Nadelen bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Nadelen bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:46

opala schreef:
Luckystory schreef:
Wat ik een nadeel vind van bitloos rijden, is het feit dat ik bitloos héél moeilijk 'energie' in mijn paard krijg.
Op buitenritten interesseert het mij allerminst met wat voor optoming ik rijd. Buiten is mijn paard erg gehoorzaam en toch actief.
Maar als het gaat om dressuurmatig rijden in de bak, heb ik wel een grote voorkeur om met bit te rijden. Mijn paard voert zowel met als zonder bit braaf uit wat haar gevraagd wordt. Maar bitloos is ze een heel stuk flegmatieker; haar reacties net wat trager, de impuls net wat minder,... Het gevoel dat ze 'echt' fijn loopt, mis ik dan.
Het is moeilijk te omschrijven, maar vederlicht contact vooraan en het gevoel van die ingehouden energie van achter naar voren, die je met kleine hulpen kan aanspreken. Dàt gevoel, dat heb ik nog nooit ervaren bitloos.
En verder duurt het bitloos dan ook veel langer vooraleer ze helemaal los wordt in haar lichaam. (Wat omwille van medische redenen voor mijn paard erg belangrijk is.)

Ook aan de longe merk ik dit verschil bij mijn paard. Als ik haar aan het werk wil zetten aan de longe, doe ik haar een bithoofdstel aan. En ze loopt meteen dubbel zo goed dan dat ik met een touw of stalhalster zou longeren.
(En dan hoef ik er dus verder niets aan te hangen. Bijzet of touwtjes en dergelijke hoeven niet. Gewoon bitje in inplaats van een halster, das alles. )

Ik heb het idee dat mensen die bitloos zo fantastisch vinden, paarden hebben die veel spanning hadden met een bit of heel fel waren of stug. En dan wil ik best geloven dat bitloos een verademing kan zijn. En dat die paarden een stuk meer ontspannen worden.
Maar een paard zoals de mijne die met een bit al super-ontspannen loopt, een zacht mondje heeft en zelf in haar meest dwars bui nog niet eens 1 kilo in je handen legt, daarvoor vind ik het niks.

Je zou het ook zo kunnen interpreteren dat je paard door slechts het bit in de mond te leggen al pijn/irriatatie voelt, dat je paard daardoor minder flegmatiek is.

Het maakt mij niet hoe je rijdt, maar bepaalde redenaties kan ik niet volgen. Een bit als aandrijvende hulp heb ik nog nooit van gehoord.

jahoor, in de renwereld heel normaal Lachen Lachen je geeft het paard steun aan het bit........ waardoor die harder gaat Lachen Lachen

inhouden is harder gaan.............. en dat komt alleen maar omdat een paard steun zoekt, en dan krijgt Hyper!

daarom is het ook veel makkelijker een paard te stoppen bitloos Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:50

Dat geeft je toch te denken, Luckystory, dat een stuk metaal in de mond van je paard er voor zorgt dat je paard "actiever" is?
Geeft je dat nou echt een goed gevoel? Dat het bit een dusdanige prikkel voor haar is om actiever te gaan lopen?
Ik zou dat niet willen hoor, dat zou ik niet "fijn lopen" willen noemen als het bit daar de oorzaak van is.
En in tegenstelling tot jou zou het voor mij dan juist een uitdaging zijn om het in mezelf te gaan zoeken en beter te gaan leren rijden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:52

Je zou 'flegmatiek' ook als 'super ontspannen' kunnen opvatten. Dat je dan het 'vuur' mist kan ik snappen, maar ik zou dat extra's toch als een soort spanning interpreteren. En daar hoef je idd geen druk voor op het bit te zetten, het bit drukt van zichzelf al en zelfs alleen het in de mond hebben van een bit kan voor een paard al hinderlijk zijn omdat ademhalen met iets in je mond nou eenmaal moeilijker gaat.
Probeer zelf maar te rennen met een lepel dwars in je mond...
Het is maar net hoe je bepaalde reacties interpreteert natuurlijk. De een zegt 'hij is super ontspannen' de ander zegt 'hij is sloom'... Maar of je 'sloom' dan met een bit moet oplossen? Volgens mij heeft dat toch meer met voorwaardse training te maken dan...
Maar goed, ik ken jou en je paard niet dus zal niet zeggen dat het niet 'kan' ofzo.. ik zou het alleen anders interpreteren.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:52

opala schreef:
Het maakt mij niet hoe je rijdt, maar bepaalde redenaties kan ik niet volgen. Een bit als aandrijvende hulp heb ik nog nooit van gehoord.

Nee, dat bedoel ik nu ook weer niet.
Ik kan bitloos net zo hard. Clown
Het is een soort van 'alertheid'. Moeilijk te omschrijven.

Dat ze pijn of ongemak zou hebben, maak ik mij eigenlijk geen zorgen over. Daar is ze duidelijk genoeg in.
Als ze bijvoorbeeld een haak heeft op één van haar kiezen, merkt ik dat zeer snel. (Ze wordt dan ook zeer regelmatig nagekeken door een tandarts.) Dan is ze meteen een stuk minder subtiel, hoor. Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:55

Maar dat is een pijn die niet 'normaal' is. Je wilt niet weten hoe tolerant paarden worden tegen iets wat dagelijks voor komt... ze kan er wel degelijk ongemak van hebben maar omdat het iets is wat als 'normaal' beschouwd wordt, accepteert ze het.
Dat is precies waarom sommige paarden zo leidzaam mishandeling ondergaan. Ze weten niet beter... (daarmee niet bewerend dat een bit of jouw rijden mishandeling zou zijn, is puur een voorbeeld).
Zelfde als rijden met sporen. Hoeveel ruiters zie je niet hun paard bij elke stap met sporen prikken terwijl het paard daar nog nauwlijks op lijkt te reageren... niet omdat hij er geen pijn of ongemak van heeft maar puur omdat hij afgestompt is op dat geprik. Hij is't gewend en laat het gebeuren...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:03

Ik heb niet alles gelezen, maar nadelen van bitloos rijden?

Ik kon zelf in het begin echt niet bitloos met mijn paard. Ze had weinig vertrouwen in mij en veel te veel haar eigen willetje. Dat had ik duidelijk nog niet voor elkaar. Maar bitloos deed ze maar wat. Van de hoefslag afvallen of juist weigeren af te wenden... Bit erin en ik kon met waslijntjes de oefeningen rijden. Heb het bit niet echt nodig, maar het zit tussen de oren (of dat mijn oren waren of die van haar, dat laat ik even in het midden Knipoog ) .

Verder zijn er ook paarden die het opgeslotene van bitloos niet fijn vinden. Mijn paard is met een hackamore niet fijn. Constant slaan met het hoofd, waar ze met een bitje veel rustiger is. Een kruis systeem reageerde ze beter op, maar dat beviel mij niet zo, want ik kon er niet één vinden met een fatsoenlijke release zonder dat ik de leren bredere riempjes moest vervangen door nylon koortjes die zo fijn in het vel snijden.

Als je paard bitloos net zo goed reageerd, dan zie ik inderdaad geen reden om een bit in te doen. Tenzij een bit voor het paard fijner is dan bitloos, waarom zou je anders een bit indoen? Maar ik vind ook, dat als een paard met bit fijn loopt en goed in zijn vel zit, waarom dan gaan klooien om een geschikte bitloze optoming te vinden? Er wordt namelijk vaak geroepen dat de paarden bitten aannemen omdat ze dan gewend zijn, maar dat ze het eigenlijk vreselijk vinden. Vooralsnog heb ik daar nog geen bewijs van gezien, dat een paard last heeft van een bit dat de goede maat en vorm heeft en met een ruiter die het bit ook juist gebruikt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:09

Francis schreef:
Maar dat is een pijn die niet 'normaal' is. Je wilt niet weten hoe tolerant paarden worden tegen iets wat dagelijks voor komt... ze kan er wel degelijk ongemak van hebben maar omdat het iets is wat als 'normaal' beschouwd wordt, accepteert ze het.
Dat is precies waarom sommige paarden zo leidzaam mishandeling ondergaan. Ze weten niet beter... (daarmee niet bewerend dat een bit of jouw rijden mishandeling zou zijn, is puur een voorbeeld).
Zelfde als rijden met sporen. Hoeveel ruiters zie je niet hun paard bij elke stap met sporen prikken terwijl het paard daar nog nauwlijks op lijkt te reageren... niet omdat hij er geen pijn of ongemak van heeft maar puur omdat hij afgestompt is op dat geprik. Hij is't gewend en laat het gebeuren...

Had je dit een aantal maanden geleden geschreven, misschien dat ik getwijfeld zou hebben aan mijn eigen interpretatie en het feit of mijn paard zou laten merken dat ze 'pijn' heeft.
Maar toeval wil, dat ik de laatste maanden nogal wat inzicht hierin gekregen heb.
Mijn paardje is namelijk 'ziek' momenteel. (al een paar maanden) Iedereen in mijn omgeving vond dat ze er goed uit zag, goed liep etc,... Zelfs mijn intructrice vond dat ik spoken zag.
Maar ik vermoedde wel dat er iets mis was, puur en alleen door het feit hoe ze onder het zadel aanvoelde en bepaalde reacties van mijn paard. (En dan kan het plaatje nog ok zijn.) Dus heb ik mijn DA gevraagd het eens te onderzoeken. En bleek dat ik gelijk had. Ondertussen zijn we al weer 4 maanden verder en is het paard nog verder afgetakeld. Maar ik kan nu met 100% zekerheid zeggen dat ik zéér goed kan inschatten wanneer mijn paard pijn heeft.

Verder besef ik dat jij natuurlijk onmogelijk kan weten hoe mijn teugelgebruik is.
Maar ik durf gerust schrijven dat dat ongeveer het enige is, waar ik redelijk zeker van ben dat ik het goed doe. Knipoog (Hele strenge instructrice wat dat betreft. Clown )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:37

Ik snap dat je je paard super goed kunt inschatten, daar twijfel ik ook niet aan, wat ik bedoel is dat dat bit gewoon niet meer als ongemak en/of pijn in te schatten ís, juist omdat het zo normaal is.
Dat je nu merkt dat je paard iets mankeert, komt juist ook weer omdat het abnormaal is voor je paard. Ze mankeert wat en dat valt dus buiten haar normale 'normen' zeg maar. DAt bit niet.. dat valt binnen wat zij 'normaal' vindt. Dat het toch niet helemaal normaal IS, blijkt wel uit het feit dat ze mét bit ánders loopt dan zonder bit. Blijkbaar is er dus toch iets wat er voor zorgt dat ze zonder bit flegmatieker is...
Beetje lastig uitleggen wat ik bedoel, hoop dat je't begrijpt.
Nogmaals, ik bedoel hier mee dus niet te zeggen dat jij harder bent, of dat het komt door iets wat jij doet, puur het feit dat ze een bit in d'r mond heeft is al genoeg voor die verandering (gaf je zelf al aan, dat 't zelfs bij longeren voor een verschil zorgt). Dat moet dan toch aan het bit te wijten zijn? Tenzij je haar met bit onbewust toch 'fanatieker' rijdt en/of aanspoort... omdat je er dan ook voor gaat zitten om specifiek dressuur te trainen zeg maar. Het zóu dus ook nog vanuit jouw eigen gevoel kunnen komen. Voor jou is bitloos 'ontspannen buiten' en bit is 'werken'. Dat mentale verschil kan jou paard heel prima aanvoelen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:10

Francis schreef:
Ik snap dat je je paard super goed kunt inschatten, daar twijfel ik ook niet aan, wat ik bedoel is dat dat bit gewoon niet meer als ongemak en/of pijn in te schatten ís, juist omdat het zo normaal is.
Dat je nu merkt dat je paard iets mankeert, komt juist ook weer omdat het abnormaal is voor je paard. Ze mankeert wat en dat valt dus buiten haar normale 'normen' zeg maar. DAt bit niet.. dat valt binnen wat zij 'normaal' vindt. Dat het toch niet helemaal normaal IS, blijkt wel uit het feit dat ze mét bit ánders loopt dan zonder bit. Blijkbaar is er dus toch iets wat er voor zorgt dat ze zonder bit flegmatieker is...

Ik snap wel wat je bedoelt.
Het was misschien niet helemaal duidelijk waarom ik dat stukje schreef over dat mijn paard ziek is.
Het ging er mij om dat dit al maanden aan de gang was. Waarschijnlijk al sinds vorig voorjaar.
(Want toen is het begonnen. Alleen heb ik te lang naar 'anderen' geluisterd en bleef ik de fout bij mezelf zoeken. Pas 4 maanden geleden heb ik dan toch mijn eigen gevoel gevolgd. Maar uit je fouten leer je hé Knipoog )
Dus voor mijn paard is die 'pijn' ondertussen ook al redelijk normaal. En gedurende die hele periode bleef ze toch echt op dezelfde manier reageren op oa. het zadel en de singel en bepaalde hulpen. Nochtans was dat ook dagelijkse kost voor haar.
Nu ook, vermoedelijk staat ze ondertussen continu met enige vorm van pijn of ongemak.
(Zoiets kan je natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen. Je kan het haar niet vragen Clown )
Maar ik geloof dat wel, want ik merk het in haar karakter en haar gedrag.
(Ow ja, voordat iedereen over inslapen begint. Dat is niet aan de orde. Paardje kan nog genezen hoor, alleen moeten ze dan wel met een 100% sluitende diagnose komen Knipoog )

Daarom dat ik dat moeilijk te geloven vind, dat mijn paard niet zou laten merken dat ze een bit onprettig vindt.

Francis schreef:
Beetje lastig uitleggen wat ik bedoel, hoop dat je't begrijpt.
Nogmaals, ik bedoel hier mee dus niet te zeggen dat jij harder bent, of dat het komt door iets wat jij doet, puur het feit dat ze een bit in d'r mond heeft is al genoeg voor die verandering (gaf je zelf al aan, dat 't zelfs bij longeren voor een verschil zorgt). Dat moet dan toch aan het bit te wijten zijn? Tenzij je haar met bit onbewust toch 'fanatieker' rijdt en/of aanspoort... omdat je er dan ook voor gaat zitten om specifiek dressuur te trainen zeg maar. Het zóu dus ook nog vanuit jouw eigen gevoel kunnen komen. Voor jou is bitloos 'ontspannen buiten' en bit is 'werken'. Dat mentale verschil kan jou paard heel prima aanvoelen...

Dat zou wel kunnen natuurlijk. Misschien dat zij dan ook zo'n link legt?
Ik neem tegenwoordig inderdaad de moeite niet meer om bitloos specifiek dressuur te rijden. Als ik die intentie heb, tuig ik haar sowieso op met bithoofdstel.
Als ik er bitloos op ga zitten, klooien we wat rond.

Je moet het feit dat ze meer energie heeft met bit dan zonder trouwens ook niet zien als iets acuut. Eerder een proces.
Als ik begin te trainen/rijden maakt dat weinig verschil. Dan is ze even flegmatiek. Ook aan de longe.
Ik moet echt actief werken aan die energie. Overgangen rijden, buiging vragen,...etc En zo langzaam opbouwen.
(Aan de longe ook. Ik vraag veel korte overgangen na elkaar.) Tot ze dan op een bepaalde moment lekker los, actief en oplettend wordt.
Alleen bitloos komt dat moment niet. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:41

Francis schreef:
Je gaf het zelf al aan... dat heeft weinig te maken met optoming maar alles met opvoeding. Als dit paard wil gaat ze met die pelham net zo hard aan de haal... en dan? nog scherper?
Back to basics met dit paard, hier zou je helemaal niet op naar buiten moeten wíllen, met wat voor optoming dan ook.

Tja, mijn keuze bij dit paard zou stal Stegeman zijn, maar dat mag ik hier natuurlijk ook niet zeggen Vork
Als een karakter "onprettig" is, kun je opvoeden tot je een ons weegt, het karakter blijft "onprettig".

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:29

JoviBan schreef:
Het enige "nadeel" van bitloos is dat het zonder bit echt aankomt op de communicatie met het paard en de kunde en feeling van de ruiter.
Dit kun je zien als "nadeel", maar in feite is het een uitdaging voor de ruiter.

Volledig mee eens!

Ik kan geen echt nadeel bedenken van bitloos rijden Lachen

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:34

Heb ff in je profiel gespiekt. Echt netjes zoals jullie rondrijden. Vind ik een voorbeeld voor bitloos dressuren.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:38

Ik heb nog geen echte nadelen bevonden. Mijn pony reageert er vrij goed op.
Wel merk ik dat hij heel zwaar word en erg gaat hangen. Maar dat kan er ook aan liggen dat ik nog maar net begonnen ben met bitloos en mijn pony ook moet wennen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:11

Nadelen? Hmmmm, wat mijn eigen paard betreft kan ik de vergelijking niet trekken van met en zonder bit, want die kent alleen maar bitloos Haha! . En dat bevalt prima, voor ons niets anders meer.

Mensen stellen inderdaad vragen, maar dat vind ik juist leuk. Je valt op, omdat je het 'anders' doet, prima toch? Lachen
Ik leg graag uit wat ik aan het doen ben, hoe mijn paard er op reageert etc.
Alleen hier op bokt kom ik het anti-bitlozenclubje wel eens tegen, maar daar hecht ik niet zoveel waarde aan Knipoog . Dat is bokt, vaak ook heel anoniem, dus vrij makkelijk om negatieve dingen te roepen. In het dagelijks leven kom ik ze niet tegen in elk geval. Of het zijn de mensen die me nooit over dit onderwerp aanspreken, dat zou ook nog kunnen natuurlijk. Haha!

Als ik kijk naar de paarden van vriendinnen, die met bit beleerd zijn en nu ook vrolijk bitloos rond rijden, zie ik ook echt geen enkel nadeel. Er zitten ook mensen tussen die beiden afwisselen trouwens. Het kan allemaal, he. Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 08:18

danneke80 schreef:
Heb ff in je profiel gespiekt. Echt netjes zoals jullie rondrijden. Vind ik een voorbeeld voor bitloos dressuren.

Vind ik ook! Goed bewijs dat je bitloos ook erg netjes kunt rijden! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:39

royalmirage schreef:
waratje, ... ik begrijp je commentaar en ben het er mee eens, .. met de bitloosbrigade bedoel je hoogstwaarschijnlijk niet iedereen, maar het is wel tekenend dat er verschillende mensen fanatiek zijn wat betreft bitloos rijden. Je kan pro zijn, ok, maar fanatiek is niet echt sympathiek!

Misschien is het hele verhaal van 'rijden met bit heeft veel nadelen' een inconvienient truth voor heel veel mensen (ongemakkelijke waarheid). ;-)

Hoe sympathiek kun je uitleggen dat rijden met bit nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid van een paard? :7 Niemand vindt dat leuk om te horen, maar toch is het zo.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:36

Arabesk schreef:
Misschien is het hele verhaal van 'rijden met bit heeft veel nadelen' een inconvienient truth voor heel veel mensen (ongemakkelijke waarheid). ;-)

Hoe sympathiek kun je uitleggen dat rijden met bit nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid van een paard? :7 Niemand vindt dat leuk om te horen, maar toch is het zo.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ja, veel mensen hangen er maar een bit in en gebruiken dat bit niet zoals ik vind dat je het moet gebruiken.

Als ik bitloos rijd, heb ik veel meer druk nodig om de dingen voor elkaar te krijgen. Ik denk dat het probleem bij mij ligt, mijn paard maakt er alleen misbruik van ;) . Met een bitloze optoming heb ik vaker teugeldruk nodig, en mijn paard vind die druk op de neus niet fijn. Dat herinnert haar aan een verleden van constant druk op de neus in combinatie met een slag over de neus of door de mond. Zo werd ze vroeger naar het land gebracht. Ik wil van die neusdruk af, en zo ontspannen mogelijk rijden.

Ik heb nu een bitje dat haar goed in de mond ligt. Zoveel mogelijk tongvrijheid zonder in het gehemelte te prikken en zoveel mogelijk druk verdeling. En nu kan ik vrijwel alle oefeningen uitvoeren op been en zithulpen. Nee, geen hoge dressuur, maar zover zijn we toch nog niet ;) .

Het is een beetje zoals mijn zweepje... Heb ik m niet mee, dan loopt ze te klieren, heb ik hem wel, dan doet ze wel wat ik vraag zonder dat ik hem hoef te gebruiken.

Maar ik ben van mening dat als jij zorgvuldig een bit uitzoekt wat zo goed mogelijk past, en je loopt daar niet aan te trekken, dat je weinig schade aan zal richten. Zeker als je paardje met een bitloze optoming gewoon meer onrust in zijn lijf heeft.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:02

Ik ken irl ook geen mensen die negatief zijn als ze mij bitloos zien rijden, hooguit verbaasd dat ik dat met mijn paard kan (ze is soms nogal heet ;) ). Eigelijk reageren mensen alleen maar positief. Helaas zijn er maar een aantal ook bitloos gaan rijden. Met bit rijden is een vastgeroeste gewoonte denk ik.
Hier op bokt kom je wel mensen tegen die voor mijn gevoel negatief tegenover bitloos staan, wat ik erg jammer vind. Diezelfde mensen hebben ook direct het idee dat je een "natural" bent als je bitloos rijdt en benaderen je dan ook anders voor mijn gevoel. Dat komt denk inderdaad deels door de anonimiteit op internet en omdat die mensen je nooit in het echt bezig gezien hebben, dan kun je dus ook eigelijk niet echt over iemand oordelen.

Eilleen dat je paardje de druk op haar neus niet fijn vind is wel logisch, de neus is ook gevoelig. De kunst is imo dan ook om met zo min mogelijk hulpen te rijden, dat vind ik ook mooi bij dressuur: een kur die wordt gereden waarbij je nauwelijks ziet dat de ruiter hulpen geeft. Een bit met veel tongvrijheid heeft overigens meestal wel meer druk op de lagen, en de lagen zijn juist zeer gevoelig. Wat voor bit gebruik je?
Dat je paardje (nog) niet goed reageert op subtiele hulpen tijdens bitloos rijden heeft denk ik met de africhting te maken en is waarschijnlijk slechts een kwestie van training.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:05

Ik heb een dynamic. Het model weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Naja, op deze afbeelding de bovenste ;)
http://www.deruiterzolder.nl/images/dynamic.jpg

Inderdaad, ik denk dat het bitloos rijden in de loop der tijd steeds beter zal worden. Maar ik wil daar rustig en veilig naar toe werken. En dat gaat heel goed met dit bit :) . Ik ben er nog niet 100% blij mee, heb liever iets dat op maat gemaakt wordt, maar ze reageert hier erg goed op.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:23

Goed dat je er zo bewust mee bezig bent! Sowieso leuk dat je wel open staat voor bitloos :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:25

Ik ben lid van de NVBP, Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden :) . Vind het goed dat bitloos meer onder de aandacht gebracht wordt. Je ziet het nu ook steeds meer :) .

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:28

ik vindt het best stom dat je niet bitloos mag rijden op wedstrijd. dat zou gewoon moeten mogen. ik heb zelf geen paardje maar het lijkt me wel wat om misschien niet voor vast maar toch wel wat met bitloos rijden wat te gaan doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:43

Arabesk schreef:

Heel het rijden op een paard heeft nadelige gevolgen voor de gezondheid van het paard, dan hebben we het nog niet over de hulpmiddelen die erbij gebruikt worden. Dus als je op die manier wilt discussieren zijn we heel snel klaar:
Paardrijden is per definitie nadelig voor de gezondheid van het paard!

Maar ja, dat is pas echt een "inconvenient truth" :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:04

Op je paard rijden is idd niet goed voor je paard, dat klopt. Ik denk wel dat je de schade kunt beperken door verstandig met rijden om te gaan. Bijvoorbeeld door je paard niet te vroeg in te rijden, door je paard recht te richten, door hem te gymnastiseren, door zelf goed les te krijgen, zodat je je lijf ook goed gebruikt. Wat weer fijn is voor je paard. En ook door niet alleen maar te rijden, maar ook door bijvoorbeeld te grondwerken, zodat je paard gerichte beweging krijgt zonder ruitergewicht. Daarnaast gewoon zorgen dat je paard veel buiten komt met soortgenootjes, is goed voor zijn fysieke EN mentale gezondheid. :)

Er bitloos bij rijden op de juiste manier, lijkt mij dan ook helemaal niets mis mee. Het is altijd een combinatie van factoren die je paard gezond en gelukkig maken en houden. Elke ruiter (met of zonder bit) zou er zo bewust mee bezig moeten zijn, op zijn minst.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:09

Paardje_13 schreef:
ik vindt het best stom dat je niet bitloos mag rijden op wedstrijd. dat zou gewoon moeten mogen. ik heb zelf geen paardje maar het lijkt me wel wat om misschien niet voor vast maar toch wel wat met bitloos rijden wat te gaan doen.

endurance mag wel, dressuur zijn ze mee bezig ;-)