Bestaan er natural pensionstallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jadys

Re: Bestaan er natural pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 02:07

Het heeft toch wel iets he, zo beetjhe bij beetje je dingetjes voor elkaar krijgen :) In dit topic [VSW] Hoe staat jou paard erbij?? zie je hoe mijn paarden staan.

Met goede afspraken en wederzijds respect krijg je heel veel voor elkaar.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:40

Hier in Belgisch Limburg is er ook eentje, waar mijn paardje staat. De pension-eigenaresse was niet te spreken over de stallen die ze al gezien heeft. Ze heeft dan zelf een natural pension opgestart. Ik ben er héél erg over te spreken. Bij ons staan de paarden in 2 grote groepen: een groep ruinen en een groep merries die elk beschikken over ongeveer 5 Ha weiland met schuilstallen.

Bij ons op pension zijn de enkelingen die er op pension staan ook allemaal mensen die bezig zijn met Natural horsemanship wat het reuze gezellig maakt! :)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:06

ja dat is dan zeker leuk! als je allemaal er een beetje hetzelfde over denkt! dan kun je je ervaringen mooi delen enzo... lijkt me ideaal.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:45

willeke_nijs schreef:
Hier in Belgisch Limburg is er ook eentje, waar mijn paardje staat. De pension-eigenaresse was niet te spreken over de stallen die ze al gezien heeft. Ze heeft dan zelf een natural pension opgestart. Ik ben er héél erg over te spreken. Bij ons staan de paarden in 2 grote groepen: een groep ruinen en een groep merries die elk beschikken over ongeveer 5 Ha weiland met schuilstallen.

Bij ons op pension zijn de enkelingen die er op pension staan ook allemaal mensen die bezig zijn met Natural horsemanship wat het reuze gezellig maakt! :)

Maar waarom een groep ruinen en merries? Dat heb ik nou nooit gesnapt, juist de combinatie zorgt voor een optimaal stabiele groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:53

Bij www.stalhorsetrust.nl in Kootwijk hebben ze weidestalling waar de paarden 24/7 buiten staan en worden bijgevoerd met voordroogkuil/hooi.
Ik heb er 2 jonge paarden staan van 3,5 en 2,5 waar ik nog niets mee doe maar er staan ook een hoop paarden waar NH mee gewerkt wordt.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:09

Caira schreef:
willeke_nijs schreef:
Bij ons staan de paarden in 2 grote groepen: een groep ruinen en een groep merries die elk beschikken over ongeveer 5 Ha weiland met schuilstallen.

Maar waarom een groep ruinen en merries? Dat heb ik nou nooit gesnapt, juist de combinatie zorgt voor een optimaal stabiele groep.

Grappig dat je dat zegt, want het is echt waar...die van mij stonden ook in een ruinengroep omdat er één ruin was die te gespitst was op de merries en zijn eigenaar bang was dat het permanent oorlog zou zijn. Echter, zij heeft een half jaar geleden een nog beter plekje gevonden en daarna is alles bij elkaar gegaan. Sindsdien is het helemaal geweldig voor de paarden. Ze mixen supergraag! Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:10

Hier in Limburg hebben ze daar nog steeds weinig koek van gegeten van stallingen waar de paarden dage en nacht buiten kunnen blijven.
Dus voor diegene die nog wat spaarcenten heeft, hier in limburg ben je vrijwel de eerste.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:11

Inderdaad, als er zoiets te vinden zou zijn in de omg. Weert, dan wist ik het wel :j

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:23

Caira schreef:

Heel in het begin stonden ruinen en merries bij elkaar... Zolang er ongeveer evenveel merries als ruinen zijn lukt dat vrij goed... Maar zodra de merries in de minderheid zijn heb je van die ruinen die gaan vechten om een merrie. Haar ervaring was dat er teveel paarden zijn met verwondingen als alles bij elkaar staat. Bij ons staan nu 2 merries en 6 ruinen. Omdat de merries nu maar met 2 zijn en mijn merrie niet echt contact zoekt met de enige andere merrie die er nog staat staat er nu wel een ponyruintje bij.

Het is niet helemaal ideaal, maar ik denk echt dat ik niet te klagen heb als ik zie hoe slecht sommige andere paarden het hebben op de vele pensionstallen die Limburg rijk is...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:08

Mijn merrie staat al een heel jaar met alleen maar ruinen, gaat prima 8-) .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:17

hier was de enige merrie een alpha merrie en de baas over de ruinen, dus geen geruzie om de vrouw, want die vrouw bepaalde zelf wel of er wel of geen contact was en joeg ze anders flink aan de kant.
Nu is het 2 aan 2, maar de ponymerrie wordt nog niet helemaal geaccepteerd en moet wijken voor de rest. Af en toe kriebelt ze wat met de alphamerrie, maar ze heeft nog niet echt een vriendje of vriendinnetje.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:27

Ik denk dat het ook héél erg afhangt welke paarden je bij elkaar zet... Volgens mij zijn paarden op dat gebied net als mensen: met de ene klikt het, met de andere absoluut niet...

Ik vind het niet erg dat de merries bij ons apart staan (welliswaar met 1 ponyruin erbij)... Er is rust in de kudde en op deze plaats heb ik ook héél erg mijn rust gevonden... Vroeger stond ik op een wei waar mijn merrie ook alleen maar bij merries stond (oudere en veulens), maar daar had ik elke keer het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen om wat ik deed met mijn paard. NH werd gezien als een bijkomstigheid naast dressuur of springen, maar daar waren ze van de overtuiging dat je je paard elke dag of toch bijna elke dag moest rijden, dat het paard anders ongelukkig zou worden... Afin grondwerk werd niet echt gezien als iets doen met je paard en ik kreeg er constant commentaar op... Dus ben héél erg blij dat mijn paard nu staat waar ze staat. helemaal ideaal is het nog niet, maar waar is dat wel?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:52

hier 4 ruinen op 1 merrie en ook dat is geen enkel probleem hoor.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:10

:j [***] staat ook op een ´natural´ stal. Gemengde kudde, altijd ruwvoer, altijd buiten en mogelijkheid tot schuilen in inloopstal/achter muurtje etc. Om het betaalbaar te houden betekent het wel dat je zelf aardig wat werk moet verzetten. We verzorgen de paarden gezamelijk, zodat je niet 2x per dag hoeft te komen (2-3 x per week en verder mag je het natuurlijk zelf weten).
Het is in Uden, Noord Brabant. Er zijn nog enkele plaatsen vrij ;)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:41

Miryamk schreef:
Nou TS ik zit net iets onder Friesland, dus als je goed zoekt is er vast wel iets te vinden ;)
:(:)

waar zit jij dan ergens?
Ik ben helemaaaaaaaal niet nieuwsgierig , maar ik zoek dit soort stal en hier in de kop van overijssel kan ik ook weinig vinden :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:32

Ik heb toevallig samen met een vriendin op een 'gewone' stal een heel fijn plekje gevonden. We huren een stukje land daar waar ze 's winters 24/7 op staan. Er is een grote schuilstal (container, met daarvoor een droog stuk door matten en zand) bij waar ze kunnen schuilen als ze willen. Een deel van het land is wel blubberig door al die smeltsneeuw, maar het achterstuk is nog mooi droog +:)+ Ze krijgen 2x per dag hooi/kuil, maar dat is echt zóveel dat ze daar echt heel lang mee doen :D
Zomers gaan ze met de andere paarden 24/7 de grote weides in. Echt super :j

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:50

suze_ schreef:
Ik heb toevallig samen met een vriendin op een 'gewone' stal een heel fijn plekje gevonden. We huren een stukje land daar waar ze 's winters 24/7 op staan. Er is een grote schuilstal (container, met daarvoor een droog stuk door matten en zand) bij waar ze kunnen schuilen als ze willen. Een deel van het land is wel blubberig door al die smeltsneeuw, maar het achterstuk is nog mooi droog +:)+ Ze krijgen 2x per dag hooi/kuil, maar dat is echt zóveel dat ze daar echt heel lang mee doen :D
Zomers gaan ze met de andere paarden 24/7 de grote weides in. Echt super :j

Dat is indd super zeg. Lijkt me heerlijk voor de paardjes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:53

Het is gewoon een relmiep, Amaretto, en die weten wel vaker niet zo veel. :+

Overigens hebben wij hier in het dorp een hit-actief stal (http://www.hilverzicht.nl) bij een wat traditionelere pensionstalling in, al heb ik het zelf nog niet mogen aanschouwen (ik heb begrepen dat het ook nog niet helemaal af is en zodra het af is ga ik eens kijken uit nieuwsgierigheid). En waar ik nu al jaren sta, hebben we een natural kudde staan op een verder zeer traditionele stalling. Mijn eigen paard staat lekker met zijn maatjes en een huge hooiruif, gevuld en wel, op een enorm stuk (natuur)grond. :)
En het is nog vlakbij huis ook en gelukkig ook ver weg van de 'bewoonde' wereld, dus bang voor vuurwerk in de buurt, zijn we niet.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:06

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele offtopic reacties verwijderd. Graag ontopic blijven.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:49

lique schreef:
Miryamk schreef:
Nou TS ik zit net iets onder Friesland, dus als je goed zoekt is er vast wel iets te vinden ;)
:(:)

waar zit jij dan ergens?
Ik ben helemaaaaaaaal niet nieuwsgierig , maar ik zoek dit soort stal en hier in de kop van overijssel kan ik ook weinig vinden :(

http://www.dewitteburcht.nl/home.htm
De site doet het even niet volgens mij...
Maar de stal staat in Bant bij Kuinre en Lemmer in de buurt.
Je kan het zo 'natural' maken als je zelf wilt ;) De paarden staan iig het hele jaar door overdag op de wei (of in de overdekte paddock als ze dat liever willen)
http://www.dewitteburcht.nl/
Edit: goede link neergezet

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:06

Ik ben sinds 3 weken helemaal back to the nature met mijn paard. Voorzover ik weet ken ik niet beter als dat een paard in een stal hoort en overdag even in de wei.
Maar ik ben overstag en sta nu ca. 3 weken op een NH 'nature' pension stal.
Paard staat overdag op de wei tot een uur of 23.00 en dan komen ze naar 'binnen'. De pension paarden hebben allemaal een eigen half overdekte paddock van ca. 40m2 maar kunnen onderling wel nog met elkaar contact maken.

Ook zijn er weides ingedeeld als paddock paradijs.

Mijn paard heeft 5,5 jaar op ijzers gestaan, zelfs deze zijn er vandaag af gegaan en wordt nu natuurlijk bekapt.
Langzamer hand integrereren we steeds meer in het NH. :D

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:14

Twiggy2008 schreef:
Overigens hebben wij hier in het dorp een hit-actief stal (http://www.hilverzicht.nl) bij een wat traditionelere pensionstalling in, al heb ik het zelf nog niet mogen aanschouwen (ik heb begrepen dat het ook nog niet helemaal af is en zodra het af is ga ik eens kijken uit nieuwsgierigheid).

Laatst stond er in de BIT of Horsimo ook een stuk over een hit-actief stal. Maar dat was een andere als deze.
Ik denk dat mensen zich tegenwoordig steeds meer gaan realiseren en laten informeren dat paarden niet op een stal thuis horen. Zo links en rechts zie je toch wel steeds meer NH stallen komen. Maar dat komt denk ik ook omdat NH steeds bekender begint te worden en mensen meer willen als alleen maar rijden met hun paard.

Overigens is de link: http://www.stalhilverzicht.nl ;)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:45

@4leafclover, is de link die je geeft de stal waar jij staat? Mooie stal is dat, zoals het op de foto's lijkt.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:02

Amaretto27 schreef:
@4leafclover, is de link die je geeft de stal waar jij staat? Mooie stal is dat, zoals het op de foto's lijkt.

Nee, dit is niet de stal waar ik sta ;) ik was ook nieuwschierig en had even op die link gekeken maar hij werkte niet vandaar even de goede ;)

Maar waar ik sta is ook een mooie stal hoor :D

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:03

Haha oke! :D