Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:21

geerke schreef:
hc...in het begin van je Bokt tijdperk schreef je gewoon begrijpbaar nederlands....wat is er gebeurt met je in vijf jaar?
Huertecilla @ [PP] Inbrekers? Uítbrekers!

Een heel goed punt Geerke.

Die berichten komen op mij heel wat sympathieker over.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 05-11-08 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:23

Kymalin schreef:
Maar weer terug ontopic; wat ik me afvraag; je hoort steeds vaker berichten dat enge ziekten zoals het nijlvirus e.d. steeds meer deze kant op komen. Hoe ga je daar dan mee om als natural? Pak je dan uiteindelijk wel een vliegen- of eczeemdeken of laat je de "natuur" dan z'n gang gaan? Met andere woorden; waar ligt de grens?

Ik heb nog nooit zo'n vliegending gebruikt. 10 -15 Jaar geleden wilde ik ook meedoen met de winterdekens, omdat ik op een dresuurstal met binnenbak stond (echt zo niet op mijn plaats! maar het ging me om het bos ernaast) en ik denk dat ik er 3 he-le-maal verscheurd uit weilanden en hoeken van stallen heb kunnen plukken.
Toen had ik het gauw gezien met de dekens en nu vraag ik me af, waarom zou ik eigenlijk?

Dus ik heb echt geen idee, hoe ik dat zou moeten oplossen. Maar een deken komt er niet op.
Idem dito trouwens met vliegenmaskers, vliegenflubbers of wat voor vliegendingen dan ook. Die krijgt ie af.
Oh, hij krijgt ook stallen open en touwen los. Ik zou hem met alle liefde los in de stal en op het erf willen laten lopen, maar dan vreet ie in 1 nacht alle, maar dan ook echt alle voervoorraden op...
Hij is in staat om de keuken in te wandelen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:28

De vliegendekens van 10 jaar geleden had mijn paard ook binnen een uur aan flarden. Als een ander paard haar in de kont beet dan lag het ding al in een paar stukken in de wei. De dekens van tegenwoordig liggen beter en zijn van een veel sterkere kwaliteit, dus misschien zou je nu een andere ervaring ermee hebben dan toen.

Maar stel dat die knut met die africaanse ziekten hier toeslaat, zou je dan nog geen deken overwegen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:30

Ach ja, taal... ieder vogeltje zingt zoals die gebekt is zullen we maar zeggen. De site van HC is trouwens ook heel goed leesbaar hoor.Lachen

@ Nicolletje:

Citaat:
Dus ik heb echt geen idee, hoe ik dat zou moeten oplossen. Maar een deken komt er niet op.
Idem dito trouwens met vliegenmaskers, vliegenflubbers of wat voor vliegendingen dan ook
.

Dit is nou voor mijn beleving een die-hard natural uitspraak . Van mij mag je hoor, daar niet van. Maar ik ben zo benieuwd naar de motivatie van zo'n uitspraak. Als er zoiets is als een ernstige overlast, of dreigende besmetting... zou je dat dan nog steeds zeggen? (NB: de vraag is NIET aanvallend bedoelt, ben gewoon nieuwsgierig waarom je dit zegt)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 05-11-08 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:32

Kymalin schreef:
Maar weer terug ontopic; wat ik me afvraag; je hoort steeds vaker berichten dat enge ziekten zoals het nijlvirus e.d. steeds meer deze kant op komen. Hoe ga je daar dan mee om als natural? Pak je dan uiteindelijk wel een vliegen- of eczeemdeken of laat je de "natuur" dan z'n gang gaan? Met andere woorden; waar ligt de grens?

Ik zou bij mijn paarden niet de natuur z'n gang laten gaan.
Als ik enge ziektes kan voorkomen door bijv. een deken op te doen dan zal ik dat verkiezen boven het risico van het nijlvirus.

Maarrr... daar zit ook weer een ander punt.
Want wat doe je dan met vaccinaties. Hoe natuurlijk is dat?

Ik vaccineer bijv. niet meer vanwege alle rotzooi die erin zit. Zoals oa. kwik. Ook heeft geen van beide paarden een chip. Mijn echtgenoot werkte in het bedrijf waar de onderzoeken en tests gedaan zijn voor de chips, voordat ze hier in de paarden moesten. Hier komt dus echt geen chip in welk dier dan ook.
Om bovenstaande redenen ben ik dus gestopt met de wedstrijdsport. Ergens moet je soms keuzes maken.

Ik ben ervan overtuigd dat we door veelvuldig vaccineren de natuurlijke weerstand van het paard op een kunstmatig peil houden terwijl hun eigen weerstand eigenlijk hoger ligt.
Je leest tegenwoordig ook steeds meer over entingen tegen droes. Maar de garantie dat ze dan geen droes kunnen krijgen is er niet.
Nou voor mij geen droesvaccinatie.

Het ene paard heeft bij mij dus deze zomer droes gehad, maar de andere die er dag en nacht bij staat niet. Terwijl ik zeker weet dat ze nog nooit in haar leven droes gehad heeft ????

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:35

Huertecilla schreef:
Hij heeft zich het afgelopen jaar geheel teruggetrokken omdat hij het zat is om kennis te delen als stenen in het drijfzand gooien.

Wat een arrogante bal...! ROFL

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:37

ik begrijp dat Nicolletje wel zou willen ,maar haar paard alles sloopt....tja,wat moet je dan?
Die van mij staan nu trouwens buiten met deken...het regent hier pijpenstelen....ik denk echt niet natural dus...toen ik vanochtend hun glanzende vachtjes zag,dacht ik ....dat wil ik zo graag houden....helemaal fout dus.
Maar ik ben wel eerlijk ,toch?

vaccineren ga ik ook mee stoppen...mijn fries heeft al 2x tekenziekte gekregen 3 maanden na de vaccinatie .

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:38

Jannepauli schreef:
Als er zoiets is als een ernstige overlast, of dreigende besmetting... zou je dat dan nog steeds zeggen? (NB: de vraag is NIET aanvallend bedoelt, ben gewoon nieuwsgierig waarom je dit zegt)

Omdat ik dan 365 dekens per jaar moet kopen. Lees je niet?

Jannepauli schreef:
Dit is nou voor mijn beleving een die-hard natural uitspraak

En bedankt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:39

Dus stel dat er een vaccin voor nijlvirus en de africaanse paardenpest komt dan laat je je paarden niet vaccineren maar zet ze wel onder een vliegendeken?

Da's interessant, daar heb ik nog niet over nagedacht, dat vaccineren... Mijn paarden zijn trouwens wel geënt omdat ik wel wedstrijden rijd, dus wellicht dat die drempel voor mij wat lager is, maar ik heb er (nog) geen mening over. De pony's liet ik nooit enten omdat ze het erf toch niet afkwamen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:40

Nicolletje: Goh, fijne reactie zeg. Om je eigen woorden maar even te gebruiken: LEES JE NIET? Ik val je toch niet aan? Doe ff normaal zeg.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:41

Kymalin schreef:
De vliegendekens van 10 jaar geleden had mijn paard ook binnen een uur aan flarden. Als een ander paard haar in de kont beet dan lag het ding al in een paar stukken in de wei. De dekens van tegenwoordig liggen beter en zijn van een veel sterkere kwaliteit, dus misschien zou je nu een andere ervaring ermee hebben dan toen.

@Nicolletje; zie mijn post hierboven...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:43

ik vind tetanus wel eng...maar ik denk dat de influenza vaccin ,het meeste"schade" aanricht....dus dan maar op zoek naar alleen tetanus vaccin..vroeger bestond dat.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:44

Kymalin schreef:
Dus stel dat er een vaccin voor nijlvirus en de africaanse paardenpest komt dan laat je je paarden niet vaccineren maar zet ze wel onder een vliegendeken?

Da's interessant, daar heb ik nog niet over nagedacht, dat vaccineren... Mijn paarden zijn trouwens wel geënt omdat ik wel wedstrijden rijd, dus wellicht dat die drempel voor mij wat lager is, maar ik heb er (nog) geen mening over. De pony's liet ik nooit enten omdat ze het erf toch niet afkwamen.

Hmmm, ieder zijn ding, maar ik zou me het mezelf nooit vergeven als mijn paard aan iets zou sterven waar ik tegen had kunnen vaccineren...

Onze jaarling komt ook niet van het erf, toch heeft ze gewoon alle prikken gehad, klaar uit, als het middel er is, waarom risico nemen? Nee hoor, dan betaal ik liever 25 euro en het is gedane zaak...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:49

Wat mij betreft heeft het niets met geld te maken, maar met nut. Tenminste; of ik er het nut van in zie. Toen ik de shetten kocht heb ik getwijfeld of ik ze zou laten enten, ik heb toen geïnformeerd bij shetfokkers en mensen van de vereniging en die raadden me het af omdat shetten nog best robuust en oerras zijn. Zijzelf lieten alleen de pony's enten die mee gingen naar de keuring en vertelden. Ik vond dat wel aannemelijk en aangezien de pony's niet in contact kwamen met de paarden die dus wel op concours gingen heb ik toendertijd besloten de pony's niet te laten enten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:51

Kymalin schreef:
Wat mij betreft heeft het niets met geld te maken, maar met nut. Tenminste; of ik er het nut van in zie. Toen ik de shetten kocht heb ik getwijfeld of ik ze zou laten enten, ik heb toen geïnformeerd bij shetfokkers en mensen van de vereniging en die raadden me het af omdat shetten nog best robuust en oerras zijn. Zijzelf lieten alleen de pony's enten die mee gingen naar de keuring en vertelden. Ik vond dat wel aannemelijk en aangezien de pony's niet in contact kwamen met de paarden die dus wel op concours gingen heb ik toendertijd besloten de pony's niet te laten enten.

Kijk, dat is hier anders. Onze jaarling staat op een pensionstal waar veel andere paarden staan en mensen van andere stallen ook komen. Ook komen er regelmatig andere paarden op het erf. Ik vind het dan onverantwoord op niet te vaccineren, maar ik kan me wel in jouw redenatie vinden hoor...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-11-08 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:52

henny_w schreef:
Ik vaccineer bijv. niet meer vanwege alle rotzooi die erin zit. Zoals oa. kwik. Ook heeft geen van beide paarden een chip. Mijn echtgenoot werkte in het bedrijf waar de onderzoeken en tests gedaan zijn voor de chips, voordat ze hier in de paarden moesten. Hier komt dus echt geen chip in welk dier dan ook.
Om bovenstaande redenen ben ik dus gestopt met de wedstrijdsport. Ergens moet je soms keuzes maken.

Ik ben ervan overtuigd dat we door veelvuldig vaccineren de natuurlijke weerstand van het paard op een kunstmatig peil houden terwijl hun eigen weerstand eigenlijk hoger ligt.
Je leest tegenwoordig ook steeds meer over entingen tegen droes. Maar de garantie dat ze dan geen droes kunnen krijgen is er niet.
Nou voor mij geen droesvaccinatie.

Ik doe geen wedstrijdsport. Maar ik wil wel met mijn paarden ergens kunnen komen zonder vals aangekeken te worden, dus ik heb ze dit jaar maar weer gevaccineerd, ook al ben ik niet vóór.
Er is namelijk droes via nieuwe paarden binnengekomen en de stalhouder heeft laten vallen dat ze strenger op willen treden en vaccineren gezamelijk wil gaan doen bijv.
Ik vind het heel, heel erg dat ik door fouten van andere mensen zelf de dupe word op deze manier maarja.
Ik heb zelf nog geen eigen boerderij dus ik moet me aanpassen. Ik heb al zoveel vrijheid op deze stal.

Een chip komt er ook niet in. Ik heb er wel wat moeite voor moeten doen maar nee. In mijn maatje die ik al 18 jaar heb, komt geen chip, alsof het een ding is.

Jannepauli schreef:
LEES JE NIET? Ik val je toch niet aan? Doe ff normaal zeg.

Tssk ik schreeuw toch niet. Maar ik zeg net, een deken komt er niet op omdat ie ze sloopt en ik zie het nut er niet van in. En dan bedoel ik zéker geen winterdeken. Of nog erger, 3 winterdekens. Roze Vork
Nee ze staan zo lang mogelijk buiten en ik zie geen nut van een deken, als het tegen de kou moet, dan is het bij mijn paard nutteloos.

Kymalin schreef:
@Nicolletje; zie mijn post hierboven...

Ja als de tijd daar is en de dreiging hoog (ik denk aan een zwerm vliegen boven mijn wei), dan valt het weer te proberen misschien. Maar ik zie er nu het nut niet van in. Er zijn bij ons ook geen horzels verder (dat vind ik wel erg namelijk).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:00

geerke schreef:
ik vind tetanus wel eng...maar ik denk dat de influenza vaccin ,het meeste"schade" aanricht....dus dan maar op zoek naar alleen tetanus vaccin..vroeger bestond dat.

Bestaat nog steeds Ja

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:11

De discussies over de gevolgen van vaccineren en het gebruik van entstoffen hebben al veel stof doen opdwarrelen. Er zijn voor- en tegenstanders- het internet is vol met gruwelverhalen over het gebruik van entstoffen en de resultaten, en even zovele die het allemaal maar betrekkelijk vinden en met tegenargumenten komen.

Ik denk dat iedereen het maar voor zichzelf moet bepalen - zoals gezegd het internet biedt genoeg informatie om je standpunt te bepalen. Jammergenoeg heb je wat dat betreft wat minder vrijheid als je wedstrijden rijdt - dan moet je wel, of je moet ervoor kiezen geen wedstrijden meer te rijden.

Ik ent overigens mijn paarden niet - met uitzondering van Tetanus. Die ziekte is levensbedreigend en een wondje is zo opgelopen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:15

Kymalin schreef:

Yep Haha!

Vaccinaties kunnen net zo goed ellende veroorzaken. Zolang er nog zoveel chemische prut ingestopt wordt en het zovaak herhaald moet worden, nee bedankt.

Even offtopic Knipoog
Mijn honden en katten bijv. krijgen de basisenting en daarna niet meer.
Er zijn al div. onderzoeken geweest waaruit blijkt dat de hond dan zodanige weerstand aanmaakt dat het blijvend vaccineren bezwaarlijker kan zijn dan niet meer vaccineren.

Verder voer ik heel natuurlijk bij de honden en katten.
De fabrieksbrok komt er al een paar jaar niet meer in.
Ze staan hier op vers vlees, verse botten, groente, rauwe vis, rauwe eieren en af en toe wat rijst.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 05-11-08 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:16

Adil18 schreef:
Kijk, dat is hier anders. Onze jaarling staat op een pensionstal waar veel andere paarden staan en mensen van andere stallen ook komen. Ook komen er regelmatig andere paarden op het erf. Ik vind het dan onverantwoord op niet te vaccineren, maar ik kan me wel in jouw redenatie vinden hoor...!

Ik heb de paarden aan huis staan en dan heb je inderdaad niet met dat soort zaken als wisselende paarden en zo te maken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:17

henny_w schreef:
Ze staan hier op vers vlees, verse botten, groente, rauwe vis, rauwe eieren en af en toe wat rijst.

Oftewel.. KVV! Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:19

@ Kymalin: Even off-topic...Wat heb jij prachtige paarden zeg! Vooral die donkere schimmel is echt een lust voor het oog...! Bloos

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:20

Kymalin schreef:
henny_w schreef:

Oftewel.. KVV! Knipoog

YESSS Haha! en het bevalt zo verhiptes goed.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:21

Adil18 schreef:
@ Kymalin: Even off-topic...Wat heb jij prachtige paarden zeg! Vooral die donkere schimmel is echt een lust voor het oog...! Bloos

Dank je!!! Voel me even de trotse moeder nu! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:23

Je mag gerust trots zijn, ze zijn inderdaad prachtig!!!