KDS schreef:Als ik mij niet vergis is de ORS toch gebaseerd op intuitief reageren? De pavlov reactie zeg maar dat ze der hoofd al omdraait voordat ze erover heeft nagedacht of ze dat wel wil? Dan is het niet zomaar een kunstje wat ze zomaar zou negeren.
Als je paard vertrekt uit schik en je kan haar dan niet meer op je rem normaal reageert klinkt dat ook niet echt geheel veilig
Niet intuitief, maar reflexmatig reageren. Ik heb geen behoefte aan zo'n reflex aan te leren die over het algemeen niet gebruikt hoeft te worden. Ik wil gewoon geen vluchtgedrag, een klein sprongetje van schrik mag, is normaal schrikgedrag, maar vluchten tolereer ik niet, dat is namelijk levensgevaarlijk.
Als mijn paard vertrekt uit schik, dan reageert ze inderdaad niet op de normale rem (= vriendelijk verzoek), maar wel op de bekrachtigde rem (= eis met, indien nodig, heel veel toegevoegde intentie). Op een paard waarvan ik niet zeker weet dat het zal reageren op die bekrachtigde rem voel ik me niet prettig. Bij mijn merrie weet ik 100% zeker dat ik haar kan stoppen als het echt nodig is, omdat zij drommels goed het verschil in intentie onderscheidt.