Onderzoek Natural Horsemanship

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:51

Twiggy2008 schreef:
Ik pas in de winter de training aan bij mijn paard. Ik doe bv meer grondwerk i.p.v. fanatiek rijden. Stapritjes buiten zijn ook erg goed voor zijn conditie.

En wat als je paard in de winter meer wil dan grondwerk en stapritjes? Mijn merrie heeft daar echt niet genoeg aan, dus nu scheer ik in de winter maar een streep onder de hals, want ze moet haar warmte dan wel kwijt kunnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:06

Waratje schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik pas in de winter de training aan bij mijn paard. Ik doe bv meer grondwerk i.p.v. fanatiek rijden. Stapritjes buiten zijn ook erg goed voor zijn conditie.

En wat als je paard in de winter meer wil dan grondwerk en stapritjes? Mijn merrie heeft daar echt niet genoeg aan, dus nu scheer ik in de winter maar een streep onder de hals, want ze moet haar warmte dan wel kwijt kunnen.

Kan ik je uitleggen: OF ik neem de tijd hem goed uit te stappen OF ik doseer het werk wat meer. Daarnaast staat mijn paard 24/7 buiten, dus hij kan rennen wat hij wil, hoor (en dat doet hij ook wel, want hij is energiek).
Grondwerk hoeft trouwens ook helemaal niet in stap te gaan, want ik doe ook veel in draf en galop, maar als ik te weinig tijd heb dan wat gedoseerder, zodat ik niet met een zeiknat paard zit. Moet ook zeggen dat mijn paard niet zo'n enorme zweetkont is in de winter. ;)

Dat wordt anders als de temperaturen omhoog gaan en zijn wintervacht zit er nog op.

Prima dat jij dat stuk scheert, hoor, maar ik doe dat liever niet, juist omdat hij 24/7 buiten staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:27

weet je, eigenlijk valt er niet zoveel te onderzoeken.
Op een schaal van 1 tot 10 heb je bij 1 de beginner, de "mens-met-paard" zo je wil en bij 10 de paardenman.
Één van de kenmerken die maken waar je op die schaal staat is de mate waarin je kunt handelen naar het individuele paard. opnieuw die schaal van 1 tot 10, komen de meesten niet veel verder dan een bandbreedte van 4 tot 6 waar een goede paardenman zeker 2 tot 9 haalt en soms zelf 1 tot 10 haalt.
Het is dus maar welk deel van de schaal je wilt onderzoeken.

Het is niet zo van belang welke "stroming" je aanhangt maar vooral hoe breed je kunt denken richting het paard tegenover je.
HN is in deze niet meer dan een stickertje, vooral bedoelt om je te onderscheiden. Waarvan is me nooit helemaal duidelijk geworden.