Parelli manier slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:17

ikke schreef:
Jessix schreef:
Wie weet hecht hij er wel niet veel waarde aan wat een of ander blad in Nederland over hem schrijft. Ik denk dat hij zichzelf wel (wereldwijd) bewezen heeft als trainer en daar niet iedereen het daarmee eens is, dat houdt je toch.

Dat zou dan meer over Parelli zeggen dan over het blad.........

Daar verschillen we dan van mening over. :) Maar ik heb natuurlijk geen idee hoe hij er zelf over denkt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:19

Ragdollcat schreef:
Dat is zo, dat is met alles zo, maar ik vind wel dat er erg veel en overdreven lang en te vaak werd geparrellieerd met dat paard, t arme ding. Het was gewoon niet normaal meer, t was een obsesieve gedoe, het moet en het moet en zoveel mogelijk doen en vooral doorgaan.

Ik denk niet dat iedereen dat doet die aan Parelli doet, zo train je het paard helemaal 'dood'.
Misschien dat het risico groter bij Parelli dat je te veel/te lang doorgaat bij een paard.
Omdat het natuurlijk erg leuk is, als je paard zo gehoorzaam wordt en je zo vertrouwt, en wil je steeds meer.

Jessix

Re: Parelli manier slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:31

Dat is jammer, het moet inderdaad wel leuk blijven voor alle partijen! Maar dat is wel iets waar P. het ook over heeft in zijn lesprogramma's en demo's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:33

mika11 schreef:
Ragdollcat schreef:
Dat is zo, dat is met alles zo, maar ik vind wel dat er erg veel en overdreven lang en te vaak werd geparrellieerd met dat paard, t arme ding. Het was gewoon niet normaal meer, t was een obsesieve gedoe, het moet en het moet en zoveel mogelijk doen en vooral doorgaan.

Ik denk niet dat iedereen dat doet die aan Parelli doet, zo train je het paard helemaal 'dood'.
Misschien dat het risico groter bij Parelli dat je te veel/te lang doorgaat bij een paard.
Omdat het natuurlijk erg leuk is, als je paard zo gehoorzaam wordt en je zo vertrouwt, en wil je steeds meer.

Hier maak je dus de klassieke fout om gehoorzaamheid te verwarren met doods (zo je wil: learned helplessness).
Mensen die "aan Parelli doen" hebben er niks van begrepen. Je "doet" niet aan Parelli; je gebruikt zijn trainingsmethodes; als je het goed doet. Nog beter ben je wanneer je ziet dat sommige dingen uit het pakket helemaal niet bij dat specifieke paard passen en je ze dus weglaat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:44

Je hebt helemaal gelijk Ikke, al moet ik eerlijk gezegd ook bekennen dat ik ook weleens zeg "aan parelli te doen" omdat het anders niet begrepen wordt :o
Ik gebruik de principes bij alles wat ik doe met een paard. Ik "doe" dus parelli, ook al ben ik aan het dressuren, springen, buitenrijden, wat dan ook.
Parellien heeft niets te maken met "de seven games" op level 1 niveau keer op keer op keer op keer spelen. Dan zijn het de seven jobs, of zelfs de seven tortures ;)
Ook als ik dressuur rijd, speel ik de seven games. Het is een manier van denken en het categoriseren van je doen en laten.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:25

mika11 schreef:
Ragdollcat schreef:

Sorry? Ik "parelli" 100% met mijn paard. Doe niets anders. 7 games, op behoorlijk niveau (level 3/4), in alle savvy's (online, liberty, freestyle en finesse). Ik ken weinig paarden die zo ontzettend veel variatie en uitdaging krijgen tijdens hun training. Elke dag heb ik een duidelijk doel voor ogen voor die dag (aanpasbaar als mn paard anders is dan ik verwacht) in een van de 4 savvy's. Vaak een verlengstuk van de training de dag ervoor, maar dan moeilijker, kleine variatie erop, andere obstakels, etc... Mn paard kan duidelijk naar een beloning toewerken, en is daardoor ook heel gericht op wat ik van haar vraag.
Totaal NIET apatisch te noemen, JUIST niet. Voor haar is elke training een verrassing en een uitdaging, hetzij mentaal of fysiek.
Ik ken vooral "goeie parellers" en hun paarden zijn stuk voor stuk gemotiveerd, geconcentreerd en als een paard apatisch is, dan wordt daarop JUIST de training aangepast.
Parelli gebruikt tegenwoordig de term horsenalities om mensen te helpen bepaalde gedragingen te herkennen en leert ze hoe je je training aan kunt passen als je paard bepaald gedrag laat zien.
Speelse paarden: uitdagingen, korte sessies.
Ongeinteresseerde/slome paarden: niet veel beweging, maar juist puzzeltjes, eventueel voerbeloning
Paniekerige paarden: veel beweging, minder rechte lijnen
In zichzelf gekeerde paarden (vanwege onzekerheid): langzame oefeningen, precisie, kleine vooruitgang belonen.

Uiteraard zijn de benamingen anders ;)

Dat mensen deze kennis niet hebben of toepassen. Tja... wat kan meneer Parelli dáár nou aan doen dan!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:08

Sandra83:
Precies jouw laatste regel, op die mensen doelde ik eigenlijk.
Mensen die zich niet genoeg verdiepen in hoe en wat ze moeten doen en er daarom verkeerd mee bezig zijn. Bijvoorbeeld te lang doorgaan, te veel vragen, te snel iets doen, stappen overslaan etc.
Je leest wel eens vragen van mensen met bepaalde problemen met hun paard, wat eigenlijk gekomen is door verkeerd gebruik van de parelli methode.
Dat bedoelde ik eerder ook, dat dit misschien een gevaar is van zelfstudie pakket van parelli, zonder goede begeleiding erbij, dat het toch verkeerd kan gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:02

@mika11: niet om flauw te doen hoor, maar volgens mij heb je die kans altijd welke discipline of methode je ook toepast. Bij fouten is het paard de dupe. Daarom blijft het ook altijd zaak om op tijd begeleiding te zoeken.
Dat geldt voor dressuur, springen, western, NH etc etc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:09

Wendy schreef:
@mika11: niet om flauw te doen hoor, maar volgens mij heb je die kans altijd welke discipline of methode je ook toepast. Bij fouten is het paard de dupe. Daarom blijft het ook altijd zaak om op tijd begeleiding te zoeken.

:j Er gaat heel veel mis, in elke discipline of methode. Helaas ook met begeleiding, want hoeveel mensen komen er niet pas veel later achter dat hun begeleider toch niet zo heel goed is.. :+ Blijf waakzaam en blijf naar je paard kijken. Wees kritisch op jezelf. En hopelijk zie je aan je paard of je iets wel of niet goed doet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:36

Jessix schreef:
Wendy schreef:

:j Er gaat heel veel mis, in elke discipline of methode. Helaas ook met begeleiding, want hoeveel mensen komen er niet pas veel later achter dat hun begeleider toch niet zo heel goed is.. :+ Blijf waakzaam en blijf naar je paard kijken. Wees kritisch op jezelf. En hopelijk zie je aan je paard of je iets wel of niet goed doet.

Dat snap ik :)
We hadden het al eerder over afgestompte pony's op ponyparken en manegepaarden.
Maar dit ging over parelli, dat daar ook de kans inzit dat mensen het toch verkeerd aan kunnen pakken.
Het wil niet zeggen dat als je aan parelli doet, dat het nooit mis gaat.
Net als bij alle andere methodes en trainingen.
Maar in sommige topics zie je dat mensen een probleem met hun paard hebben.
Heel vaak wordt er dan geantwoord: ga grondwerk/parelli doen, dan komt het wel goed.
Als zo iemand dan op de bonnefooi/half geïnformeerd aan de slag gaat, weet je eigenlijk al dat het niet gaat lukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:18

Als mensen problemen hebben met hun paard, is Parelli niet de enig zaligmakende manier om dat op te lossen.
Als je op de JBF (Jan Boeren Fluitjes) manier namelijk je paard correct en goed had aangepakt, was het hele probleem nooit opgedoken.
Dus adviseren om Grondwerk of Parelli te gaan doen zonder begeleiding is van tevoren al gedoemd om te mislukken.
En zelfs met "begeleiding" (en dan met opzet tussen aanhalingstekens, want niet iedereen neemt een GECERTIFICEERD PARELLI INSTRUCTEUR in de arm) is het nog geen garantie dat het goed gaat...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:29

Maar hoe kan dat eigenlijk?
Omdat sommige mensen het gewoon nooit kunnen leren, het gevoel voor paarden niet hebben, zeg maar.
Omdat ze te snel willen?
Is de parelli informatie niet duidelijk genoeg?
Ligt het aan het paard? Te moeilijk of te groot probleem om op te lossen?
Daar ben ik wel benieuwd naar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:33

Het is mensen eigen om aan een half woord genoeg te hebben en de rest zelf in te vullen.
Het is mensen eigen om te denken dat ze dingen begrepen hebben, zonder het hele verhaal aan te horen.
Het is mensen eigen om te denken dat ze een stukje van de ene trainer, een stukje van de andere trainer kunnen gebruiken, en hun eigen mix ervan kunnen maken, zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Oefeningen in een programma zitten er niet voor niets.
De volgorde in een programma is uitgekiend.
Dingen weglaten of overslaan werkt niet.
Quick fixes en afkortingen werken niet.
En uiteindelijk gaat geld ook een rol spelen.
Prijs gaat belangrijker worden dan kwaliteit.
Snelheid gaat belangrijker worden dan zorgvuldigheid.
Neem de tijd die nodig is, zodat het uiteindelijk minder tijd kost....
Concessies doen pakt zelden goed uit....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:57

Niet alle mensen natuurlijk gaan zo te werk.
Het is natuurlijk verleidelijk om te snel te werk te gaan, om snel resultaat te boeken.
Maar mensen die echt serieus bezig zijn, zullen dit minder snel doen.

Maar de mensen die werken op de manier zoals jij hierboven beschrijft zullen dit bij elke methode zo doen.
Dus ligt het niet aan parelli als het helemaal misgaat, maar aan de mens die het uitvoert.

Is dan bij Parelli het schadelijker als mensen het verkeerd uitvoeren, dan bij een traditionele training?
(zo noem ik het maar)
Omdat bij Parelli je allerlei grondwerk en (vrijheidsdressuur?) doet wat je bij een traditione training niet doet.
Zoals dat mensen een paard steigeren aanleren wat later tegen hun wordt gebruikt.
Dan keert de methode tegen je, in plaats dat het beter zou worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:07

Het probleem is dat mensen denken begrepen te hebben wat Parelli inhoudt,
En op grond van dat wat ze denken begrepen te hebben, hun oordeel gaan vellen.
Ook als het referentiekader van waaruit ze dat oordeel vellen, verkeerd is.
Parelli heeft zo ontzettend veel lagen, die op het eerste gezicht niet te zien zijn. Daar kom je pas achter als je er mee bezig bent.
De buitenstaander kan soms dingen zien en verkeerd interpreteren. En op grond van de eigen interpretatie er een waarde aan toe kennen. Die niet correct is.
Zie al de Parelli-bashing topics op bokt...dan de affaire Catwalk, en dat filmpje van Linda.
En meest recent de val van Troubadour tijdens RTTH (dat voor velen ook al weer een evenement is waar je je vraagtekens bij moet zetten).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:18

Zoals jij het nu beschrijft klinkt het best ingewikkeld.
Is het een hele stap om mee te beginnen en ook wel geheimzinnig.
Je weet niet waar je aan toe bent, als je ermee begint, wat je kunt verwachten.
Het doel dus wel, maar de weg er naar toe klinkt alsof het een lange weg is waar je steeds iets ontdekt wat je nog niet wist.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:36

Maakt niet uit welke methode je volgt...je bent nooit uitgeleerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:29

Cassidy schreef:
Het is mensen eigen om aan een half woord genoeg te hebben en de rest zelf in te vullen.
Het is mensen eigen om te denken dat ze dingen begrepen hebben, zonder het hele verhaal aan te horen.
Het is mensen eigen om te denken dat ze een stukje van de ene trainer, een stukje van de andere trainer kunnen gebruiken, en hun eigen mix ervan kunnen maken, zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Oefeningen in een programma zitten er niet voor niets.
De volgorde in een programma is uitgekiend.
Dingen weglaten of overslaan werkt niet.
Quick fixes en afkortingen werken niet.
En uiteindelijk gaat geld ook een rol spelen.
Prijs gaat belangrijker worden dan kwaliteit.
Snelheid gaat belangrijker worden dan zorgvuldigheid.
Neem de tijd die nodig is, zodat het uiteindelijk minder tijd kost....
Concessies doen pakt zelden goed uit....

Dit is een correcte weergave van de werkelijkheid en is minder generaliserend dan het lijkt.

Het punt is alleen dat wanneer ik de lessen van mijn lesgeefmens, met de vorderingen die daarbij geboekt worden, afzet tegen de kosten, dan ben ik voor minder geld, in een kortere tijd op een hoger punt gekomen.
Andere kanttekening daarbij is dat mijn lesgeefmens gewoon elke twee weken op komt draven voor les. De stapjes per les zijn dus niet zo groot, maar door de grote regelmaat, uiteindelijk erg effectief.
Wanneer ik naar de mensen om me heen kijk die willekeurig welk programma volgen dan moet ik helaas vaststellen dat hun vooruitgang veel langzamer gaat en hun inzicht in het totale plaatje van het wezen paard niet echt toeneemt. Dat is waar de meeste instructeurs (M/V) namelijk afhaken, niet zelden omdat de eigen kennis van onvoldoende niveau is........
Het punt is en blijft de keuze van een goede instructeur, het "programma" is daaraan ondergeschikt!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:19

mika11 schreef:
Het doel dus wel, maar de weg er naar toe klinkt alsof het een lange weg is waar je steeds iets ontdekt wat je nog niet wist.

Maar dat is juist de bedoeling, je bent nooit uitgeleerd. Blijf altijd openstaan voor kennis. Het is leuk om te doen hoor en erg leerzaam. :j Pat & Linda weten het heel duidelijk en met veel humor te brengen. En het is helemaal niet zo dat je al je eigen principes en discipline niet meer moet/kan uitvoeren. Ik combineer het bijvoorbeeld met klassieke dressuur.

Oja, Parelli is trouwens niet enkel grondwerk, maar ook rijden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:02

mika11 schreef:

Dat is met alles zo waar je je echt in verdiept. Het beginpunt is meestal duidelijk, het eindpunt ook, maar wat je allemaal op de weg erheen leert, had je van te voren niet kunnen bedenken. Dat was met mijn studie eigenlijk precies zo :D

Ik heb eindelijk eens die bit gekocht en het artikel gelezen. Ik vond het eigenlijk wel grappig, aangezien ik Machteld van Dierendonck ken en Pat ook. Ik kan me zo ongeveer voorstellen hoe zo'n gesprek is gegaan :=
Een goede observatie vond ik dat Linda meer geïnteresseerd was in de theorie. Dat is ook zo. Pat is de doener, showman en de leraar die je vertelt wat je moet doen, Linda is degene die alles onderzoekt, uitpluist, de leraar die je vertelt waarom en uiteindelijk alles opschrijft.

Het grote verschil tussen Machteld en Pat is dat Pat uitgaat van de paard-mens relatie en dat machteld uitgaat van de paard-paard relatie. Pat gebruikt alleen de paard-paard relatie als uitleg van wat hij doet, machteld doet eigenlijk heel weinig met de paard-mens relatie, legt alleen in theorie uit hoe je haar onderzoek bij je training kan gebruiken, maar ze kan zelf eigenlijk qua training niet zoveel.
Volgens mij komen daar wat misverstanden vandaan.

Dat hele verhaal over LH vind ik er eigenlijk maar een beetje bijgesleept en is een beetje een rare draai aan het artikel. Jammer dat er niet meer uitleg bij staat wat het dan is, waarom men dat denkt, waar machteld het aan ziet. Nu is het een beetje uit de lucht gegrepen.

Jammer ook dat het weer echt op z'n bit's geschreven is. Ik heb het standaard show verhaal nu zo vaak gehoord dat ik echt precies weet wat er gezegd is :D en er staan een aantal verkeerde vertalingen in, waardoor het verhaal een beetje raar wordt.

Verder ben ik het helemaal eens dat het boek natural-horse-man-ship echt heel oud en out-dated is, duidelijk dat Linda toen nog niet echt meewerkte :D Ze zouden echt eens een nieuw boek moeten maken. Dat is toch een beetje je eerste visitekaartje.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:08

mika11 schreef:
Ik vond uit het artikel ook dat Parelli er niet echt als een sympathiek iemand werd neergezet.
Meer als een man die verheven is boven de gewone mens, iemand die zichzelf flink op de borst slaat.
Zo vond ik het in ieder geval overkomen.
Ik weet er verder weinig vanaf, maar als ik op het artikel zou afgaan, zou ik niet snel voor Parelli kiezen.

Heb je gelijk in, maar ik zou er sowieso niet voor kiezen.
Ik houd niet van hokjesduwen. Waarschijnlijk was het artikel voor mij daarom zo herkenbaar. Alles wat mij tegenstaat stond in het Bit goed verwoord. Beter als dat ik dat kan iig. :D

Het beginners-zelf-studie pakket. Ik krijg daar toch altijd de bibbers van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:15

Als er iemand is die een paard niet in een hokje duwt is het Parelli wel, de horsenalities zijn alleen maar geschreven om mensen te leren met de verschillende persoonlijkheden om te gaan en er over na te denken. En ook de pakketten zijn daarop gebaseerd, als mens moet je toch eerst een aantal dingen leren en begrijpen voordat je dat in de praktijk kunt brengen. Als je het eenmaal weet gaat het vanzelf en dan wordt het pas leuk!
Er is geen savvy injectie beschikbaar dus als alternatief heb je de zelf-studie pakketten omdat Pat nou eenmaal niet om de hoek woont om les te gaan nemen. :D

Idem met alle dressuurboeken met pure theorie, waarom krijg je daar dan niet de bibbers van? leren longeren vanuit een boekje of leren rijden vanuit een boekje kan ook niet, maar dat neemt niet weg dat je er wel heel veel aan kunt hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:17

En dat is geen hokje duwen? Kijken wat voor persoonlijkheid jouw paard is? Ik hou daar gewoon absoluut niet van. Bovendien ben ik van mening dat eigenaren dan eens zouden moeten beginnen henzelf te plaatsen.

Wie zegt dat ik van hoe dressuur ik in een maand boekjes geen bibbers krijg? Men moet niet willen leren doen uit boeken, men moet kennis vergaren uit boeken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:32

nee, dat is geen hokje duwen, dat is begrijpen waarom paarden zo reageren als je hun persoonlijkheid kent. het is nl een verschuivend iets die persoonlijkheid al naar gelang de situatie waar je ze in brengt. het gaat niet om dat hokje maar je moet iets om het een beetje structuur te geven waardoor mensen gaan nadenken.

Ik snap niet dat mensen vinden dat Parelli geen zelfstudie pakketten mag maken maar dat de gemiddele boekenkast van de ruiters in NL wel tig andere boeken hebben staan. Kennis vergaren doe je ook met dat thuispakket.
Bij alles wat je leert heb je een leraar nodig, ook bij die zelfstudiepakketten, dat wordt ook gezegd.
Maar maakt het feit dat mensen Parelli niet begrijpen het per definitie dan slecht?
Er zijn ook zat mensen die het wel begrijpen en die kunnen er prima mee uit de voeten

Edit: Parelli heeft nu ook humanalities, dus persoonlijkheden van jezelf en die in samenspel met die van je paard geeft je heel wat handvaten om de communicatie te verbeteren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:37

Chaos schreef:
En dat is geen hokje duwen? Kijken wat voor persoonlijkheid jouw paard is? Ik hou daar gewoon absoluut niet van. Bovendien ben ik van mening dat eigenaren dan eens zouden moeten beginnen henzelf te plaatsen.

Laat dat nou precies zijn wat ze ook doen :D . Je moet als eigenaar ook begrijpen waarom jijzelf zo reageert als je reageert (naast dat je begrijpt waarom je paard reageert zoals het reageert). Ik vind dat persoonlijk heel interessant.
Laatst was er bijvoorbeeld een dvd over mismatchen in persoonlijkheid. Een heel erg extrovert iemand met een heel erg introvert paard en andersom. Leuk om te zien hoe je met kleine tips over iemand energie, een totaal ander paard kan krijgen.