Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Als ik een van deze veulens zou kunnen krijgen, met een dergelijke basis, graag!
http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME
geerke schreef:Fijn dat de pro parelli's er zo blij mee zijn....maar het lijkt mij altijd net of dat zonder parelli een paard reddeloos verloren is.
Ik heb heel wat probleem paarden in handen gehad en nog nooit parelli of zelfs maar grondwerk er mee gedaan en het is allemaal goed gekomen.
LDRD schreef:Ik vind dit totaal niet nodig. Zeg niet dat ik er tegen ben, maar om een braaf paard te krijgen is dit écht niet nodig.
Eén van mijn paarden is tot anderhalf jaar nooit in handen geweest. Kon letterlijk níets en was erg angstig (is het andere uiterste ik weet het).
Ze is nu 15 jaar, Z2 dressuur geweest, supergoede moeder en je kan er een klein kind mee wegsturen in alle situaties.
Dus is het nodig om een braaf paard te krijgen? Nee.
geerke schreef:Fijn dat de pro parelli's er zo blij mee zijn....maar het lijkt mij altijd net of dat zonder parelli een paard reddeloos verloren is.
Ik heb heel wat probleem paarden in handen gehad en nog nooit parelli of zelfs maar grondwerk er mee gedaan en het is allemaal goed gekomen.
Air schreef:Ik vind het best bizar hoeveel mensen dit een vreselijk dierenmishandeling filmpje vinden maar het merendeel wel gezellig vrijwel iedere dag hun paard in de krul aan het trekken is.
Een normaal opgevoed paard heeft dit ook niet nodig, maar dit paard is duidelijk niet goed opgevoed. Dan zie ik toch echt liever dit dan een paard wat klappen met de zweep krijgt omdat het niet gehoorzaamt.
We vermenselijken dieren nogsteeds veel te veel en daar krijg je zulke paarden(en honden!) van. Liefde komt pas op de laatste plaats, hoe onmmenselijk dat ook is. Een dier is veel meer gebaat bij een duidelijke leider die rust kan brengen, dan iemand die alleen maar liefde geeft en geen leider is. Op het moment dat je leider bent kun je liefde geven, niet eerder.
Nou ben ik niet bekend met parelli en de fase's, maar weet wel dat ieder paard een andere hoeveelheid fase's nodig heeft. Het ene paard is gevoelig en heeft kleine stapjes nodig, bij het andere paard moet je direct groter inkomen.
verography schreef:@ Nelleke (op het bericht van LDRD), dus als jij een angstig paard in handen krijgt ga je ook zo te keer als op het OP filmpje? Uhm dan mis ik het punt dat je de angstige fase overslaat. Lijkt mij dat het paard alleen nog maar meer overstuur raakt.
verography schreef:En het filmpje van de veulens bij Parelli vind ik ook niets zeggend. Dit gebeurt bij zo veel mensen (die niet per definitie Parelli uitoefenen)
@ Nelleke (op het bericht van LDRD), dus als jij een angstig paard in handen krijgt ga je ook zo te keer als op het OP filmpje? Uhm dan mis ik het punt dat je de angstige fase overslaat. Lijkt mij dat het paard alleen nog maar meer overstuur raakt.
[***] schreef:En eigenlijk .. als je het allemaal vergelijkt: zit er echt zoveel verschil tussen? "Maak het gewenste makkelijk en de rest moeilijk", is een principe van Parelli, is iets wat ook in de westernwereld heel veel voorkomt
LDRD schreef:Niet nodig om een braaf paard te krijgen, je moet wel goed lezen.
Shadow0 schreef:[***] schreef:En eigenlijk .. als je het allemaal vergelijkt: zit er echt zoveel verschil tussen? "Maak het gewenste makkelijk en de rest moeilijk", is een principe van Parelli, is iets wat ook in de westernwereld heel veel voorkomt
Is een principe waar ik best mee uit de voeten kan. Alleen als ik het betreffende filmpje bekijk is dat niet wat ik zie.