kan Bitloos rijden pijn veroorzaken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:07

Een bit maakt het alleen nog maar erger :') (Maar dan hebben we het ook over een sterke en dominante pony die eerder met stang&trens op buitenrit is gereden om haar te houden... Dan mga ze ook een aversie tegen bitten hebben van mij)
Maar die paardjes houden je wel scherp :D (als je daar een dag of 2 niks mee doet of je bent een paar keer niet consequent zal je het de volgende dag ook meemaken).
Ik wil nog wel een keer proberen met een touwhalster, omdat het wel lekker licht en vrij is, maar dan moet ze eerst nog wat beter op de hulpen staan en dan doe ik een bontje om de neusriem denk ik. Ik kon zelf overigens ook niet zo goed overweg met dat kruislingse systeem :Y) Zeker als je een beetje dressuur wilt rijden en je rijd met je binnenbeen naar je buitenteugel, máár vraag je dan op je buitenbeugel of nu juist op je binnenteugel omdat de druk op de andere kant zit? :')

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:18

Een van mijn paarden kan alleen maar op bit gereden worden. Die kan absoluut niet tegen druk van riempjes ed op z'n hoofd.
Twiggy2008 schreef:
maikeltje schreef:
Wat verstaan jullie onder "zo behandelen"? Mijn paarden moeten, wanneer ze in handen zijn, gewoon luisteren. Ze wegen iets teveel om toe te staan dat ze zo over me heen banjeren. Dus ik ben wel benieuwd wat jullie dan precies bedoelen. :D

Is gewoon een kwestie van het topic goed doorlezen, dan snap je de context. ;)
Maar ik wil het nog wel een keertje herhalen, hoor: Het ging om iemand die haar boosheid misbruikte tegen het paard, iemand die nogal snel gefrustreerd raakte met alle gevolgen van dien. Mijn paard moet ook luisteren, absoluut, maar ik raak echt niet van de kook als hij iets niet goed doet, hoor. :D

Welnee, het is een paard, een levend wezen en als ik corrigeer doe ik dat op het juiste moment en alleen voor zaken die echt bij het paard liggen. Vaak ligt het ook aan mezelf of aan de ruiter in het algemeen (en alle ruiters maken fouten). Het heeft weinig zin om je zelfbeheersing te verliezen in elk geval. Zulke mensen, die dat niet kunnen, zouden van mij NOOIT op een paard mogen. Helaas bestaan ze wel, zie hier op bokt en in real life zie ik ze ook. ;(

Ik vroeg dus wat die persoon dan deed. Haar boosheid misbruiken vond ik nogal vaag. Dat kun je op 1000 manieren uitleggen en de 1 verstaat onder mishandelen iets anders dan de ander. Ik ben nieuwsgierig naar voorbeelden. Wat deed die persoon/ personen dan en in welke context? Wat deed bv het paard dat die persoon zo reageerde? Dat is mijn vraag, ook gewoon een kwestie van goed lezen :)

WildChild

Re: kan Bitloos rijden pijn veroorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:25

Ja maar meisjes, het is toch goed dat de betreffende persoon zelf al inziet dat het niet eerlijk is als zij boos wordt, tegenover haar paard? Ik ben het met jullie eens dat een andere optoming niet de oplossing is en dat ze inderaad aan zichzelf moet gaan werken, maar om haar nou op deze manier 'af te slachten'?

@TS: Ik zou het meisje dringend verzoeken les te nemen van een GOEDE instructeur of instructrice. Bij ons op stal heb ik al heel vaak gezien dat mensen die vroeger soms té kwaad werden (geen mishandeling maar het stond de vooruitgang van de combinatie wel in de weg) na het nemen van les helemaal tot rust kwamen en ook veel positiever op hun paard zitten.

Een opmerking als 'zulke mensen moeten niet in de buurt komen van een paard' vind in ontzettend flauw. Je weet niet waar de boosheid vandaan komt, het kan onzekerheid zijn, maar ook fanatisme of perfectionisme. Dat is in zekere mate gezond maar je moet er mee leren omgaan. Mijn ervaring is dat als je een goede instructeur zoekt, het liefst één die ook wat afweet van sportpsychologie, het helemaal goed kan komen met haar. Want als ze zelf al kan inzien dat ze niet goed bezig is, weet ik zeker dat ze het ook wil veranderen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:38

Elke manier van boosheid, ook onzekerheid en zéker fanatisme en perfectionisme moet je eerst maar onder controle krijgen voor je de kans krijgt het te botvieren op een dier. Pas wanneer je in ziet wanneer je zulk gedrag uit en waarom, dan kan je er aan gaan werken en tot die tijd ben je niet geschikt om met dieren om te gaan, vind ik persoonlijk. Wanneer je zover bent dat je dat soort dingen wel weet en er mee om kan gaan kan je het gaan leren icm dieren onder begeleiding van een goede instructeur en idd het liefst een die ook wat psychologieachtergrond heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:43

En voor haar zou ik tijdelijk met een halster dat ze netjes laat aansluiten gaan rijden. teugels aan de zijkant en netjes 2 vingers onder het jukbeen. Enkel in de bak, dat wel, maar gaan met die banaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:54

En dan een bontje om de neusriem.
Want ook een halster kan zeer doen.
Alles kan pijn veroorzaken en niet te vergeten veroorzaakt boosheid al "mentale" pijn. Een paard raakt bang/gefrustreerd, heeft er in elk geval een gevoel bij als de ruiter boos wordt, en helemaal als het onterecht is.
Terechte straf verwacht een paard min of meer, maar de straf moet wel in verhouding zijn met wat er gebeurt.
Een paard in de mond trekken is eigenlijk nooit een goede straf, als kun je denken dat als een paard je zowat uit het zadel trekt en je trekt dan eventjes terug hij dit kan zien als met gelijke munt betalen. Maar in de eerste plaats trok hij je waarschijnlijk bijna uit het zadel omdat je teveel aan de teugels hing (en niet genoeg met impuls bezig was) en dat wilde hij dan duidelijk maken. Als je dan gaat straffen, kan zo'n paard zich (terecht) boos gaan maken en dan is de cirkel rond, want dan wordt de ruiter nog boizer, paard nog bozer etc.
Een ander voorbeeld is bokken, daarbij wordt dan ook aangeraden het hoofd omhoog te trekken, maar ook daar zit er gewoonlijk toch wel een oorzaak achter het bokken.
De oorzaak weg nemen van verzet is dus handiger dan straffen in de mond.
Straffen in de mond kan zorgen dat een paard "doof" wordt in de mond ("betonnen bek"), een bokker/steigeraar wordt, de ruiterhand niet meer vertrouwd en nooit meer tot een fijne aanleuning komt etc. Het heeft bijna altijd blijvende gevolgen in het nadeel van de ruiter dus je schiet er niks mee op.
Bovendien stijkt het tegen de gouden regel om alles voorwaarts op te lossen in, want in de mond trekken is per definitie een paard op de rem zetten en dat is bijna nooit nuttig (uitzonderingen daargelaten, als een paard op het punt staat om op hol te slaan of een ander paard aan te vliegen bv).

Terug naar de ruiter die "boos wordt" en dat blijkbaar uit in trekken. Probeer haar in de eerste plaats aan het verstand te brengen dat trekken averechts werkt en niet op paarden thuishoort.
Ten tweede kan ze dus aan een halster rijden.
Ten derde moet de oorzaak worden weggenomen. Wat is haar frustratie? Ligt die eigenlijk wel bij het paard? En wat denkt ze te bereiken met hysterie? Rijkunst heeft niet te maken met macht en dwang, maar met kunde.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:41

Maikeltje, ik heb gelezen wat het desbetreffende meisje deed met haar paard door haar boosheid in een of ander eerder topic en daar ging het over. ;)
Ik heb geen tijd om dat op te gaan zoeken voor je, heb andere dingen te doen. :n

Ik kan in elk geval wel zeggen, dat wat het paard ook doet, dat zijn gedrag NOOIT een reden mag zijn om je boosheid op hem te botvieren. Dat je zijn gedrag niet tolereert, vind ik wat anders dan uit frustratie maar wat gaan doen. En daar laat ik het bij, ik ga naar buiten. :wave:

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:53

Twiggy2008 schreef:
Maikeltje, ik heb gelezen wat het desbetreffende meisje deed met haar paard door haar boosheid in een of ander eerder topic en daar ging het over. ;)
Ik heb geen tijd om dat op te gaan zoeken voor je, heb andere dingen te doen. :n

Ik kan in elk geval wel zeggen, dat wat het paard ook doet, dat zijn gedrag NOOIT een reden mag zijn om je boosheid op hem te botvieren. Dat je zijn gedrag niet tolereert, vind ik wat anders dan uit frustratie maar wat gaan doen. En daar laat ik het bij, ik ga naar buiten. :wave:

Jammer dat je nooit met echte voorbeelden komt en het alleen maar bij algemene, niet inhoudelijke , uitspraken houdt.
Jammer, omdat dat een echt gesprek niet mogelijk maakt.....Ik vroeg niet eens specifiek naar een of ander topic waarvan ik het bestaan niet eens ken. Ik vroeg wat jullie verstaan onder mishandeling. Daar wilde ik graag wat voorbeelden van lezen. In de tijd dat je dit bovenstaande opschreef, had je ook gewoon antwoord kunnen geven, scheelt weer een hoop tijd :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:43

Maikeltje, ik heb wat meer te doen dan te gaan zitten graven op bokt, want ik heb geen idee meer hoe dat topic heette en onder welk kopje het geplaatst was. Mijn kind gaat voor jou, if you don't mind. ;)
Ik typ een stuk sneller dan dat ik op bokt rond ga zoeken en graven in de geschiedenis. :+

Verder geloof ik niet dat ik zozeer het woord 'mishandeling' heb laten vallen, al hoewel, zo kan ik bepaalde acties van ruiters die zich niet kunnen beheersen wel opvatten soms. Ik neem aan dat je wel een beetje snapt wat ik bedoel in mijn posts, zo niet, dan niet. Ik geloof niet dat ik mijn standpunt tegenover jou hoef te verantwoorden namelijk. :D

Voor een echt gesprek weet ik ook niet of bokt nou zo ideaal is. 8-)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:08

Mishandeling vind ik eigenlijk elke onrechtvaardige uiting op je paard. Wanneer ik mijn paard een hengst verkoop omdat haar hoeven mij om de oren vliegen, geen enkel probleem. Wanneer ik haar diezelfde hengst verkoop omdat ze met haar staart zwiept wanneer het mij niet uitkomt wordt het een heel ander verhaal. Om een fictief voorbeeld te geven.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:22

Nou nou mishandeling. Ik vind het niet correct, maar om het nou meteen mishandeling te noemen. Iedereen maakt fouten en zeker pubers schieten nog wel eens uit hun slof. Mishandeling vind ik de paarden van Brooke. Een incidentele onrechtvaardigheid tegenover je paard geeft alleen aan dat je nog te leren hebt.

satarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:51

Als je niet normaal kunt rijden doe je ze idd pijn, bit of geen bit.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:07

Elke optoming is precies zo hard of zacht als de ruiterhand. Met de lichtste optoming die er is kan je gruwelijk veel pijn doen, terwijl je met de scherpste optomingen heel vriendelijk kan rijden. Zolang je dat in je achterhoofd houdt komt het meestal wel goed.

Kies dus een optoming die bij jou en vooral bij je paard past (maar iets kan nog zo goed bij je paard passen, als jij er ook met goede instructie niet goed mee overweg kan is dat ook geen oplossing).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:49

Twiggy2008 schreef:
Maikeltje, ik heb wat meer te doen dan te gaan zitten graven op bokt, want ik heb geen idee meer hoe dat topic heette en onder welk kopje het geplaatst was. Mijn kind gaat voor jou, if you don't mind. ;)
Ik typ een stuk sneller dan dat ik op bokt rond ga zoeken en graven in de geschiedenis. :+

Verder geloof ik niet dat ik zozeer het woord 'mishandeling' heb laten vallen, al hoewel, zo kan ik bepaalde acties van ruiters die zich niet kunnen beheersen wel opvatten soms. Ik neem aan dat je wel een beetje snapt wat ik bedoel in mijn posts, zo niet, dan niet. Ik geloof niet dat ik mijn standpunt tegenover jou hoef te verantwoorden namelijk. :D

Voor een echt gesprek weet ik ook niet of bokt nou zo ideaal is. 8-)

Geeft niks hoor ;) Ik kan me alleen niet herinneren dat ik om een topic vroeg. :? Ik vroeg om voorbeelden van mensen die hun paard als een produkt behandelen want dat zie jij om je heen meldde je. En ik mag hopen dat je kind voorgaat ja :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:35

Maikeltje, heb je de beginpost van dit topic gelezen? Dit topic is gestart door een ander topic en dat was het desbetreffende topic, als ik het juist heb (is alweer lang geleden en het is zo warm, dat ik amper nog kan nadenken %) ;) ).

Ik kan zat voorbeelden geven, maar als mensen meelezen, kunnen ze zich aangesproken voelen, dus daar ben ik wat voorzichtig in. :)
Kan het eventueel via PB doen, als het wat minder warm is (wordt nl. een heel verhaal, haha). ;)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:25

Maikeltje kan toch niet weten welk topic dat is, die is niet helderziend B-)
Als IEMAND dan een linkje plaatst (ipv er over doorzeuren) , wel zo handig ;)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:42

ligt eraan hoe je ermee omgaat, als je het gewoon normaal gebruikt (wat trekken kan wel) gebeurt er niks, amar als het echt heel hardhandig word en dergelijke met zo'n ding waar ik de naam even kwijt van ben kan je veel schade veroozaken

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:13

BrittKitt schreef:
Twiggy; ik geloof meteen dat er een hoop paarden zijn die prima met een touwhalster gereden kunnen worden, stalgenootje van mij rijd ook met touwhalster. Maar voor mijn pony is het geen prettige optoming, die is heel gevoelig en gaat direct in de staak als het pijn doet. Druk die verdeelt wordt kan ze wel prima mee overweg dus voor ons werkt een hack weer heel goed (ook zonder vast contact overigens). Maar ik moet wel iets hebben waarbij ik af en toe de teugels kan aanhalen, die kan zo opgefokt raken dat je dr niet meer op zit en stem terug kan rijden :Y) En als je dan met een touwhalster de teugels aanhaalt, als is het maar om maat nemen dan gaat ze écht dansen, alle kanten op springen om die druk maar te ontwijken (en da's niet leuk, langs een kanaal :+ )
Het is gewoon echt een kwestie van; wat past bij jou en je paard. Mijn pony vind zo'n kruislings systeem niks, dat sluit teveel op om haar hoofd. Een stalhalster wat mooi aansluit is het fijnst en een hack dus, zeker als ik af en toe moet laten weten dat ze ook nog rekening moet houden met mij :P

Het is dus ook niet dat ik tégen een CRB ben hoor! Maar als arabesk zo'n mooi lijstje plaatst over welke optomingen zeer kúnnen doen, dan mag die er zeker wel tussen.

Functioneel boos vind ik wel een hele mooie term :D Dat wordt ook zeker wel eens idd, maar echt boos eigenlijk nooit. Dat heeft zo weinig nut, dan heb je alleen maar jezelf mee en je paard zal daarna echt niet meer meewerken :=

Heb je dan met een touwhalster minder contact dan met een hackamore? Ik dacht dat dat niet uitmaakte omdat een touwhalster dunner, dus scherper werkt en een hackamore alleen druk geeft op de neus... := Btje leek hierin ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:51

Een bitloze optoming met hefboomwerking is nooit hetzelfde als iets zonder hefboomwerking.

miramiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:34

Ik heb zelf ook een poosje bitloos gereden, maar doordat de hackamore kapot ging tijdens een buitenrit, heb ik geen hackamore meer gebruikt. Heb toen een ander bitloos hoofdstel gebruikt, beviel prima, maar je moet goed opletten hoe je het hoofdstel vast maakt.

Ik rij nu western, dus met lange teugels en rij nu met een Myler bit. Dit bevalt mij prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:10

miramiami schreef:
Heb toen een ander bitloos hoofdstel gebruikt, beviel prima, maar je moet goed opletten hoe je het hoofdstel vast maakt.

Hoe bedoel je dat?
Je moet sowieso, met of zonder bit, je hoofdstel op de juiste manier vast maken, lijkt mij. :D

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:27

Je moet zoiezo niets met paarden gaan doen als je snel boos wordt, en vooral dat niet op je paard afreageren. En je kan natuurlijk met en zonder bit schade aanrichten aan je paard.