NA is leuk voor mensen, maar voor paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:25

Ik ben ook een indiaan hoor, TS :o

Wat ik denk dat TS bedoelt is dat het 'natuurlijk paardenhouden' niet altijd het leukste/beste is voor een paard.
Daarmee bedoel ik: 24/7 buiten staan zonder deken of stal, krachtvoerloos, geen voedingssupplementen,...

Ik ben het natuurlijk wel er helemaal mee eens dat een paard het meeste psychologisch welzijn ervaart als hij het grootste deel van zijn dag bewegingsvrijheid heeft met soortgenoten.

Maar om héél erg eerlijk te zijn vind ik dat de NA-trend hier soms te ver doorschiet. Er zijn toch paarden van de 'extremere' NH-adepten die er, naar mijn persoonlijke mening, beter zouden kunnen uitzien qua haarkleed en algemene voedingstoestand, dan ze nu doen. En ik wijt dat aan het directe 'nee' van deze mensen tegen alle uitvindingen van de 21ste eeuw die bedoeld zijn om paarden gezonder te maken.

Dus volgens mij heeft in die gevallen vooral het baasje een goed gevoel bij het NA gebeuren en niet het paard.
Laatst bijgewerkt door Rapperijder op 28-07-09 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: NA is leuk voor mensen, maar voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:30

volgens mij staat in de beginpost heel duidelijk NA :D :D

waarom hier dan NH gezever????

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:32

Ik heb nu een mooi voorbeeld aan mijn eigen paard.
Hij stond altijd op stal, kreeg 3x per dag eten en ging 8 uur per dag in kleine kudde naar buiten. Heerlijk vond hij dat!
Nu moet hij, vanwege allergie, dag en nacht naar buiten, zonder verder voer dan gras (ja, ze krijgen 1x per dag hooi bijgevoerd omdat het gras wat schraler wordt). En hij vindt er niks aan. Ja, overdag is leuk, met de groep.
Maar als de groep naar binnen gaat en hij met een paar overblijft gaat hij toch het liefst mee. Als ik aankom komt hij ook hard naar het hek gerend en weet niet hoe snel hij met me mee moet lopen richting stallen om te poetsen. En als ik klaar ben en ik zet hem terug loopt hij zo langzaam mogelijk.

Op stal is hij ook echt een blij paard. Geniet van aandacht van mensen, kijkt lekker om zich heen, enz.
Op de wei verveelt hij zich. Ook al staat hij met andere paarden waaronder een jaarling die echt wel wil spelen.
In de kudde is hij een eenling. Vind ze allemaal best leuk, maar staat liever alleen te grazen of rond te kijken.

Het is dat het moet voor zijn gezondheid, maar ik heb nog niet het idee dat ik hem er een plezier mee doe. Terwijl er hier ook paarden staan waarvan ik zeker weet dat ze niets liever zouden willen.

Edit: dit zijn overigens puur zijn leefomstandigheden. Hij wordt normaal bekapt en ik rijdt hem met boomzadel en bit.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 28-07-09 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:32

In eerste instantie stond er NH KiWiKo, vandaar de verwarring nu denk ik. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:33

ahaaaa.......... ik snapte het al niet :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:11

Rapperijder schreef:
En ik wijt dat aan het directe 'nee' van deze mensen tegen alle uitvindingen van de 21ste eeuw die bedoeld zijn om paarden gezonder te maken.

Dit begrijp ik niet. Welke uitvindingen van de 21ste eeuw die paarden gezonder maken bedoel je?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:22

Ik snap het ook niet.

Jongens, ik begrijp de verwarring die er nu is heel goed.

Ik wil met alle liefde een aantal stellingen hier deponeren, maar het topic wat er nu staat en 'door mij geopend' zou zijn is echt niet goed.
De tekst is aangepast en gewijzigd, daardoor is het niet meer 'van mij'.

Vriendelijk verzoek aan de MODS om dit te sluiten zodat ik wel een goede tekst kan maken, waar op 'geschoten' kan worden. (Als ik het maar overleef :+ )

Ik weet bv niet eens wat NA is ? Waar staat die bv A voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:27

Paardentango schreef:
Ik weet bv niet eens wat NA is ? Waar staat die bv A voor?

Uit je eigen post op de eerste pagina maak ik op dat je zelf de dingen door elkaar haalt of over één kam scheert.

Je begon met NH. NH = natural horsemanschip.
Toen haalde je het buiten leven van paarden aan. Dit kàn NA zijn. NA = natural, oftewel zo (paard)natuurlijk mogelijk.
Ook haalde je natuurlijk bekappen erbij = NB.

Strasser, waar je ook over begon, heeft met dit alles niets van doen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:33

Als je me niet wil geloven of niet wil begrijpen dan is een gesprek aangaan een beetje zinloos.
Die eerste post is niet van mij..... die is maar een heel klein stukje van een heel verhaal.

He get zeg. Wat wordt dit vervelend zo, en wat jammer.

@Joviban Ik haal niks door elkaar, iemand anders heeft mijn woorden door elkaar gezet.
Zucht... zo krijg je nou misverstanden.....begrijpelijk, maar wel lastig.

Hoe kan ik het beter duidelijk maken....?

Zal ik maar zwijgen, als het toch geen zin heeft om iets uit te leggen. (Voel me nu net een paard, die hebben daar vaak ook last van, niet begrepen worden)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:42

Paardentango schreef:
dank je Apple, erg ad-rem van je ;)

Nou, als voorbeeldje dan: Als oude rot in het vak denk ik nu wel eens dat het daar een beetje door is geslagen. Paarden worden onder het motto 'natuur staat boven alles' het hele jaar door buiten gelaten, worden bekapt naar het voorbeeld van de Amerikaanse mustangs (ongeacht welk ras of type). Soms gaat het heel ver en moeten ze soms maanden pijnlijk gesneden worden (Strasser methode) voor het de mensen natuurlijk genoeg dunkt.
Het lijkt wel of alles is in de greep van die Amerikaanse mustang, en die leeft niet eens in Nederland, of incognito en is hij vermomd als Tinker, Haflinger, kruising van alles wat, KWPN-er noem het maar op. Veel paarden staan perdiodes in onze natte weilanden, met al dan niet een schuilplek tegen de dagenlange slagregens, onze wind en de kou. Heel natuurlijk achter hun draadjes.

Een manier van leven, ik denk wel eens voor veel paarden, nou da's meer overleven. Is dat nou nog echt zo nodig in 2009?

Is het dit wat je bedoelde als onderwerp van de discussie, en vind je het vervelend dat het afglijdt naar de 100.000ste discussie over bekappen? Of bedoel je iets anders?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:56

Of ik schrijf in een andere taal, of ik kies de verkeerde woorden, of ik ben een jokkebrok of.... er wordt gewoon echt niet goed gelezen.

Het is wel een stukje ervan ja, Rapperijder, maar ik val echt in herhaling.....beetje zinloos zo.

Weet je, maak er maar wat leuks van met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:02

Wat je hebt uitgelegd, is dat de openingspost en de titel niet meer van jou zijn maar van een mod.

Verder heb je niet uitgelegd over welk onderwerp je nou een boeiende discussie wilt.
Dus ik zou zeggen, zet dat nou eens uiteen. Dan kunnen we verder. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:41

Wat een onzin over doordraven weer allemaal. In iedere tak van sport heb je extreme mensen en ik geloof dat ik er in de "normale" tak van sport een stuk meer en ergere gevallen tegenkom. Waarom zou een paard het in vredesnaam erg vinden dat er met hem gecommuniceerd wordt? En paarden die er sch..t aan hebben zoals sommige ensen hier denken: echt ONZIN. Dit zou namelijk betekenen dat een paard ook sch..t heeft aan communiceren met soortgenoten en dat een paard bewust zou kiezen voor opgezadeld worden en rondjes rijden ipv dat er met hem gecommuniceerd wordt. De paarden die het "niet luek" zouden vinden wordt gewoon op een verkeerde manier mee omgegaan en bij die paarden heeft de eigenaar wss weinig begrepen van horsemanship.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:10

Paardentango schreef:
Is dat nou nog echt zo nodig in 2009?

Ik begrijp niet wat je wil zeggen. Wat is NA? Volgens mij heb je een verkeerd vooroordeel tegenover de mensen die op NH-wijze met hun paard bezig zijn opgebouwd?
Waar zie jij dat dan, dat hele rijtje in de openingspost?
En wat heeft dat met NH te maken?

Fellor schreef:
Dit zou namelijk betekenen dat een paard ook sch..t heeft aan communiceren met soortgenoten en dat een paard bewust zou kiezen voor opgezadeld worden en rondjes rijden ipv dat er met hem gecommuniceerd wordt.

Ze bestaan hoor, totaal verprutst heet dat ;)

Rapperijder schreef:
Er zijn toch paarden van de 'extremere' NH-adepten die er, naar mijn persoonlijke mening, beter zouden kunnen uitzien qua haarkleed en algemene voedingstoestand, dan ze nu doen.

Kan er iemand eens tien van die extremisten aanwijzen?
Er zijn toch paarden van de 'extreme' sportliefhebbers die er naar mijn persoonlijke mening om door een ringetje te halen uit zien, maar vanvoor nog niet meer weten dat ze vanachter ook leven. Box-bak-box-bak-box-stapmolen-box-box-box }:0

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:23

Ik zou het jammer vinden als de TS niet doorgaat met de discussie. Vind het juist wel interessant. Maar het voorbeeld door de TS aangegeven, is nogal extreem toch? En extremen vind je in elke discipline, heb ik het idee. Het lijkt me juist prima als paarden veel buiten kunnen zijn, als ze dan ook een beschutte plek hebben van regen, wind en zon. En als we het over de oefeningen in het natural horsenmaship hebben, tja, het lijkt me juist afwisselend voor een paard om af en toe weer eens wat anders te doen. En zoals iemand anders hier al heeft opgemerkt, denk ik dat sommige oefeningen (ongeacht welke discipline), een paard misschien minder leuk zal vinden, omdat hij/zij ze als moeilijk ervaart.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:06

Ehm, Paardentango, ik merk vaker op dat jij je gedachtengangen niet heel adequaat weet te verwoorden waardoor het voor mij igg erg moeilijk is soms om je punt te vatten.

En verder denk ik ook dat NH niet per sé leuk voor paarden hoeft te zijn, of zelfs maar beter dan welke andere benadering dan ook.

Ligt helemaal aan de kunde en het gevoel van de uitvoerder.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:51

Dat je dingen niet begrijpt wil niet altijd zeggen dat de ander onduidelijk is, maar dat je misschien iets niet hebt gehoord of niet zorgvuldig hebt gelezen. Alleen door verduidelijkingsvragen te stellen kun je antwoorden vinden.

Slechts een paar berichten terug...

Paardentango schreef:
Die eerste post is niet van mij..... die is maar een heel klein stukje van een heel verhaal.
Zal ik maar zwijgen, als het toch geen zin heeft om iets uit te leggen. (Voel me nu net een paard, die hebben daar vaak ook last van, niet begrepen worden)Van mij mag er een slot op.
;)

Nu stop ik ermee, jammer dat dit zo loopt.
Ik kom er zonder meer een ker op terug, maar nu niet en niet met een openingspost die niet van mij is maar waar wel mijn naam bij staat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:51

Citaat:
@Joviban Ik haal niks door elkaar, iemand anders heeft mijn woorden door elkaar gezet.

Zijn je woorden nu door elkaar gezet of is er een stuk uit verdwenen?

In beide gevallen is het waarschijnlijk een goed idee om de verantwoordelijke mod aan te spreken, en hem een stuk tekst te leveren dat wél jouw bedoeling duidelijk maakt zodat de beginpos weer jouw visie weergeeft?

Of start een nieuw topic op de juiste plaats, dat vanaf het begin duidelijk is. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:08

Ik snap er echt de ballen van? Heeft een mod een gedeelte van je verhaal weggehaald? Heb je zelf een gedeelte van je verhaal weggehaald of heb je zoveel gedronken dat je niet meer weet wat je verhaal in eerste instantie was?

Al met al kom je errug wazig over.

Wel weet ik dat mijn 24/7 binnen gehouden luchtzuiger dolgelukkig is met haar 24/7 buitenstaan en luchtzuigen zie ik echt niet meer gebeuren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:05

Na overleg is er besloten hier op verzoek een slotje te plaatsen.
Op deze manier wordt er niet de discussie gevoerd die bedoeld is. Er is niets uit de beginpost gehaald, alleen aangepast naar aanleiding van de latere uitleg. De Topicstarter krijgt de kans een nieuw topic met gelijk een duidelijke beginpost op het juiste forum te openen zodat er wel een goede discussie kan ontstaan.