Twiggy; ik geloof meteen dat er een hoop paarden zijn die prima met een touwhalster gereden kunnen worden, stalgenootje van mij rijd ook met touwhalster. Maar voor mijn pony is het geen prettige optoming, die is heel gevoelig en gaat direct in de staak als het pijn doet. Druk die verdeelt wordt kan ze wel prima mee overweg dus voor ons werkt een hack weer heel goed (ook zonder vast contact overigens). Maar ik moet wel iets hebben waarbij ik af en toe de teugels kan aanhalen, die kan zo opgefokt raken dat je dr niet meer op zit en stem terug kan rijden

En als je dan met een touwhalster de teugels aanhaalt, als is het maar om maat nemen dan gaat ze écht dansen, alle kanten op springen om die druk maar te ontwijken (en da's niet leuk, langs een kanaal

)
Het is gewoon echt een kwestie van; wat past bij jou en je paard. Mijn pony vind zo'n kruislings systeem niks, dat sluit teveel op om haar hoofd. Een stalhalster wat mooi aansluit is het fijnst en een hack dus, zeker als ik af en toe moet laten weten dat ze ook nog rekening moet houden met mij

Het is dus ook niet dat ik tégen een CRB ben hoor! Maar als arabesk zo'n mooi lijstje plaatst over welke optomingen zeer kúnnen doen, dan mag die er zeker wel tussen.
Functioneel boos vind ik wel een hele mooie term

Dat wordt ook zeker wel eens idd, maar echt boos eigenlijk nooit. Dat heeft zo weinig nut, dan heb je alleen maar jezelf mee en je paard zal daarna echt niet meer meewerken