De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:21

BTW: ze zijn wekenlang bezig geweest om de GH CD te copiëren maar hij blijkt niet te kraken ... helaas dus voor de liefhebbers ...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:21

Mac schreef:
Het gaat erom dat het heel moeilijk is een hoefbekapregel te bedenken waar je je altijd aan kunt houden. Elk paard, elke hoef en elke situatie is anders. Daar moet je naar kijken en niet naar regels uit een boekje. Wat mij betreft heel logisch, maar er schijnen ook methodes te zijn waarbij dat wel zo toegepast wordt.

Sorry dat ik me niet zo vaak meld, maar ik ben druk bezig mezelf voorbij te rennen .

Daar snij je toch iets aan. Het zou wel een stuk makkelijker zijn om houvast te hebben aan bepaalde richtlijnen, maar het is gewoon niet anders

En laat je niet gek maken Mac, wat vandaag niet is, komt morgen.

De makers van die DVD zijn niet gek, helaas

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:45

Anouar15 schreef:
Die rand is toch een soort vel. Dat altijd heel vies wordt. Ben laatst een hele tijd bezig geweest om het schoon te boenen. Anouar heeft witte hoefjes en dan zit er altijd zo'n zwarte rand aan. Sorry, ik ben een ijdeltuit.

Het ziet er inderdaad niet uit. Mijn oude hoefsmid haalde het altijd met de vijl weg als hij beslagen had. Achteraf gezien totale nonsens natuurlijk, want het komt toch weer terug.

Net een foto van haar hoef gemaakt zoals hij er dus een uurtje geleden uitzag. Die "schilferrand" is mooi te zien hierop.

Afbeelding

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:46

*meld zich ook weer eens*

Gister een bekapper bij Bruut gehad... Was hard nodig...hoeven groeien als kool.... Er stond zo'n rand...dat ik besloot, dat ik dat niet allemaal zelf ging raspen...
Bekapper kwam...knipte een stukje...raspte wat...en that's it... Toen heb ik alsnog zelf staan raspen....mustangrollen staan vijlen en steunsels staan snijden... Ben gewoon hartstikke kritisch geworden door topics als deze en dus niet snel tevreden... (en kwam er pas achter hoe 'niet snel' toen de bekapper al weg was.... )
Denk er ernstig over om een reguliere bekapcursus te gaan volgen... (niet allemaal ook over mij heenvallen ) Puur voor de techniek... de visie pik ik wel op in de literatuur/filmpjes/ervaringen die ik via hier aangereikt krijg Ik zie mezelf niet bij PN een cursusdag volgen.... ... wil bovendien graag verantwoord leren omgaan met tang en kapmes...
Geweldige filmpjes trouwens Mac !!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:48

opala schreef:
Mac schreef:
Het gaat erom dat het heel moeilijk is een hoefbekapregel te bedenken waar je je altijd aan kunt houden.

Daar snij je toch iets aan. Het zou wel een stuk makkelijker zijn om houvast te hebben aan bepaalde richtlijnen, maar het is gewoon niet anders

Eh zool blijven volgen ???

Dat is toch redelijk standaard. Oke je moet als je een paardje hebt met Franse hoefstand zoals ik dus wel een beetje opletten dat de zool niet scheef is (aan ene zijde dikker dan de andere kant),want anders klopt zelfs deze regel niet haha.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:50

nienke07 schreef:
*meld zich ook weer eens*
Ik zie mezelf niet bij PN een cursusdag volgen.... ... wil bovendien graag verantwoord leren omgaan met tang en kapmes...

Het schijnt dat Hans Arendse van www.paardenservice.nl inmiddels ook cursussen gaat geven of al geeft, en dat je daarbij je eigen paard mee neemt als "leer"materiaal.
Dat lijkt me nu een uitstekend idee van deze man !!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:53

Even wat anders ... wat vinden jullie van deze pony?

Afbeelding

In mijn ogen veel te mager.

Heb de mensen er al op aangesproken (hij komt ook slecht door zijn verharing zoals te zien ... foto is net genomen). Maar ze vinden hem mooi zo, een shetlander heeft niets nodig en moet je schraal houden is hen verteld.

Hmmm, ik zie ze liever ietsje meer gevuld, wat jullie?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 11:03

Foto is niet te beoordelen Ingrid, ik zie meer hoofd dan paard

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:12

Een paard kan beter mager zijn dan dik .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:13

Idd moeilijk te zeggen vanuit deze hoek. Dit paardje is iig niet zo mager dat de botten er aan alle kanten uitsteken, maar verder is het moeilijk te beoordelen.

De zool wordt idd veelal aangehouden om te bepalen hoe je moet trimmen. Dat zei Ramey ook. Maar soms kan de zool je foppen (bv: veel steunselgroei of "bulge" door druk van het hoefbeen) en is het belangrijk naar het totaalbeeld te kijken, dus ook naar de straalgroeven, de hoek van de uitgroei, de manier waarop de hoeven slijten en (dus) de manier waarop het paard loopt. Mede hierom is het toch ook veel gevoelswerk en dat maakt het allemaal zo lastig.

Filmpjes zijn leuk he? Vooral het commentaar erbij van Ramey is goed te horen. Toch een beetje een "geheugensteuntje".

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 11:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:37

Vraag eens of ze liever scheve tanden heeft ipv een tijdje met een beugel te lopen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:50

Ik heb ook een bijdrage geleverd ... puur op promotie van schoenen ... waar ik overigens jaaaaaaren geleden aan ben geland via Sugarmiss. Wat is de wereld toch klein he

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:50

... Scheve tanden natuurlijk.. LELIJK zo'n beugel

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:53

opala schreef:

Ik vind de pony niet mager hoor. Ik zie nergens uitstekende botten. Veel mensen vinden Anouar ook mager. Als je schuin kijkt kan je z'n ribben zien. Alleen maar onnodig gewicht wat ze mee moeten slepen als ze veel vet hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:54

Ik heb ook wat geplaatst

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 11:55

Dames, bedankt voor de promotie!!!

En de filmpjes lukken nog steeds niet Mac!

Ik vraag volgende week wel aan vriendlief...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:56

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:59

Antheman schreef:
Dames, bedankt voor de promotie!!!

En de filmpjes lukken nog steeds niet Mac!

Ik vraag volgende week wel aan vriendlief...

Ik had hetzelfde probleem AM. Je moet de links eerst apart opslaan op je comp. Wanneer je dan nog problemen hebt, moet je evt. Acrobat updaten, misschien doet het niet terzake, maar erna heb ik ze kunnen zien. Succes.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:19

Waar staat het filmpje mac??? ik kan geen link vinden....

Leuke reden om geen hoefschoenen te nemen zeg... ze gaat zeker ook met mooi gepoetste laarzen de stal mesten... en iedere dag de deken van haar paard wassen, hij kan natuurlijk ook veel beter op stal staan, stel je voor dat ie in de wei gaat rollen... of nog erger: in de modder! en uiteraard altijd alles in een setje: bandages (die het paard niet nodig heeft) dekje, halster en halstertouw, en natuurlijk ook je eigen kleding niet te vergeten...stel je voor dat iemand ziet dat je niet helemaal "in kleur bent..."

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:25

De marquis heb je toch ook in lichtgevend/reflecterend spul, misschien wat voor haar

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 13:24

Dank je Oop! Morgen maar even proberen , ik ga nu werken.

Enne Angela, niet in kleur uit rijden gaan is dramatisch!!
Voor mij dan, zonder kleur ga ik de straat niet op

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:05

Antheman schreef:
Waarom iemand niet voor hoefschoenen kiest.....

Ik raadde van de week iemand hoefschoenen aan, maar die zag het niet zitten omdat ze gewoon geen zin had om extra tijd kwijt te zijn. Zo'n gedoe die schoenen aandoen. Nu kon ze haar paard pakken en hup rijden maar.
tja is ook een reden om geen hoefschoenen aan te doen. Ja hebt 5 minuten langer werk, da's helemaal waar

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:05

Ik vermoedde het al, maar mijn Old Mac's zijn te klein geworden! Lee stiefelt er in eerste instantie zonder problemen op weg, om dan na een uurtje of wat moeijlijk te gaan lopen, echt vanuit haar voeten. Bij Lee weet je het nooit, dus ik ben alle opties afgegaan. Ik bedacht me dat ik de Old Mac's een paar jaar geleden heb gekocht toen we net de ijzers eronderuit hadden gehaald. In de tussentijd heb ik ze een tijd niet of nauwelijks gebruikt en nu dus weer wel. Ik heb raad gevraagd bij OM en zij hebben me gevraagd het slijtagepatroon in de schoen te bestuderen. De achterkanten van mijn OM's zijn helemaal platgelopen en in elkaar gedrukt. Te klein dus!

Alle argumenten over dat het onzin is dat hoeven groter worden als je ze natuurlijk gaat bekappen kan ik bij deze dus van de tafel vegen! Je kunt het zo ook al zien, maar de schoenen bewijzen het dus ook: Lee's voeten zijn gegroeid!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:15

Anouar15 schreef:
opala schreef:

Ik vind de pony niet mager hoor.

Dan is Isabella te dik ..

Hoewel ze volgens mij een trucje heeft om te laten denken dat je haar ribben ziet ... dat zit dus zo in haar vel getekend, niets ribben hoor. Je voelt ze wel, maar je moet wel even "doordrukken"

Afbeelding