Storm van vannacht: paarden buiten of binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:35

Heb het even opgezocht en inderdaad, waar de bliksem inslaat hangt af van de locatie van het onweer. Heeft niets te maken met stroomdraad e.d. Je hebt gelijk!!! :)*
Nou ja, hoe dan ook, ik ben blij dat mijn paard en zijn kudde nog gezond zijn en leven. :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:37

Je kunt ze in een koperen stal zetten?
Dat was ook de enige conclusie die mijn collega kon geven.

Je kunt het nooit helemaal voorkomen. Natuurlijk kan een bliksemafleider helpen, maar we hebben helaas nog geen invloed op de verschillende ladingen en waar ze ontstaan dus je kunt pech hebben.
Ook als je paarden in de stal staan en 20 m verder slaat de bliksem in de boom dan kun je tot de conclusie komen dat de stal ook niet veilig is (ivm de naschok). Dan hadden ze net zo goed in het weiland kunnen staan. en dan hadden ze er misschien verder weg van kunnen staan. Maar dat zijn allemaal, wat als en als dan...

Anoniem

Re: Storm van vannacht: paarden buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:37

Absoluut binnen! Zelfs overdag zet ik de paarden binnen als het gaat onweren (ookal hebben ze een schuilstal), ik neem geen risico met onweer.

Trouwens, ik zou zelf niet lekker kunnen slapen als ik wist dat ze met dat weer buiten stonden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:38

Die van mij stonden gewoon buiten. Ben met het ergste onweer wel even wezen kijken maar ze stonden heerlijk rustig alsof het zonnetje scheen. Vanochtend lagen ze heerlijk ieders aan een kant van de draad te rusten.

Nou geloof ik ook niet dat wij het slechtste weer van allemaal hebben gehad dus misschien dat dat scheelt.
Had een van de 2 wel bij de schuilstal kunnen zetten maar niet beide omdat ik een hengst en een merrie heb die niet in 1 schuilstal kunnen ivm ongewilde babypaarden :+ .
Als de hengst verkocht is en de merrie een nieuw merriemaatje heeft dan zal ik ze wel weer samen de mogelijkheid geven om in de stal te schuilen bij dit slechte weer.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:39

Mijn hoogdrachtige merrie, haar bejaarde weidegenootje en álle andere paarden van stal hebben de nacht buiten doorgebracht. Slechts één weide is voorzien van schuilmogelijkheid.

Heb 'm vannacht wel ff geknepen, het ging hier zó gruwelijk tekeer :o maar wat kun je op het moment zelf nog doen? Op stal wordt mijn merrie echt niet vrolijker. Ben vanmorgen gaan kijken en er was niks aan de hand, zelfs mijn simpele tentje wat ik alvast had opgezet voor als ik moet gaan waken stond nog keurig op z'n plek :D

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:55

zoals ik eerder had aangegeven hebben de mijne buiten gestaan .
ondanks dat we 1 week geleden een merrie af hebben moeten geven .

de bliksem was dicht bij jenny in de grond ingeslagen en via haar benen haar lichaam ingegaan doordat de benen ver uit elkaar staan gaat de elektrische ontlading het lichaam weer uit en sloopt alle ingewanden die het tegenkomt .
aan de buitenkant van de pony waren geen brandwonden of iets dergelijks te vinden dus is het niet in haar geslagen maar in de grond naast haar .
ze is wel op de ingeslagen plek neergevallen
Het was een ovale plek met verschroeit gras.
Wat dat betrefd hebben we mazzel dat niet de hele kudde is getroffen aangezien ze meestal dicht bij elkaar staan .

maar buiten of binnen het risico is denk ik gelijk .
ook als de bliksem in de grond slaat naast de stal kan het paard eraan overlijden .

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:56

Mijne stonden ook binnen zoals elke nacht gelukkig

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:59

ik heb zo gelukkig ook binnen gehaald, anders had ik vanacht geen oog dicht gedaan

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:00

mijndes staan normaal uit buiten :)
maar ze vertelde me dat er storm kwam , als ik dat weet van te voren
dan doe ik ze naar binnen
en ben blij dat ik het heb gedaan :) werd er bang van vannacht , en heb echt tegen me zelf gezegd dat ik er goed aan had gedaan om ze naar binnen te doen :)

heb ook geen schuilstal verder

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:00

Bij ons stond alles buiten, heb niet het idee dat ze het erg vonden.
En als ze binnen staan lopen ze ook risico en ik denk altijd maar als ze
buiten staan kunnen ze misschien nog wegkomen, op stal in ieder geval
niet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:02

Tis enkel voor je eigen gemoedsrust als je ze binnen neerzet ;) En daar is niks mis mee ;)

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:06

De mijne stond vannacht buiten maar als ik had geweten dat het zulk slecht weer zou worden was hij echt naar binnen gegaan!!!
Heb hem nog wel een deken omgedaan en daar was ik dan wel een beetje blij om nog..

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:10

even afgezien van gevaar van blikseminslag, als je onze door de hagel beschadigde auto ziet, ben ik blij dat mijn peertjes binnen stonden !
De motorkap van de auto ziet er uit als een maanlandschap, overal deuken, stel je es voor wat die hagelstenen doen met dieren die buiten staan. Zelf wel eens in een hagelbui gelopen ?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:12

Hier stond alles buiten net als anders :j
Ook de jaarlingen die in de opfok staan. Onweer is iest natuurlijks en zullen paarden over het algemeen niet bang voor zijn. Daarbij komt dat onze eigen 2 ouderen er niet op reageren dus de rest ook vanzelf wel rustig blijft.

Voor blikseminslag bij paarden ben ik niet snel bang, tja het gebeurd wel eens maargoed, als ik nou iedere keer als het ook maar iets onweert naar buiten moet rennen om alles binnen te halen, nee. Ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt in al die jaren dat mijn paard al 24/7 buiten staat

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:12

Ik ben dan wel geen natural, maar 's zomers staan onze pony's ook 24/7 buiten. Afgelopen nacht hebben ze ook gewoon buiten gestaan er zijn veel hoge punten bij ons in de buurt (o.a. spoor, bomen en onze boerderij) dus met het onweer hebben ze weinig last (desondanks vind ik het wel doodeng) Maar als jij je paard binnen zet voor een nachtje met zulk noodweer zodat je zelf een goede nachtrust hebt en niet loopt te stressen is daar toch niks mis mee?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:21

In Mei staat mijn pony voorals nog alleen overdag op de wei.
Gister zat ik nog te dubben of ik ze niet een nachtje zou laten staan.
Gelukkig niet gedaan en stond mn poon van 31 lekker droog op stal.. :Y)
(de wei heeft geen bomen of schuil gelegenheid)
Laatst bijgewerkt door mariekie op 26-05-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:24

In België is vannacht een paard neergebliksemd. Het heeft hier op sommige plaatsen echt heel lelijk huis gehouden, met heel dikke hagelballen en windstoten. Ik ben blij dat mijn verzorgpaard en de rest van de paarden op stal stonden :)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:26

Die van mij stond ook binnen, gelukkig :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:30

Mijn paard staat altijd buiten, en vanacht dus ook. Buiten is vertrouwd voor haar en aangezien haar vriendjes ook buiten bij haar blijven denk ik dat ik juist slecht doe om haar binnen te halen.

Maar toch word ik er zelf helemáál niet vrolijk van hoor! Zodra het stormt is het eerste dat ik denk: 'ohnee, mijn arme paard!! Zal dat wel goed gaan!!' ... Ik heb vanacht flink wakker gelegen om die reden. Achteraf nergens voor nodig geweest gelukkig.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:33

Onze sportpaarden stonden binnen en al het jong spul en fokmerries buiten. Idd schuilen ze niet voor onweer, en was idd de spanning in stal groter dan de groep buiten. Wss ook door het feit dat er twee pannen afgewaaid waren, waarvan een in stal is gevallen.

Ja het was een redelijke storm hier in Belgie

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:09

Nou misschien dat ik dan toch mijn mening moet bijstellen en blijft mijn toekomstige peerdje ook met dit weer gewoon buiten. :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:39

Wie weet ;).

Ach, mijn paard kent het niet om opgesloten te staan in een stal, dus waarom zou ik het haar aandoen? Ik haal mij meer op de hals als ik haar acht uur achtereen in een kooitje ga stoppen terwijl ze het niet gewend is dan wanneer ik haar gewoon buiten laat staan:j.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:41

Ik was blij dat die van mij vannacht door de staleigenaar naar binnen was gehaald, het heeft zo gespookt hier vannacht!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:45

manishdra schreef:
Je kunt ze in een koperen stal zetten?
Dat was ook de enige conclusie die mijn collega kon geven.

Je kunt het nooit helemaal voorkomen. Natuurlijk kan een bliksemafleider helpen, maar we hebben helaas nog geen invloed op de verschillende ladingen en waar ze ontstaan dus je kunt pech hebben.
Ook als je paarden in de stal staan en 20 m verder slaat de bliksem in de boom dan kun je tot de conclusie komen dat de stal ook niet veilig is (ivm de naschok). Dan hadden ze net zo goed in het weiland kunnen staan. en dan hadden ze er misschien verder weg van kunnen staan. Maar dat zijn allemaal, wat als en als dan...

Heel erg interessant om te weten dit! Mag ik vragen wat voor soort lading je dan bedoelt die in de grond zit, en wordt die gevormd door de onweersbui of is dat al aanwezig in de grond? Dit omdat ik idd verwacht/denk/ervanuit ga dat de loods met stallen bij ons van metaal is, en hoger is dan de weidepalen, en dus daar "logischerwijze" eerder in zou slaan.

Mijn paard heeft overigens, om niet geheel off topic te gaan, ook buiten gestaan. Hoorde wel van dinnetje dat de draad tussenin de wind niet heeft kunnen weerstaan, maar gezien die van ons achter een wollen draadje gehouden kunnen worden stonden ze beide nog netjes in hun eigen weiland. :D Ik heb er wel wakker van gelegen, kneep hem af en toe wel eens vooral toen ik hoorde dat het hier minder gespookt heeft dan daar...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:47

Die van mij stonden gelukkig binnen, zou geen oog dicht doen hoor, mijn paard is heel erg bang voor onweer, vannacht er nog uit geweest en stond heel zenuwachtig te doen in stal.

Maar omdat je zoiets doet of niet doet behoef je toch geen stempel?