One-Rein-Stop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:53

KDS schreef:
Als ik mij niet vergis is de ORS toch gebaseerd op intuitief reageren? De pavlov reactie zeg maar dat ze der hoofd al omdraait voordat ze erover heeft nagedacht of ze dat wel wil? Dan is het niet zomaar een kunstje wat ze zomaar zou negeren.

Als je paard vertrekt uit schik en je kan haar dan niet meer op je rem normaal reageert klinkt dat ook niet echt geheel veilig :P

Niet intuitief, maar reflexmatig reageren. Ik heb geen behoefte aan zo'n reflex aan te leren die over het algemeen niet gebruikt hoeft te worden. Ik wil gewoon geen vluchtgedrag, een klein sprongetje van schrik mag, is normaal schrikgedrag, maar vluchten tolereer ik niet, dat is namelijk levensgevaarlijk.

Als mijn paard vertrekt uit schik, dan reageert ze inderdaad niet op de normale rem (= vriendelijk verzoek), maar wel op de bekrachtigde rem (= eis met, indien nodig, heel veel toegevoegde intentie). Op een paard waarvan ik niet zeker weet dat het zal reageren op die bekrachtigde rem voel ik me niet prettig. Bij mijn merrie weet ik 100% zeker dat ik haar kan stoppen als het echt nodig is, omdat zij drommels goed het verschil in intentie onderscheidt.

KDS

Re: One-Rein-Stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:25

nuja, voor mij is het zo dat vluchtgedrag een normale reactie van het paard is, ik accepteer dat het de reachtie is. En dus wil ik een methode om ermee om te kunnen gaan op een veilige manier. Voor mij is dus de ORS een prima oplossing.
Nu eenmaal niet alle paarden reageren prima om verschil in intentie.

Mijn paard is buiten inmiddels veel braver dan eerst. Maar de ORS heeft ons er mee geholpen omdat ik er toen wel mee naar buiten kon en ze dus kon wennen aan alle dingen. Anders had ik vanuit de bak aan al haar angsten moeten werken.
In de bak zijn we aan haar zelfvertrouwen gaan werken en buiten zijn we allen angsten onder ogen gekomen.

De ORS heeft geholpen om het veilig te maken. Dus nu hebben we gewoon veel lol en als ze nu ergens van schrikt (ze zal altijd iets schrikachtiger zijn dan andere paarden) kunnen we er nu goed mee omgaan.

Voor mij is het belangrijk dat ze de ORS kan, omdat het goed kan helpen om situatie onder controle te houden.
Bij jou is verschil in intentie ook goed als je paard er met schik vandoor gaat. Mijn paard gaat er niet in schik vandoor alleen als we dat allebei willen. Mijn paard gaat er soms in schrik vandoor en dan zet ik der stil met ORS waarbij ze meteen omgedraaid is en bedenkt dat het eigenlijk ook niet zo eng is.

Beide prima toch? Mijn punt is meer dat de ORS gene kwaad kan als je hem goed doet (en goed timed) en ik graag meer paarden zou zien die hem ook goed kunnen uitvoeren...

PreHungaro

Re: One-Rein-Stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:45

ik ben blij dat ik hem mijn fjord heb aangeleerd, dit is op een correcte en zachte manier gebeurd. Mijn fjord weet nu wanneer ik een teugel helemaal loslaat dat hij al moet gaan inkrullen naar de kant waar nog teugelcontact is, ik kan de stop dus eigenlijk zonder veel druk op 1 teugel uit te oefenen. Ik heb het geoefend eerst op de grond, hierna erop in stilstand en later in stap. Ik heb hem een paar keer nodig gehad in draf, en ook hier deed de rem het super. Wanneer mijn fjord wilde gaan bokken en gaan rennen, onstapende ik een teugel en nam ik de ander iets strakker, en vervolgens stopte meneer meteen en wachtte hij op zijn ontspanning. Nu weet meneer ook meteen dat het geen zin meer heeft, en bokt hij nooit tot zelden meer!

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:16

Waratje schreef:
Heleen123 schreef:
even een korte reactie op de mensen die zeggen dat een 'noodrem' overbodig is bij het hebben van een goede rem.

treinen hebben een goede rem.. zullen we daar de noodrem ook maar uithalen dan?

De noodrem van een trein heeft een volstrekt andere functie dan wat er bij paardrijden aan de orde is. De noodrem van een trein kan door de passagiers worden geactiveerd wanneer ze daar een reden toe zien en die rem is niet sterker dan de gewone rem die de machinist kan inzetten. Hij kan worden ingezet in geval van nood waar de machinist geen weet van heeft en spaart de tijd uit die nodig is voor communicatie naar de machinist.
Als er een goede rem op een paard zit, hoef je geen extra noodrem erop te zetten, want de gewone rem werkt correct. Maar als je er lol in hebt om je paard op verschillende manieren een signaal te geven om te remmen, kun je natuurlijk je paard ook aanleren om op een fluitje te stoppen, of op een kriebel tussen zijn oren, of wat dan ook.....

vooral dat laatste idd.. zolang het maar een reflex wordt van het paard.. als je je paard in een reflex kunt laten omdraaien door tussen de oren te kriebelen is het ook prachtig (maak even een filmpje want dat wil ik graag zien :P0

De vergelijking met de noodrem in een trein gebruikte ik om een andere reden. Het is een alternatieve rem.. niet een krachtigere.. een alternatieve die ingebouwd is als reflex..