Wat is grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:27

KiWiKo, maar rij jij ook bitloos dan? Knipoog Lachen

Ik had een paar weken terug in het bos een moment dat ik mijn paard effe helemaal kwijt was. Dat was de eerste keer dat ons dat overkwam en achteraf snap ik gelukkig ook wel waarom, dus de volgende keer kan ik het voor zijn. Maar goed, je kan dan trekken wat je wilt, hij is echt een stukkie sterker, hoor Knipoog . Hij is niet zo groot misschien, maar zo ontzettend sterk dat hij je er zo aftrekt, als hij echt wil Clown . Op dat moment heb ik mijn gewichtshulpen en stem gebruikt om hem weer bij mij te krijgen en gelukkig lukte dat uiteindelijk. Want met die teugel alleen heb je echt niet per se iets te vertellen. En eerlijk gezegd ben ik dus overtuigd dat een bitje in zijn mond precies hetzelfde gedoe had gegeven. Maar ja, dat gelooft niet iedereen natuurlijk. Clown
Alleen kennen die de kracht van mijn pony niet. Haha!

Hoe dan ook, ik vond het weer een heel goed leermoment voor ons beiden. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:32

jahoor ik rij ook bitloos Lachen ik heb er nog foto's van dat ik als 12 en 18 jarige bitloos reed............. en nu ook nog mocht dat zo uitkomen Lachen

Geen problemen mee Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:36

Ja, ik reed vroegah ook wel eens bitloos, maar ik geef eerlijk toe iets minder bewust dan nu. Maar goed, dat zal ook aan de leeftijd gelegen hebben. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:40

Om even een "NH guru" te quoten: een paard kan maar zes kanten op. Voorwaarts, achterwaarts, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. Grondwerk is niet meer en niet minder dan deze richtingen op commando te laten uitvoeren, en daarbij de kleinste poging te belonen. Om te beginnen vanaf de grond, later vanuit het zadel. Nu hebben wij een probleem met het steigeren op het moment dat er een ruiter opzit, en een paard dat ongevraagd gaat liggen vinden we ook niet zo fijn, dus beperken we ons doorgaans tot de vier eerstgenoemde richtingen.

De enkeling die deze kennis van nature heeft meegekregen, of die al zo lang in de paarden meedraait dat hij dat al langer weet omdat iemand dat heeft verteld, of die het geluk heeft gehad om het zelf te ervaren en/of uit te vinden daargelaten: de meeste ruiters cq eigenaren van paarden die je tegenwoordig tegenkomt zijn pas op latere leeftijd in aanraking gekomen met paarden. Grondwerk, de theorie erachter en de lessen die erbij horen zijn dan gewoon nodig om veilig met je paard om te kunnen gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:41

Dus als je die lessen niet hebt gehad, kun je niet veilig met een paard omgaan, Cassidy?
Hips, ik vraag me af waarom ik nog leef Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:45

Mag ik een wedervraag stellen? Hoe lang ben jij al met paarden bezig? Hoeveel paarden heb je zelf opgeleid/opgevoed/ingereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:47

Ik ben begonnen toen ik vier was en nu ben ik over de veertig. Opgeleid/ingereden/opgevoed een dikke veertig schat ik, degenen die ik heb betuigd tel ik ook even mee, en dan nog de paarden die zijn gecorrigeerd, ik schat rond de dertig???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:49

Dus jij telt niet mee. Next?

Als jij al vanaf je vierde met paarden omgaat, kun jij je dan niet verplaatsen in mensen die pas de middelen gehad hebben om vanaf hun dertigste met paarden om te gaan? Of mensen die pas op latere leeftijd met paarden in aanraking zijn gekomen, het hartstikke leuk vinden maar de kennis missen? Ik bespeur hier een gebrek aan empathie en inlevingsvermogen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:51

Hoezo niet? In wat voor context? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:52

Cassidy schreef:
Om even een "NH guru" te quoten: een paard kan maar zes kanten op. Voorwaarts, achterwaarts, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. Grondwerk is niet meer en niet minder dan deze richtingen op commando te laten uitvoeren, en daarbij de kleinste poging te belonen. Om te beginnen vanaf de grond, later vanuit het zadel. Nu hebben wij een probleem met het steigeren op het moment dat er een ruiter opzit, en een paard dat ongevraagd gaat liggen vinden we ook niet zo fijn, dus beperken we ons doorgaans tot de vier eerstgenoemde richtingen.

!

Moet je dat nou echt van een NH goeroe leren??? dat moet toch basiskennis zijn voor iedere paardenhouder?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:53

En op hoeveel gemiddelde maneges leer je grondwerk, dat het bestaat en wat het inhoudt?

Als ik de gemiddelde paardeneigenaar een vraag stel over grondwerk, komt geheid longeren als antwoord. Maar grondwerk is zoveel meer.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-10-08 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:54

UruburuSita vindt ook goeroe overbodig, kan beter zelf goeroe worden onderhand Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:55

Wat let je? Kun je misschien nog wat geld mee verdienen. Geef een boek uit, maak een DVD, doe aan marketing, geef clinics....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:56

weinig heul weinig!!! zeker mee eens

Daarom deed ik tijdens het stappen in mijn lessen vragen stellen aan de kids........ Wat als je een paard bezweet, onrustig op stal vind? en dat soort dingen...... wat voor een dier is een paard, wat zou het kunnen doen in situatie X.....

was leuk hoor, zeker de antwoorden die je dan soms kreeg....... ik vond het heerlijk om die pruttels dngen uit te leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:57

Kijk, er zijn mensen die niet op een manege beginnen maar thuis achter de kuilbulten onder leiding van opa, Cassidy......

Hihi, ik heb twee banen en vindt dat meer dan genoeg, eerlijk gezegd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:59

Cassidy schreef:
En op hoeveel gemiddelde maneges leer je grondwerk, dat het bestaat en wat het inhoudt?

Als ik de gemiddelde paardeneigenaar een vraag stel over grondwerk, komt geheid longeren als antwoord. Maar grondwerk is zoveel meer.

grondwerkk is niks meer of minder dan werken op de grond..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:59

Weer een vraag: weet jij hoeveel volwassen mensen die aan paarden beginnen nog een Opa hebben met een boerderij en wat land, waar ze achter de kuilbulten wat van Opa kunnen leren?

En als je je niet geroepen voelt om de mensen zonder paardenachtergrond van het maakt niet uit welke aard te gaan begeleiden, zou ik je willen vragen om niet zo neerbuigend te doen tegenover mensen die deze begeleiding wel degelijk nodig hebben, deze zoeken en vinden en daar heel blij mee zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:01

KiWiKo schreef:
Cassidy schreef:

grondwerkk is niks meer of minder dan werken op de grond..........

Mee eens. Maar doorgaans blijft het dan toch bij longeren. Rondjes rechtsom en rondjes linksom. Stemcommando's. Misschien meelopen aan de hand. Maar zijgangen? Achterwaarts? Wie neemt dat tijdens longeren mee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:02

De wedstrijdruiters bij ons kunnen echt niet wat ik inmiddels met Sam doe, hoor. Haha!
En al helemaal niet wat mijn instructrice doet. Haha!
Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Laat staan de gewone ruiters. Ik heb wel eens twee meiden laten zien wat ik zo ongeveer doe met lichaamstaal. Nou, ze hadden het zwaar (net zoals ik toen ik ooit begon, ondanks mijn vele uurtjes observeren van kuddes), gebruikten meestal te veel druk, stonden in de verkeerde positie en lichaamstaal zoals een paard? Wat is dat???? Moet je net mijn paard hebben, die deed alles behalve het gevraagde. Je krijgt het keihard op je bord, als je niet duidelijk bent. En velen, zeer velen, zijn dat niet. Dat leren ze niet op de manege, de ponyclub of met eigen paard.

Nee hoor, ik geloof er niet zoveel van dat veel ruiters dat kunnen en weten. Echt niet. Haha!
Ik ken er maar weinig en die ik ken hebben er over het algemeen ook les in gehad. Knipoog
Of op zijn minst heel veel dvdtjes gekeken en het e.e.a. uitgetest op meerdere paarden. Want alleen daar leer je het van........... En dan nog is niemand perfect, want de paardentaal is een hele andere taal dan de onze. Haha!

Anoniem

Joh ik doe niet neerbuigend, iedereen mag van mij leren, daar niet van. Maar weet je, ik heb die behoefte helemaal niet.
Noem het grondwerk, noem het hatsiepoetsie, weet ik veel, maar ik zou eerder een voorstander zijn dat niet iedereen die een postzegel grond heeft er een peerd opzet en aan de slag gaat met boekskes en filmpjes. Les, les en nog eens les.....

KiWiKo

dat ze het zoeken, vinden en daar blij mee zijn ................ is helemaal top.........

maar ze moeten niet opa's kindje de grond inboren omdat deze het met de paplepel ingegoten heeft gekregen en alleen niet zo commercieel verwoord......

ik geef liever mijn paard een doodschop dan een joinup!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:06

Als opa's kind ben je altijd in de minderheid, omdat je met fluwelen handjes weliswaar maar toch met een bitje rijdt, en geen kast vol boeken hebt en geen site en geen filmpjes.... afgezien nog van het feit dat ik filmpjes heb gezien van wannabe instructeurs waar mijn opa van uit zijn graf zou komen en echt, daar wil ik niet bijhoren. Noem me arrogant, noem me een bitch Lachen maar laat ook opa's kind in dr waarde...

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:06

Ben het wel met TS eens. Zodra er weer een topic is dat een paard staakt of iets dergelijks, wordt er gelijk masaal geroepen dat ze aan het grondwerken moet.
Welke redenatie zit daar dan weer achter??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:07

O, dat NH te pas en te onpas wordt gebruikt door mensen die de klok wel hebben horen luiden, helemaal mee eens. En soms durven ze gewoon niet de intensiteit van de aanwijzing toe te passen, omdat het allemaal soft moet. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan, dat is ook een credo binnen de NH, geloof het of niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:08

suleilitha schreef:
Als opa's kind ben je altijd in de minderheid, omdat je met fluwelen handjes weliswaar maar toch met een bitje rijdt, en geen kast vol boeken hebt en geen site en geen filmpjes.... afgezien nog van het feit dat ik filmpjes heb gezien van wannabe instructeurs waar mijn opa van uit zijn graf zou komen en echt, daar wil ik niet bijhoren. Noem me arrogant, noem me een bitch Lachen maar laat ook opa's kind in dr waarde...

Ik vraag me serieus af of jij niet te maken hebt met een mega minderwaardigheidscomplex, en je daarom tekeer gaat tegen iedereen die niet de achtergrond heeft die jij hebt gehad....