'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:29

_angela_ schreef:
Santos_ schreef:
Die van ons zijn nu wel een beetje zielig, ze hebben gister ook al de hele dag op stal gestaan. Nagelbijten / Gniffelen Maarja liever binnen dan een tak tegen hun hoofdjes.

ik hoop dat je dan in ieder geval wel een eind gaat wandelen, of een uur of 2 gaat rijden??

In die storm? Daar doe ik de paarden echt geen plezier mee.
Gelukkig zijn ze vandaag wel weer naar buiten geweest. Vork

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:54

Toen ik gistermiddag in de wei kwam stonden ze met zijn allen me heel verwachtingsvol aan te kijken of ik ook hooi bij me had. Helaas pindakaas, had toch niet geholpen want ikzelf waaide bijna de wei uit. Wat wel erg was was dat ons weiland een zwembad is geworden, het water gutste zo over de rand van mijn laarzen heen naar binnen Ach gut . Ik ben even in overleg gegaan en daarna hebben we de paarden naar de buitenbak gehaald, weliswaar dichter bij de bomen maar ook in elk geval droog aan de voeten. Daar staat ook de schutstal en i.v.m. Kiran's kreupelheid hadden we ze in eerste instantie opgesloten in een weiland en konden ze dus niet bij de schuilstal komen. Nu dus wel.

We hebben veel hooi gegeven en dat een aantal keren nog die dag (veel waaide toch nog weg) en ook wat in de schutstal gelegd. Toen ik vanmorgen kwam om te voeren stond Kiran uitgebreid in de schutstal, had er geplast en gepoept en was duidelijk niet van plan eruit te komen.

Ik ben hooi gaan voeren buiten in de bak maar hij bleef mooi binnen staan. Ook vanavond stond hij alweer (of nog?) in de schutstal en was in eerste instantie weer niet van plan eruit te komen.

Tssss, en ik dacht toch echt dat ik een buitenpaard had! Meende dat ik hem daar veel plezier mee deed maar nee hoor... hij gaat een beetje het stalpaard lopen uithangen Clown Clown Clown . De wei is helaas nog steeds een grote waterplas dus dat moeten we morgen maar weer bekijken. Vrees dat het met de komende nachtvorsten schaatsen wordt voor Kiran en zijn vriendjes.....

Gr. Susan

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:09

zo zag mijn vent eruit toen hij nog 24/7 in t land stond paar jaar terug
Afbeelding

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:18

Dat paarden zo zielig kijken en stilstaan op de wei, komt meestal omdat ze al hun energie nodig hebben om zichzelf warm te houden. Maar dat ze daarom droevig zijn Lachen Ik denk van niet.
Mijn pony staat veel liever met een storm en heel veel regen in de wei dan in een stal... Kan ze veel meer zien wat er rond zich heen gebeurt en voelt ze zich veel veiliger. Meestal staat mijn pony ook gewoon naast de schuilstal i.p.v. erin... Het is maar wat je fijn vind hé
Het enige waar ik me wel aan erger ,, en de paardjes ook denk ik is dat er zoveel modder is... Echt vreselijk! Maar voor de rest ben ik echt blij dat mijn pony 24/7 op de wei staat.

En ja dat ze vies zijn, als je er met een borstel overgaat zien ze er net zo mooi uit als stalpaarden... Alleen zit je paard wel 5 minuten later weer terug vol modder, maar dat nemen we er graag bij Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:37

Mijn paard kijkt allesbehalve zielig in het land. Ook niet tijdens die storm, hij stond er heel tevreden bij. Terwijl de paarden binnen zich rot stonden te vervelen (ze zijn er die dagen ook niet uigeweest Clown ) en ik me zorgen maakte, maar wat heb ik gelachen toen ik zag hoe hij er bij stond. Zo relaxt, zo gelukkig.

Vanmiddag stond mijn paard heel even op stal (te eten) en toen zeiden alle meiden (die allen hun paard binnen houden) dat hij gewoon niet in een stal hoort. Mijn paard is een echt buitenpaard en ik denk dat er een hoop 'buitenpaarden' bestaan. Maar die van mij maak je echt niet gelukkig met 'opsluiten'. Nu kan hij rennen (hij staat op een enorm stuk land), eten wanneer hij wil (onbeperkt ruwvoer), spelen en kroelen met de andere pony's en hij kan alles zien, wat er gebeurt.

Er staan in ons dorp en omgeving enorm veel paarden buiten en ik zie weinig zielige paarden, hoor. Velen dragen dekens en hebben goed te eten in het land staan.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:53

Oh g**, ik geloof dat ik ook een hele zielige kudde heb.....
Ze staan nu wel sinds een maandje binnen 's nachts, want die met de witte bene kregen mok, twee waren er te dun, twee te dik... Ik moest gewoon een beetje beter op het voer kunnen letten. Allen de hengst (Andalusier) heeft een deken op, maar van die beesten is het ook bekend dat ze niet zo goed tegen nattigheid kunnen.Ja, ik heb het geprobeerd maar na een dierenartsrekening van een paar hondert euro wil ik geen risiko meer lopen....sorry, ik had m ook liever zonder deken staan want nu maakt ie zich ongelooflijk vies..Boos!
Verder vind ik juist dat ze met deken meer "varken" zijn dan zonder, dat jeukt ook veel meer denk ik....
Oh ja, als het drie dagen achter elkaar regent heb ook ik in de bak een paar plassen, en daar maken de jaarlingen meteen gebruik van....en gaan dr midden in liggen rollen....
Best wel zielig hoor! Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:01

Hihihihi... Haha! Haha! Haha!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:56

Die van mij staan ook 24 uur per dag in de wei met een loopstal.
Ze hebben vreselijk dikke vachten en ze zien er niet uit (wat wil je met een bonte en een schimmel) Haha!
Maar ik geloof ook niet dat ze zo zielig zijn. Ze staan bijna nooit in de stal (zelfs niet met die storm) en ze zijn altijd blij als ze weer de wei in mogen, als ik met ze bezig ben geweest.
Voor mij is het de manier van mn paardjes houden, en ik hoop het nog lang zo te kunnen doen.

Hier mn shet
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CMI7MW6Y

En mn veulen
http://www.mijnalbum.nl/Foto=U7CAAPUK

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:28

Nou, jouw paardjes zijn zeker niet zielig, hoor!! Haha! Haha! Haha!

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:31

Ohjee, mijn paard heeft inderdaad vast wel aanmerkingen op haar leefomgeving. Als het regent kijkt ze echt zo van; Doe die kraan eens uit stom mens!.
Mijn pooownie (kwpn, faust z x pretendent, om maar aan te geven; het is een 'echte' Knipoog) staat 24 uur buiten met alleen bomen om onder te schuilen. Ze háát regen en zou volgens mij best onder een afdakje gaan staan als het er was. Maar weet je wat ze nog veel meer haat dan regen? Opgesloten zijn in een hok van 4 bij 4, eten vlak naast een ander paard, heen en weer gezet worden (in de wei, weer op stal) en steeds in en uit de kudde worden gehaald. Ze heeft een deken om, maar dat vindt ze eigenlijk ook stom (ohja ik zeg heel makkelijk; zij vindt, maar het is uiteraard mijn interpretatie). Ik heb gewoon de afweging gemaakt; staat ze liever zeiknat zonder deken of grotendeels droog mét? Ik denk dan het laatste Lachen

Er slecht uitzien....als je een paard zonder deken in een stal zet zitten ze onder hun eigen mest vaak. Dan liever modder wat mij betreft.

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:36

Ohja ik wil nog iets zeggen; Machteld van Dierendonck heeft laatst een stukje geschreven hierover in de bit. Daar staat in dat als een paard heel vrolijk kijkt als je eraan komt, het niet zo`n goed teken is juist. Myra hinnikte vroeger áltijd als ik aan kwam lopen...toen vond ik dat al heel naar. Als je het zou vertalen ben ik bang dat het; "haal me hier asjeblieft uit!" betekend Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:47

myracara schreef:
Ohja ik wil nog iets zeggen; Machteld van Dierendonck heeft laatst een stukje geschreven hierover in de bit. Daar staat in dat als een paard heel vrolijk kijkt als je eraan komt, het niet zo`n goed teken is juist. Myra hinnikte vroeger áltijd als ik aan kwam lopen...toen vond ik dat al heel naar. Als je het zou vertalen ben ik bang dat het; "haal me hier asjeblieft uit!" betekend Boos!

Tja, daar geloof ik dus echt niet in, als ik mijn paard naar me toe zie komen. Hij hinnikt niet trouwens, maar is echt een mentaal gezond paard, hoor, niets mis mee. We hebben juist een hele fijne vertrouwensband (ook bevestigd door NH trainers, die ik eerder geloof. Wie is Machteld van Dierendonck eigenlijk? Never heard of....... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:59

Afbeelding
Afbeelding

zo ziet die van mij eruit, hij loopt ook 24/7 op t land, vind hem er echt niet zielig uitzien hoor hij lijkt nu wel een wollige shetlander, maar goed, hij vind het buiten leuker dan binnen, als ze nog maar even een kwartiertje in de box staan hangt ie al met zn hoofd over de rand heen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:12

Nadya schreef:
Wie is Machteld van Dierendonck eigenlijk? Never heard of....... Clown

Nadya toch....! Clown Haha!
Google maar eens op haar naam. Knipoog

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:50

Nadya schreef:
Tja, daar geloof ik dus echt niet in, als ik mijn paard naar me toe zie komen. Hij hinnikt niet trouwens, maar is echt een mentaal gezond paard, hoor, niets mis mee. We hebben juist een hele fijne vertrouwensband (ook bevestigd door NH trainers, die ik eerder geloof. Wie is Machteld van Dierendonck eigenlijk? Never heard of....... Clown

Je hebt gelijk dat het niet altijd zo is, maar ik vindt het wel iets om te bedenken. Mijn paarden komen ook als ze me zien, zo van "hee leuk, jij hier". Een paard dat uitzinnig blij begint te hinniken daarvan denk ik eerlijk gezegd toch dat het komt doordat een paard het niet naar zijn zin heeft.
En inderdaad, foei! Knipoog Machteld van Dierendonck heeft onderzoek gedaan naar gedrag van paarden, zowel wilde paarden in Mongolië als paarden in NL.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:24

Nou eh, sorry, maar haar naam zegt me niets. Bloos
Ik zal eens googlen...... Knipoog

Maar ik weet zeker dat mijn paardje me wel leuk vindt, hoor. Ik laat hem binnenkort 'readen', dus dan hoor ik het zeker. Haha!
We zijn echt stapelgek op elkaar, hij vertrouwt me helemaal. Ik zit ook uren te knuffelen met hem in het land en moet je zien hoe hij er dan bij staat. Een en al ontspanning. En kijk eens naar zijn koppie in mijn profiel.
Ik let altijd heel erg op de uitstraling van paarden, want die zijn zo verschillend. Nou ja, hoe dan ook, ik zal dat artikel eens opzoeken.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:40

Bertuss schreef:
Wendy schreef:
Waaruit leid je af dat paarden het niet fijn zouden vinden om zonder deken te staan?

Zonder deken vinden ze natuurlijk fijn, maar ik vind ze er altijd zo droevig uitzien.
Naar mijn idee(tenminste, mijn paarden) staan dan liever op stal met een deken om.

En daarmee is de zaak afgesloten voor mij Ach gut
Paarden zijn individuen.
Ookal ben ik tegen ijzers en stal toch zie ik dat er paarden zijn die (ondanks dat ze perfect hoeven hebben) gewoon niet lopen omdat ze het ijzer missen.
Goed nou had dit kunnen voorkomen door er nooit ijzers eronder te slaan maar goed eenmaal andermaal.
Stal hoeft voor mij niet maar toch zie ik paarden die het héérlijk vinden en van zichzelf uit er urenlang instaan.
Sommige ´bekakte´ paarden (lees verwend) walgen al van een een beetje modder op hun been terwijl mijn paard er gewoon door heen walst en er absoluut géén probleem mee heeft.

Dus het is altijd per paard anders.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:11

Die van mij staan ook constant buiten, met een schuilstal als ze droog willen staan... en nee, ze zien er idd echt niet uit met manen vol met klitten en een dikke vacht Haha!
http://www.iersetinkers.com/bokt4/buik02.jpg

Wat ik me afvroeg (en ik wou er niet speciaal een topic voor openen):
Wat doen jullie nu ze aan het verharen zijn? Halen jullie de loszittende haren weg, of laten jullie ze zitten. Ik heb zelf een beetje het idee dat mocht het nog weer koud worden, dat de loszittende haren die nog op het paard zitten, toch nog wat voor extra warmte zorgen.
Wat doen jullie? Borstelen of niet?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:18

Die van mij staat ook gewoon lekker buiten hoor. Haha!

En hij is echt niet zielig, hij kan binnen staan wanneer hij wil. Dit doet hij echter niet, die wei is veel leuker. Knipoog Soms komt 'ie wel even kijken of er nog een worteltje te halen is.

Mariska_28; ik borstel wel een beetje, het ergste vuil eraf, maar echt de loszittende haren eraf poetsen doe ik niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:24

Mariska_28 schreef:
Wat ik me afvroeg (en ik wou er niet speciaal een topic voor openen):
Wat doen jullie nu ze aan het verharen zijn? Halen jullie de loszittende haren weg, of laten jullie ze zitten. Ik heb zelf een beetje het idee dat mocht het nog weer koud worden, dat de loszittende haren die nog op het paard zitten, toch nog wat voor extra warmte zorgen.
Wat doen jullie? Borstelen of niet?

Loszittende haren zorgen voor jeuk en verder nergens voor. Gewoon weghalen dus, als je je paard een beetje plezier wilt doen (datzelfde geldt trouwens voor klitten in manen...).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:08

Ik zou het idd ook gewoon weghalen, maar die van mij verhaart nu echt nog niet!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:17

weghalen. Die haren jeuken inderdaad en dienen nergens meer voor.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:18

die van ons vinden het heerlijk om zonder deken buiten in de wei te staan. Onze ruin is geschoren dus die staat soms even een uurtje buiten als het mooi zonnig weer is, maar onze merrie staat normaal onder een deken maar zodra het kan zetten we die ook gewoon ff zonder deken buiten. Het eerste wat ze doen is lekker rollen en natuurlijk het liefst op de meest smerige plek. En onze paarden doe je er echt geen plezier mee om ze op stal te zetten met deken, zeker niet als het droog en fatsoenlijk weer is. Ze staan het liefst gewoon dag en nacht buiten en dan zijn ze ook het gelukkigst volgens mij.

En het is inderdaad wat je zelf wil/ verwacht:
Paarden zijn niet zo snel zielig hoor. Ze maken wel een lekkere dikke vacht aan zodat ze heel wat slecht weer aan kunnen. Maar sommige mensen denken nu eenmaal dat dat zielig is en dat een paard dan maar snel naar binnen moet omdat ze anders een drup regen op de kop kunnen krijgen. Het zijn en blijven natuurlijk wel paarden hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:04

Wendy schreef:
Ik zou het idd ook gewoon weghalen, maar die van mij verhaart nu echt nog niet!

Niet? Die van mij al de hele winter, nu dus juist heel erg. Bijna al zijn lange haren zijn weg, alleen nog onder zijn buik. Nog geen 1 winter meegemaakt, lijkt mij ook niet echt goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:46

Die van mij verhaart ook nog niet, hoor. Die heeft juist weer hele lange haren aangemaakt, zag ik vorige week. Ik borstel hem ook elke keer dat ik hem uit het land haal, niet heftig hoor, maar wel even het grove vuil weghalen enzo. En als 'ie loszittende haren heeft, borstel ik die vanzelf wel weg.
Maar hij ziet er nog steeds uit als mijn lieve, wollige teddypony'tje........ Haha!:D:D