[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:35

arno8 schreef:
Hee Van Lennep, van he discussie topic over verbreding witte lijn = hoefbevangenheid?
Toch?

Ja dat klopt , en we zijn er nog niet uit... Huilen
arno8 schreef:
Tja, 6 maanden schijnt standaard te zijn, al vind ik het zelf wat jong. In de natuur *schijnt* het normaal te zijn dat een merrie, als ze opnieuw drachtig is, het huidige veulen in de 9e maand van de nieuwe zwangerschap verstoot.

Ik denk dat Jovarna jou genoeg advies kan geven, die zit trouwens ook op HN als Petra.

Het is een ideetje van ons samen , hadden we zitten uitbroeden op de camping... Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:39

arno8 schreef:
Hmmm ik weet al hoe we de kost gaan verdienen op onze Boerderij in Duitlsland-sekte: we beginnen een friezen fokkerij!

Dat is pas een goed idee Arno Haha!
Denk trouwens dat een Vanilla X friese bink ook leuk is Bloos

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:40

@nammie ik denk niet dat je paardenmelk in huis hoeft te hebben, gras voldoet en evt. veulenbrok tenzij je pricipieel geen brok wil voeren...

en jawel hoor: wéér nat geregend, maar dit keer jhad ik een regenpak meegenomen de wei in, ik leer het nog wel es....

De merries zijn alweer verkampt en de ruinen nog niet, niets meer te vreten en wat gebeurt er dan? Ze beginnen aan elkaar, en wie is de klos: de laagste in rang: een jaap van een cm of 7 op zn bil bloedspoor liep zo langs z'n been naar beneden en ik dierenbeul, zag dat het te laat was om te laten hechten, heb er iets alternatiefs op gesmeerd en hem een uur laten grazen.... ipv hem op een trailer te zetten en aar Utrecht te brengen..... Cool

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:40

Auky schreef:
Oh dat is echt een toekomstdroom van mij.. maar dan wel met het barokke type.. Lovers
Jammer dat Auk geen hengst meer is!

Helemaal voor , heb hier ook de types met de grote kont nog staan ongeveer zo breed als hoog..Enhe mijn ruin doet het ook niet meer zo goed , jammer

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:48

goede morgen allemaal Lachen
nog ff terugkomen op mijn chaps... die 5 cm was te kort op mijn hoogste schoenen... dus ze zijn echt echt te kort.

Ik ben nu bezig in het boek van inge teblick, en wat mij opviel is haar andere opvatting van likken en kauwen dan die van parelli.
wat is jullie mening:
likken en kauwen = een teken dat jij rustig moet worden (teblick)
likken en kauwen = een teken dat je paard aan het nadeken'/verwerken is (parelli)
likken en kauwen = heel wat anders

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:50

goeie vraag Dekoe....

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:51

Morrie schreef:
@nammie ik denk niet dat je paardenmelk in huis hoeft te hebben, gras voldoet en evt. veulenbrok tenzij je pricipieel geen brok wil voeren...

en jawel hoor: wéér nat geregend, maar dit keer jhad ik een regenpak meegenomen de wei in, ik leer het nog wel es....

De merries zijn alweer verkampt en de ruinen nog niet, niets meer te vreten en wat gebeurt er dan? Ze beginnen aan elkaar, en wie is de klos: de laagste in rang: een jaap van een cm of 7 op zn bil bloedspoor liep zo langs z'n been naar beneden en ik dierenbeul, zag dat het te laat was om te laten hechten, heb er iets alternatiefs op gesmeerd en hem een uur laten grazen.... ipv hem op een trailer te zetten en aar Utrecht te brengen..... Cool

Els gebruik jij wel eens groene leem voor morrie?

Ik ga vandaag de wond van Shy daarmee behandelen omdat hij niet dicht wilt, misschien ook een verbandje om die rot vliegen weg te houden, nu gaat hij telkens ontsteken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:53

nee ik gebruik geen groene leem, de enige keer dat iemand dat op een wond heeft gesmeerd is er eeen enorme plek wildvlees ontstaan, op alle andere wonden die hij gehad heeft (en dat zijn veel gezien zijn lage plaats in de groep) smeer ik er andere dingen op en is er nergens wildvlees gekomen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:02

dekoezegtboe schreef:
nog ff terugkomen op mijn chaps... die 5 cm was te kort op mijn hoogste schoenen... dus ze zijn echt echt te kort.

Ik ben nu bezig in het boek van inge teblick, en wat mij opviel is haar andere opvatting van likken en kauwen dan die van parelli.
wat is jullie mening:
likken en kauwen = een teken dat je paard aan het nadeken'/verwerken is (parelli)

Nee, je moet Teblick nog eens goed lezen. Ik zei eerst ook wat jij zei maar heb het nog eens gelezen, ze zegt dat het inderdaad ook nadenken is, maar ook een teken dat je rustig moet worden.
Misschien is het wel: ben eens stil, ik wil hier even over nadenken Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:02

Al met al is het voor het paard dit seizoen een moeilijke periode. Eerst die hitte, schrale wei vanwege te weinig regen, dan nu plenty regen met als gevolg een drassige wei zodat het gras ook weer deels onder water staat. Gisteren zijn ze voor het eerst weer bijgevoerd, ze schrokken de boel weg en krijgen last van hun darmen.

Morrie: balen voor je dat je paard op zo'n manier er de dupe van is.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:03

Likken n kauwen vat ik altijd op als een teken van overgave, zo van ok jij bent de baas.

Kan je ze niet gewoon terug sturen Koe?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:04

ja ik mag ze terug sturen... maar ik baal er wel van.. .ze leken zo iedaal! ik snap echt niet dat ze niet meer dingen op lengte gaan maken aangezien ik wel lang ben maar niet abnormaal lang!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:06

likken en kauwen = een teken dat je paard aan het nadenken/verwerken is (parelli)

maar dat had je wel verwacht dat ik dat zou zeggen

Die mw Teblick is alleen leesbaar voor mensen met héle goede ogen, ik had het boek geleend van een stalgenoot, maar ik kan het gewoonweg niet lezen zonder loep, wat een kleine lettertjes zeg en ik heb toch een leesgedeelte in m'n bril met maximale sterkte..... kan verder alle boeken gewoon lezen...

Nu ben ik ook geen voorstander van het mixen van methodes, dus ik houd het maar bij parelli, dat bevalt me verreweg het beste van alles wat ik in de 38 jaar met paarden spelen heb gedaan

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:16

marina schreef:
Likken n kauwen vat ik altijd op als een teken van overgave, zo van ok jij bent de baas.

Kan je ze niet gewoon terug sturen Koe?

Volgens mij is dat een hele andere manier van likken en kauwen Ja dat wat veulens doen is overgave, die kauwen met de mond open een beetje overdreven op de wangen.
Maar wat bv Shy doet als ze iets nieuws heeft meegemaakt is likken en smakken, niet echt kauwen maar dus meer smakken.

Dit deed ze ook na de eerste keer parelli Ja

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:16

Kauwen, zonder dat er iets in de mond zit Clown , valt mij op wanneer er iets bij mijn paard dwars heeft gezeten, vaak iets met haar spijsvertering, wanneer de boel weer zich herstelt heeft.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:19

Ik ben juist voor het mixen van methodes, of liever: het uitproberen van dingen en uitvogelen waarom iets wel of niet werkt. Zo kun je uiteindelijk een eigen methode ontwikkelen die het beste bij je past. Ook kan ik me niet voorstellen dat er 1 methode is die toevallig 100% bij je past. Maar iedereen heeft natuurlijk het recht om bij 1 methode te blijven.

Ik vind het wel leuk om een 'eigen' methode te ontwikkelen: het eerste wat ik een paard leer is: "hier!" waarop ze hun neus tegen mijn linker handpalm moeten drukken, ook als ze daarvoor van een stukje moeten komen lopen. Dit is gejat van Inge Teblick. Wat ik ook meteen leer is: "Sta!" met opgeheven rechterhand, terwijl ik ze strak aankijk.
En euh... dat was mijn methode tot nu toe... haha.
Maar het zijn wel twee ontzettend handige commando's die alles een stuk makkelijker maken. Bijvoorbeeld wijken voor druk oefenen gaat een stuk makkelijker met een paard dat eerst stil staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:21

Libresse is een 'natural' campagne gestart
Clown

Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:24

Wahaha, ik zag het en vond het verschrikkelijk. Weer een complot om naturals in een kwaad daglicht te zetten!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:25

Citaat:
het uitproberen van dingen en uitvogelen waarom iets wel of niet werkt

ik heb 38 jaar lang van alles geprobeerd, de afgelopen 4 jaar met Morrie helemaal en ben parelli echt "thuis gekomen" het werkt gewoon!

Ik ben niet zo slim dat ik zelf een methode denk te kunnen ontwikkelen, dat laat ik graag aan mensen over die daar hun hele leven aan gewijd hebben en ik maak daar dankbaar gebruik van en ben zelfs ook nog bereid ervoor te betalen

Vraag maar es aan Lenneke wat Anouar deed bij z'n eerste Pareeli-sessie Haha!

Bij Morrie in de wei staat een ruin waar een blauwe maandag mee ge-parrelliet is, die begint al vol overgave te gapen als ie de carrotstick alleen maar ziet en gaat es echt klaarstaan voor een friendly-sessie, terwijl hij nu weer "gewoon" met hengtenketting en zweep opgehaald wordt. Hij is het dus niet vergeten en kan blijkbaar onderscheid maken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:27

Das wel een idee: voortaan als iemand zegt dat het niet natural is om op een paard te zitten, zeggen we: waarom gebruik je dan een hengstenketting voor je ruin/merrie?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:30

ik zit nog wel eens heel even op m'n paard, als hi me daartoe uitdrukkelijk uitnodigt, maar rijden doe ik niet meer. Op stal zeggen ze dat ik niet meer rijd omdat ik te bang ben, maar goed, laat maar kletsen, ik ga het ze niet uitleggen, ze zouden het nooit begrijpen....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:37

Ik probeer nu iets anders: ondanks dat Vanilla tegenspartelt, ga ik er toch op zitten. Maar zonder bit of dingen die haar pijn zouden kunnen doen. Ik denk dat ze nu nog niet inziet dat het ook leuk kan zijn als er iemand op je rug zit.
Tijdens de rit mag ze voor 100% bepalen wat er gebeurt (tenzij het gevaarlijk wordt). Dat doe ik door eerst een eind met haar te wandelen, en dan pas op te stappen en gelijk om te draaien, anders kom je niet ver.
Ik hoop dat ze een keer in gaat zien dat het ook leuk kan zijn. Maar vaak rijden doe ik niet.
Als dit niet werkt, proberen we weer iets anders.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:26

dekoezegtboe schreef:

wat is jullie mening:

Ik denk dat het zowel Parelli als Teblick is. Maar dan afhankelijk van de situatie. Soms wordt Witte rustig als ik ga kauwen, soms andersom. Soms is ie echt aan het nadenken, dus het verwerken van wat ik hem vraag/vroeg. Net zoiets als de zucht van een mens.. soms ben je opgelucht, en soms zucht je omdat er er helemaal moe van wordt...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:26

arno, wat hebben ze allemaal uitgespookt met vanilla?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:33

De vorige eigenaar is er alleen maar goed voor geweest, op de kleine fouten die iedereen maakt na dan. Maar zij had haar meegenomen van een manege waar ze stage liep. Daar was ze een pensionpaard en het was een regel dat je haar stal niet in ging zonder zweepje.
Daarvoor is ze ook weer van andere mensen geweest. Via een oud keuringsrapportje heb ik de dierenarts nog kunnen bellen, ik belde om te weten te komen of ze eerder gedekt was (waarschijnlijk niet). De dierenarts liet niet veel los, maar ik had er niet echt zo'n gevoel bij dat die mensen erg goed voor Vanilla waren.