Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:19

Citaat:
Erg grappig, maar het is wél een fundamenteel punt wat met het ´natural´ van de ts van doen heeft.
Als je niet op een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ rijdt, maar op een betrouwbare helper, dan is het perspectief waar je het nut van beschermende kleding in ziet fundamenteel anders.

Daar kunnen schrijvers hier schamper over naar mij doen maar waarom, waarop? Is dat niet wat eigenlijk iedere ruiter wil?

hc

en wat als ik je vertel dat al mijn reacties tot nu toe al vanaf dat punt gegeven zijn?
mijn paard is mijn benen .. mijn balance is niet alles meer ..als ik moe of zwak ben en scheef zak zet mijn paard mij weer recht op zijn rug

en ja ook ik lach vriendelijk en zeg vriendelijk gedag of vaak slechts een knikje
ook de heren met pet die ik tegen kom wijzen slechts met de vinger naar de pet als goedendag
zoals hier gewoon ..

mijn paard volgt me braaf ..toch heb ik het einde van de lijn op mijn schouders hangen

VOOR HET GEVAL DAT .. want ALS hij 2 passen opzij zou zetten betekend dat 9 vd 10 keer einde paard .. omdat daar dan een vrachtwagen tractor of fietser rijd (okee laatste geval eerder einde fietser Bloos en uberhaud is het wel fijn voor de mede mens als mijn paard netjes bij mij blijft ook tijdens een evt schrikactie Knipoog je weet imo nooit het vblijft imo ook al bestaat die term die je nu zelf dan toch gebruikt vluchtdier niet Haha! vluchtdier) en ja ik rijd met cap ..voor het geval dat mijn paard mij niet op tijd recht zet
of hij perongeluk stukje uitglijd en ik er af of mocht hij struikelen ..iets wat altijd kan gebeuren
ondanks alle training en voorzorgsmaatregelen ..en ja dan kan je nog steeds een dwarslezie op lopen maar de kans dat ik dan mijn hersenpan aan gort kop tegen een stoeprand oid is dan een stukje kleiner ..niet niet mogelijk..

mijn paard IS mijn helper ..daardoor kan ik af en toe eens van de omgeving genieten verder dan mijn eigen tuin zonder iemand anders nodig te hebben (die auto rijd of mijn rolstoel duwt of wat ever) en nee ben geen iets wat scheldend vloekend en tierend gevaarlijk met de zweep zwaait Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:40

nickyu schreef:
en wat als ik je vertel dat al mijn reacties tot nu toe al vanaf dat punt gegeven zijn?

Dat is een kwestie van persoonlijke afweging.
Wij leven hier op en van een boerderij.
Eergister heb ik met een kettingzaag dammen van omgevallen bomen en meegesleurde takken uit de rivierbedding gehaald. Ja, daar moet ik eígenlijk een broek van staaldraad aan, daarbij moet ik eígenlijk een helm met scherm bij op, daar moet ik eígenlijk veiligheidschoenen bij op. Dat is echter niet werkbaar.
Gister heb ik konijnen geslacht. Ja daar moet ik eigenlijk een veiligheidshandschoen bij aan, maar dat is niet werkbaar.

Iedereen maakt de hele dag risicobeslissingen. Je stapt op de fiets om wat bij de supermarkt om de hoek te kopen. Helm op? Tas aan het stuur? Hoe is het met de reflectoren? Bril nat of beslagen door de regen?

Ik ben niet tégen beschermende kleding. Zet vaak een helm met scherm en gehoordoppen op bij het werk met de kettingzaag. Zet soms een helm op bij ruigritten.
Waarom is dat politiek incorrect? terwijl dezelfde vrouwen die er hier zo op hameren zonder helm op een veel gevaarlijker huishoudtrap de ramen staan te doen?!

Ik vind het politieke correcte gedoe over de paardrijhelm fijnpoeperij die in geen verhouding staat tot de rest van het dagelijkse leven en evenmin in verhouding staat tot het wérkelijke probleem: de perceptie van ´onvoorspelbaar vluchtdier´.
Persoonlijk vind ik het vrouwenpraat. Ik zie het allemaal wat ruimer en ben dan liever geen ruiter maar een martiaan met honden van 500 kilo Haha!

Zie je het contrast?! Práchtige samenvatting Haha!

Afbeelding

hc

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:57

Huertecilla schreef:
Waarom is dat politiek incorrect? terwijl dezelfde vrouwen die er hier zo op hameren zonder helm op een veel gevaarlijker huishoudtrap de ramen staan te doen?!

Au pijnlijk.... Het gevaar van het huishoudtrapje moet nu toch onderhand wel algemeen bekend zijn mag ik hopen... Ik ken trouwens niemand die een huishoudtrapje heeft, en ook zeer weinig mensen die uberhaupt de ramen wel eens lappen, en in nog minder gevallen wordt dit door vrouwen gedaan.. Wellicht ben je heeeeeel lang geleden uit NL geemigreerd HC...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:03

Sim0ne schreef:
Ik ken trouwens niemand die een huishoudtrapje heeft, en ook zeer weinig mensen die uberhaupt de ramen wel eens lappen, en in nog minder gevallen wordt dit door vrouwen gedaan.. Wellicht ben je heeeeeel lang geleden uit NL geemigreerd HC...

Ik deed dat zelf Haha! en zonder hellum

hc

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:06

Sim0ne schreef:
Huertecilla schreef:

Au pijnlijk.... Het gevaar van het huishoudtrapje moet nu toch onderhand wel algemeen bekend zijn mag ik hopen... Ik ken trouwens niemand die een huishoudtrapje heeft, en ook zeer weinig mensen die uberhaupt de ramen wel eens lappen, en in nog minder gevallen wordt dit door vrouwen gedaan.. Wellicht ben je heeeeeel lang geleden uit NL geemigreerd HC...

Is dat zo?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:14

Huertecilla schreef:
Sim0ne schreef:
Ik ken trouwens niemand die een huishoudtrapje heeft, en ook zeer weinig mensen die uberhaupt de ramen wel eens lappen, en in nog minder gevallen wordt dit door vrouwen gedaan.. Wellicht ben je heeeeeel lang geleden uit NL geemigreerd HC...

Ik deed dat zelf Haha! en zonder hellum

hc

oei! En foei Tong uitsteken

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:14

MamboBeach schreef:
Sim0ne schreef:

Is dat zo?

Is wat zo? Ik doe nogal wat beweringen in bovenstaand stukje...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:29

Sim0ne schreef:
Huertecilla schreef:

Kwestie van in de "juiste" buurt wonen? Haha!
Bij gewone huizen in deze regio worden de ramen gewoon gelapt door huisvrouw (wel een beetje uitstervend ras) en/of huishoudelijke hulp, dus meestal inderdaad door een vrouw. Wel is het zo dat zelfs bij de huizen het normaler wordt om daar een glazenwasser voor in te huren en niet alleen meer voor de appartementen en bedrijven.
En ja, ik heb allerlei trapjesspul in huis, zelfs zo'n ouderwets krukje met wegklapbaar treedje, maar daar ligt al enige tijd een zadel op zodat je het niet gemakkelijk gebruikt voor het ramen lappen Haha! (heb je tegenwoordig van die handige lange stelen voor, kun je gewoon veilig op de grond blijven staan)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:30

Oei, vrouwenpraat...

Huertecilla, je bent vanaf nu officieel een Lijst macho

Rijd gerust zonder cap rond. Op een dag zal je paard (dat blijkbaar over haast boven-paardelijke kwaliteiten beschikt, als het zelfs braver is dan een huishouidtrapje) struikelen, of zal je onder een laaghangende tak door rijden.

Jouw superieure mannenbrein zal waarschijnlijk prima tegen de klap bestand zijn, in tegenstelling tot onze verweekte vrouwenharsentjes. Ik zal je dan ook niet levenslang op kosten van de Nederlandse belastingbetaler papjes moeten voeren en je luiers verschonen. Want zoiets overkomt jou niet.

(wat de mensen die het wel overkomt dan verkeerd deden moet je me toch even uitleggen...)

Nog daargelaten dat je eigenlijk alle vrouwen hier aanwezig van domheid en detailbeukerij beschuldigt. Dat zal ik dan maar niet met een antwoord vereren.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:34

Waratje schreef:
Kwestie van in de "juiste" buurt wonen? Haha!

Inderdaad ja, daar heb je een glazenwasser voor... Heeft niks met de buurt te maken, maar met levensverachting! Ramen wassen boven de begane grond is levensgevaarlijk en ik snap echt niet waarom mensen dat regelmatig zelf zouden doen... En bij vrijwel elke flat of appartement kun je de grote ramen niet eens zelf wassen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:15

@ HC, het is geen kwestie van je paard niet vertrouwen, maar meer de geschifte medeweggebruikers Nagelbijten / Gniffelen. Als ik een fietshelm opdoe is dat toch ook niet omdat ik mijn fiets niet vertrouw? Of dat ik twijfel aan mijn eigen fietskunsten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:17

Whahahaaaa, wat een discussie weer.... Dat 'vrouwenpraat', tja, jammer dat er meteen weer zo gesproken wordt. Slapen
Ik heb trouwens ook een 'eigen' glazenwasser, hoor. Kan me de tijd niet heugen dat ik de ramen buiten zelf deed.
Mijn moeder deed het vroegah (jaren 70/80) beneden wel, maar boven niet zelf. Daar kwam ook een glazenwasser voor. En terecht.

Toen ik nog in een appartement woonde, kon ik het ook echt niet zelf doen. Niet te doen op die hoogte, in een drukke winkelstraat, haha.... Haha!

Nu kan ik het beneden in ons huis prima zelf doen, maar ik heb er geen zin in. Wat zou ik moeilijk (en gevaarlijk) gaan doen, als iemand dat 1x per maand komt doen voor wat geld, wat ik makkelijk kan ophoesten???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:18

Moderatoropmerking:
verzoek om on-topic te blijven en om elkaar niet persoonlijk te gaan beledigen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:58

Arabesk schreef:
@ HC, het is geen kwestie van je paard niet vertrouwen, maar meer de geschifte medeweggebruikers Nagelbijten / Gniffelen. Als ik een fietshelm opdoe is dat toch ook niet omdat ik mijn fiets niet vertrouw? Of dat ik twijfel aan mijn eigen fietskunsten?

Nee, het is een kwestie van grijs, niet zwart-wit.

Zwart-wit vóór een helm is blijkbaar ineens politiek correct als het over paardrijden gaat.

Ik zit ergens in het grijs. Doorgaans aan de ene kant, soms aan de andere van dat brede spectrum.

Ik ben nu bezig in ´Complexitiy´ van Michell Waldrop. Dat gaat over complexe adaptieve systemen en dat is helemaal van toepassing op paardrijden. Op alle aspecten ervan en als gebeuren in een groter geheel.
Het eerste hoofdstuk behandelt als inleidende uitleg ´locking in´ als voorbeeld van ´increasing returns´ als economisch principe. De paardrijvalhelm onder vrouwen (ja, ik kan aan het fenomeen nu eenmaal niets veranderen en aan een waarneming is niets beledigends, noch iets beledigends mee bedoeld) is een erg treffend voorbeeld. Iedereen vindt het horen omdát iedereen het vindt horen Haha!
Laat het door een mannelijke interviewer aan 100 mannelijke ruiters vragen (in afwezigheid van hun of andere vrouwen maar in aanwezigheid van mannen) en je krijgt hetzelfde fenomeen met een ander antwoord.

Het is GRIJS. Soms wel soms niet. Voor de vrouwen hier blijkbaar wel. Prima. Niet absoluut.

hc

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 06:41

Hier draagt iedereen een cap/helm (zweden). Mannen en vrouwen.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:55

Hier niemand een helm bij het paardrijden en pas sinds heel recent de meerderheid op de brommer. Ook dat is dus geen absoluut kriterium.

Het is m.i. een geval van een onderwerp waar de ruiters grip op hebben. Over ´total contoll´(zie DIScussie), verzamelen of serieus beleren hebben niet veelr ruiters inhoudeleijke in breng, Over een valhelm kan met een goed gevoel iets politiek corrects geroepen worden.
´Wij zijn goed bezig en HC lekker niet´.
Missschien is dat zo, misschien niet.
Doe je ding, ik doe míjn ding.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NBNWRGEV.jpg

Haha!

hc

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:06

Huertecilla schreef:
hc

Dat heeft niemand beweerd, het is dan ook nergens voor nodig om je zo in de slachtofferrol te plaatsen nu. Het zal mij aan mijn bips oxideren of jij een cap draagt, en ik denk 99% van de overige bokkers ook. Wat mij stoort is dat jij telkens zo van de toren blaast alsof je alle wijsheid in pacht hebt en iedereen die de dingen anders doet of ergens een andere mening over heeft met een hoop interessante praat terecht wijst. Volgens mij ben jij nu toch echt degene die de kern hier volledig mist.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:25

Speedster schreef:
Volgens mij ben jij nu toch echt degene die de kern hier volledig mist.

Van mijn part Speedster.

Vraagje: zet jij die helm op omdat je ervan overtuigd bent dat er toch niets gebeurt?

Ik blijf erbij dat het zwart-wit politiek correcte van de helm op een vrouwending is. Hier is paardrijden mannenland en is een helm juist een NoNo. Dat is het andere in mijn ogen net zo zwart-wit verkeerde uiterste.

Zet gerust die pet op en bemoei je niet met een ander. Jij víndt het zwart of wit, de werkelijke wereld echter is grijs.

hc

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:50

Ik zet mij helm op, omdat het verhaal van een bokker me aan het denken heeft gezet. Ik heb ook jarenlang zonder cap gereden. Verder kan het me echt niet boeien of iemand anders een cap draagt, dat heb je dan toch verkeerd begrepen. Maar ik hou het hier voor gezien. Doei.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:59

het komt nu een beetje hetzelfde neer als een verhaaltje wat mijn moeder laatst op de wc gehangen heeft.
Gaat over hoe mensen tot 1980 in hemelsnaam in leven zijn gebleven omdat kinderen nu fietshelmen dragen, speelgoed met speciale verf word geverfd kinderbedjes hoge randen hebben en kleine kinderen opeens in een autozitje moeten mét gordel om.
Dit is ook zo'n nonsens verhaal. NIEMAND maar dan ook níemand verteld jou dat je een cap moet dragen met het rijden. Het is ook geen rage of hype en niemand doet het omdat een ander het ook doet. Er zijn inderdaad maneges en stallen waar het gewoon verplicht is en hier dien je je aan te houden. Het geeft voor velen toch een veiliger gevoel (en het is ook veiliger Knipoog). Het blijft je eigen keuze en zo zijn er dus mensen die wél en géén cap dragen, hoe zeer ze hun paard ook vertrouwen. Ook denk ik dat het een verschil van omgeving is. Als ik de foto's van HC bekijk vind ik dat hij zalig woont en het zal daar ook geweldig mooi zijn en er zullen ook een stuk minder fanatieke paardrijders dan in Nederland. Dit wil ik echter niet beweren want ik ben nog nooit bij HC in de buurt geweest.
ANYWAY wat mijn punt nu dus is, we dwalen ontzettend af en dit was helemaal niet de vraag van TS. Zij vroeg zich (denk ik) eigenlijk gewoon af of meer naturals dit misschien doen en hun motivatie hiervan. Die discussie over het wél en niet dragen van een cap en vertrouwen/instinct van het paard zal toch eindeloos duren, dus laten we het gezellig houden en gewoon antwoord geven op de vraag van TS Lachen .

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:03

Huertecilla schreef:
kunamosity schreef:
Ik zie veel foto's van naturals met hun paard en ik zie dat ze vaak zonder cap rijden. Ik vind dit zelf best jammer, ik rijd zelf altijd met cap! (stel dat mijn paard struikelt, en ik er toch af val...dan heb ik mijn hoofd in ieder geval beschermd).

Fijn dat jíj voor jezelf een helm opzet. Waarom zou jij het jammer moeten vinden dat een andere dat eventueel niet doet?!
Bemoei je er niet mee!
Ik rij regelmatig met een integraalhelm, compleet met motoX-harnas etc... vaak zonder wat ook. MIJN keuze! Ik vind het vréémd dat een dergelijke helm in de ruitersport niet beschikbaar is, maar verder?

Ik begrijp niet wat het jou aangaat wat volgens jou vermeende naturals doen. Ík heb geen mening over jouw wel/niet dragen van een helm. Ik weet niet of het nodig/zinvol is of dat je beter aan je vaardigheid of band met jouw paard kan werken. Geen idee en hou mijn mond dus.
Míj kan het alleen maar wat schelen dat jij iets meent te kunnen vinden over de keuzes van een ander terwijl je dat niet bij benádering kan beoordelen. Alsof er nog niet genoeg via subjectieve as(s)ociaties naar conclusies van vooroordelen gesprongen wordt in de paardenwereld!

hc

Amen.
Kan ook beetje normaal reageren hoor, ze vraagt t netjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:12

Een valhelm te paard is niet verplicht.

Wanneer iemand roept dat iedereen die op zou moeten zetten repsecteert die persoon de beslissingsvrijheid van anderen niet. Dat houdt namelijk het accepteren van een ándere keuze in.

Wanneer iemand zelf een valhelm opzet is dat diens vrije keuze welke eveneens gerespecteerd dient te worden.

Wanneer iemand een valhelm opzet omdat diens paard een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ is, dat is die persoon in overtreding van artikel 5 van de wegenverkeerswet.

De bestuurder is namelijk wel verplicht altijd de beheersing over diens voertuig te hebben, of die daar nu een harde pet bij opzet of niet.

Of iemand vindt dat een paard een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ is, is geen punt van respecteren, maar van wettelijk verboden.
De keuze van wel/geen valhelm is een vrijheid en het respecteren van een andere is het accepteren van diens keuze.

Samengevat:
vinden dat een ander een helm op zou moeten zetten is bemoeizucht
vinden dat je een helm op moet zetten omdat een paard een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ is, is in strijd met de wet

hc

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:15

Huertecilla schreef:
Wanneer iemand een valhelm opzet omdat diens paard een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ is, dat is die persoon in overtreding van artikel 5 van de wegenverkeerswet.

De bestuurder is namelijk wel verplicht altijd de beheersing over diens voertuig te hebben, of die daar nu een harde pet bij opzet of niet.

Dan mag er ook niemand in een auto rijden, of in of op welk voertuig dan ook. Bij gladheid of panne (kapotte remmen bijvoorbeeld, of een lekke band) heeft men het voertuig namelijk zeker niet meer "altijd onder controle". Beheersing over een voertuig is een illusie...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:12

Sim0ne schreef:
Beheersing over een voertuig is een illusie...

Ah, je begint te begrijpen waarom ik een paard zo veilig vind?!
Ik heb jarenlange ervaring als coureur en met alles gereden waar geen vleugels aan zitten Knipoog
Een paard heeft een eigen overlevingsdrang, loopt niet in zeven sloten tegelijk, niet eens in één!
Een paard heeft een eigen agenda, is daarin heel voorspelbaar. Maak daar gebruik van in plaats van daar bang voor te zijn.
Dan zijn we op het punt van kennis, vaardigheid en begrip, van perceptie.

Het wel/niet van een valhelm is geen punt van discussie. Die helm is niet verplicht Haha! en respecteren is accepteren dus het geeft geen pas op basis van jouw eigen perceptie iets te vinden over wat een ander op dit punt zou moeten volgens jou. Helemáál niet als jouw perceptie van voeruigbeheeersing onvergelijkbaar is.

Dat is het antwoord aan de ts. Ik rij vaak zonder beschermende kleding omdat ik de kans die nodig te hebben laag inschat. Dat dien je te respecteren. Helemáál omdat ik dat wettelijk mág beslissen.

Maak jij jouw keuze. De wet schrijft die keuz niet voor, maar je hebt het recht wel en ik respecteer dat.
De wet schrijft wel voor dat je niet op een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ de openbare weg op mag. Wat ik daarvan vínd is daarmee irrelevant: het mag niet.

hc

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:04

Huertecilla schreef:
Hier niemand een helm bij het paardrijden en pas sinds heel recent de meerderheid op de brommer. Ook dat is dus geen absoluut kriterium.

Het is m.i. een geval van een onderwerp waar de ruiters grip op hebben. Over ´total contoll´(zie DIScussie), verzamelen of serieus beleren hebben niet veelr ruiters inhoudeleijke in breng, Over een valhelm kan met een goed gevoel iets politiek corrects geroepen worden.
Missschien is dat zo, misschien niet.
Doe je ding, ik doe míjn ding.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NBNWRGEV.jpg

Haha!

hc

HC Wat mij betreft mag je in een onderbroek op je paard zitten. Ik gaf alleen aan dat het door jou genoemde onderscheid mbv het dragen van een helm hier niet is. Niet meer dan een losse opmerking (beetje plagen Tong uitsteken )Ik stel geen kriterium. Iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij doet. Maar ik draag er wel eentje Haha!