Ik vond het touwhalster een beetje storend voor mijn paard het bewoog te veel. Ik rijd haar nu met een sidepull en daar zijn we alletwee heel blij mee. Het minpuntje van touwhalster vind ik dat als er iets gebeurd het kan niet breken.
Iets uit leer kan wel breken . Die bok van mij heeft toch al eens voor elkaar gekregen xD
trickywonder
Geplaatst: 29-12-09 18:24
nou, dan ook maar een iets negatievere reactie om de discussie gezond te houden hahaha Ik gebruik het touwhalster bij grondwerken. Zodra ik er mee ga rijden lijtk mijn fjord te denken dat ik iets vergeten ben (namelijk hoofdstel) ze negeert het touwhalster dan compleet! en loopt constant door mijn teugelhulpen heen. Ze gaat lopen dralen voor de uitgang van de bak. Dit terwijl ik western met haar rijd en nauwelijks aan het bit kom normaal gesproken. ik rij altijd met lange teugels en op neckreining en gewicht!
Van de crossrobebridle raakten wij beide hevig in verwarring. Ik had het idee dat ik weer Engels reed ipv western. links trekken was links gaan rechts trekken was rechts gaan. Terwijl het western rijden meer uitgaat van opsluiten aan de kant waar je niet heen wilt en ruimte geven aan de kant waar je wel heen wilt..
ik heb nu een hackemore gekocht. Hiermee reed ik mijn draver ook altijd. die ging hangen en racen op het bit. ook maak ik heel veel buitenritten en trektochten dus dat je paard onderweg makkelijk kan eten vond ik ook wel een voordeel. En dat kan ook met een hack. met een hack had ik toch nog heel veel te zeggen. ik gebruik een hack met korte scharen. het hoeft van mij niet een heel groot hefboomeffect te hebben. Ik vind een hack eigenlijk wel een streng middel. Het voelt daarom toch niet helemaal als bitloos rijden ook al zit er toch echt geen bit aan. (snapt iemand mij nog??? hihi)
ik hoop ooit een overgang te kunnen maken van hack naar touwhalster. misschien is die overgang minder groot. en anders blijf ik mooi op hack of snaffeltje rijden. op zich ook geen probleem.
Silence
ja haha zag zoveel dezelfde fijne reacties en ook echt van ik reed er zo mee weg! tja, met een fjord gebeurt dat minder snel denk ik haha
wel ben ik zo overgestapt van dik menbit, zo'n stang toen ik haar kocht naar een simpele snaffel met een rolletje. maar ineens naar touwhalster lukt dus nog niet. ik vind het wel heel fijn om te gebruiken bij het grondwerken. dus het is nooit een miskoop hoor een touwhalster!
Silence
Leuk topic Ik wil ook graag met touwhalster rijden, is het ook handig om jonge paarden ermee in te rijden? En wat is nou dan het verschil tussen een CRB en een touwhalster? Wat is het verschil in sturen?
Silence
Dus als je naar rechts wilt, moet je aan links trekken???? Dat is wel erg ingewikkeld. Dus een touwhalster is net als een bit zegmaar? En een sidepull? Maar bij zo'n CRB heb je 2 lusjes onder om je teugel aan te doen, maar bij een touwhalster heb je maar 1 lus zeker?
Silence
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-09 20:36
Nee het is niet zoals een bit, want die heb je niet
Touwhalster en sidepull werken inderdaad gewoon met rechts is rechts en links is links.
Ieder kruislings systeem andersom....enne, trekken moet je nooit. Zeker niet met een bitloos hoofdstel. Ook niet ieder paard accepteert kruislings, die van mij ook absoluut niet.
Het maakt mijn paard niet uit, touwhalster, halster, halsring of hoofdstel met bit. Dus ik kan je niet echt helpen. Het is niet speciaal een andere ervaring. Behalve dan dat ik op een enkele leadrope reed en met één teugel rijden is onhandig in die zin dat ik af en toe de leadrope over haar hoofd moest gooien zodat de 'teugel' aan de andere kant hangt.
Ik zou zeggen: gewoon proberen
Silence
Nee dat van dat trekken bedoel ik ook niet zo, druk me verkeerd uit . En van dat bit bedoel ik gewoon het sturen, dat werkt het zelfde, en dan los van de werking van een bit en bitloos natuurlijk . Maar ik ben benieuwd of iemand nog kan vertellen of je ook touwhalsters hebt met 2 lussen aan de onderkant zodat je wel je teugels elk door 1 lus kan doen?
Mungbean
Geplaatst: 30-12-09 20:47
Hier ook een negatieve reactie. Wat jouw paard met het kruislingse heeft, had de mijne met een touwhalster. Ze raakte ervan in paniek en ging zelfs stijgeren. Zolang je eraf blijft is er niets aan de hand maar zodra je inwerking nodig had, al was het minimaal, dan werd ze woest! Heb het dus maar weer snel opgeborgen.
Silence
Sizzle: Kun je toch zien hoe paard afhankelijk het is hé.
Pareltje2
Geplaatst: 30-12-09 20:59
@ amaretto; ik rijd weleens met een kingekruist systeem. Maar dat gaat niet zoals hierboven gezegd bij mij. Als ik bijvoorbeeld een volte naar rechts wil, neem ik de rechterteugel (dus binnenteugel) aan. Dan voelt ze aan de linkerkant (buitenkant dus) druk en daar wijkt ze dan als het ware voor. Eigenlijk dus andersom als bij rijden met bit, want als ik met bit rijd en ik wil naar rechts, dan begrens ik haar met de linkerteugel (de buitenteugel). Volg je het een beetje?
Oke ja ik snap het wel een beetje. Maar het is zo'n raar idee dat als je links wilt je dan de hulp met je rechterteugel geeft? Ik snap wel dat je je paard niet omtrekt met je teugel, en hem begrenst met je buitenteugel en je benen enz.