De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:03

Yessss,

Mustad in Kampen. Dat is 'm.

Groetjes, Henny

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:51

Mac schreef:
Ha! Zij hebben ook de Easy Soakers! Goed dat ik dat ook weet!

Wat zijn dat, die zag ik s=zo snel niet staan.

Zou je voor mij eens willen kijken hoe hoog dit* is en wat het kost:
http://www.mustad.nl/nl/products/hoofca ... myron.html per 2. Dat lijkt me een mooi alternatief voor in Missy's schoenen.
*Normale hoogte en samengeknepen hoogte.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:45

henny_w schreef:
Mac schreef:
Hoi Henny! Kampen is niet zo ver hier vandaan ... heb je voor mij een adres (mag in pm hoor)? Is deze zaak ook toegankelijk voor particulieren? Hebben ze ook kleinere tangen?

Hoi Mac,

Helaas ik heb geen naam en adres voor je. Mijn toenmalige traditionele hoefsmid heeft 'm voor me meegebracht.
Het schijnt dat de meeste hoefsmeden in Nederland daar hun spullen weghalen.
Ik weet dat Divoza ook zo'n soort tang heeft. Ik weet alleen niet of die even goed van kwaliteit is.
Met de mijne doe ik inmiddels ruim 7 jaar en hij knipt nog perfect.

Groetjes, Henny

die spullen van de Divoza moet je dus niet hebben.

Pete had het over de merken GE, St. Croix en Diamond. in die volgorde. de rest kon in de prullenbak.

@Anouar:
Pete gebruikt de tang om rondom de hoefwand op gelijke dikte te knippen. dan zet hij de hoef op de grond en schaaft zo de flares eraf.
vijl erover en klaar. kind kan de was doen (was het maar zo makkelijk )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:41

Grappige is dat gisteren bij de strasserbekapping heel nadrukkelijk werd gezegd GEEN mustangroll te maken. Dat was iets voor paarden op rotsen en die rotsen hebben we hier nu eenmaal niet. Het paard moet volgens hen op de draagrand lopen; soort zuignapeffect heb je dan. Maar als de wand te dik was, zoals bij die pony met die franse stand (Isa heeft ook aan de buitenkant een hele dikke wand) dan haalde ze daar wel wat weg ... hoef op het bokje (plank met paaltje) en recht naar beneden vijlen; zeker niet met een boogje zoals bij natuurlijk bekappen gebruikelijk is.

Wat is nou wijsheid?

Ikzelf zit er wat tussenin eigenlijk. Krijg de mustangroll niet goed en dus heb ik hem maar nooit toegepast en ondervind er ook geen nadelen van. Aangezien strasser-aars fel tegen zijn, kan het dus nooit een "moetje" zijn denk ik dan maar weer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:45

*meld zich weer even*

wat heb ik toch een waardeloze computer waar ik nu woon. Als ik alleen al inlog op bokt stopt explorer danwel firefox ermee en bij elke boktpagina moet ik 5 minuten wachten

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 00:06

Isapaardje schreef:
Grappige is dat gisteren bij de strasserbekapping heel nadrukkelijk werd gezegd GEEN mustangroll te maken. Dat was iets voor paarden op rotsen en die rotsen hebben we hier nu eenmaal niet. Het paard moet volgens hen op de draagrand lopen; soort zuignapeffect heb je dan.
Wat is nou wijsheid?

Ikzelf zit er wat tussenin eigenlijk. Krijg de mustangroll niet goed en dus heb ik hem maar nooit toegepast en ondervind er ook geen nadelen van. Aangezien strasser-aars fel tegen zijn, kan het dus nooit een "moetje" zijn denk ik dan maar weer

geen mustang roll en het overdreven gesnij in de zool dat bij AL mijn paarden megagevoelige voeten opgeleverd heeft met een paar hoefzweren als toegifte zijn nou precies de redenen waarvoor ik niet voor deze stijl van bekappen kies.

na twee Strasser bekappingen kon je aan mijn paarden al zien dat het FOUT ging.

Briolette kon helemaal niet meer lopen na de tweede keer. de afwikkelpunt van haar voorvoeten zat door de ontbrekende mustang roll veel te ver naar voren waardoor de flare (verbreede witte lijn door hoefbevangenheid) niet wegging.

Jackie kreeg de hoefzweren.

Eros die NOG NOOIT gevoelig had gelopen, zelfs niet toen zijn ijzers eraf gehaald werden voor de eerste keer, wilde ook niet meer over het erf (Grint).

Moon idem dito.

Allemaal kregen ze eendenflapvoeten

Mustang Roll alleen voor paarden op rotsen? Ammehoela.

Op Pete zijn site staat een artikel over paarden in Nieuw Zeeland. Die lopen op gras en andere zachte grond en hebben ook een mustang roll.

En trouwens, rijden we onze paarden soms altijd op gras?

Zuignapeffekt , hoe kun je het verzinnen........

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 00:12

Isapaardje schreef:
Ik heb gisteren een strasser bekapping gezien (met bloed en al ). Niet geheel wat ik zou willen laten doen bij Isa, maar ben er wel weer wat wijzer van geworden.

bloed???????? arrrgh!!! dan heeft ze toch kennelijk te diep gesneden. zal het paard leuk vinden.

kun je daar wat duidelijker over zijn??

en over scheve voeten, zoals franse stand, en scoops:

scoops snijden doet Pete Ramey nooit. dat houd namelijk in dat je in de zool moet snijden en die juist dunner maakt op die plek. dunner = zwakker.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:03

Voor mij is het lang leve de mutstangroll hoor. Daardoor heeft Anouar geen scheuren meer. Soms na een lange rit is de hoewand weer recht aan de onderkant en als ik hem dan nier rond vijl voor ik de weg weer op ga weet ik zeker dat er weer een scheur komt. Voor mij is die afronding echt een uitkomst. En Anouar slijt ze er bij de achterhoeven ook zellf voor een deel in. Als dat gebeurd weet ik dat ik weer moet vijlen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:20

Bram loopt ze er in als hij op zand staat...bij veel weidegang moet ik hem helpen.

wbt Mustad: Kan het zijn dat Ramey dat merk gewoon niet kent??? En het is waarschijnlijk wat anders of je het op 5 paarden gebruikt of op 500.......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:25

Mijn tang heb ik ook via Divoza en die was zeker niet goedkoop; € 25 of zo. Ik doe er al jaren mee.
Net wat BZ zegt denk ik

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:46

Hihi ... ik zou eerlijk gezegd ook geen zuignappen onder mijn paarden willen ...

Ik moet Strasser's boek nog lezen dus echt iets zinnigs kan ik niet zeggen over haar manier van bekappen, maar bloed lijkt me nou niet echt een gewenst bij-effect ...

Ramey heeft een overzicht gegeven van de vijlen waar hij ervaring mee heeft. Ik denk idd niet hij de Mustad zal kennen; klinkt als een soort "huismerk"?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:50

Sugarmiss schreef:
Mijn tang heb ik ook via Divoza en die was zeker niet goedkoop; € 25 of zo. Ik doe er al jaren mee.
Net wat BZ zegt denk ik

ik heb de mijn via mijn ex smid en die koste toen al 80 euries of zo.

Pete deed voor hoe scherp zijn tang was door een demonstratie nagels knippen te geven (die van hemzelf )

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:57

@BZ:het maakt overigens zeker nog wat uit of je 1 paard doet of 500.

@Mac: Strasser heeft zeker vele goede ideen en ik heb ook al haar boeken gelezen en er enorm veel van opgestoken. wat dat betreft is ze zeker een aanrader. en elke methode is natuurlijk alleen maar zo goed als degene die hem toepast. Strasser is Dierenarts en als ze "te ver" gaat heeft ze a) de medische kennis om te weten hoe ver en b) de juiste entourage (hufkliniek met speciale bodems etc.)

bij je eigen paard wil je vast niet zo radicaal te werk gaan dat hij maanden moet revalideren van een trim

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:58

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:59

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:20

Citaat:
leuke site, wel in het engels weer:

Zou dat de reden zijn dat we in Nederland niet zo natuurlijk en verlicht zijn ingesteld????

Mijn Engels is best goed, maar toch is het vermoeiend om hele lappen tekst in die taal te lezen....vooral als het geen "mag ik een kilo kaas en weet u ook wat voor weer het wordt" engels is

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:06

Hai,

paar weken terug heb ik mezelf een nieuwe vijl bij Mustad kado gedaan! Behoorlijk geprijst daar! Maar super scherp. Je vergist je in de prijs, ik moest 8,50 verzendkosten betalen en het was EX BTW.

Toen ik de bekap cursus deed, deed ik alles met de tang! Reuze handig! Ik heb heel wat shetties ermee gedaan!

Ze zijn vanaf 60 euro en dat vind ik te gortig... Ik blijf voorlopig wel vijlen, gaat prima.

En wbt Strasser/witte lijn-mustangroll
Ik ga zoals te verwachten is ,volledig met jullie mee!

Jullie weten vast nog wel dat Fernand van Geene de heren deed en hij zei altijd dat ze de roll er zelf in sleten.. Op t laatst MOEST hij hem erin vijlen van mij, maar hij vond t maar onzin.

En Ramey bekapt echt niet alleen in rotsig gebied, in zijn boek staat ook dat hij in een ZEER nat gebied woont.

Hai Henny, ook welkom hier.
Is deze nieuwe materie al doorgedrongen op HN__
Of kom je daar niet meer_

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:06

[quote="jackie
scoops snijden doet Pete Ramey nooit. dat houd namelijk in dat je in de zool moet snijden en die juist dunner maakt op die plek. dunner = zwakker.[/quote]

scoops zijn kwartierboogjes he??

Ik maak ze bij Wit ook, maar hoef niet in de zool te snijden, als ik zijn hoef van voor naar achter recht rasp, blijft er ook een stukje hoefwand over in de kwartieren, die ik er vervolgens met een hoefmesje uit snijd (gelijk met de zool dus). resultaat: boogjes in de kwartieren, zonder dat ik in de zool hoef te snijden.

Is Ramey hier nog op ingegaan??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:13

Ik kon ikn de winter ook scoops maken! Toen waren de zolen holler dan ze nu zijn. Zou me nu echt niet lukken om het op de juiste manier te doen! (Dus niet in de zool te snijden)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:17

Pete zegt dat concaviteit (holle zolen) moet worden opgebouwd en niet erin gesneden. als de hoef erom vraagt zoals bij Wit van Angela dan is het ok. als de zool te plat is ervoor moet je er niet nog in snijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:23

Dus Ramey zegt ook echt de zool volgen. Zegt de zool "ik wil kwartierboogjes" dan maak je die, is de zool plat, dan maak je ze niet. Verder de mustangrol tot aan de witte lijn maken en de hielen zo laag maken als de zool toestaat.

Klopt dat??

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:25

als een zwerende vinger.......

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:49

Bloed gezien inderdaad ja. Ze had het al gezegd dat dit kon gebeuren. ze ging de steunsels weghalen, maar dan wat dieper (verloop moet 1 cm zijn van omslagpunt naar einde (richting staalpunt zeg maar). Dat was bij die pony niet dus werd het uithollen, en uithollen en nog dieper. En ineens ja hoor, druppeltje bloed. Nou dat was het teken om te stoppen vond zij. Als ze nog 1x dieper zou gaan kwam ze in het leven. Ze zei dat de hoef zo vol bloed zit dat dit al snel door wat dunnere plekken geperst wordt, dus die druppel was helemaal niet erg, maar eerder normaal ... jaja dacht ik toen ... die polonaise niet aan mijn pony

Maar die mustangroll ... ik weet het niet. Ik rond de hoef wel af, maar niet zo extreem. Dus niet tot aan de witte lijn. Ik laat wat draagrand zitten waar ze ook op loopt, maar rond af om geen scheuren te krijgen. De toon rond ik wat meer af, wel bijna tot de witte lijn, zeker achter omdat ze anders met haar teentjes de straat aantikt bij het draven. Maar aan de zijkant niet en bij de hielen zeker niet want daar is de wand echt al erg dun. Afbrekende hoefwand had ik vroeger enorm erg, maar nu helemaal niet meer.

Aangezien de mijne haar voet vertikt op een bokje neer te zetten is de mustangroll maken toch al een kriem, dus och dan maar niet (beetje simpel beredeneert van mij .. weet ik). Daarbij KF en BdL maken ook geen mustangroll. Ronden wel af, maar maken het niet zo als FV op zijn site zet.

De hielen laat ik wel een stukje uitsteken. Zag net trouwens dat de hoefwand sowieso weer wat te lang is, maar eh, krijg er dus niets af met normaal vijlen en mij te warm om fiks te gaan beuken op die hoeven dus laat maar even zitten. Op dit moment heeft ze meer traditionele hoeven dan natuurlijk bekapte hoeven (oeps).

Eh verder nog ....
O ja kwartierboogjes. Heb ik nooit gemaakt, had er niet veel ruimte voor dacht ik. Gisteren in die te lange hoefwand een holling gevijld (als test) en ze loopt niet beter of slechter eigenlijk. Voetjes staan nu wel weer wijd uit elkaar en het lijkt alsof de kroonrand niet meer scheef is. Dat zou mooi zijn uiteraard.

Verder pas ik niets van strasser toe, zeker dat gesnij niet. Waarom zou je in een goede gezonde zool gaan zitten snijden? Tot bloedens toe nog wel? Om het hoefmechanisme te optimaliseren?
Ik vraag me af wat er gebeurd als je zo'n paard met "bloed aan de hoef" weer in de wei zet ... gaat dat niet ontsteken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:28

Jeej, mijn multimedia pakket is binnen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:46