg, als een paard daar te lang in moet staan. :n

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:59

Best grappig dat veel mensen die hun paarden 24/7 buiten houd als 'natural' gezien worden.
Ik heb het voor mijn paard ook zo maar vind me geen natural, tis gewoon bewust zijn wat voor huis je voor je paard kiest. Dit is het beste voor mijn paard ;)

Verder hebben wij ook een stuk of 15 tropische vogeltjes die een flinke volière tot hun beschikking hebben in de schuur en buiten de schuur. Dus ze kunnen ook naar buiten als ze dat willen.
Die krijgen overigens tropisch vogeltjes zaad, trosgierst en soms een blaadje sla, witlof oid en daar doen ze het goed genoeg op

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:51

Ik heb een hond, die overdag buiten kan lopen of in de schuur kan. 's Nachts slaapt hij binnen, want hij wil niet buiten ^^
En kat kan wanneer ze maar wil binnen of buiten.
Dan heb ik nog 2 kippen die in onze tuin lopen (wel afgesloten maar groot stuk)
En een goudvis, we hadden er 2 gekregen, 1tje gestorven, in een kom van 80 liter, anders vond ik het té zielig.
Een goudvis wil ik niet meer, tenzij in een grote vijver. Cavia, vogel in kooi, hamster, konijn in kooi wil ik niet. Kat en hond kunnen gaan en staan waar ze willen. Hond gaat gemiddeld 1 a 2 uur per dag wandelen voor de rest vrije loop in tuin, dus aan beweging niets te kort.
En dan heb ik ook een pony, maar daar gaat het nu niet specifiek over :D

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:53

Paarden zomer en winter 24/7 buiten. Zeker geen bit, geen ijzers, krachtvoer, of dekens.
Honden die overdag in de grote tuin zitten, met hok. S'nachts in de keuken.
Katten die los lopen op het land, of in de schuur. Muizenvangers dus.
Dus geen dieren in een hok of kooi opgesloten, daar hou ik niet van.
Niet voor mijn paarden, en niet voor de andere dieren hier.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:58

tja ik pas ook wel in het natural hokje.. (al heeft mijn paard een boomzadel en krijgt ie brokken) Ik heb ook een kat, daar doe ik verder niks speciaals mee. ik heb inderdaad express geen konijnen en andere dieren voor in een hokje, dat lijkt me helemaal niet fijn voor zo'n beestje.

karlijntju86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 02:46

Tja, niet iedereen heeft trouwens plek om z'n dieren maar dag en nacht buiten te laten (daarmee bedoel ik honden e.d. want voor een paard/pony vind ik het een must) vriendin van me heeft 3 oudere honden en die hebben een prinselijk leven, liggen binnen languit op de bank te slapen en die vinden het met dit weer vreselijk om de kou in te moeten... Haar buren hebben katten en die gaan met regelmaat naar buiten, helaas niet te vaak want ze wonen aan een drukke weg waar al menig kat is doodgereden. Dus soms is het heel dubbel. Ik zou zelf ook veel meer dieren hebben als ik de ruimte, tijd en geld had... ;-)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:09

boomloos of boomzadel heeft niks met natural te maken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:16

Ik hou mijn paarden zo natuurlijk mogelijk. Ik ben dus geen natural, aangezien de oudste echt wel een deken heeft, er komt een gewone hoefsmid langs, ze krijgen voer uit zakken en in de koude natte winterperiode gaan ze 's nachts op stal. Ze staan dan wel weer in een kudden 3/4 van de dag staan ze buiten, ze worden op een natuurlijke manier behandeld etc etc.

Ik heb een konijn in een hok, een kat die enkel in huis mag rondlopen en een hond die vrije toegang heeft tot tuin en keuken heel de dag door.

En ja ik voel mij er af en toe slecht bij. Maar het maakt het wel goed dat het konijn bijvoorbeeld 9 maanden van het jaar vrij in de tuin loop en in de winter enkel in haar hok zit als er bezoek is. De hond zit heel de dag buiten en 's nachts in de keuken. En aangezien de kat vrije loop heeft in heel ons huis denk ik niet dat hij het heel slecht heeft. Het zijn van nature allemaal buitendieren en ik wil mijn kat gerust buiten laten lopen, maar zijn castratie is er pas binnen 4 weken ;)

Het is en blijft inderdaad een discussie en ik zal zelf ook pas blij zijn als ik een grote boerderij zou hebben waar alle dieren in harmonie samen buitenleven :D Helaas is mijn portemonnee daar momenteel niet dik genoeg voor!

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:40

Mijn paarden lopen 24/7 in een kudde van totaal 6 paarden, 's winters krijgen ze onbeperkt voordrooggras.

Mijn cavia's lopen er vanaf eind april tot de eerste nachtvorst zo bij:
Afbeelding
http://94.100.115.200/163750001-1638000 ... _HgJB.jpeg

Ik doe aan 'strookbegrazing' :D omdat ze anders in 1x 13 meter gras voor hun kiezen krijgen, dan krijg je van die vette barbapappa's van, alleen tegen de tijd dat ze weer naar binnen moeten mogen ze in de hele tuin lopen. (Lees: alles wat eetbaar is opvreten.)

Nu zitten ze in de schuur in een groot zelfgemaakt hok/ bak zonder bovenkant met verdieping en hokjes en hoekjes en gaatjes ook met onbeperkt hooi (blijven ze lekker warm van) en ze krijgen veel (of eigenlijk alleen maar) verse groenten en fruit. Korrels ben ik 2 jaar geleden mee gestopt, daar worden ze alleen maar dik van en vitamine C zit ook in de broccoli, paprika's enzovoort. 2 Bejaarde dames (7 en 8 jaar) heb ik wel naar binnen gehaald, die redden het anders niet van de winter omdat ze zich niet zo goed meer warm kunnen houden, ze zijn ook vrij mager maar dat zie ik heel vaak met 'oudjes', de groep in de schuur is nu nog goed gevuld van al het gras!
Tegen de tijd dat het gaat vriezen gaat de kachel wel aan in de schuur, het vriest er i.i.g. nooit binnen.
Verder hoef ik de nagels nooit te knippen, omdat ze de hele zomer niet alleen op gras maar ook op stenen lopen (zonnen) en klimmen over houtblokken, einde van de winter zijn hun nagels wel wat lang maar als ze een week of 2 buiten lopen is dat weer helemaal o.k.
Ik houd mijn 'huiscavia's' dus ook best natural *D geloof ik!

Het zijn trouwens allemaal 2e of 3e hansjes, ik koop nooit een cavia, het zijn allemaal krijgertjes afkomstig van kinderen vooral. (En allemaal dames op 1 gecastreerde beer na.)
Ooit had ik een zwanger zeugje gekregen maar daar kwam ik pas achter toen er ineens 2 ukkies in de tuin liepen. Die hebben er maar even gelopen want toen ik ze wilde vangen waren ze al 'meegenomen' door de katten van de buren. Ook heel natural dus...
(Deze vraag voel ik trouwens al aankomen: eten de katten de andere cavia's dan niet op? Nee, katten vinden het wel reuze interessant om naar ze te kijken, dat kunnen ze uren en dan ook het liefst in het hooi of schuilhok, soms raken ze ze even aan met de poot maar dat is meer om ze weer in beweging te krijgen 8-) )