Hoe ontwikkel jij jezelf ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:49

Weet niet of ik me daarbij kan aansluiten.
Mijn weg is ooit begonnen met een merrie. De merrie leerde me milder zijn en voorzichtiger te handelen. Eens per jaar kwamen er veulens, en dan was het de eerste dagen echt oppassen voor haar. Ze timmerde je werkelijk de wei uit.
Vond dat erg mooi zoveel moederliefde. Ze maakte de keuze om de eerste dagen voor haar veulen te zorgen, bittere noodzaak vanuit het ard gezien, want veulentjes weten nog niks.
Eenmaal ouder willen merries veel minder spelen, maar om nu te zeggen dat ze lastiger zijn durf ik niet te zeggen.

Met hengsten werk ik zelf erg graag omdat ik die speelser vind, ze nemen je niet altijd even serieus en zijn ' altijd in' voor een geintje. Waarmee ik bedoel dat hengsten je meer uitdagen en andere aspecten in jezelf naar boven halen.

Merries nemen het leven vrij serieus, en zien die geintjes niet altijd als geintje. Daar moet je voorzichtiger mee zijn.
Ze zijn ook stukken minder extrovert dan hengsten, ze houden veel als het ware voor zichzelf, ondoorgrondelijker. Al vind ik merries vaak wel wijzer en verstandiger in het oplossen van dingen. Vooral oudere merries, die maak je niet meer gek en ik denk wel eens dat ze je zien als een ' minder goed opgevoed' veulen.

Hengsten zien soms teveel als een spel, en blunderen daar ook bij.
Zoiets...

liljebo

Re: Hoe ontwikkel jij jezelf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:25

Persoonlijk zie ik het niet als lastiger, net zo min als de dame die ik daarover sprak en die met die spreuk kwam. Integendeel... ze vond merries erg interessant.

Maar ze vond ook dat je voor ogen moest houden dat merries speciaal zijn om mee te werken. Een duidelijke zelfbewuste eigen mening hebben.
Jij drukt dat eigenlijk wel erg goed uit...

Ben er zelf trouwens op pijnlijke wijze achter gekomen, toen ik dacht dat ik de merrie op dezelfde manier kon behandelen als mijn ruin tijdens het grondwerk en te 'onbeleefd' was.
Ze maakte mij dat fijntjes duidelijk door ff stevig haar tandjes te gebruiken.

Ik beledigd en ontdaan (heb mij doch absoluut niet op haar uitgekuurd omdat ik het niet begreep. Heb haar gewoon nog een rondje geleid en haar netjes weggezet) en daarna veel gepraat, oa met die dame en nagedacht.
En kwam erachter dat ik zelf degene was die hartstikke fout zat.

De fout zat in de manier waarop ik dingen van haar vroeg; te fors, te pusherig, zonder voldoende rekening te houden met haar.

Tegenwoordig kunnen we weer prima met elkaar overweg en kan ik heel goed met haar werken. Met de spreuk in gedachte. OK... ik lever geen papierwinkel in, maar ik weet dat beleefdheid (en duidelijkheid en weten wat je wilt) voor haar belangrijk is en dat ze dan best wil meewerken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:45

Mooi, en heel eerlijk wat je beschrijft !
Wat zijn we ook ' mensen' als we het gedrag van een paard even niet kunnen plaatsen en je als het ware wordt verrast. Je wordt als het ware op je nummer gezet door een paard.

Sterk als je dat zo mild kunt bekijken en later er over nadenkt. Wat gebeurde er nou precies, en waarom gebeurde dat?

Daar komt het ego om de hoek... ' mens' ...
Maar wat ik wel denk is dat paarden ook makkelijk kunnen vergeven, en op een of andere manier wel snappen wat we bedoelen. Kijk maar naar paarden onderling, alleen de kinderen komen excuuus maken, eenmaal ouder wordt daar geen aandacht meer aan besteed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:23

Paardentango schreef:
Voel me niet zozeer aangevallen, alleen vind ik je gedachtegang nogal rechtlijnig en op een beetje rare manier eigenwijs. Je legt een ander, mij in dit geval en Kiwiko, iets in de mond waar je niet juist mee zit. Daar blijf je in volharden.

Het is irritant als iemand dat doet, ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel ervaring je hebt dus ik reageer gewoon als ik. Je werd ook een tikje persoonlijk vind ik. Vandaar dat ik reageer.
Maar om je weer blij te maken, ik vertel inderdaad dingen over mijn ervaringen. Ik heb geen last, meer, van schaamte of een gebrek aan zelfreflectie en ben in staat naar mezelf en mijn handelen te kijken. Hopelijk is dat een voorbeeld voor anderen. Alleen vaak ook wel achteraf als ik op de bank aan de thee zit en de film nog eens terugdraai. Wat deed ik goed en wat had anders gekund, wat ga ik morgen doen. Luisterend en kijkend naar de paarden en naar mijn kunnen. Daar vertelde ik over, over mijn eigen zelfbeoordeling en daarmee mijn ontwikkeling.

Net als angst, ik zou wel gek zijn als ik geen angst zou hebben voor paarden(geweld). Angst is daarmee een goede raadgever, het houdt een nietig mensje in leven tussen de grote paarden. Als iemand zegt ik heb geen angst dan durf ik die niet bij paarden te laten, die zal geen gevaar zien en daar niet op inspelen.

Inspraak is een gevoel, soms kan het maar soms helemaal niet. In theoretische kaders is alles mogelijk, maar in de praktijk kan de theorie wel eens niet opgaan.

Al lang afgestapt van goed of fout. Ieder paard is anders en ieder mens ook.

In wezen zal je het wel goed bedoelen, maar het komt op mij nu zo anders over.
Je spreekt niet over jezelf maar beoordeelt iets van en over een ander. De vraag is: ' Hoe ontwikkel jij jezelf ?'

;)

Ik heb het niet over goed of fout. Ik geef aan wat mijn zelfontwikkeling is, aan de hand van jou voorbeeld, zodat het wat duidelijker is. Had ook precies hetzelfde voorbeeld kunnen geven en mijn naam eronder kunnen zetten, het is niet echt een specifiek probleem ofzo :+
daarbij vroeg ik of anderen die ontwikkeling ook hebben, van eerst vooral doen en dan later de consequentie zien, tot sneller veel meer afstand nemen, herhalen en dan gelijk de goede beslissing maken.
maar blijkbaar niet dus :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:48

Paardentango schreef:
Mijn weg is ooit begonnen met een merrie. De merrie leerde me milder zijn en voorzichtiger te handelen. Eens per jaar kwamen er veulens, en dan was het de eerste dagen echt oppassen voor haar. Ze timmerde je werkelijk de wei uit.
Vond dat erg mooi zoveel moederliefde. Ze maakte de keuze om de eerste dagen voor haar veulen te zorgen, bittere noodzaak vanuit het ard gezien, want veulentjes weten nog niks.
Eenmaal ouder willen merries veel minder spelen, maar om nu te zeggen dat ze lastiger zijn durf ik niet te zeggen.

Met hengsten werk ik zelf erg graag omdat ik die speelser vind, ze nemen je niet altijd even serieus en zijn ' altijd in' voor een geintje. Waarmee ik bedoel dat hengsten je meer uitdagen en andere aspecten in jezelf naar boven halen.

Merries nemen het leven vrij serieus, en zien die geintjes niet altijd als geintje. Daar moet je voorzichtiger mee zijn.
Ze zijn ook stukken minder extrovert dan hengsten, ze houden veel als het ware voor zichzelf, ondoorgrondelijker. Al vind ik merries vaak wel wijzer en verstandiger in het oplossen van dingen. Vooral oudere merries, die maak je niet meer gek en ik denk wel eens dat ze je zien als een ' minder goed opgevoed' veulen.

Zoiets...

inderdaad.......... met als toevoeging van mijn kant dat een hengst over het algemeen veel vergevender gezind is..... Merries kunnen zo ongelovelijk op hun hoeffies getrapt zijn :D :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:59

KiWiKo schreef:
Paardentango schreef:

Zoiets...

inderdaad.......... met als toevoeging van mijn kant dat een hengst over het algemeen veel vergevender gezind is..... Merries kunnen zo ongelovelijk op hun hoeffies getrapt zijn :D :D

Hoezo??????? :D Toen mijn man een tijd lang nauwelijks tijd had voor zijn merrie, heeft ze hem daarna heel lang geen blik meer waardig gegund. :+

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 16:33

Ik ben de draad kwijt... lees me een ongeluk met al die quotes, maar weet nu even niks zinnigs toe te voegen.
Behalve dat mannen en merries een andere band hebben dan vrouwen en merries.
Net als vrouwen en hengsten.

Uhm, en ik bedoel het allemaal echt niet rottig hoor, zie mijn naam steeds in beeld komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:57

zal ff geen quot gebruiken, maar je hebt gelijk... Althans... onze merrie Sil is stiekem een beetje verliefd op mijn man, geloof ik. En als hij dan een poos geen tijd voor haar is, is ze erg boos en kijkt ze hem niet aan. Soms gilt ze dan even op hem.
Pas als hij haar weer een tijd veel aandacht geeft, is het weer dik aan, hinnikt ze als ze hem ziet en komt steevast ff friemelen. :+
Met mij heeft ze een veel neutralere band. Ik ben prima. Als ik iets te bieden heb. :+

Heb zelf geen ervaring met hengsten...Dus hoe dat zit, weet ik niet uit ervaring.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:18

merries, ruinen en hengsten werken zo compleet verschillend. Pas toen ik veel verschillende in handen had gehad merkte ik in mij het verschil qua handelen. Dat wat je bij een hengst wel kan doen... veel uitdagender en speelser. Kan bij een merrie ook, alleen moet je altijd in je achterhoofd houden dat je te ver kan gaan en dat een merrie dan niet zo is dat ze het rustig verteld maar gewoon 'Ho bam, ik vind dit niets'.
Ik zie in allebei evenveel uitdaging... in een hengst het spelen en het uitdagen het grote grove spel (zoals ik vroeger met mijn broer had zeg maar). En met een merrie het spel tussen vragen en geven.

Maar hengsten zijn blij als je er weer bent na een vakantie, mijn merrie kijkt me de eerste week niet aan als ik 3 weken weg ben geweest.

Het is een totaal verschillende band die je opbouwt met een hengst of een merrie. De ruinen die ik vooralsnog heb gehad waren weer een heel ander verhaal, die kun je gewoon dingen vragen en die doen dat meestal wel. Heb ik nooit zo'n intens diepe band mee kunnen krijgen als met de rest. Hoewel ze ongelooflijk lief zijn. Als je er een hoog in de rangorde in de kudde hebt is het ook een heel ander verhaal...

Als je een merrie eenmaal voor je hebt gewonnen zul je der altijd wel weer terug krijgen; ook na 3 weken vakantie:P

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:55

Ik heb mijzelf het meest ontwikkeld door cursussen te volgen van het knhs , veel verschillende paarden te rijden , veel les te nemen en veel te lezen.
Ook luisteren naar oplossingen van anderen helpt je je keuzes te maken en je te onwikkelen