paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:16

Ik denk dat je van elke methode wel iets kan meepikken wat voor je paard en jou werkt. Ik zou me nooit vastzetten in 1 ding of in 1 theorie.

Ik vind dat je prima kritiek mag hebben op Linda. Zij en haar man dragen een methode uit, verdienen daar een hoop centen mee en noem het maar, geven lesmateriaal uit, dan kan je kritiek verwachten en zeker op dit soort filmpjes.

Als Linda zo veel verder was, had ze rustig kunnen zeggen dat dit inderdaad niet een beste beurt was. Dat had haar dan gesierd, gewoon volhouden dat je het goed hebt gedaan en je potentiele klandizie als 'onwetend' beschouwen, vind ik arrogant. Nou dan maar gewoon een touw en een stick ipv een leadrope en een carrot stick, wel zo goedkoop ook.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:14

Nog maar eens een kleine reactie...

Het is inderdaad zo dat een mens zijn fouten moet kunnen toegeven. En dat het toegeven van fouten een mens enkel een beter aanzien kan bezorgen is zeker waar. Bestaat er niet zo'n uitdrukking als "ruiterlijk toegeven"? Benieuwd waar diè haar oorsprong vindt...

Nu, back to topic.
Wat betreft de "parelli-methode"... Zoals bij elke methode zullen er ook bij deze zowel goeie als minder goeie (en misschien wel barslechte) tips, raadgevingen en wat dan ook bestaan.
Het is inderdaad zo, dat als je jezelf verkoopt als "uitvinder" van een paardvriendelijk, "natural" systeem, dergelijke filmpjes niet in je voordeel zullen spreken. Ik vind het trouwens al van een behoorlijke arrogantie en narcisme getuigen dat je zélf een systeem naar jezelf noemt (maar dit geheel terzijde).

Verder blijf ik erbij dat men zolang men leeft ALTIJD kan blijven bijleren. Van wie dan ook. Oook van iemand die er totaal niks van af weet of iets compleet verkeerd doet. Dan heb je tenminste al geleerd hoe je 't zeker nièt moet doen. En daar vind ik het filmpje nu eens een prima voorbeeld van (waarmee ik geen afbreuk zal doen aan de andere parelli-technieken, want die ken ik niet en zal ze dus ook niet be- of veroordelen)

Of het om mishandeling gaat... dat laat ik nog effe in 't midden. Het begrip "mishandeling" is vrij relatief, en dus voor eenieder verschillend.
Persoonlijk vind ik het geen mishandeling. Althans geen fysieke. Geestelijk zal het paard wel effe een behoorlijke dreun gekregen hebben. Welke van de 2 hersenhelften dan "mishandelt" werd zou ik niet weten. Iemand heeft mij ooit verteld dat volgens Parelli, een paard 2 hersenhelften heeft (tot daartoe kan ik perfect volgen en klopt het ook), namelijk 1 helft waarmee ze instinctief handelen en 1 helft waarme ze rationeel denken. En, zo vertelde die persoon mij, Parelli's methode heeft tot doel om een paard enkel de helft van het rationele denken nog te gebruiken (waardoor schrik-, vlucht- en andere reacties niet meer zouden voorkomen).

Greetz,
Bart.

PS: nog een kleine oproep aan allen die zich aangesproken voelen: zou het mogelijk zijn om in jullie reacties gebruik te maken van hoofdletters en leestekens? Dat leest nog zo makkelijk. Schrijffouten vind ik niet erg, want die maak ik zelf ook meer als genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:19

Citaat:
Iemand heeft mij ooit verteld dat volgens Parelli, een paard 2 hersenhelften heeft (tot daartoe kan ik perfect volgen en klopt het ook), namelijk 1 helft waarmee ze instinctief handelen en 1 helft waarme ze rationeel denken. En, zo vertelde die persoon mij, Parelli's methode heeft tot doel om een paard enkel de helft van het rationele denken nog te gebruiken (waardoor schrik-, vlucht- en andere reacties niet meer zouden voorkomen).

Dat gaat dus nooit lukken. Het enige wat je kan proberen dat ze sneller herstellen. Het blijft een vluchtdier, het zal nooit alleen zijn rationele kant gebruiken, dat laat zijn instinct nooit toe. Hij zal altijd wel naar 'rechts' (instinct) schieten, de kunst is om hem zo snel als kan terug te krijgen naar 'links' (ratio), sneller herstellen dus.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:26

Daar ben ik het niet mee eens. Je kan een paard inderdaad leren om sneller te herstellen als het schrikt, maar daarnaast kan je je hem ook aanleren om die rationele kant gewoon meer te gebruiken, waardoor hij uberhaupt niet meer right brained zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:30

Je kunt mij niet wijsmaken dat een paard zijn rechterhelft niet meer gebruikt, ik denk dat dat fabeltjes zijn. Doet hij dat dan alleen in bijzijn van de mens of schrikt hij in de wei ook niet meer van iets vreemds? Dat is toch eigen aan een paard, heb je dat niet meer, kan je net zo goed een robot paard aanschaffen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:38

nee joh, da's een beetje overdreven ;) .
Als je iets ontwikkelt, zal het sterker worden. Als jij dus constant je paard aanmoedigd om die linkerkant te gebruiken, zal hij dat steeds meer doen. Het ligt verder aan het soort paard, karakter, omgeving en hoeveelheid tijd die er instopt, in hoeverre je daar veranderingen in kan maken.
Ik heb zelf ervaren dat je erg veel veranderingen kan maken, veranderingen die inderdaad ook doorspelen in bijv. de groep en ik vind mezelf eigenlijk nog maar een beginner ;) Ik ben benieuwd hoe goed het kan worden als je echt goed bent :j

Ik moet eerlijk zeggen dat dit een van de hoofdredenen is dat ik geinteresseerd ben in parelli, aangezien dit left-brained/right-brained ding (niet letterlijk nemen..) door niemand zo in detail uitgewerkt wordt als door hen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:52

ik heb niet alles gelezen maar ik ben wel benieuwd waar precies in t filmpje een paard 'mishandelt' wordt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:35

Elma_ schreef:
ik heb niet alles gelezen maar ik ben wel benieuwd waar precies in t filmpje een paard 'mishandelt' wordt??

Misschien dan toch even het topic her en der doorlezen, er worden genoeg meningen over he filmpje gegeven. Mishandeling is het niet, maar normaal is weer wat anders, maar ik neem aan dat je dat ook wel hebt gezien :)

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:51

Mindim schreef:
Misschien dan toch even het topic her en der doorlezen, er worden genoeg meningen over he filmpje gegeven. Mishandeling is het niet, maar normaal is weer wat anders, maar ik neem aan dat je dat ook wel hebt gezien :)

Het is geen mishandeling als een paard met een metalen klip tegen zijn kaken wordt geslagen, en dat wordt aangemoedigd?
En wat als iemand datzelfde doet bij een hond, of een poes?
Of bij een kind?

Vr. grt,
Karen

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:48

Citaat:
Het is geen mishandeling als een paard met een metalen klip tegen zijn kaken wordt geslagen, en dat wordt aangemoedigd?

Heb jij ooit als eens opgelet hoe paarden met elkaar omgaan als ze niet achteruit gaan voor de andere? das nog heel wat harder dan dit.
Ik keur dit filmpje zeker niet goed zelf niet als "parelli beoefenaar" deels toch.
Maar mischandeling sorry dat is echt wat anders.
Een dier dat van uithongering niet meer op de benen kan staan, open wondes geslagen zijn, hoeven jaren niet gedaan .... dat noem ik mishandeling.
Noem het anders noem het petitie tegen het (in jou ogen) oneerlijk omgaan met paarden of weet ik wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:28

karenkk schreef:
Mindim schreef:

Of bij een kind?

Vr. grt,
Karen

Als je het topic leest, zie je dat de meesten de inhoud van het filmpje afkeuren. Het wordt in dit topic ook zeker niet aangemoedigd, ik snap niet hoe je daar bij komt.
Ik vind het geen dusdanige mishandeling dat ik daar een petitie voor ga tekenen. Kijk het verdiend absoluut geen schoonheidsprijs, maar mishandeling kent vele ergere vormen.
De vergelijken met andere dingen heeft imo totaal geen nut.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:44

Mindim schreef:
Ik vind het geen dusdanige mishandeling dat ik daar een petitie voor ga tekenen. Kijk het verdiend absoluut geen schoonheidsprijs, maar mishandeling kent vele ergere vormen.

Daar ga ik helemaal in mee.

Ik snap tot op de dag van vandaag niet dat ze het zo op de DVD hebben gezet, want het zijn natuurlijk niet de beelden die je graag zou willen zien. Maar soms moet je ook hard zijn tegen een paard, en tsja, dat ziet er dan niet fijn uit. Maar mishandeling? Nee, zo zou ik het niet willen noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:47

Hard- oke. Maar vooral ook duidelijk, en dat is hier gewoon echt niet het geval..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:08

Quinzy schreef:
Citaat:

Heb jij ooit als eens opgelet hoe paarden met elkaar omgaan als ze niet achteruit gaan voor de andere? das nog heel wat harder dan dit. Ik keur dit filmpje zeker niet goed zelf niet als "parelli beoefenaar" deels toch.
Maar mischandeling sorry dat is echt wat anders.
Een dier dat van uithongering niet meer op de benen kan staan, open wondes geslagen zijn, hoeven jaren niet gedaan .... dat noem ik mishandeling.
Noem het anders noem het petitie tegen het (in jou ogen) oneerlijk omgaan met paarden of weet ik wat.

Tja, dat vind ik géén vergelijk en ook geen excuus! Paarden beschikken over een heel scala subtiele signalen die ze op elkaar kunnen afsturen en pas als die signalen niet werken gaan paarden onderling tot hardere maatregelen over. Dat is niet te vergelijken met een mens die opeens ( in de beleving van het paard dan) uit het niks begint te meppen.
In het filmpje is het befaamde 'toenemen van druk' zoals Parelli dat propageert, ook absoluut niks terug te vinden.

Maar goed, een petitie tegen mishandeling gaat ook mij te ver en zal dat niet ondertekenen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:13

WildWings schreef:
Hard- oke. Maar vooral ook duidelijk, en dat is hier gewoon echt niet het geval..

Niet helemaal mee eens, maar ik ga niet de hele discussie nog eens overnieuw doen die in het begin van het topic ook al gevoerd is.

Ik houd het vooral op een 'maandagochtend' fimpje. Niet Linda's beste moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:16

Tja, maar zelfs op mijn niet-beste momenten ga ik niet zo met dieren om. Ik snap niet hoe mensen kunnen zeggen dat dit wel duidelijk zou zijn, want het is naar mijn idee juist het beste voorbeeld van alle reacties van het paard negeren. Ze is onduidelijk, paard snapt niet wat ze wilt, probeert dingen, wordt afgestraft, zelfs als hij het goede probeert te doen. En dan bij de eigenaar gebeurt precies hetzelfde- op die manier is het logisch dat het dier van gekkigheid niet meer weet waar hij heen moet en niet snapt wat de bedoeling is..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:21

Raar gedoe.
Ik geloof dat zelfs mijn koele verzorgpaard hier link van zou worden.

Een ongevraagde stap naar voren betekent bij mij gewoon 2 stappen terug.
Een paard hoeft ook geen robot worden vind ik.

Als ik haar vraag te stoppen doet ze dat, ze loopt netjes mee, en dendert niet over me heen.
Schrikt ze van iets?
Een correctie aan haar halstertouw en za zal alleen om haar voorhand heendraaien, niet wegrennen.
Kort maar krachtig, meteen goed ingrijpen zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Een paard moet je kunnen vertrouwen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:23

Wendy schreef:
Mindim schreef:

Daar ga ik helemaal in mee.

Ik snap tot op de dag van vandaag niet dat ze het zo op de DVD hebben gezet, want het zijn natuurlijk niet de beelden die je graag zou willen zien. Maar soms moet je ook hard zijn tegen een paard, en tsja, dat ziet er dan niet fijn uit. Maar mishandeling? Nee, zo zou ik het niet willen noemen.

Misschien is dat 'harde' juist de reden dat het op de dvd staat. Paarden onderling zijn ook vreselijk hard. Ik heb me al vaak genoeg afgevraagd of mijn fjord nog wel al zijn tanden in zijn mond had zitten nadat ie vor de zoveelste keer te dicht bij mijn haflinger kwam tijdens het spelen.
Ik heb de dvd ook gezien en kwam toen ook net kijken bij deze manier (wat mij overigens prima bevalt) en had niet echt een mening hierover.
Maar ik heb ook het idee dat er juist wat onderbouwing ontbreekt en we weten tenslotte niet hoe het paard in het dagelijks leven is .
Ook ik moet wel eens een flinke swieper aan het touw geven omdat peerd(en vooral paarden van anderen) anders over me heen loopt. Dat is de afgelopen jaren al vaak genoeg gebeurd omdat ik lichamelijk niet echt in staat was me eens schrap te zetten.
Nu gaat het beter en ben ik aan het heropvoeden, ben lichamelijk sterker en durf ook meer. Ik zie nu dat peerd weer respect krijgt en ik hoop deze lijn nu vast te houden.
Ik ken ook wel exemplaren bij wie een stevige aanpak echt niet verkeerd zou zijn.

Mishandeling vind ik het niet, we kunnen die handtekeningen beter voor iets anders gebruiken.
Ik denk dat het eerder niet helemaal gepast was en we wellicht meer uitleg hadden moeten krijgen waarom er zo met het paard 'gewerkt'werd.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 18:30

Mindim schreef:
karenkk schreef:
Of bij een kind?

Vr. grt,
Karen

Als je het topic leest, zie je dat de meesten de inhoud van het filmpje afkeuren. Het wordt in dit topic ook zeker niet aangemoedigd, ik snap niet hoe je daar bij komt.

"en dat wordt aangemoedigd" slaat op de woorden van Linda Parelli, in dit filmpje.
Sorry als dat niet duidelijk was; die woorden van mij slaan niet op de reacties in dit topic.

Ik heb bewust in de titel van dit topic een vraagteken gezet (paardenmishandeling?). Mijn vraag in het eerste bericht is of jullie (forumdeelnemers) er over willen nadenken of dit wel of geen mishandeling is, en of je op basis daarvan de petitie wel of juist niet wilt tekenen. Ik ben heel blij met de vele reacties en de manier waarop de discussie hierover loopt ;) !

Over het aanmoedigen van het slaan met de metalen klip, tegen de kaken van het paard. Dat vind je in dit stukje van het betreffende filmpje (het filmpje zoals dat in zijn geheel op een Parelli les DVD heeft gestaan):

http://www.youtube.com/watch?v=thzc8lPaHaw

Linda's commentaar is o.a. (op waarderende toon) "hmm, good clunk!" op het moment dat het paard hard de metalen klip van het touw (pardon: leadrope) tegen z'n kaken krijgt, op 1.01 minuut van dit filmpje.

Iets daarvoor (op 0.45 minuut) zegt al "do you remember to (..onverstaanbaar) that clunk?"

Clunk, definitie ( http://www.thefreedictionary.com/clunk) :
1. A dull sound; a thump.
2. A blow that produces a dull sound

oftewel
1. een dof geluid, een stomp
2. een klap (als in slaan) die een dof geluid voortbrengt

Vriendelijke groeten,
Karen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:32

karenkk schreef:
"en dat wordt aangemoedigd" slaat op de woorden van Linda Parelli, in dit filmpje.
Sorry als dat niet duidelijk was; die woorden van mij slaan niet op de reacties in dit topic.

Ik heb bewust in de titel van dit topic een vraagteken gezet (paardenmishandeling?). Mijn vraag in het eerste bericht is of jullie (forumdeelnemers) er over willen nadenken of dit wel of geen mishandeling is, en of je op basis daarvan de petitie wel of juist niet wilt tekenen. Ik ben heel blij met de vele reacties en de manier waarop de discussie hierover loopt ;) !

Over het aanmoedigen van het slaan met de metalen klip, tegen de kaken van het paard. Dat vind je in dit stukje van het betreffende filmpje (het filmpje zoals dat in zijn geheel op een Parelli les DVD heeft gestaan):

http://www.youtube.com/watch?v=thzc8lPaHaw

Linda's commentaar is o.a. (op waarderende toon) "hmm, good clunk!" op het moment dat het paard hard de metalen klip van het touw (pardon: leadrope) tegen z'n kaken krijgt, op 1.01 minuut van dit filmpje.

Iets daarvoor (op 0.45 minuut) zegt al "do you remember to (..onverstaanbaar) that clunk?"

Clunk, definitie ( http://www.thefreedictionary.com/clunk) :
1. A dull sound; a thump.
2. A blow that produces a dull sound

oftewel
1. een dof geluid, een stomp
2. een klap (als in slaan) die een dof geluid voortbrengt

Vriendelijke groeten,
Karen

Bovenstaande is eerder ook al in het topic genoemd en men kan dat ook verstaan op de video en het verdiend inderdaad geen lintje. Dat mensen zo met hun dieren om gaan vind ik echt, not done.

Maar ik vind het geen dusdanige mishandeling dat ik er een petitie voor teken, hoe rot voor dit paard ook. Als je in het leven behoorlijk mishandelde paarden hebt gezien, dan kan je dit niet onder mishandeling scharen, hoe vervelend het ook is voor het paard.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:37

Mindim schreef:
Bovenstaande is eerder ook al in het topic genoemd en men kan dat ook verstaan op de video en het verdiend inderdaad geen lintje. Dat mensen zo met hun dieren om gaan vind ik echt, not done.

Maar ik vind het geen dusdanige mishandeling dat ik er een petitie voor teken, hoe rot voor dit paard ook. Als je in het leven behoorlijk mishandelde paarden hebt gezien, dan kan je dit niet onder mishandeling scharen, hoe vervelend het ook is voor het paard.

Dat is je goede recht, vanzelfsprekend.
Ik waardeer je reactie!

Vr. grt,
Karen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:18

Karen: wat is je doel eigenlijk met je petitie? Wat wil je met de verzameling van ondertekeningen gaan doen?

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:13

Wendy schreef:
Karen: wat is je doel eigenlijk met je petitie? Wat wil je met de verzameling van ondertekeningen gaan doen?

Hoi Wendy,
Ik ben niet de initiatiefnemer van de petitie. Mijn doel van het onder de aandacht brengen ervan is proberen om mensen aan het denken te zetten, dat "NH" (en/of specifieker: Parelli als methode) niet per definitie hetzelfde is als paardvriendelijk trainen.

Ik weet dat er ook mensen zijn die mede dankzij de Parelli-methode prachtige dingen hebben beleefd en voor elkaar hebben gekregen met hun paard, en dat respecteer ik (hoewel het niet mijn manier van met paarden omgaan is). Maar wat Linda Parelli doet op dit filmpje, dat respecteer ik niet. Integendeel, daar wil ik tegen protesteren (in de hoop dat door protest en de discussie die daardoor ontstaat, paardenwelzijn gediend wordt).

Linda Parelli als mens is weer een ander verhaal, als mens verdient zij natuurlijk respect, zoals (bijna) ieder mens.

Ik denk dat de initiatiefnemer vd petitie ongeveer hetzelfde doel had (heeft) als ik hier op Bokt heb. Ik heb hem per email gevraagd:
"What are you planning to actually do with the petition/signatures? Hand them over to the Parelli's, or to another organization, or ...? Thank you in advance for your reply, Karen (The Netherlands)"

Het antwoord dat ik kreeg luidt: "I had not thought of sending it to the Parelli's, I don't think there would be much point as they are aware of the video and probably the petition too."

Vr. grt,
Karen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:47

Ik wil alleen zeggen.. Jammer dat alles uit zijn verband wordt getrokken hier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:27

Cynthiaaapje schreef:
Ik wil alleen zeggen.. Jammer dat alles uit zijn verband wordt getrokken hier..

Nou, wees zo vriendelijk en verklaar je nader? Wat wordt door wie uit zijn verband getrokken?