De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:01

Heerlijk hoor!!
En jij ook veel plezier daar,is een mooie omgeving!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:04

Antheman schreef:
En de beschadiging die ik gisteren onder zijn kroonrand heb gemaakt, zie je niet eens meer.

Waarschijnlijk heb je alleen wat geraakt van de glazuurlaag en niet zo zeer de wand zelf. Isabella heeft onder de kroonrand tot ca. 1/4 van de hoef naar beneden een vettige rand zitten. Weet niet goed wat dit is, is bij regen wit en bij droogte grijs, hard en gescheurd. Ziet er niet mooi uit maar heeft ze al jaren. Dat raak ik ook wel eens, maar kan geen kwaad denk ik zo.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:35

En blijft die vettige rand op dezelfde hoogte zitten ondanks de hoefwandgroei???

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:17

Ik heb vandaag 6,5 uur gereden. Pfff, was wel lang hoor. De hoefjes zien er nog heel mooi uit, alleen heeft hij met z'n achterhoef de bal van z'n voorvoet kapotgetrapt. Vroeger gebeurde dat veel, toen had ik springschoenen, mar toen gebeurde het nooit meer en heb ik ze afgelaten omdat ik het niet zo op onnodige beenbeschermers heb. Maar nu was het dus weer kapot.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:34

Mac schreef:
Ik leg het niet goed uit. Ter illustratie:
Afbeelding
De rose lijn is dus 2/3 van de voet van kroonrand naar het "ijkpunt". Deze lijn trek je door naar de grond en alles wat daarbuiten valt kun je in principe veilig weghalen.
Het venijn zit 'm in de "in principe"

Ik ben nog lang niet uitgevraagd . Dat laatste zinnetje vraagt om een verklaring

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:46

Mac schreef:
Antheman schreef:
Bedoel je dat deze lijn kaarsrecht moet lopen? En wanneer er een knik inzit, dat de hoef zich aan het herstellen is?

Ja. Of zelfs iets bol (zie mustangvoet). Een knik is altijd een flare en moet er uitgroeien. Overigens zei Pete er ook bij dat je soms door verschillende cycli gaat met een herstellend paard. Dan ben je bijna op de grond met je "goede" uitgroei en dan komt er weer een andere hoek uit de kroonrand gegroeid. Dat proces kan soms een aantal jaar duren.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:13

het valt me op dat gam's zolen minder hol zijn dan een maand terug maar dat ik er ook amper wat vanaf kan krabben.
ook groeien zijn steunsels niet terug, in tegenstelling tot anderen hier las ik laatst?

welkom tinkerloos!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:23

hallo allemaal!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:26

Lekker toch dat die steunsels wegblijven.

Die hoeven zijn zo dynamisch als wat, lijkt wel alsof ze constant aan het veranderen zijn.

De stalperiode was qua vijlen gewoon een rustperiode itt het onderhoud nu. En nu zijn de hoefwanden harder. Laatste keer doe ik het echt niet meer in een dag, maar verspreid over meerdere dagen. Betekent dus ook dat de stalperiode staat voor stilstand .

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:33

Ik ga nu iets zeggen,waar misschien al jullie haren van omhoog gaan staan.. Ik heb nog totaal geen idee wat nu PRESIES het natuurlijk bekappen inhoud,maar ik doe het op dit moment zo:
ik rij veel over asvalt en steen,en amper op zand en gras.(op de hei natuurlijk wel..)
de hoefsmid komt 1 x in het half jaar,en haalt een klein randje weg. de rest slijt op het asvalt,en ze brokkelen en scheuren ook nooit.(bijna nooit..) ze loopt ook absoluut niet gevoelig,en draaft (en soms galopeert) ze vrolijk over de weg.
Zo doe ik het nu al vanaf dat ik haar heb,en gaat nog steeds geweldig.
(ik heb haar nu vanaf okt.2000)
Lijkt dit enigzins op wat jullie doen? of sla ik hier de plank totaal mis...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:37

Ik maak dan nog een beetje een afronding aan de hoefwand zodat het helemaal niet meer scheurt en ik snij af en toe iets van de steunsel af zodat die niet op de grond komen. Maar ik doe voornamelijk die hoefwnad rondvijlen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:54

Tinkerloos schreef:
Ik ga nu iets zeggen,waar misschien al jullie haren van omhoog gaan staan.. Ik heb nog totaal geen idee wat nu PRESIES het natuurlijk bekappen inhoud,maar ik doe het op dit moment zo:
ik rij veel over asvalt en steen,en amper op zand en gras.(op de hei natuurlijk wel..)
de hoefsmid komt 1 x in het half jaar,en haalt een klein randje weg. de rest slijt op het asvalt,en ze brokkelen en scheuren ook nooit.(bijna nooit..) ze loopt ook absoluut niet gevoelig,en draaft (en soms galopeert) ze vrolijk over de weg.

Schijnbaar hebben de hoeven weinig onderhoud nodig en loopt de slijtage evenredig aan de hoefgroei. Maak eens wat foto's van de hoeven, dan kijken we even mee . Voor ik zelf met vijlen begon, had ik totaal geen idee waar ik naar moest kijken. Heb ook de cursus gedaan omdat iets lezen toch heel anders is als iets doen. Ik weet er trouwens nog weinig van af, maar zie wel verandering. Het is makkelijk om de hoefsmid het om de zo veel tijd te laten doen, bedenk ik mij wel, maar zo lang ik vooruitgang zie, heb ik het liever in eigen beheer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:04

opala schreef:
En blijft die vettige rand op dezelfde hoogte zitten ondanks de hoefwandgroei???

Ja ...
Soms komt het ook wel eens voor als je veel vet op de hoef smeer, maar ik smeer er nooit wat op, dus dat kan niet. Het komt vanaf de kroonrand.

Zal het van de week KF ook eens vragen of hij het vaak tegen komt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:07

Ben je niet in de war met de normale kroonrand, die is nl. echt wel breed en deze zie ik bij regenachtig weer ook heel goed door zwelling. Vettig vind ik het niet aanvoelen. Wordt wel afgebakend door schilfertjes op de hoefwand.

Afbeelding Op deze foto ook heel smerig

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:18

Citaat:
Maak eens wat foto's van de hoeven, dan kijken we even mee
Ga ik doen na mijn vakantie!!
Wel erg handig zo..de smid on-line
Ik doe zelf ook niet veel meer dan de randjes wat bijvijlen..Ik zou zelf niet durven..bang dat ik iets kapot maak,of de stand van de hoef verander..maar ik heb me er dan tot nu ook nooit in verdiept..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:13

Die rand bij de kroonrand op de hoef heb ik ook bij beide paarden. Hij wordt idd wit als ie nat is, en grijs gebarsten als het droog is. Ik heb begrepen dat het net zoiets is als de maantjes bij je eigen nagels. Gewoon laten zitten dus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:16

Welkom Tinkerloos!

Ik vijl de hoefwand bij en snijd de steunsels bij, verder een mooie mustangrol en klaar is ehh angela.

Als je meer wilt weten over het natuurlijk bekappen, kun je 2 dingen doen:
1- volg een cursus (via bijv. www.hoefnatuurlijk.nl)
2- laat een natuurlijk bekapper komen, en vraag of hij je alles wilt uitleggen en voordoen. De meeste willen er best wat tijd in steken. Ik weet in ieder geval dat Klaas Feuth dat graag doet. (www.natuurlijk-ruiterschap.nl).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:12

Ik ben net weer gaan buitenrijden, was weer een ramp. Weer geen pas verzetten, in ieder geval niet vooruit. In de bak kwam ik erachter dat het waarschijnlijk aan de zweep ligt, zodra ik die erbij pakte weigerde hij weer. De zweep laat ik voorlopig in ieder geval linksliggen. Morgen maar eens kijken of het buiten dan beter gaat.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:34

He! angela88
Tja,sommige paarden zijn nogal kieskeurig wat dat betreft.
Doet ie ook 'raar' als je stiekem de zweep pakt,of als iemand hem uit zijn gezichtsveld aangeeft?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:04

Afbeelding

Foto van al wel tijdje geleden hoor, maar hierop is wel de rand goed te zien die ik bedoel (dat witte). Denk dat angela dezelfde bedoeld inderdaad. Wit bij natweer (en makkelijker af te krabben) en hard grijs gecraqueleerd bij droog weer.
Geen eelt, inderdaad denk ik eerder aan dat witte van onze eigen nagels.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:53

Ja, dat bedoel ik ook.

Met het zweepje heb ik nog niet geprobeerd als ie uit zijn zichtveld is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:53

Het was weer huifbedmiddag vandaag ...
Ik was de ene pony zijn hoeven aan het uitdoen en een andere vrijwilliger, die springruiter is van hobby, de andere pony. Vroeg hij de eigenaar om een mes. Waarom vraagt deze ... Nou gewoon zegt de eerste, ik haal even een stuk van de straal af want die raakt de grond. Waarom ik gelijk roep: nee afblijven ... Haha en toen was het weer tijd voor het uitleggen.

Waarop de andere vrijwilliger zegt (oud boertje) dat hij van de week toch wat raars had meegemaakt bij hem thuis ... daar lag de hoefsmid op de grond met een plexiglas plaatje. Nou dat ging zijn petje te boven.
Haha ja bij hem was die strasserbekapping van Karen en die man is 80 jaar en hij vond het maar raar. En dan ook nog een vrouwelijke hoefsmid. Met nadruk op Smid, en dat ze ook nog helemaal uit Overijssel moest komen, alsof er bij ons geen hoefsmeden waren.

Nou en zo liep het gesprek een tijdje door en het was wel humor. Dat je met zulke verschillende mensen zo'n leuke discussie kunt krijgen. Maar eh, kunststof beslag werd door iedereen, zelfs de dierenartsasssistente die later gezellig mee koffie kwam drinken, afgekeurd.
Schoenen vooruit, daar kon ook de springruiter nog mee leven, maar voor hem liever de kalkoenen in de ijzers, het boertje zweert bij blote voeten, maar dan wel een gewone hoefsmid laten komen en wij blijven bij de hoefschoenen ... En we hebben geen ruzie gekregen met z'n allen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:59

das nou een leuke discussie!
(kunnen ze op PN/HN wat van leren)
Laatst bijgewerkt door Angela op 18-07-05 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:43

Leuk als het zo kan, isapaardje. Gewoon iedereen in zijn waarde laten. Tuurlijk kun je wel vertellen hoe jij het doet en waarom, maar als je het op gaat dringen (zoals PN/HN) dan strijk je gelijk al mensen tegen de haren in en gaan ze bij alles wat je zegt in de verdediging.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 20:36

Isapaardje schreef:
Het was weer huifbedmiddag vandaag ...
Ik was de ene pony zijn hoeven aan het uitdoen

Tinkerloos schreef:
Heerlijk hoor!!
En jij ook veel plezier daar,is een mooie omgeving!

Dank je! Het was een afscheidsrit....
Laatste keer dat we door dat gebied reden..
We gaan verhuizen over een ruime week.
En dan kunnen we volgend weekeinde nog 1 keer naar De Bilt rijden.
En daarna maken we de bossen rond Doorn, Maarn, Amerongen en ook nog wel Austerlitz, onveilig.

Rij, of reed je ook wel eens rond Zeist?

Isapaardje schreef:
Antheman schreef:
En de beschadiging die ik gisteren onder zijn kroonrand heb gemaakt, zie je niet eens meer.

Waarschijnlijk heb je alleen wat geraakt van de glazuurlaag en niet zo zeer de wand zelf. Isabella heeft onder de kroonrand tot ca. 1/4 van de hoef naar beneden een
vettige rand
zitten. Weet niet goed wat dit is, is bij regen wit en bij droogte grijs, hard en gescheurd. Ziet er niet mooi uit maar heeft ze al jaren. Dat raak ik ook wel eens, maar kan geen kwaad denk ik zo.

Ik denk ook dat het alleen de glazuur laag is geweest. Toch dacht ik dat het 3 mm diep was.

Verder probeer ik me echt voor te stellen wat jullie met die Vettige Rand bedoelen?? Ik snap het niet ,sorry.

Pellie schreef:
het valt me op dat gam's zolen minder hol zijn dan een maand terug maar dat ik er ook amper wat vanaf kan krabben.
ook groeien zijn steunsels niet terug, in tegenstelling tot anderen hier las ik laatst?

welkom tinkerloos!

Toen we terug kwamen van de trektocht, was te verwachten dat ik de steunsels flink moest bijwerken.
Nu heb ik het daarna nog maar 2 keer gedaan.

En zowel Andor als Merrit zijn plat in hun zool. Moet er wel bijzeggen dat ze veel over het asfalt lopen. In de winter zijn ze allebei concaaf geweest. Toen zag ik dat als het ultime, daar ben ik allang van afgestapd.

Mijn droom is nu een dun streepje wat de witte lijn. (Bij Merrit, bij Andor ziet het er prima uit!)

Verder corrigeer ik wat: terug vijlen totaan de zool en de flares eraf. Ik doe meestal 1 keer per week de mustangroll er weer goed in maken. De week erna snij ik bij 1 paard de steunsels dan wat bij, maar ook de flares weer mooi glad maken. dat noem ik dan een grote beurt.

Tinkerloos schreef:

Nee hoor, mijn haar ligt nog plat

Hartstikke fijn toch dat je probleemloos (weer een leuke -loos toevoeging ) over elke ondergrond kunt gaan?

Bekijk de onderkant van de hoef eens, en probeer eens te beschrijven wat je daar ziet!

angela88 schreef:
Ik ben net weer gaan buitenrijden, was weer een ramp. Weer geen pas verzetten, in ieder geval niet vooruit. In de bak kwam ik erachter dat het waarschijnlijk aan de zweep ligt, zodra ik die erbij pakte weigerde hij weer. De zweep laat ik voorlopig in ieder geval linksliggen. Morgen maar eens kijken of het buiten dan beter gaat.

Balen joh.

Merrit is zwaar beledigd als je de zweep laat zien
Moet je echt met wat anders mee komen.

hou vol hoor!

Cookies schreef:
Leuk als het zo kan, isapaardje. Gewoon iedereen in zijn waarde laten. Tuurlijk kun je wel vertellen hoe jij het doet en waarom, maar als je het op gaat dringen (zoals PN/HN) dan strijk je gelijk al mensen tegen de haren in en gaan ze bij alles wat je zegt in de verdediging.

Amen!