Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Iemand heeft mij ooit verteld dat volgens Parelli, een paard 2 hersenhelften heeft (tot daartoe kan ik perfect volgen en klopt het ook), namelijk 1 helft waarmee ze instinctief handelen en 1 helft waarme ze rationeel denken. En, zo vertelde die persoon mij, Parelli's methode heeft tot doel om een paard enkel de helft van het rationele denken nog te gebruiken (waardoor schrik-, vlucht- en andere reacties niet meer zouden voorkomen).
Elma_ schreef:ik heb niet alles gelezen maar ik ben wel benieuwd waar precies in t filmpje een paard 'mishandelt' wordt??
Mindim schreef:Misschien dan toch even het topic her en der doorlezen, er worden genoeg meningen over he filmpje gegeven. Mishandeling is het niet, maar normaal is weer wat anders, maar ik neem aan dat je dat ook wel hebt gezien
Citaat:Het is geen mishandeling als een paard met een metalen klip tegen zijn kaken wordt geslagen, en dat wordt aangemoedigd?
karenkk schreef:Mindim schreef:Misschien dan toch even het topic her en der doorlezen, er worden genoeg meningen over he filmpje gegeven. Mishandeling is het niet, maar normaal is weer wat anders, maar ik neem aan dat je dat ook wel hebt gezien
Het is geen mishandeling als een paard met een metalen klip tegen zijn kaken wordt geslagen, en dat wordt aangemoedigd?
En wat als iemand datzelfde doet bij een hond, of een poes?
Of bij een kind?
Vr. grt,
Karen
Mindim schreef:Ik vind het geen dusdanige mishandeling dat ik daar een petitie voor ga tekenen. Kijk het verdiend absoluut geen schoonheidsprijs, maar mishandeling kent vele ergere vormen.
De vergelijken met andere dingen heeft imo totaal geen nut.
Quinzy schreef:Citaat:Het is geen mishandeling als een paard met een metalen klip tegen zijn kaken wordt geslagen, en dat wordt aangemoedigd?
Heb jij ooit als eens opgelet hoe paarden met elkaar omgaan als ze niet achteruit gaan voor de andere? das nog heel wat harder dan dit. Ik keur dit filmpje zeker niet goed zelf niet als "parelli beoefenaar" deels toch.
Maar mischandeling sorry dat is echt wat anders.
Een dier dat van uithongering niet meer op de benen kan staan, open wondes geslagen zijn, hoeven jaren niet gedaan .... dat noem ik mishandeling.
Noem het anders noem het petitie tegen het (in jou ogen) oneerlijk omgaan met paarden of weet ik wat.
WildWings schreef:Hard- oke. Maar vooral ook duidelijk, en dat is hier gewoon echt niet het geval..
Wendy schreef:Mindim schreef:Ik vind het geen dusdanige mishandeling dat ik daar een petitie voor ga tekenen. Kijk het verdiend absoluut geen schoonheidsprijs, maar mishandeling kent vele ergere vormen.
Daar ga ik helemaal in mee.
Ik snap tot op de dag van vandaag niet dat ze het zo op de DVD hebben gezet, want het zijn natuurlijk niet de beelden die je graag zou willen zien. Maar soms moet je ook hard zijn tegen een paard, en tsja, dat ziet er dan niet fijn uit. Maar mishandeling? Nee, zo zou ik het niet willen noemen.
Mindim schreef:karenkk schreef:Het is geen mishandeling als een paard met een metalen klip tegen zijn kaken wordt geslagen, en dat wordt aangemoedigd?
En wat als iemand datzelfde doet bij een hond, of een poes?
Of bij een kind?
Vr. grt,
Karen
Als je het topic leest, zie je dat de meesten de inhoud van het filmpje afkeuren. Het wordt in dit topic ook zeker niet aangemoedigd, ik snap niet hoe je daar bij komt.
Ik vind het geen dusdanige mishandeling dat ik daar een petitie voor ga tekenen. Kijk het verdiend absoluut geen schoonheidsprijs, maar mishandeling kent vele ergere vormen.
karenkk schreef:"en dat wordt aangemoedigd" slaat op de woorden van Linda Parelli, in dit filmpje.
Sorry als dat niet duidelijk was; die woorden van mij slaan niet op de reacties in dit topic.
Ik heb bewust in de titel van dit topic een vraagteken gezet (paardenmishandeling?). Mijn vraag in het eerste bericht is of jullie (forumdeelnemers) er over willen nadenken of dit wel of geen mishandeling is, en of je op basis daarvan de petitie wel of juist niet wilt tekenen. Ik ben heel blij met de vele reacties en de manier waarop de discussie hierover loopt!
Over het aanmoedigen van het slaan met de metalen klip, tegen de kaken van het paard. Dat vind je in dit stukje van het betreffende filmpje (het filmpje zoals dat in zijn geheel op een Parelli les DVD heeft gestaan):
http://www.youtube.com/watch?v=thzc8lPaHaw
Linda's commentaar is o.a. (op waarderende toon) "hmm, good clunk!" op het moment dat het paard hard de metalen klip van het touw (pardon: leadrope) tegen z'n kaken krijgt, op 1.01 minuut van dit filmpje.
Iets daarvoor (op 0.45 minuut) zegt al "do you remember to (..onverstaanbaar) that clunk?"
Clunk, definitie ( http://www.thefreedictionary.com/clunk) :
1. A dull sound; a thump.
2. A blow that produces a dull sound
oftewel
1. een dof geluid, een stomp
2. een klap (als in slaan) die een dof geluid voortbrengt
Vriendelijke groeten,
Karen
Mindim schreef:Bovenstaande is eerder ook al in het topic genoemd en men kan dat ook verstaan op de video en het verdiend inderdaad geen lintje. Dat mensen zo met hun dieren om gaan vind ik echt, not done.
Maar ik vind het geen dusdanige mishandeling dat ik er een petitie voor teken, hoe rot voor dit paard ook. Als je in het leven behoorlijk mishandelde paarden hebt gezien, dan kan je dit niet onder mishandeling scharen, hoe vervelend het ook is voor het paard.
Wendy schreef:Karen: wat is je doel eigenlijk met je petitie? Wat wil je met de verzameling van ondertekeningen gaan doen?