De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:41

Wie is er nou bij geweest dan als 'professioneel' bekapper?

Toen ik dat zag werd ik er eerlijk gezegd ook niet blij van...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:44

Ik ben het daarmee met je eens Isapaardje. Ik kan me voorstellen dat ze niet meer aan het NB-en wilt, maar ik hoop wel dat ze ivanhoe weer van de ijzers gaat afhalen.

Zeker is voor mij dat het nb-en bij mijn paarden werkt, en dat dat bij alle paarden het geval is, mits je natuurlijk wel de goede begeleiding hebt, en er de tijd voor wilt nemen. Bij Esther en Ivanhoe is er ergens iets mis gegaan, helaas zullen we er nooit achter komen WAT er precies is fout gegaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:46

Ik geloof dat Ivanhoe door iemand gestrassert is, of in ieder geval door iemand is bekapt die ook strassert. Ze wist dat haar paard veel last van die bekapping zou gaan krijgen en dat het even zou duren voordat dat weer in orde zou zijn.

Ik wordt ook niet blij van zo'n foto, zo zien de hoeven van mijn paarden er niet uit na een bekapping, ook niet als de prof. bekapper komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:57

Isapaardje schreef:
[ Ze heeft volgens mij te vroeg opgegeven en het ging haar toch uiteindelijk om de winstpunten, iets waar ze ook mee besluit ... ze heeft al weer wedstrijden gereden.
[/quote]

Ik heb na haar eerste topicstarter besloten niet te reageren vanwege:
- haar haast
- haar proriteiten
- het vingerwijzen naar alles behalve zichzelf
Overschakelen van ijzers naar blootsvoets, hoé je ook bekapt, is geen instant wondermiddel.
Net als overschakelen naar bitloos of op een ander zadel maakt één zwaluw geen zomer en het ontbreken ervan niet gelijk winter.

Al met al een triest verhaal met een eigenlijk ook trieste afloop al lijkt die relatief gelukkig.

Toevallig net op het bitlloos topic fotos geplaatst van de ondergrond onder onze paardjes: helemaal Xenophon

Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:26

Mijn paard loopt heerlijk op z'n NB hoefjes. Vroeger had hij vrezelijke scheuren en brokkels, waarvan de hoefsmid zei dat dat normaal was (er waren af en toe hele stukken hoefwnad weg) en nu is dat helemaal niet meer. Daar zijn we ook al super blij om. En we gaan elke dag over de weg en dat gaat ook goed.
En we hebben een hele aardige hoefsmid op stal (traditioneel, maar staat wel open voor andere ideen) die naar de hoeven wil kijken als er iets is.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:25

Ja dat is een hele toestand geweest. Zielig voor het paard. Ik snap ook niet dat ze er een strasser bekapper bijgehaald heeft. Het paard was de dupe en de hele wereld kreeg de schuld.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 18:50

angela88 schreef:
Het is alleen als ik erop zit, en niet altijd. Van een flinke tik op zijn kont is meneer niet onder de indruk, eerder beledigd... hij staat dan stil en doet niets meer. Toen we hem kregen kon je z'n kont niet eens aanraken zonder dat ie er vandoor stoof, ik heb hem aan dingen op z'n kont laten wennen, met een resultaat waar ik niet zo blij mee ben,..... hij is niet meer onder de indruk. In de bak nog wel, maar buiten niet. Buiten draaft ie echt z'n eigen zin door.

Het achteruit lopen is trouwens alleen met het buitenrijden, nooit in de bak. Echt puur eigenwijs dus... met een ander paard erbij doet ie het ook niet.
Hij heeft uitgevonden dat ik weinig kan doen als ie achteruit loopt...
misschien moet ik hem eens met iemand anders naar buiten laten gaan, iemand met meer overtuigingskracht dat ie toch echt naar voren moet doorlopen...

Maar ja, paardrijden zonder het tegen problemen aanlopen is ook niet alles, zijn eigenwijsheid is ook z'n charme.

Haha, ik lees hier net alsof het over Merrit gaat

Kan er nu heel goed mee omgaan ,maar die PieP knol heeft vroeger het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald hoor
En idd, ze weten feilloos je zwakke plekken!
Merrit liep bij voorkeur de sloot achterwaarts in
Dramaas waren dat...!Niet leuk meer. Gelukkig al weer járen geleden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 18:51

angela88 schreef:
Ik ben het daarmee met je eens Isapaardje. Ik kan me voorstellen dat ze niet meer aan het NB-en wilt, maar ik hoop wel dat ze ivanhoe weer van de ijzers gaat afhalen.

Zeker is voor mij dat het nb-en bij mijn paarden werkt, en dat dat bij alle paarden het geval is, mits je natuurlijk wel de goede begeleiding hebt, en er de tijd voor wilt nemen. Bij Esther en Ivanhoe is er ergens iets mis gegaan, helaas zullen we er nooit achter komen WAT er precies is fout gegaan.

Eh, das vrij duidelijk hoor.
Maar ik heb mezelf verboden om nog te reageren op dit soort sites en besprekingen ervan. Kwam de site ook alweer op een ander forum tegen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 18:54

Isapaardje schreef:
Antheman schreef:
Het is geen echte volte, je trekt hem eigenlijk gewoon om en in beweging blijven houden!

O ja zoiets deed ik net ook toen ze dus niet meer wilde lopen. Ik achteruit naar haar en dan met "focus" die achterhand wegkijken. Geleerd bij een of andere vage parelli-cursus vorig jaar met de huifbedpony's.
Tja dan moest ze wel om de achterhand keren (of om de voorhand eigenlijk, maar ze keerde om de achterhand) en dan liep ze daarna weer even mee, want dat omkeren was nie leuk !!! haha

Yep! Alleen zit ik er dan op...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 19:01

Isapaardje schreef:
tik op de kont ....

Iets wat de huifbedpony's moeten leren NIET op te reageren. Niet door stil te gaan staan, niet bokken, niet harder lopen. Want het gehandicapte kind op het bed kan onverwacht een spastische beweging maken en de pony een klap verkopen met de voet (of hand) en dat is bijna altijd op de kont. Daarom doen wij altijd wel de schoenen uit. Alleen de oude Fabiola gruwelt er nog van en onrustige kinderen dus niet op haar rug anders gaat het gelijk wat harder allemaal (hoewel we hebben er een paar bij die dat prachtig vinden trouwens )

ooit een hartverzakking gehad.
Ik werk met verstandelijk gehandicapten en neem ze weleens mee.
Vroegah deed ik dat op de pensionstal. Een aantal bewoners had ik op paardrijles gedaan, leuke manege bij hun in de buurt.
Dus mochten ze als ik bijv. een slaapdienst had gehad van vrijdag op zaterdag, op zaterdag met me mee! Gingen ze de stal uitmesten en Merrit poetsen. (Andor had ik toen nog niet)

Na dit een aantal keer gedaan te hebben , mocht 1 jongen óp Merrit zitten. Ik had een helper geregeld, die liep mee aan de longeerlijn.

En ja hoor, wat deed die etter? Toch een bok(je) waardoor die jongen dus is gevallen...met heup problemen.....ik had t niet meer.....

Gelukkig met een beetje pijn afgelopen!

En nu werk ik weleens met een jongetje ,daar fiets ik dan mee, en dan fietsen we naar de wei. Gaat hij de paarden kusjes geven! Echt letterlijk, een kusje op de nek ofzo. En keihard gillen ondertussen van de pret. Andor vindt t best! Mer loopt er voor weg, de rotzak

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:16

Anouar en ik hebben regelmatig ruzie als we buiten rijden. Meneer wil alleen de paden in die richting huis gaan en ik niet. Dan gaat hij stil staan en doet ie niks meer. Als ik drijf wappert hij niet eens met z'n oren, hij doet gewoon of ik er niet ben. Tot ik echt ontzettend boos op hem wordt, dan sjokt ie wel de goede kant op. Dat gaat bij zowat elk kruispunt zo. Als ik hem z'n gang laat gaan gaan we vanuit het bos (als we daar al zijn gekomen) in een noodgang naar huis.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:34

Isapaardje schreef:

[color]
Bloed gezien inderdaad ja. Ze had het al gezegd dat dit kon gebeuren. ze ging de steunsels weghalen, maar dan wat dieper (verloop moet 1 cm zijn van omslagpunt naar einde (richting staalpunt zeg maar). Dat was bij die pony niet dus werd het uithollen, en uithollen en nog dieper. En ineens ja hoor, druppeltje bloed. Nou dat was het teken om te stoppen vond zij.[color=#FF0000]

Als ze nog 1x dieper zou gaan kwam ze in het leven. Ze zei dat de hoef zo vol bloed zit dat dit al snel door wat dunnere plekken geperst wordt, dus die druppel was helemaal niet erg, maar eerder normaal ... jaja dacht ik toen ... die polonaise niet aan mijn pony

[color]
ze zat dus al in het leven. en over die 1 cm hoge steunsels c.q. straalgroeven: je kunt niet bij ieder paard dezelfde maatstaven toepassen. Pete snijd tegenwoordig bijna helemaal niet meer en doet alles met de vijl[color=#0000FF]

Maar die mustangroll ... ik weet het niet. Ik rond de hoef wel af, maar niet zo extreem. Dus niet tot aan de witte lijn. Ik laat wat
[/olor]
draagrand[color=#FF0000]
zitten waar ze ook op loopt, maar rond af om geen scheuren te krijgen. De toon rond ik wat meer af, wel bijna tot de witte lijn, zeker achter omdat ze anders met haar teentjes de straat aantikt bij het draven. Maar aan de zijkant niet en bij de hielen zeker niet want daar is de wand echt al erg dun. Afbrekende hoefwand had ik vroeger enorm erg, maar nu helemaal niet meer.

[color]zolang die draagrand (ik vind het woord misleidend) niet hoger is al ca. 1mm is het niet erg. langer moet ie niet worden anders kun je flares krijgen. en zo hoe jij omschrijvt hoe je de hoef afrond doet Pete het ook, alleen wat extremer. hij maakt de mustangroll ook groter aan de voorkant van de hoef en rond de achterkant maar minimaal af.[color=#0000FF]

Verder pas ik niets van strasser toe, zeker dat gesnij niet. Waarom zou je in een goede gezonde zool gaan zitten snijden? Tot bloedens toe nog wel? Om het hoefmechanisme te optimaliseren?
Ik vraag me af wat er gebeurd als je zo'n paard met "bloed aan de hoef" weer in de wei zet ... gaat dat niet ontsteken?

dat weet ik niet, kan best, maar in ieder geval zal het niet lekker lopen. ik ben een keer naar een pedicure geweest die zich in de dikte van de eeltlaag op mijn voeten vergist had en aardig aan het hakken is geweest. ik kon een week lang niet fatsoenlijk lopen

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:41

angela88 schreef:
Hee das een goed idee, snel achteruit....eens kijken wat ie daar van vind..... Als ik hem op een volte wil zetten gaat ie stilstaan, en doet ie niks, staat stil, net zo lang tot ie weer achteruit gaat... als ik 1 pas naar voren wil, gaat hij er 3 terug...

Normaal blijf ik wel zitten, maar ik had nu honger.....dat brood wat ik ging halen was ons ontbijd...voortaan pak ik daar de auto maar voor...

dan ga je toch achteruit naar de bakker.

als mijn paarden dat soort gedrag vertonen draai ik ze om en dan MOETEN ze achteruit en gaan ook nog in de goede richting. dan is het gemier zo afgelopen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 21:05

Vanavond heb ik even opnieuw de mustangroll bij Merrit erin gemaakt. Ik was redelijk tevreden, ik maak bij hem een "vette" roll erin, vanwege zijn flares.

Zit ik nog een keer goed naar zijn hoeven te kijken, en zie ik tot mijn grote schrik dat er dus behoorlijk verschil met boven en onderkant is.
Lees als: als je de vijl erlangs legt, zit er een kuiltje in het midden.
Nog steeds flinke flares dus

Ik heb dus opnieuw de hoefwand aan de onderkant er flink afgehaald, er staat nog een randje hoefwand. Helaas heb ik met mijn knetterscherpe vijl ook een beschadiging ongeveer 1 cm onder de kroonrand gemaakt..... Groeit er wel weer uit.

Ik heb geen foto gemaakt, ik bedenk altijd ter plekke dat ik effe ga vijlen. Bovendien is de camera ook eventjes op vakantie met vriendlief.

Nou ja, het goede nieuws is dus dat de hoef zich eindelijk aan het herstellen is!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:42

@Huertecilla: dat is idd een ondergrond zoals de NB-ers het graag zien. Zou ik ook wel willen, maar helaas zakken de rotsen dan weg in de blub. Pea gravel moet nog wel lukken; ik zit er aan te denken om daar een stripje van neer te leggen.

Ik ken het verhaal van dat arme gestrasserde paard overigens niet ... staat dat op HN??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:03

angela88 schreef:

De strasserbekapper was Petra
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 16-07-05 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:10

Antheman schreef:
Gaat hij de paarden kusjes geven! Echt letterlijk, een kusje op de nek ofzo. En keihard gillen ondertussen van de pret.

Dat hadden wij vorige week. Blinde Bart wilde na het rijden graag de paardjes aaien. Hij werd in zijn rolstoel voor pony Wendy gereden. Rolstoel half onder Wendy eigenlijk. Paardjes spitste alleen even haar oortjes. Nou hij kon het dier niet zien dus op de tast dat handje uitsteken en pats precies op Wendy's oog. Dat dier vond het wel best, handje zakte naar beneden, langs de mond, onder de mond langs, naar de andere kant, even het andere oog bevoelen en toen ging het handje opzij ... daar staat nog een pony weet hij. En weer boem tegen het oog, althans tegen de oogklep want die heeft blacky op. Toen weer langs die mond (ik dacht nog oeioei die gaat bijten want black is niet zo lief als zus wendy, maar nee hoor, black hield de kaken op elkaar ... ze weten het gewoon haha). Toen hij was uitgeaaid, bukte hij zich ... heel langzaam, en vervolgens tuitte hij zijn lippen en gaf Wendy (die nog als een standbeeld stilstond trouwens) een dikke pakkerd.

Dat is zo ontroerend, daar wordt ik iedere keer weer stil van. En dan die pony's ... die zijn echt goud waard hoor.

Trouwens een andere stichting schijnt grof geld geboden te hebben op onze pony's dus dat wil ook wel wat zeggen trouwens.
En zet je ze voor de marathonwagen, vooral blacky dan ken je ze niet terug. Buiten zijn ze meestal moeilijk te rijden

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:16

Huertecilla schreef:
Ik heb na haar eerste topicstarter besloten niet te reageren vanwege:
- haar haast
- haar proriteiten

Dat is helemaal waar ... ze stond er niet achter. Ze wilde geen gevoelig paard, ze wilde graag blijven rijden. En dat is iets wat voor iedereen die de overstap wil maken funest is.

Ik had het wat dat betreft heel makkelijk. Het was Isabella's laatste kans eigenlijk. Met en zonder beslag scheen niet meer te werken, dus dan heb je een knuffelpaardje staan waar ik niet veel meer mee kon dan wat vrijheidsdressuur in zacht los zand. Zelfs draven op de (harde) wei was al uit den boze. Ik wilde dus alles proberen, en stond dus volledig achter wat ik ging doen. En dan slaagt het.

Maar als je het al niets vind dat je paard wat gevoelig gaat lopen, dit wilt oplossen en het gewoon niet de kans geeft om te herstellen (een week nadat de bekapper was geweest gaf ze het al op omdat hij niet beter ging lopen) dan sta je dus niet achter het NB principe. En dat geldt niet alleen voor deze Esther ... ik ben er al meer tegengekomen.

En leuke foto op die grind/rotsstenen. Zo liepen we met die onbeslagen merensen in de ardennen ook (nog wel graadje erger), maar ik weet ook dat ik met Isabella dit voorlopig niet ga bereiken. Ze heeft wat dat betreft wel erge probleem hoeven gehad; gelukkig zijn er weinig mensen die dit hebben als ze met NB beginnen.

En ach, zoveel van die bodems hebben we hier in de omgeving niet, dus zo'n ramp is het niet. Ben nog altijd blij dat er weer gewoon hoeven onder die pony zitten en dat ze weer kan en mag rennen in haar eigen wei ...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:19

jackie schreef:
ze zat dus al in het leven. en over die 1 cm hoge steunsels c.q. straalgroeven: je kunt niet bij ieder paard dezelfde maatstaven toepassen.

Nee zij zei van niet, maar ik vond het maar eng hoor. Alhoewel het was maar een druppeltje, maar uiteindelijk bloedde dat nog behoorlijk door dat druppeltje. Ze vertelde toen wel dat die 1 cm misschien bij nader inzien wat was overdreven omdat ze er even geen erg in hield dat ze een ponyhoef in haar hand had ... ze had ervoor een arabier gedaan.

Nou die pony hoef was nog altijd 2x groter dan de pony hoef die ik moet bijwerken, dus eh, ik weet niet waar ze bij Isabella had gezeten met die ene cm, maar in ieder geval heel diep haha

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 06:35

Isapaardje schreef:
angela88 schreef:

De strasserbekapper was Petra

Even voor alle duidelijkheid:
Ivanhoe was ZELF verantwoordelijk voor hetNIET slagen!!
Voordat Petra een slechte naam krijgt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 06:37

Leuk verhaal Ingrid, over Bart en Wendy!

Kan Andor altijd nog in de verhuur, als aaipaard

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:33

Help! Wat doe ik fout dat ik die filmpjes van Mac niet kan bekijken. Is het omdat ik het onder Windows Media Player wil afspelen? Gelukt

Mac: Ontzettend bedankt dat ik mee mocht kijken, miste wel even je toelichting erbij

Hij heeft trouwens een handig schort aan en geweldig gereedschap zo te zien. Zal hij geen last van z'n rug hebben.

IP en AM: jullie omgang met verstandelijk gehandicapte mensen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:29

Antheman schreef:
Even voor alle duidelijkheid:
Ivanhoe was ZELF verantwoordelijk voor het NIET slagen!!
Voordat Petra een slechte naam krijgt.

Ja dat is helemaal waar !!! Sorry dat had ik moeten melden. Ik heb haar toen notabene zelf Petra aangeraden en had dit niet gedaan als Petra niet goed zou zijn (ken haar zelf niet maar een kennis van mij heeft haar naar volle tevredenheid als bekapper).

Petra heeft zelfs niet gestrasseert, dat had Esther in feite zelf al gedaan door veel te veel weg te snijden aan steunsels, dus er viel voor Petra niet veel meer te repareren op het moment dat ze erbij kwam. Dus aan haar lag het niet.

Wel blijf ik het nog altijd een raar verhaal vinden dat zij er zo van overtuigd was dat ze het goed deed, allerlei foto's op een forum zette waarvan ik begon te gruwelen en waarbij ik het idee had dat toen eigenlijk niemand haar een "ho" toeriep. Vandaar dat ik haar toen maar eens prive ging mailen dat ze beter zelf kon stoppen en een bekapper kon gaan inschakelen ...

Zo genoeg nu wat mij betreft over Esther ..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:25

Jammer dat het zo gelopen is met Ivanhoe. Maar ook jammer dat de eigenaar de schuld niet bij zichzelf zoekt, maar wild om zich heen lijkt te blijven slaan. Zij geeft het NB'en wel een slechte naam namelijk... heel jammer

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:56

Goedemorgen, kan iemand mij vertellen wat 'flares' zijn? Ik zie het hier af en toe staan maar ik kan me er niets bij voorstellen