[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:28

Toen ik Walter kocht was hij 2 jaar, maar niet echt heel goed opgevoed... ik ben vooral bezig gegaan aan de hand van parelli en lekker wandelen.Verder liet ik hem vooral met rust, lekker groot worden.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:32

Ara, stel dat ze wel onzeker is , en ik stuur haar toch bij mij vandaan , dan maak ik meer kapot dan me lief is , vrees ik.Ik begrijp wel dat jij denk dat het antropromorfdinges is...maar misschien moet ik ermee wachten tot ik zeker weet dat ze zich zeker voelt , als dat ooit komt dan he Tong uitsteken
Ik wil meer een band van samenwerking , dan een leider zijn , ook al begrijp ik dat Namkje veel steun zou kunnen hebben aan het feit dat ik leider zou zijn , kun je me nog volgen? Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:37

Wordt het paard minder onzeker door aan jou te blijven hangen? Lijkt me niet, jij bent er ook niet altijd en ze zal toch op eigen benen moeten gaan staan, ook als jij er niet bent. Onderdeel van volwassen worden...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:37

Wendy;Namkje heeft nu twee jaar bij de oude gestaan , en is het jong zijn bijna verleerd. Ik hoop als Tekla hier komt , ze er nog een speelkameraatje aan heeft , en ze niet meer als een oude zak in de wei staat te staan...Misschien dat ze dan wel wat meer gaat bewegen. Je hebt wel gelijk met lekker met rust laten en groot laten worden. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:39

Nammie, als je je paard vraagt bij je vandaan te gaan en ze doet dit niet, kijkt ze je dan aan of juist niet?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:42

Wendy schreef:
Wordt het paard minder onzeker door aan jou te blijven hangen? Lijkt me niet, jij bent er ook niet altijd en ze zal toch op eigen benen moeten gaan staan, ook als jij er niet bent. Onderdeel van volwassen worden...

Klopt! Maar als ik er wel ben gebeuren er meestal spannede dingen , zoals wandelen , koetjes kijken en autoos en fietsers trotseren...Het zou zo mooi zijn dat ze dan wel steun aan mij heeft , maar mvr heeft het gevoel dat ze alles alleen moet opknappen , denk ik wel eens , of ik ben veel te onzeker Bloos zou ook nog kunnen....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:42

Ik loop me natuurlijk weer vrezelijk zorgen te maken over Anouar Gestoord

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:44

Lenneke_ schreef:
Nammie, als je je paard vraagt bij je vandaan te gaan en ze doet dit niet, kijkt ze je dan aan of juist niet?

Ze kijkt me aan , en ik heb het idee dat ze dan echt niet begrijpt wat ik bedoel.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:45

Lenneke_ schreef:

Vanwege het mooie weer??Of vanwege zun hoeven?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:45

Wat is er dan lenneke?

@nammie: het is belangrijk om te zien dat paarden eigenlijk ook heel veel zelf kunnen. Soms hebben ze ook steun aan de heel kleine dingen die je je nauwelijks realiseert Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:46

mijn opmerking over antropomorfisme sloeg meer op het feit dat paardentaal anders is dan mensen taal Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:50

Aankijken is dominant gedrag. Een onzeker paard ontwijkt oogcontact.

Ik heb een hele tijd gehad dat Anouar niet bij me weg wilde. Dat was echt heel erg, zowel voor hem als voor mij. Hij wilde niet in de wei, als ik weg ging bleef hij maar bij het hek heen en weer rennen.
Maar hoe moeilijk het ook was, ik heb er nooit aan toegegeven.
Uiteindelijk (na dagen bij het hek staan) is hij naar de andere paarden gegaan en nu zijn we van het probleem af (hij is niet alleen opgegroeid en heeft goede sociale vaardigheden in de groep, dus daar ligt het niet aan)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:51

Nammie schreef:
Lenneke_ schreef:

Vanwege de regen

Maar ik mag van mezelf niet meer 4 keer per dag naar hem toe om vervolgens 4 keer te zien dat hij het helemaal niet koud heeft

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:51

En toch begrijp ik de mensen wel die zeggen dat het bij je vandaan sturen voor een paard heel vervelend kan zijn...hij word toch even de kudde uitgezet , is gevaarlijk en onveilig...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:53

[/quote]
Vanwege de regen

Maar ik mag van mezelf niet meer 4 keer per dag naar hem toe om vervolgens 4 keer te zien dat hij het helemaal niet koud heeft
[/quote]

Pling heel herkenbaar!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:58

Nammie schreef:
En toch begrijp ik de mensen wel die zeggen dat het bij je vandaan sturen voor een paard heel vervelend kan zijn...hij word toch even de kudde uitgezet , is gevaarlijk en onveilig...

Is ook zo. Maar je laat hem wel weer terugkomen, het is niet zo dat hij eerst tekens van overgave moet tonen, dat is hetgeen wat nog veel belastender is bij bijvoorbeeld een join-up. Je corrigeert enkel.

Ik vind dit heel lastig uit te leggen eigenlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:00

Lenneke_ schreef:

maar je gaat nog 3x Tong uitsteken Haha!

dat stuk van PN uitprinten en uit je hoofd leren Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:06

Ik ga soms hele dagen niet kijken...
Ik ga wel regelmatig,maar elke dag..
Eerder deed ik dat wel,maar nu ze 3 maanden oud is ga ik niet meer elke dag.
Laat haar ook maar lekker paard zijn,zonder mijn bemoeienissen steeds.
Als ik kom is het gezellig,en doen we wat leuks,of alleen poetsen ofzo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:07

Ik ga ook niet elke dag. Soms vind ik het wel lekker om even niet te hoeven, ik ben toch altijd veel tijd kwijt daar. Dan is het wel fijn dat de eigenaresse van de ponies de boel verzorgt!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:10

Ik heb zoiets van: de boer loopt daar elke dag rond,en belt heus al ser iets is.
Ze staan op een opfok bedrijf,en ik ben een van de weinige die meerdere keren per week komt.
Sommige zijn in de tijd dat ik er sta nog nooit geweest...
(bijna een half jaar al nu)
Dat gaat me weer wat te ver...
Maar aan de andere kant,misschien hebben die mensen hun veulen hier in de opfok,en wonen ze bijv. in Limburg,dan kom je ook niet elke dag natuurlijk..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:12

Paardengedrag is misschien heel anders dan mensengedrag. Maar toch vegelijk ik paarden wel eens met kinderen.
Als een moeder altijd alles doet voor haar kind wordt dat kind nooit zelfstandig. Als een kind dan voor de eerste keer zelf iets moet halen in de winkel (even als voorbeeld) is dat echt heel vervelend voor het kind (en de moeder) Het kind is op dat moment onzeker. Maar uiteindelijk zou hij er sterker van worden.

Zo zie ik het met paarden ook. Je kan ze altijd dichtbij je houden, maar zodra ze dan zonder jou steun iets moeten doen is dat vrezelijk eng.

Anouar vind wel eens dingen eng (eigelijk nogal vaak) Soms stel ik hem gerust, dan loopt hij meteen door. Soms laat ik het hem zelf uitzoeken. Dan zie je hem zoeken naar mijn steun. Als ik ernaast sta kruipt hij achter me weg.
Maar als hij uiteindelijk, zonder mijn hulp, zelf de juiste beslissing heeft genomen over het 'enge ding' is hij daarna zo trots als een pauw.
En dat is nog veel mooier om te zien.

Ik blijf zelf wel altijd rustig en in alle gevallen is er één hele duidelijke regel, wegrennen is níet de bedoeling.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:16

Idd.
Je kan beter 60 minuten je paard de tijd geven om te wennen aan iets engs,dan hem of haar er in 1 minuut doorheen te meppen.
(zoals jammer genoeg veel mensen doen)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:21

Ik moet alweer werken...
Get...
Eerst vanmorgen van half 9 tot half 12,en nu van 13 tot 15...
Foei,wat heb ik een medelij met mezelf...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:22

De buitentemperatuur valt nu ook nog hartstikke mee, dus zo gauw zullen ze niet onderkoeld raken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:25

Weet je wat het is, ik ben ook zelf zoon penny geweest , met zweepjes en spoortjes ,en erop meppen als hij iets niet deed etc... tot ik in aanraking kwam met pn.Toen ging er een wereld voor mij open , het kan dus blijkbaar wel anders!!!
Misschien sla ik wel een beetje door Clown