Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:29

Fijn dat de pro parelli's er zo blij mee zijn....maar het lijkt mij altijd net of dat zonder parelli een paard reddeloos verloren is.
Ik heb heel wat probleem paarden in handen gehad en nog nooit parelli of zelfs maar grondwerk er mee gedaan en het is allemaal goed gekomen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:30

Cassidy schreef:
Als ik een van deze veulens zou kunnen krijgen, met een dergelijke basis, graag!

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

Ik vind dit totaal niet nodig. Zeg niet dat ik er tegen ben, maar om een braaf paard te krijgen is dit écht niet nodig.

Eén van mijn paarden is tot anderhalf jaar nooit in handen geweest. Kon letterlijk níets en was erg angstig (is het andere uiterste ik weet het ;) ).
Ze is nu 15 jaar, Z2 dressuur geweest, supergoede moeder en je kan er een klein kind mee wegsturen in alle situaties :j .

Dus is het nodig om een braaf paard te krijgen? Nee.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:32

geerke schreef:
Fijn dat de pro parelli's er zo blij mee zijn....maar het lijkt mij altijd net of dat zonder parelli een paard reddeloos verloren is.
Ik heb heel wat probleem paarden in handen gehad en nog nooit parelli of zelfs maar grondwerk er mee gedaan en het is allemaal goed gekomen.

Ik vind het interessant dat je wederom tot een conclusie komt die ik niemand van de pro-parelli-ers heb zien zeggen in dit topic. Niemand zegt dat parelli de enige manier is.

Lijkt me heel lastig om verder te kijken dan je neus lang is als je zo snel conclusies trekt. :+

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:33

Jeetje wat een idioot ...!!!! Dit kan haast niet paard vriendelijk zijn
Sorry hoor dit slaat echt nergens op ..!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:34

Je hoeft ook niet perse op veulenleeftijd te beginnen. Parelli werkt ook op Mustangs of onbeleerde Quarters , die hij op latere leeftijd uit het wild in handen krijgt. De Mustangs hebben echt geen goede ervaring met de mens, jonge Quarters zelden een goede degelijke opvoeding als ze van een ranch komen waar een paar honderd dieren ieder jaar gefokt worden.

Weet niet of je bekend bent met "On the road to the horse" of Mustang Make-over? Staan leuke filmpjes op Youtube.

Voor het beleren van een Mustang of een ouder onbeleerd dier dien je toch wat steviger voor in je schoenen te staan. En de Amerikanen hameren op veiligheid. Dus een goede basis op jonge leeftijd? Heb je later alleen maar profijt van.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:35

LDRD schreef:
Ik vind dit totaal niet nodig. Zeg niet dat ik er tegen ben, maar om een braaf paard te krijgen is dit écht niet nodig.

Eén van mijn paarden is tot anderhalf jaar nooit in handen geweest. Kon letterlijk níets en was erg angstig (is het andere uiterste ik weet het ;) ).
Ze is nu 15 jaar, Z2 dressuur geweest, supergoede moeder en je kan er een klein kind mee wegsturen in alle situaties :j .

Dus is het nodig om een braaf paard te krijgen? Nee.

Maar jou paard heeft wel de nodige stress gehad toen het wel in handen is gekomen. Je zegt dat ze niets kon en erg angstig was. Die fase ontneem je op deze manier. Vind ik wel zo eerlijk naar het paard toe.

Dat je een paard daarna kan opvoeden tot een braaf paard is een heel ander verhaal.

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:35

Geerke, ik heb ook nooit problemen met mijn paarden. Zijn mega braaf en leuk enz. Parelli vind ik heel interessant maar zal eerlijk toegeven dat ik een leek ben op dat gebied. Toch, mochtik problemen krijgen met mijn paard ( of de Lotto winnen :)) zou ik zeer graag meer kundig in deze methode willen worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:37

geerke schreef:

Natuurlijk niet, maar niet ieder mens heeft de kennis en kunde om via andere wegen met een probleempaard om te gaan.
En eigenlijk .. als je het allemaal vergelijkt: zit er echt zoveel verschil tussen? "Maak het gewenste makkelijk en de rest moeilijk", is een principe van Parelli, is iets wat ook in de westernwereld heel veel voorkomt (volgens mij, hadden een cutting-ruiter op stal die toch volgens dat principe werkte en heb het nog wel gehoord of gelezen). Iedereen moet doen waar die zichzelf het best bij voelt, maar anderen veroordelen op iets waar je het fijne niet van weet dat is jammer (is een algemene reactie, niet op jouw bedoelt ;) ).

En ja, als iets gebeurd op een andere manier dan jij gewend bent kan het er wel eens raar uitzien, en zie je dingen die je zelf misschien nooit zou doen. Kan best, maar daarom is het nog niet slecht. Tijdje terug ook les gehad van een bepaalde NH-persoon, die moest na 1 les niet meer terugkomen. Die slaagde erin om in de roundpen mijn pony zo bang te krijgen dat die bijna de roundpen uitsprong. Toen ik vroeg of hij eigenlijk wel zag dat mijn pony bang was en of het geen idee was om minder grof met de lichaamstaal te zijn gaf hij mij gelijk. Tja, zo'n instructeur moet dus niet meer terugkomen :+ Ik ben maar een beginner, maar ik kan ondertussen wel mijn paarden lezen en inschatten (met hier en daar nog eens wat vergissingen, kan gebeuren :Y) ) dus dan verwacht ik dat mij instructeur dat ook kan. En als er dan zo'n flaters begaan worden .. iedereen is maar een mens, maar dan hoeft het voor mij niet op die manier .. Was trouwens geen Parelli-instructeur maar ik blijf open staan voor andere dingen, alleen tot nu toe nog niks gevonden wat echt het verschil maakt ;)

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:38

Geen tijd (nog niet) om alles te lezen, maar het filmpje niet eens afgekeken. Paard snapt er niks van en krijgt veel te veel signalen..
Van parelli weet ik maar kleine dingetjes, maar lijkt me niet dat dit de bedoeling is

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:39

Air schreef:
Ik vind het best bizar hoeveel mensen dit een vreselijk dierenmishandeling filmpje vinden maar het merendeel wel gezellig vrijwel iedere dag hun paard in de krul aan het trekken is.

Een normaal opgevoed paard heeft dit ook niet nodig, maar dit paard is duidelijk niet goed opgevoed. Dan zie ik toch echt liever dit dan een paard wat klappen met de zweep krijgt omdat het niet gehoorzaamt.

We vermenselijken dieren nogsteeds veel te veel en daar krijg je zulke paarden(en honden!) van. Liefde komt pas op de laatste plaats, hoe onmmenselijk dat ook is. Een dier is veel meer gebaat bij een duidelijke leider die rust kan brengen, dan iemand die alleen maar liefde geeft en geen leider is. Op het moment dat je leider bent kun je liefde geven, niet eerder.

Nou ben ik niet bekend met parelli en de fase's, maar weet wel dat ieder paard een andere hoeveelheid fase's nodig heeft. Het ene paard is gevoelig en heeft kleine stapjes nodig, bij het andere paard moet je direct groter inkomen.

Sorry maar op het openingsfilmpje zie ik alles behalve rust. Het jammere is dat de pro parelli mensen alleen maar mooie natuurfilmpjes plaatsen (het eindresultaat dus), maar als je er zo moet komen krab ik me nog een keer achter mijn oren.

De 2 paarden bij elkaar op de promo (met Casper) dat vind ik geen parelli. Dat vind ik gewoon truukjes doen. Ingestampte showvoorstelling. That's it.

En het filmpje van de veulens bij Parelli vind ik ook niets zeggend. Dit gebeurt bij zo veel mensen (die niet per definitie Parelli uitoefenen)

@ Nelleke (op het bericht van LDRD), dus als jij een angstig paard in handen krijgt ga je ook zo te keer als op het OP filmpje? Uhm dan mis ik het punt dat je de angstige fase overslaat. Lijkt mij dat het paard alleen nog maar meer overstuur raakt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:39

Nelleke, daarom komen mijn veulens ook tot een jaar dagelijks in handen. Mijn veulens zijn nergens bang voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:41

verography schreef:
@ Nelleke (op het bericht van LDRD), dus als jij een angstig paard in handen krijgt ga je ook zo te keer als op het OP filmpje? Uhm dan mis ik het punt dat je de angstige fase overslaat. Lijkt mij dat het paard alleen nog maar meer overstuur raakt.

Paard uit het OP filmpje is niet angstig, dat is net het hele probleem ..
Maar om op je vraag te antwoorden: als mijn pony bang wordt en het nodig vind om te gaan rondspringen omdat hij niet weet waar hij met z'n voeten naartoe moet dan hou ik hem met alle mogelijke middelen uit mijn buurt ja. Hij mag doen wat hij wil, 2 meter van mij vandaan, maar niet vlakbij mij, dat wil ik niet. Ooit gevoeld wat het is om omver gelopen & gesprongen te worden en ik wil het graag voorkomen in de toekomst :Y)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:45

verography schreef:
En het filmpje van de veulens bij Parelli vind ik ook niets zeggend. Dit gebeurt bij zo veel mensen (die niet per definitie Parelli uitoefenen)

Dat was n.a.v. het veulenfilmpje. :)

Ik bedoel ermee, dat als je een veulen vanaf jongs af aan in handen hebt, het later een hoop stress ontneemt. :) Dus ik vind zo'n opvoeding wel degelijk gewenst. LDRD vond het niet nodig. Dus vandaar mijn reactie.

Wel jammer dat je gelijk denkt dat ik zo 'tekeer' ga bij angstige paarden. Zal ik dan maar concluderen dat jij als dressuurruiter de slof eraan hangt en je paard een uur in rollkur rondjes laat lopen? :')

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:46

Niet nodig om een braaf paard te krijgen, je moet wel goed lezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:46

[***] schreef:
En eigenlijk .. als je het allemaal vergelijkt: zit er echt zoveel verschil tussen? "Maak het gewenste makkelijk en de rest moeilijk", is een principe van Parelli, is iets wat ook in de westernwereld heel veel voorkomt

Is een principe waar ik best mee uit de voeten kan. Alleen als ik het betreffende filmpje bekijk is dat niet wat ik zie.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:47

hoe staan mensen dan tegenover de training van emile voest???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:47

Eens met [***]. Als het gaat om lijfbehoud is alles geoorloofd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:48

Cassidy schreef:

En dat kan alleen met Parelli?

Cassidy

delvira schreef:
hoe staan mensen dan tegenover de training van emile voest???

Voest is afgeleid van Parelli maar met minder doorgroeimogelijkheden. Is het net niet imo.

Juliekeuh

Heb niet het hele topic gelezen maar vind het echt een wansmakelijk filmpje...
Natural Horsemanship wordt bestempeld als paardvriendelijk en parelli valt onder NH, ik heb echter maar al te vaak gezien (in het echt en op zulke filmpjes als hier) dat er eigenlijk helemaal niets paardvriendelijks aan is met momenten en dat het zeker niet beter is dan de gewone manier van omgaan met paarden waar paarden rustig benaderd worden en af en toe eens een tik krijgen als ze die verdienen.

In dit filmpje krijgt het paard de hele tijd maar slaag van dat touw terwijl het dat helemaal niet verdiend... paard weet zo te zien niet wat hem overkomt, stresskakskes, likken en kauwen van onderdanigheid,... gewoon omdat het paard in kwestie niet weet wat ie moet doen, wat hem overkomt en wat ie in godsnaam verkeert heeft gedaan...

Ooit is een van mijn paarden gebruikt in zo'n clinic parelli. Mijn tinkermerrie was mensenschuw doordat ze ooit een klop heeft gehad van een hamer van een smid recht op haar hoofd (terwijl ze niets verkeerd had gedaan, bij de vorige eigenaar). Dan kwam mijn arme meid in zo'n parelli les terecht. NOOIT zal een parelli goeroe haar nog in handen krijgen!
Mijn meisje stond stijf van de angst omdat ze net als in dit filmpje (maar dan nog in mindere mate) ook zo met dat touw aan het zwieren waren zodat ze het soms tegen haar hoofd kreeg, en omdat ze met het uiteinde van het touw op haar kont aan het slagen waren omdat ze "moest wijken voor druk" ... stelletje diebelen! Ik ben toen volgens mij ook wel tussenbeide gekomen om te zeggen dat ze daarmee moesten stoppen (mijn paard werd van de manege uit 'verhuurd' voor die clinic) omdat ze alles alleen maar erger maakten. Maar nee, he dit is wel parelli hé, parelli zegt dat je dat zo moet doen ;)
Uiteindelijk zijn ze wel rustiger met haar gaan omgaan maar kom seg.
Waarvoor is al die heisa nodig? Opdat het paard nadien oplettender is als je er iets van zal vragen? Moet je daarom je paard eerst heel wat stress en angst bezorgen?
Volgens mij zijn er een pak paardvriendelijkere "methoden" die daarom geen naam moeten hebben, ik noem het gewoon gezond boeren verstand ;)

Cassidy

LDRD schreef:
Cassidy schreef:

En dat kan alleen met Parelli?

Wie zegt dat?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:49

LDRD schreef:
Niet nodig om een braaf paard te krijgen, je moet wel goed lezen.

Daarom zei ik toch ook, een braaf paard krijgen is een ander verhaal, zie mijn eerdere post.

Het gaat mij er puur om dat ik zo'n opvoeding wel nodig vind om het paard op latere leeftijd stress te ontnemen.

Fijn dat je me erop wijst dat ik niet goed kan lezen. Met het vingertje wijzen is blijkbaar makkelijker dan zelf het goede voorbeeld geven. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:50

Shadow0 schreef:
[***] schreef:
En eigenlijk .. als je het allemaal vergelijkt: zit er echt zoveel verschil tussen? "Maak het gewenste makkelijk en de rest moeilijk", is een principe van Parelli, is iets wat ook in de westernwereld heel veel voorkomt

Is een principe waar ik best mee uit de voeten kan. Alleen als ik het betreffende filmpje bekijk is dat niet wat ik zie.

Niet? Ik zie een paard waarbij alles moeilijk gemaakt wordt .. voorwaarts wordt moeilijk, zijwaarts wordt moeilijk. Wat wordt gemakkelijk? Juist, gewoon het stilstaan. Dan gebeurd er niks. Zodra het paard weer wat gaat doen wordt dat weer moeilijk gemaakt.

Volgens mij is Linda op een bepaald moment ook bezig met het wegdrijven van de achterhand, weet nu niet meer in welke context dat ze dat doet, omdat het paard te dicht komt, of met zijn achterhand haar richting uit gaat ofzo, dat weet ik niet .. Kan ook zijn dat ze dat gewoon tussendoor doet als oefening, dat zou ik op dat moment dan niet gedaan hebben, maar ik ben Linda ook niet :+ Als mijn pony bang wordt en daardoor niet veilig werk ik met een denkbeeldige lijn. Zolang pony achter die lijn blijft is het makkelijk, wil hij over die lijn dan wordt het moeilijk. Ik laat zijwaarts dan wel weer toe, ik wil gewoon niet dat hij op zo'n momenten naar mij toe komt. En na een paar minuten begint hij dan te denken en alles te verwerken en dan kunnen we weer verder.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:51

Nou, ik heb het filmpje afgekeken en niet alle reacties gelezen, maar ik moet zeggen dat ik in de loop van het filmpje niet heel veel verandering zie. Door al dat gezwiepzwaai met dat touw heeft dat paard na 10 minuten nog steeds niet door wat hij moet doen... Hij heeft een momentje gehad in het filmpje waarop linda stil staat omdat hij naar iets achter?? haar kijkt... dan snap ik het doel van deze methode niet zo.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:51

Ik denk dat het vooral een welles nietes discussie word.

Ik zeg namelijk niet dat het paard uit de OP bang is, maar dat zulke straffe, grote, lompe hulpen (op de grond) niet bruikbaar zijn. Als je zulke hulpen moet gebruiken lijkt mij dat je te rade gaat bij wat je uitstraalt. Juist omdat het paard zo verfijnt hulpen ziet/voelt ;) .

Overigens had ik de reactie Nelleke verkeerd gelezen en begrepen.

Het gaat mij niet over dat Parelli slecht is, maar dat ik me wel verbaas dat het OP filmpje de hemel ingeprezen word.

Ik heb ook ooit mijn paard een schop verkocht omdat ze uit angst in mijn wilde kruipen en dat niet mocht. Naderhand (2weken pijnzen) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toen niet goed gehandeld had.

Mijn enige conclusie van deze OP is dat Linda daar niet goed handeld.

edit: iets aangepast.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 19-01-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt