De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:43

Ik vond het in eerste instantie niet logisch toen zij het vertelde omdat ik juist eigenlijk de hoefwand aan de buitenkant verder aan het afronden was (druk daar wegnemen dacht ik) als aan de binnenkant. Maar nu ik er meer over nadacht is het logischer inderdaad aan de binnenkant de druk weg te nemen, want die wand krijg gewoon meer te verduren. En kennelijk had ze wel degelijk ergens last van omdat ze haar voeten bij elkaar ging zetten.

Ik hield de zool wel steeds aan, maar schoot er niets mee op om de stand te veranderen. Ook niet met het maken van wel of geen mustangroll. Maar ja iemand moet je dit vertellen voordat je het door hebt hihi en gelukkig was er gisteren zo iemand

Daarbij kan de veranderde stand wel degelijk gerelateerd zijn aan het werk dat ze moet doen, (zeer waarschijnlijk zelfs) waarbij ze nog meer druk op de binnenwand ging zetten. Het is tenslotte erg onnatuurlijk wat ik haar laat doen (in vrijheid gaan ze heus geen dingen trekken die 1,5x hun gewicht zijn) en dan moet ik dus de "natuurlijke" hoef een handje helpen inderdaad.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:55

Bij Wit was het zo dat hij een beetje flares krijg naar de binnenkant. Ik heb de flares weggevijld (voor zover mogelijk, zijn hoefwand is niet erg dik). En kwartierboogjes gemaakt aan de binnenkant, zodat aan die kant de hoefwand ontlast wordt. De buitenkant heb ik gewoon gelaten. De flares zijn ondertussen een heel stuk minder en ze lijken er idd uit te groeien.

Ik vind het maken van de mustangrol nog steeds erg moeilijk. Het maken niet zozeer, maar wel hoe ver je nu eigenlijk precies mag (of moet) gaan. De volgende keer dat Klaas Feuth komt, moet ik maar weer eens goed kijken hoe hij dat precies doet. Bij Orlanda groeien de hoeven zo hard, dat ik de mustangrol zo goed als niet kan bijhouden die hij heeft gemaakt. Misschien moet ik maar eens zo'n tang (speciale hoeven nijptang) aanschaffen, dan kan ik een stuk wegknippen en vervolgens rondvijlen...Helemaal wegvlijlen gaat ook niet zo lekker, want Orlanda kan haar benen niet zo lang hoog houden (madame wordt al oud).

Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n tang??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:11

angela88 schreef:

Nee, maar het werkt wel verdomd handig! Ramey gebruikt 'm ook om de mustang roll te maken en daarmee bespaar je je een hoop gedoe met het leuren met paardenbenen.

Overigens vind ik de mustang roll ook erg moeilijk. Het is heel moeijlijk in te schatten waar hij moet beginnen en eindigen, vind ik.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:13

Sugarmiss schreef:
Maar levert een mustang roll nou zo veel minder steun op ??
Ik vijl de hoeven achter juist wel rond/stomp, al was het alleen maar omdat bij een eventueel aantikken van de achterhoeven aan devoorbenen dat er geen wond ontstaat. Iets wat bij een rechte (scherpe) hoef sneller het geval zal zijn.

Ik las de berichten even terug, Mac heeft het over de voor- en achterkant van de voor- of achterhoef. Tenzij ik het mis heb

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:16

opala schreef:
Ik las de berichten even terug, Mac heeft het over de voor- en achterkant van de voor- of achterhoef. Tenzij ik het mis heb

Ja. Klopt. Verwarrend taalgebruik. Sorry .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:40

Ook die onduidelijkheid weer opgehelderd. We komen nog wel ergens

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:14

angela88 schreef:

Hoi allemaal,

Na een tijd mee gelezen te hebben wil ik nu ook graag reageren.
Ik heb inderdaad zo'n tang en gebruik 'm veel.
Ideaal om de mustangrol aan te brengen. Even rondvijlen nadien en klaar
Ik heb er eentje van de groothandel voor hoefsmeden uit Kampen.
Goeie kwaliteit.
Nadeel hij is vrij lang. Bij kleinere pony's kom je soms even wat moeilijk uit.

Groetjes, Henny

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:21

Wat is dat voor een tang? Heeft iemand een foto? Ik kan me er niks bij voorstellen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:29

Ik heb een gewone nijptang met wat langer handvaten. Kennis van me heeft een tang met lange handvaten en een hele kleine kop.
Bedoel je zoiets?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:31

Ik snap er nog steeds geen donder van, ik heb alleen twee messen en een vijl.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:44

Hoi Henny! Kampen is niet zo ver hier vandaan ... heb je voor mij een adres (mag in pm hoor)? Is deze zaak ook toegankelijk voor particulieren? Hebben ze ook kleinere tangen? Ik ben een vrouw en mijn handen zijn niet zo groot.

Voorbeeld van een tang:
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:45

Hoi Henny! Kampen is niet zo ver hier vandaan ... heb je voor mij een adres (mag in pm hoor)? Is deze zaak ook toegankelijk voor particulieren? Hebben ze ook kleinere tangen? Ik ben een vrouw en mijn handen zijn niet zo groot.

Voorbeeld van een tang:
Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:46

Het lijkt op een nijptang met ontzettend lange handgrepen.
Echter er is een verschil.
Als je een gesloten nijptang bekijkt zie je een klein gleufje tussen de beide 'knijp'helften.
Bij een hoeftang zie je geen gleuf. Het is een aaneengesloten vlak als de tang gesloten is. Daardoor krijg je geen splinters of rafels aan de hoef. Bovendien is zo'n tang heel scherp. Je knipt er makkelijk mee door harde hoef.
Ik hoop dat ik het zo iets heb kunnen verduidelijken

Groetjes, Henny

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:53

Maar wat doe je daar dan mee Dat is toch alleen als de hoefwand heel lang is

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:57

Mac schreef:
Hoi Henny! Kampen is niet zo ver hier vandaan ... heb je voor mij een adres (mag in pm hoor)? Is deze zaak ook toegankelijk voor particulieren? Hebben ze ook kleinere tangen?

Hoi Mac,

Helaas ik heb geen naam en adres voor je. Mijn toenmalige traditionele hoefsmid heeft 'm voor me meegebracht.
Het schijnt dat de meeste hoefsmeden in Nederland daar hun spullen weghalen.
Ik weet dat Divoza ook zo'n soort tang heeft. Ik weet alleen niet of die even goed van kwaliteit is.
Met de mijne doe ik inmiddels ruim 7 jaar en hij knipt nog perfect.

Groetjes, Henny

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:59

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:06

Anouar15 schreef:
Maar wat doe je daar dan mee Dat is toch alleen als de hoefwand heel lang is

Of als de hoefwand erg breed wordt. Knip ik er ook eerst langs en vijl het dan pas bij.
Verder werk ik ook wel met een kapmes en hamer.
Gaat veel sneller als alleen raspen. Zeker als de hoef door bijv. een droge periode harder is geworden.
Ik heb het bekappen 7 jaar geleden op de traditionele manier geleerd maar ben 2 jaar later al op de natuurlijke manier overgestapt.

Wat extra gereedschap is ook wel handig als je eens een paard moet helpen met een keiharde dubbele zool.
Als je dat alleen met een renetmesje moet verwijderen ben je -tig lang bezig. Bovendien is dat een zware klus.

Groetjes, Henny

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:16

Henny, ik ga eens zoeken. Het moet toch mogelijk zijn ergens in NL een goede tang te krijgen! Via star-ridge kun je ze wel bestellen, maar om zo'n zwaar ding nou helemaal naar NL te laten verschepen is misschien ook niet zo zinnig ...

Ik heb geprobeerd te filmen (met de digi-camera) hoe Ramey de mustang roll maakt met zijn tang (nippers). Ik heb de filmpjes op het Internet staan, maar wil ze niet AL te bloot overal neerzetten en laat ze ook maar beperkte tijd staan. Wie ze wil zien, moet me maar even een pm sturen. Verzoekje voor wie ze bekijkt: willen jullie ze niet zomaar verspreiden? Dat zou ik niet netjes vinden zonder dat Pete Ramey daar vanaf weet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:22

Maar ik doe alleen m'n eigen paardje en hou het regelmatig bij. Dus ik kan wel zonder al die dingen. Als de hoeven erg droog zijn laat ik ze eerst even weken in een emmer water.

M'n vader heeft zo'n poot waar Anouar z'n hoef op kan zetten gemaakt van een autokrik, maar er moet een ander bovenkant op (waar z'n voet op staat) wat is daar het handigst voor. Ik zie wel eens een bol erop en of iets plats. Maar wat is nou handig? Anouar loopt niet te drammen ofzo, hij is heel geduldig altijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:30

Ik gebruik zo'n tang ook al jaren en idd voor kleine handjes is dat wel eens een probleem, maar dan gebruik ik gewoon 2 handen

@Anouar15: mijn hoefbok heeft een platte bovenkant van 4x4. groot genoeg om de hoef op te laten steunen en ze glijden er minder snel vanaf als van een bol iets.
Een bol geeft trouwens ook een grotere drukpiek, dus misschien minder komfortabel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:40

Ik ben even gaan zoeken naar zo'n tang en ze zijn via www.agradi.nl te bestellen, kijk onder hoefverzorging, hoeftangen en raspen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:44

spullen kan je bestellen bij Mustad, ook als particulier. Volgens mij gewoon www.mustad.nl

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:45

Ha! Zij hebben ook de Easy Soakers! Goed dat ik dat ook weet!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:47

En Mustad zit in Kampen ... is dus het bedrijf waar Henny het over heeft, neem ik aan. Kampen is hier vlakbij. Volgende week effe shoppen!

Ik ga eens snuffelen. Ik had eigenlijk al lang de deur uit moeten zijn, maar ja ....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:58

Nu zit er ook een plaatje op, maar die loopt iets hol en heeft scherpe punten waardoor hij in de zool prikt. Da's ook niet zo lekker.