opala schreef:Luckystory schreef:Wat ik een nadeel vind van bitloos rijden, is het feit dat ik bitloos héél moeilijk 'energie' in mijn paard krijg.
Op buitenritten interesseert het mij allerminst met wat voor optoming ik rijd. Buiten is mijn paard erg gehoorzaam en toch actief.
Maar als het gaat om dressuurmatig rijden in de bak, heb ik wel een grote voorkeur om met bit te rijden. Mijn paard voert zowel met als zonder bit braaf uit wat haar gevraagd wordt. Maar bitloos is ze een heel stuk flegmatieker; haar reacties net wat trager, de impuls net wat minder,... Het gevoel dat ze 'echt' fijn loopt, mis ik dan.
Het is moeilijk te omschrijven, maar vederlicht contact vooraan en het gevoel van die ingehouden energie van achter naar voren, die je met kleine hulpen kan aanspreken. Dàt gevoel, dat heb ik nog nooit ervaren bitloos.
En verder duurt het bitloos dan ook veel langer vooraleer ze helemaal los wordt in haar lichaam. (Wat omwille van medische redenen voor mijn paard erg belangrijk is.)
Ook aan de longe merk ik dit verschil bij mijn paard. Als ik haar aan het werk wil zetten aan de longe, doe ik haar een bithoofdstel aan. En ze loopt meteen dubbel zo goed dan dat ik met een touw of stalhalster zou longeren.
(En dan hoef ik er dus verder niets aan te hangen. Bijzet of touwtjes en dergelijke hoeven niet. Gewoon bitje in inplaats van een halster, das alles. )
Ik heb het idee dat mensen die bitloos zo fantastisch vinden, paarden hebben die veel spanning hadden met een bit of heel fel waren of stug. En dan wil ik best geloven dat bitloos een verademing kan zijn. En dat die paarden een stuk meer ontspannen worden.
Maar een paard zoals de mijne die met een bit al super-ontspannen loopt, een zacht mondje heeft en zelf in haar meest dwars bui nog niet eens 1 kilo in je handen legt, daarvoor vind ik het niks.
Je zou het ook zo kunnen interpreteren dat je paard door slechts het bit in de mond te leggen al pijn/irriatatie voelt, dat je paard daardoor minder flegmatiek is.
Het maakt mij niet hoe je rijdt, maar bepaalde redenaties kan ik niet volgen. Een bit als aandrijvende hulp heb ik nog nooit van gehoord.
jahoor, in de renwereld heel normaal
je geeft het paard steun aan het bit........ waardoor die harder gaat

inhouden is harder gaan.............. en dat komt alleen maar omdat een paard steun zoekt, en dan krijgt
daarom is het ook veel makkelijker een paard te stoppen bitloos
. En dat bevalt prima, voor ons niets anders meer.
Niemand vindt dat leuk om te horen, maar toch is het zo.