dressuur zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: dressuur zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:54

nickyu, je ziet het echt verkeerd. ;)
De 1e foto is geen kingekruist systeem.
De 2e weet ik niet (ik zie alleen een neusband).
De 3e is wel kingekruist, maar ik zie dat deze neusband ook hier onderlegd is met zacht materiaal (dus niet scherp).
En de 4e is ook geen kingekruist systeem.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:43

:')

okee de 1e ..
touwtje loopt van rechts door de ring links naar teugel
en andere kant vica versa ,de touwtjes kruizen elkaar dus onder kin,
hoe noem dat systeem ?

okee 2e is zelfde als 3e
ja idd onderlegd maar om nu breed en zacht te noemen :=

3e of 4e zoals jij zegt
kruist onder de kin ..
hoe noem jij dit systeem ?

4e zonder foto is dik zacht touw ..idem systeem als ..

kan best hoor dat ik fout zit
maar ben dan wel heel erg benieuwd hoe we die systemen dan noemen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:47

Het woord "breed" leg jij me nu in de mond; ik gaf van die neusband op de foto aan "onderlegd met zacht materiaal", meer niet en dus ook niet "breed".
Laat maar zitten verder.

Meer info vind je hier: http://www.bitloospaardrijden.info/hoofdstellen.htm en dan doorbladeren. ;)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:50

JoviBan, het klopt wel wat nickyu zegt..

Ik heb het eerste hoofdstel in het echt gezien, en die werkt idd hetzelfde als de meroth alleen dan met touwtjes ipv leer.
de 2e is ook meroth maar dan van kunstleder.
en de laatste die indian bosal is eigenlijk een soort kruizing tussen een merothisch en een bosal. en is ook van touw :) maar of dit dan onder de categorie bosals of merothisch hoort weet ik niet.

maar om weer ontopic te blijven: dressuur zonder bit mogelijk???
Heb een heel stuk gelezen over bitten en over bitloos en opzich moet je paard ALLES wat ie met bit kan, ook zonder bit kunnen.
Alleen moet zowel de ruiter als het paard bij overgang leren om alle oefeningen bitloos te doen. dus met houding/zit en been en eventueel (in mijn geval) met stem :)
De ruiter moet de juiste hulpen leren te geven en het paard moet in sommige gevallen leren om voor druk op/om het hoofd te wijken (dat ligt eraan hoe het paard met bit bereden werd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:16

Nog eventjes dan over dat 1e hoofdstelletje van FRA.
Ook ik heb 'm een keer in handen gehad en ik kan me herinneren dat het meer een soort van sidepulletje was met koordjes onderlangs. Net even wat anders dan merotisch/kingekruist.
Maar goed, om nou helemaal in detail te treden..., dan kunnen we beter naar het bitloze optomingen topic gaan. :D

Jumpgirl:
wanneer je met bit al hoofdzakelijk met je zit rijdt, is er geen sprake van wennen en allerlei dingen aanleren of afleren. Dan stap je probleemloos over. Rijd je veel met de teugels (en het bit), dan is er werk aan de winkel ja. :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:22

@ Joviban: dat bedoelde ik eigenlijk, maar mijn verwoording is soms niet echt optimaal :) maar toch wel veel mensen die ik zie rijden, rijden teveel met hun teugels ;) vandaar dat k dat ervij zeg :)
ik heb hier een pdf bestand van alle FRA hoofdstellen met erbij vermeld wat voor soort het is etc. die jij bedoelt staat er ook bij maar is echt een andere :)
http://www.wilde-aecker.com/NL/Katalog% ... us2009.pdf

hoop trouwens dat ik zaterdag mijn bitloze hoofdstel heb :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:54

volgens de fabrikant fra
valt de igor onder hun categorie indeling 4
druk op neus wangen kingekruiste teugel voering
net als de meroth , de orginele , die zij ook leveren

en niet onder 3
druk op neus wangen directe teugel voering(sidepull)

maar okee , genoeg gediscuseerd daarover ..

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:55

@ nickyu: in het pdf bestandje staan ze allemaal van fra met categorie en werking erbij ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:56

weet ik jumpgirl heb het boekje hier liggen
fra is een van onze vele leveranciers .. ;)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:58

haha okey :P

maar om terug te komen op de vraag heb ik daarover ook weer een vraag.. want ik wil leren om de juiste hulpen te geven.
Hoe rijd je een paard op de achterhand? dus dat hij niet als een baksteen op de voorhand loopt met bijvoorbeeld langlaag rijden?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:06

dat is een iets te lange vraag om kort te beantwoorden
een lesgeefmensch kan je daar beter bij helpen
omdat die aan kan geven en NU de overgang in zetten bv

veel overgangen en hangen niet tolloreren , niet terug gaan hangen dus , geloof me paard is toch sterker dus een touwtrek wedstrijd ga je niet winnen
even oponthouding en weer los
jij bepaald tempo en vooral achterhand er onder drijven

in den beginne zal een paard iets te hard lopen
maar jij gaat dan tempo beheersen

vooral iig niet vergeten met je benen en zit achterhand er bij te houden en niet gaan hangen / touwtrekken

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:08

dankje voor de tip, zal dit weekend (als k me hoofdstel dan binnen heb) gaan oefenen. en rustig opbouwen zoiso

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 18:18

ik ben ondertussen vollop met mijn sitepull aan het rijden...ook dressuurmatig.
Mijn eigen paardje bezorgd me nog de grootste problemen met (bitloos) rijden. Maar dat ligt aan zijn scheef zijn denk ik.

Verder rij ik 3 BWP`s nu met sitepull en ben heel tevreden over het resultaat. Vandaag voor het eerst vliegende galopwissels geoefend.
Wel had ik eerst de neusriem niet goed zitten. Daardoor was het contact met het paard veel minder zuiver of fijn. Nu de neusriem wel goed zit, rijdt het heerlijk.

Zelf heb ik niet echt behoefte aan een ander systeem. Dit is toch wel het meest duidelijke voor mij en mijn paardjes.

Danielle

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:40

lailapri schreef:
Het enige wat ik nog een beetje vreemd vind bij de aantrek optomingen is dan bij ontspanning het paard de onderkaak laat afhangen, en daarom heb ik mijn neusriemen ook nooit strak, maar als iets aantrekt klem je dan niet al snel de kaken op elkaar, en is ontspannen in de kaak dan nog wel mogelijk?

Ja, wel degelijk! Die van ons lopen als ze aan het werk zijn zelfs vaak met zo'n loshangend onderlipje! :D Dus wel echt ontspanning zou ik zeggen (ik zal kijken of ik er een foto van heb ;) )