Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

, we waren gewoon op het erf aan het wandelen, kom nou! Gelijk iets kort maar duidelijk rukje aan touw en een 'UH!' en hij stopte gelijk. Ik heb hem laten kijken en ben zelf met de Mark Rashid methode in mijn achterhoofd ook gelijk weer gekalmeerd. Toen verder stappen wat heel netjes ging, gezien zijn energielevel. Niet kalm, maar braaf.
. En je doet het zonder "geweld". Eigenlijk laat je gewoon zien, als jij sneller gaat of mij afsnijdt. Loop ik de andere kant op. Voor jou weinig moeite voor hem wel. sanne1992 schreef:Hi Ts. lange tijd niet gereageerd, maar wel gevolgd. Wat zijn jullie al goed op weg.
Wat bij mij helpt als mijn paard aandraaft zonder dat ik dat wil, of voor mijn voeten gaat lopen. Is gewoon omdraaien naar hun achterhand lopen, en dan via de andere kant weer de juiste richting op lopen. Hij moet dan wel op de rem en zich omdraaien, wat hem weer remt in het snellere tempo. Misschien helpt het. En je doet het zonder "geweld". Eigenlijk laat je gewoon zien, als jij sneller gaat of mij afsnijdt. Loop ik de andere kant op. Voor jou weinig moeite voor hem wel.

En dan volgende week tweemaal longeren in de bak (met balkje(s)), verder het erf ontdekken, vrijheidsdressuur etc.
Yentaah schreef:Ziet eruit als een goed schema! Hoe is met de hoeven?
woepsie90 schreef:Morgen ga ik de bak in om te wandelen en wat grondwerk te doen zoals achteruit op commando oefenen en mijn tempo wisselingen bijhouden. Kunnen we wennen én tegelijk wat meer doen. Daarna verder wandelen buiten de bak om nog meer nieuwe dingen te bekijken.
) maar werd daarna echt enthousiast en Harvey was ook vrolijk en soms even kijkerig, maar erg braaf en bij mij
woepsie90 schreef:Dinsdag wil ik longeren in stap in de wei, misschien draf maar ligt aan weer en bodem, en vrijheidsdressuur in de wei (target).
Woensdag longeren in de bak!
) maar na een correctie, afkoeltijd en daarna een kriebelbeurt in zijn manen ontspande hij en was hij ineens heel slaperig... Hebben gestapt in de bak en beide kanten op gelongeerd. Hij was ZO braaf dat ik het daarbij gelaten heb. Positief afsluiten!
maar hij was verder heel langzaam en lette ook op mij. Gaat de goeie kant op.

. Vrijdag weer longeren en dan volgende week met tuig longeren en de week erna rijles (stap), mits het longeren in de bak ontspannen gaat.

). Probeerde soort van draaiend standbeeld te zijn haha.
Lady en hij keken even naar elkaar, zeker met paar 100 meter afstand ertussen, en ik heb ze echt even uitgelachen. Ze gingen niet naar elkaar toe, maar keken alleen even. Alsof ze zeiden 'waarom deden we nou precies zo moeilijk?'. Nou, inderdaad. Harvey wilde wel even gekriebeld worden dus hebben een poosje staan aaien. Pas toen ik bij de verharding de wei in liep kwam hij sloom achter me aan... paarden

).