Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:17

Ik weet niet of dat het is. Als ik puur naar mezelf kijk, loop ik met bitloos rijden tegen dezelfde problemen op als zonder bit. Verder heb ik wel het idee dat ze op kleine hulpen reageerd, dus in theorie zou het niet zoveel moeten verschillen toch?

Ook even een foto gezocht. Ze is wel hengstig, op de een of andere manier is ze dat altijd als ik een fotograaf bij me heb. En dan is ze dus erg sloom
http://img504.imageshack.us/img504/3380/dsc0026st9.jpg
http://img135.imageshack.us/img135/5956/dsc0039iv3.jpg

Ze loopt nog teveel op de voorhand en mag nog wel iets actiever. Maar volgens mij ziet het plaatje met bit er ongeveer hetzelfde uit :)
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 26-05-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:18

opala schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADQXBW8L.jpg

Ik doe niet aan dressuur, rij buiten, nooit in een bak, de ene keer dat ik daar wel was, leverde o.a. deze foto op :+

dit is dressuurmatig helemaal een soort van nul :)

robincera schreef:
http://94.100.114.163/525550001-5256000 ... _tcqE.jpeg

een x voor de grap is leuk, maar daat blijft het bij hihi. Ik zie idd geen reden voor bitloos.

hier idem

Winna schreef:
Ik wissel het rijden met bit af met zo nu en dan dressuurmatig bitloos rijden. Noraly reageert erg goed op het bitloos rijden en loopt bitloos net zo makkelijk lekker nageeflijk als met bit. Hier een paar foto's van vorig jaar:
http://i176.photobucket.com/albums/w162 ... chter2.jpg
http://i176.photobucket.com/albums/w162 ... rechts.jpg

Mijn mening is dat je bitloos net zo goed dressuurmatig kan rijden als zonder bit. Denk wel dat het niet met ieder bitloos hoofdstel kan en zou dan wel kiezen voor een hoofdstel met een brede neusriem en niet bv een touwhalster oid, want dat werkt veel te scherp in naar mijn idee.

dit is al echt heel veel malen beter

dit zie ik als dressuurmatig goed voor elkaar bitloos
[RT-HAW] boscrosser met bit, naar bitloos in rijbak

een paard met bit goed voor elkaar zonder allemaal vooroordelen kan je in mijn onderschrift zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:21

KiWiKo schreef:
dit zie ik als dressuurmatig goed voor elkaar bitloos
[RT-HAW] boscrosser met bit, naar bitloos in rijbak

een paard met bit goed voor elkaar zonder allemaal vooroordelen kan je in mijn onderschrift zien

Die filmpjes doen het volgens mij niet meer? Anders moet ik zo nog eens proberen ;)

Zou ik misschien mogen vragen wat je van mijn foto's vindt dan? :o (staan op de 1e pagina).

KiWiKo

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:29

ik vind hem te diep lopen en ik zou dit niet willen zien in de baan......

sorrie.......... ik zou meer activiteit willen zien van achten, meer actie meer gedragenheid......

maargoed dat is mijn dressuurmutsending.....

als jullie het goed hebben en jullie zijn gelukkig, dan is het helemaal honderd punten, maar dressuurmatig scoor je hier geen punten mee in de ring :) ......... helaas :)

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:30

Hihi kim klopt hoor, dit is ook totaal geen dressuur, gewoon een voor de lol plaatje. toch ben k benieuwd naar de ;echte serieuse dressuuurruiters zoinder bit

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:31

Zijn er hier ook mensen die hun paard helemaal bitloos hebben ingereden? Ik loop nml tegen stuurproblemen aan (linksom, rechtsom etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:36

KiWiKo schreef:

sorrie.......... ik zou meer activiteit willen zien van achten, meer actie meer gedragenheid......

als jullie het goed hebben en jullie zijn gelukkig, dan is het helemaal honderd punten, maar dressuurmatig scoor je hier geen punten mee in de ring :) ......... helaas :)

Ik ben ook nooit van plan die baan in te gaan hoor :+
Maar te diep had ik nu weer niet verwacht als antwoord .. Actief ben ik het mee eens :j We moeten nog uit onze winterslaap geraken :Z (en eens echt dressuurmatig gaan werken :o )

Heb jij dan misschien een plaatje (of een paar plaatjes) voor mij hoe het zou moeten uitzien? Want hoe meer ik kijk en lees, hoe moeilijker en verwarrender ik het allemaal vind :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:37

komt waarschijnlijk omdat je niet heeeeeel groot stuurde in het begin :)

eerst de groffe lijnen uitzetten om die later te verfijnen\

op je paard gaan zitten en linksaf is met een wijde boog je linkerarm opzij doen alsof je een koelkast deur opend. met je rechterhand de schouder begrenzen EN met je bovenlijf naar links hangen terwijl je met je onderlijf naar rechts werkt......

de theoretische onderbouwing :) :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:43

[***] schreef:
KiWiKo schreef:

Ik ben ook nooit van plan die baan in te gaan hoor :+
Maar te diep had ik nu weer niet verwacht als antwoord .. Actief ben ik het mee eens :j We moeten nog uit onze winterslaap geraken :Z (en eens echt dressuurmatig gaan werken :o )

Heb jij dan misschien een plaatje (of een paar plaatjes) voor mij hoe het zou moeten uitzien? Want hoe meer ik kijk en lees, hoe moeilijker en verwarrender ik het allemaal vind :o

je moet ook niet lezen :) je moet doen :)

ondervinden, leren ........ in de praktijk...... wat gebeurd er als ik dit doe, en wat gebeurt er als ik dat doe.........

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:45

mvs schreef:
Heb hier op bokt ook wel eens gezien ene meisje die haar paard zowel met en zonder bit dressuurmatig reed, haar paard liep beter op het bit.. maar denk dat dat ook veel ligt aan het paard zelf en hoe zijn hoofdhouding van nature is...

Misschien is het ook nog gewoon wel een beetje onbekend' de echte dressuurruiters zonder bit' en ja ik ben ook zeker geen fan van het stang en trens gebeuren.. maar mits er op de juiste manier met een bit wordt omgegaan is het denk ik eerder een verrijking in de hulpen dan een middel om iets voor elkaar te krijgen.. helaas rijden vrij weinig mensen hun paard op die manier

Ik? :D

Ik rijd mijn paard inderdaad bitloos en met bit, eerst wisselde ik het voor dressuur ook af, maar ben daarmee gestopt. Naar mijn mening loop je zonder bit op den duur tegen de beperkingen aan. Wat ik en mijn paard vooral misten tijdens het bitloos dressuren, was de verfijning. Met bit kun je net iets fijner doorkomen, net wat subtielere signalen geven en naar wat meer hoogte in de oprichting gaan werken.

Dit is met:
http://i40.tinypic.com/2e38zk1.jpg

En zonder:
http://i40.tinypic.com/zu3x9j.jpg

Zit een maandje tussen, dus voor de eerlijke vergelijking ook even een foto met bit van dezelfde dag als de bitloze:
http://i41.tinypic.com/24eb98o.jpg

Bitloos gaat prima, maar ik pleit niet (meer) voor bitloos op dressuurwedstrijd, voor mezelf. Wij vinden het prima zo, eigenlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:50

KiWiKo schreef:
je moet ook niet lezen :) je moet doen :)

ondervinden, leren ........ in de praktijk...... wat gebeurd er als ik dit doe, en wat gebeurt er als ik dat doe.........

Maar: als het beter aanvoeld dan dat er eruit ziet, dan heb je toch een probleem, niet? :+
Ik vond hem naar gevoel niet zo slecht lopen .. maar blijkbaar schort er toch vanalles aan ;)

En nog: hoe weet je hoe iets moet voelen? Het kan voor jou wel goed voelen maar totaal verkeerd zijn bij wijze van spreken .. Wat dan? Hoe weet ik nu dat hij te diep loopt bv.? Hoe moet ik dat voelen?

(ik heb les hoor, ben ik mee begonnen na dat topic, vandaar ook dat er vanaf nu serieuzer dressuur getraind gaat worden ;) ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:52

lief......... ook het aanvoelen moet je leren :) je moet leren voelen wat wel en wat niet goed is.

er schort dressuurmatig wat aan, maar dat betekend niet dat je niet op de goede weg bent :)

een goede instructeur kan je precies vertellen wanneer dingen wel of niet goed moeten voelen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:52

Nou dat leer je door veel te doen en veel te lessen. Daarom zijn lessen fijn. Je voelt op dat moment hoe het paard loopt en je hebt je instructice erbij om te vertellen of je paard ook goed loopt. Dat leer je niet in een dag, dat duurt even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:53

Oh ok, dus er is nog hoop voor ons? :))
Dan komt het wel ... Mijn leerproces is ook nog maar net gestart ;)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:53

Dressuurmatig met touwhalster of crb rijden vind ik trouwens niet heel eerlijk tegenover het paard.. Ik heb het een paar keer gedaan, maar vind het te scherp om dressuur mee te rijden. Een contactteugel gaat imo alleen met een fijne optoming, een touwhalster/crb is daar te scherp voor, vind ik..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:54

Haha zal toch wel, anders kan ik nu ook maar beter de hoop opgeven en dat terwijl ik net opzoek ben naar een instructice :P

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:59

Mijn paard is bitloos beleerd (volgens de parelli manier) en inmiddels rij ik haar met bit netjes voorwaarts neerwaarts mooi bij elkaar enz. denk dat dit bitloos ook zou moeten lukken, alleen heb ik nu alleen maar een touwhalster en daarmee heb ik toch net iets te weinig over dr te zeggen (ik ben zelf ook zeker geen ster in omgaan met touwhalsters) en zodra ze dat doorheeft ben ik dr kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:00

Myukii schreef:
Dressuurmatig met touwhalster of crb rijden vind ik trouwens niet heel eerlijk tegenover het paard.. Ik heb het een paar keer gedaan, maar vind het te scherp om dressuur mee te rijden. Een contactteugel gaat imo alleen met een fijne optoming, een touwhalster/crb is daar te scherp voor, vind ik..

Ik weet dat het een heel andere discussie is en dus offtopic, maar toch heel eventjes, als ik mag.. Heb er namelijk al eens letterlijk aan gehangen, en niet zo'n klein beetje ook (denk trouwens aan 1 teugel want aan 2 trekken werkt toch niet maar ik herinner het mij niet meer zo).. Als die echt zo scherp was als mensen beweren dan zat het paard zeker op z'n gat .. Alleen was het resultaat dat hij vrolijk doordenderde (in draf, maar dat klinkt niet zo spectaculair :+) en we 50m verder allebei op de grond lagen ..

Vorig weekend trouwens nog (ik heb btw wat problemen met pony momenteel, dus hier wordt aan gewerkt en het is geen dagelijkse kost ofzo :o ), hij stond buiten stil, gewoon stil .. geen beweging in te krijgen .. Dacht op een bepaald moment: ik draai hem om, we rijden een stukje de andere kant uit en blablabla. Maar zoals ik al zei: geen beweging in te krijgen .. Toen heb ik met al mijn kracht aan 1 teugel gehangen, beest moet een helse pijn gehad hebben als het ding echt zo scherp is ... Maar beest bewoog amper een oor ..

Dus ofwel heb ik een paard met zo'n karakter dat hij bijna dood kan gaan van de pijn zonder een spiertje te verrekken (wat natuurlijk altijd mogelijk is), ofwel valt het met die scherpheid wel mee ;) En bij die foto's van mij kan je nu ook niet van een erg vast contact spreken ofzo :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:02

@ myukii
Ik vraag me wel af waarvoor je meer verfijning nodig hebt in een B-proef?
Als ik eerlijk ben zie ik weinig verschil tussen de twee foto's van dezelfde dag. Je ziet alleen dat de bitloze optoming in dit geval breder is en dus Amon meer gelegenheid geeft om terug te duwen (in tegenstelling tot bijv. een touwhalster als bitloze optoming). Met het bit krijgt hij die kans minder, gewoon omdat het een dunner oppervlakte is. Dit is niet perse een slechte reden om een bit te gebruiken, maar je moet wel bedenken dat dit gewoon een rijtechnisch probleem is wat je verdoezelt door het bit-gebruik. Door meer te focussen op lichtheid in de hand, zou je het probleem ook op kunnen lossen.

Niets slechts over je foto's trouwens, of over bitgebruik ;)
Het is alleen wel handig als iedereen blijft kijken naar de reden van een bepaalde reactie van het paard op een bepaalde optoming.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:03

@ [***]: Dat is per paard verschillend denk ik. Ik heb een tijd met touwhalster gereden en als ik dan een iets te stevige ophouding maakte, kwam mijn pony meteen in verzet. Zij vond een touwhalster kennelijk wel te streng inwerken. Dus dat halster hangt nu voor de sier aan de muur :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:05

capopjekop schreef:
@ [***]: Dat is per paard verschillend denk ik. Ik heb een tijd met touwhalster gereden en als ik dan een iets te stevige ophouding maakte, kwam mijn pony meteen in verzet. Zij vond een touwhalster kennelijk wel te streng inwerken. Dus dat halster hangt nu voor de sier aan de muur :)

Kan ik me wat bij voorstellen :j
Maar mij ging het er gewoon even om dat er vaak (door allerlei mensen trouwens) "geschreeuwd" wordt dat een touwhalster zo onmenselijk scherp is en daardoor bij wijze van spreken liever niet dan wel gebruikt moet worden en dat soort dingen .. Maar ik heb dat tot nu toe dus nog niet gemerkt .. Zou het met momenten trouwens wel handig gevonden hebben := :+

Dus dat het per paard verschillend is, dat zeker .. Dat is met alles zo ;) Maar dus niet algemeen (te) scherp ofzo .. naar mijn ervaring dan ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:08

Myukii schreef:
Naar mijn mening loop je zonder bit op den duur tegen de beperkingen aan. Wat ik en mijn paard vooral misten tijdens het bitloos dressuren, was de verfijning. Met bit kun je net iets fijner doorkomen, net wat subtielere signalen geven en naar wat meer hoogte in de oprichting gaan werken.

Dat kun je als 'beperkingen' zien inderdaad, maar in feite zijn het gewoon zaken waar je als ruiter nog aan moet werken.
Door er een bit in te doen (wat scherper inwerkt, jij en vele anderen noemen dat dan "fijn en subtiel"), negeer je de zaken wat bij jezelf nog ontwikkeling en verbetering behoeft.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:33

Zal best, maar als het dressuren met bit beter gaat, ga ik niet mezelf (en daarmee hem, omdat ík dan minder fijn rijd) pesten door hem dressuurmatig zonder bit te rijden. :D
Zonder bit heb ik echt alleen een hele lichte verbinding met zijn mond, waar ik bitloos gewoon een zwaarder paard in mijn hand heb. Ik rijd hem bitloos op precies dezelfde manier als mét bit, zonder bit kost het me alleen een stuk meer moeite om dezelfde signalen door te geven dan met bit.

Zal ik best heel wat tekortkomingen hebben, maar als het zo prima gaat, en zijn bitloze hoofdstel er nog steeds hangt voor buitenritjes en recreatief 'gehobbel', zie ik er geen probleem in, eerlijk gezegd :P

(en dat ik op B-niveau wedstrijden rijd, wil niet zeggen dat ik hem in de training niet eens wat hoger mee wil pakken. Als je geen verschil ziet op de foto's zonder en met bit, zou ik echt nog maar eens goed kijken, want die verschillen zijn er wel degelijk ;) )

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:43

ik rijd beide paardjes bitloos

de 1 is enkel buitenritjes

met mijn tinker rijd ik met hackamore in een tinkershowteam als leider op een behoorlijk niveau
wil ik dressuurmatig denk nog hoger komen dan zal ik of meer moeten lessen of toch een bit erin hangen ter verfijning
maar dit gaat niet gebeuren want dan is er meteen spanning..
dus vind het zoals t nu gaat prima! hier never nooit meer een bit!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:58

Myukii schreef:
mvs schreef:
Heb hier op bokt ook wel eens gezien ene meisje die haar paard zowel met en zonder bit dressuurmatig reed, haar paard liep beter op het bit.. maar denk dat dat ook veel ligt aan het paard zelf en hoe zijn hoofdhouding van nature is...

Misschien is het ook nog gewoon wel een beetje onbekend' de echte dressuurruiters zonder bit' en ja ik ben ook zeker geen fan van het stang en trens gebeuren.. maar mits er op de juiste manier met een bit wordt omgegaan is het denk ik eerder een verrijking in de hulpen dan een middel om iets voor elkaar te krijgen.. helaas rijden vrij weinig mensen hun paard op die manier

Ik? :D

ja jij :P

Ik zie trouwens wel duidelijk verschil in de foto's zeker die toen in het topic waren geplaatst :j