De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:17

@Anouar: nadat je de hoefwand op deze manier hebt doorgetrokken maak je er nog een mustang roll in. Er gaat dan dus op het oog een flink stuk af! Wat jackie zegt: het gaat erom wat de hoef draagt op het eigenlijk terrein waarop het paard loopt en dat is in veel gevallen niet op beton. Er is in veel gevallen ook een discrepantie tussen op wat voor terrein het paard wordt gehouden en op wat voor terrein het wordt bereden of gemend. Hierdoor wordt het moeilijk de hoeven goed te conditioneren.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:28

jackie schreef:
je maakt de hoefwand niet korter als de zool, wel vijl je er een mustangroll in tot aan de witte lijn.

overigens draagt de hoefwand, de zool en de straal altijd wel afhankelijk ervan op wat voor grond het paard loopt. ze staan namelijk niet de hele dag alleen maar op effen grond

Jackie en hoe zit het dan met de verdeling gepigmenteerd en ongepigmenteerd. Je vijlt het ongepigmenteerde gedeelte tot of iets boven zoolhoogte, de rest afronden. De mustangroll komt niet aan de witte lijn, maar tot het ongepigmenteerde gedeelte. Ik dacht het zo geleerd te hebben, anders draagt de hoefwand geheel niet .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:46

ik voel me

nou nog een keer lezen...pfffffffff

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 09:53

Mac schreef:
Ik leg het niet goed uit. Ter illustratie:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BYGAMHBR[/img]
De rose lijn is dus 2/3 van de voet van kroonrand naar het "ijkpunt". Deze lijn trek je door naar de grond en alles wat daarbuiten valt kun je in principe veilig weghalen.
Het venijn zit 'm in de "in principe"

effe zeuren hoor

Op dit plaatje, zou je , zoals ik het begrepen heb,
eigenlijk vanauit de kroonrand de lijn naar beneden moeten trekken.
Dan zou je, zoals ik het heb geleerd, de lijn veel meer naar rechts uitkomen, snap je me?

En ik snap ook waarom je eerst 2/3 vd hoef pakt, want dan heb je meer richting! Als je het doet, zoals ik tracht uit te leggen ,dan haal je zo ongeveer de hele hoefwand weg en ligt de witte lijn bloot.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 09:54

opala schreef:
jackie schreef:
je maakt de hoefwand niet korter als de zool, wel vijl je er een mustangroll in tot aan de witte lijn.

overigens draagt de hoefwand, de zool en de straal altijd wel afhankelijk ervan op wat voor grond het paard loopt. ze staan namelijk niet de hele dag alleen maar op effen grond

Jackie en hoe zit het dan met de verdeling gepigmenteerd en ongepigmenteerd. Je vijlt het ongepigmenteerde gedeelte tot of iets boven zoolhoogte, de rest afronden. De mustangroll komt niet aan de witte lijn, maar tot het ongepigmenteerde gedeelte. Ik dacht het zo geleerd te hebben, anders draagt de hoefwand geheel niet .

Oeps, wat was nu ook al weer het ongepigmenteerde gedeelte? Is dat de waterlijn???

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:14

het ongepigmenteerde gedeelte is de waterlijn.

en pete vijlt de mustang roll tot aan de WITTE lijn, wat dus niet de waterlijn is maar het gele, doorzichtige of vuilige randje tussen de waterlijn (ongepigmenteerde hoefwand) en de zool.

flare verwijderen: Mac bedoeld het volgende:
kijk naar het stukje hoefwand onder de kroonrand, dat is meestal stijler.
dan vijl je het onderste deerde van de hoef in precies diezelfde hoek weg. niet tot op de witte lijn natuurlijk. als je het goed doet kom je daar niet normaal gesproken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 10:18

jackie schreef:
het ongepigmenteerde gedeelte is de waterlijn.

en pete vijlt de mustang roll tot aan de WITTE lijn, wat dus niet de waterlijn is maar het gele, doorzichtige of vuilige randje tussen de waterlijn (ongepigmenteerde hoefwand) en de zool.

flare verwijderen: Mac bedoeld het volgende:
kijk naar het stukje hoefwand onder de kroonrand, dat is meestal stijler.
dan vijl je het onderste deerde van de hoef in precies diezelfde hoek weg. niet tot op de witte lijn natuurlijk. als je het goed doet kom je daar niet normaal gesproken.

Gelukkig , dan doe ik het goed.

Maar dat is toch geen nieuws onder de zon? Staat ook in zijn boek, toch?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:18

"Ik dacht het zo geleerd te hebben, anders draagt de hoefwand geheel niet ."

ja wel, zodra de hoef afwikkelt doet ook de hoefwand weer mee. en de hoeven kunnen na alle kanten afrollen. niet alleen in de hiel/toon richting.

over het hoefmechanisme: dat is niet alleen maar het verbreden van de hoef bij belasting maar ook de vervorming van de hoef in alle richtingen op ongelijke grond.

met beslag heb je nog iets hoefmechanisme qua verbreden van de hoef maar op ongelijke grond geeft de hoef totaal niet meer mee.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:33

Had nog niet eerder van een waterlijn gehoord . Dank voor je uitleg Jackie.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 10:38

opala schreef:
Had nog niet eerder van een waterlijn gehoord . Dank voor je uitleg Jackie.

Misschien een FAQ met verklarende woordenlijstje?
Kunnen we even spieken als we twijfelen..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:51

Toch nog een vraag. Kort geleden gaf Mac aan dat ze aan de hand van de Barefoot-site toch liever wat hoefwand liet staan, komen jullie hier nu op terug?????

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:28

opala schreef:
Toch nog een vraag. Kort geleden gaf Mac aan dat ze aan de hand van de Barefoot-site toch liever wat hoefwand liet staan, komen jullie hier nu op terug?????

Nee, ik niet. Bij de hielen heeft Lee dat gewoon nodig en dit komt overeen met wat Ramey zegt. Die laat ook een paar mm staan, maar maakt vervolgens een ENORME mustang roll .

Nog een leuke overigens (wel leuk zo, kan ik eea opschrijven zodat ik het hopelijk ook beter onthoudt ): Ramey doet in de voorkant van de voet een mega-roll en de achterkant vijlt hij gewoon vlak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:31

Wat is zijn redenatie daarachter??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:42

Het natuurlijke gebruik van de hoef. Meer "steun" achter en meer "afrol" van voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:52

Maar levert een mustang roll nou zo veel minder steun op ??
Ik vijl de hoeven achter juist wel rond/stomp, al was het alleen maar omdat bij een eventueel aantikken van de achterhoeven aan devoorbenen dat er geen wond ontstaat. Iets wat bij een rechte (scherpe) hoef sneller het geval zal zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:55

Mac schreef:
Nog een leuke overigens (wel leuk zo, kan ik eea opschrijven zodat ik het hopelijk ook beter onthoudt ):

Nou Mac wat dacht je van een verslag, zo onthoud je het en kun je het waar nodig aanvullen en als naslag. En ik wil je verslag wel controleren op evt. spelfouten . Die vernieuwde inzichten zouden idd op z'n minst bekend moeten zijn bij bijv. PN, zo te lezen dus een megamisser voor ze door zelf niet op de hoogte te blijven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 13:07

Mac schreef:
opala schreef:

Nee, ik niet. Bij de hielen heeft Lee dat gewoon nodig en dit komt overeen met wat Ramey zegt. Die laat ook een paar mm staan, maar maakt vervolgens een ENORME mustang roll .

Nog een leuke overigens (wel leuk zo, kan ik eea opschrijven zodat ik het hopelijk ook beter onthoudt ): Ramey doet in de voorkant van de voet een mega-roll en de achterkant vijlt hij gewoon vlak.

Goh, wat een herkenning allemaal. Zo doe ik het ook.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 13:09

Waar ik ook benieuwd naar ben, Jackie en Mac:

Heeft Pete nu nog wezenlijke verschillen aangewezen bijv met Jackson?

Ik weet dat ze beide verschillend denken over hoe de straal behandeld moet worden, heeft ie daar nog iets over gezegd?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:52

Antheman schreef:
Heeft Pete nu nog wezenlijke verschillen aangewezen bijv met Jackson?

Nee, hij vergelijkt bewust niet. Hij vertelt je gewoon wat bij hem het beste heeft gewerkt. Hij is natuurlijk wel instructeur bij de AANHCP dus het zal mekaar niet echt bijten .

De stralen snijdt hij soms eenmalig in de juiste vorm "following the inner structure" als het paard dat nodig heeft. Verder komt hij er niet meer aan. Hij snijdt dus niet de straal mee in de holling van de zool, omdat hij van mening is dat de straal zich aanpast aan het soort ondergrond waar het paard op leeft en werkt. Een paard dat veel op rotsachtige bodem loopt ontwikkelt vanzelf concavere stralen en een paard dat veel op drassige bodem loopt ontwikkelt een plattere straal.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 13:56

Helder Mac!

Bedankt hoor ,dat je onze vragen zo geduldig beantwoord!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:59

Het is echt zo: het is voor mij weer een geheugensteuntje voor wat er allemaal gezegd is. En dat was véél!! De theorie is makkelijk te delen. Misschien kan iemand er op deze manier zijn voordeel mee doen. De praktijk is natuurlijk een heel ander verhaal

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:22

Ik heb gisteren een strasser bekapping gezien (met bloed en al ). Niet geheel wat ik zou willen laten doen bij Isa, maar ben er wel weer wat wijzer van geworden.

Drukverdeling in de hoef en dan vooral bij een hoef met een afwijkende stand. Ik was me de laatste tijd erg in Isa's hoef aan het verdiepen want er klopte iets niet. Voetas leek gebroken, ze stond wat met voetjes bij elkaar ipv uit elkaar zoals vroeger. Daarbij leek haar franse stand nog franser. Afijn heb het hier ook eens aangehaald.

Kon echter geen informatie vinden over natuurlijke franse standen. in feite is het een hoef met een steile binnenwand en een wat uitwaaierende (richting flare zeg maar) buiten wand.

Gisteren bij de pony waar ik naar keek was ook een franse stand (wat een geluk haha) en de strasserbekapper maakte aan de binnenzijde een grotere scoop (kwartierboogje) dan aan de buitenzijde. Dit om de druk op de steile hoefwand (binnenkant dus) te ontlasten. Dat ga ik dus ook proberen.

Zij vertelde ook dat een afwijkende stand wat meer aandacht vraagt omdat je door belasting sneller een grotere afwijking krijgt. Toen bedacht ik mij dat door het mennen (en afzetten/aanzetten met de voorhoeven) een nog grotere belasting komt op de binnenwand en dat dit dus inderdaad wel eens zeer kan gaan doen en ze daardoor de voetjes wat meer bij elkaar gaat zetten om de druk op de binnenwand te verminderen (probeer zelf maar eens uit door met naar buiten gedraaide voeten te gaan staan en dan eerst wat uit elkaar en dan bij elkaar ... je voelt dan wat ik bedoel). De druk op de kroonrand zal dan aan de binnenzijde toenemen, kan pijn veroorzaken en geeft een scheve kroonrand van voren gezien (en ja dat had ik ook, maar ik dacht even dat de voetas gebroken was).

Al met al dus ook weer stof om over na te denken. Hoef van onbalans naar balans brengen met juiste drukverdeling ... ga het uitproberen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:30

Antheman schreef:
Daarom hadden Isa en ik daar vaak leuke discussies

Nou zeg dat wel ... heb er nu nog eentje nav die voetas die ik aanhaalde. In plaats van meedenken ben ik nu gewoon een dom blondje die helemaal fout bezig is. Nou dank je wel Op hetzelfde forum maakte I-K pas nog een compliment richting mij.

Maar goed, als ze zo wijs willen blijven als ze denken dat ze zijn en iedere andere mening of oplossing en zo als "onzin" en "naar het land der fabelen verwijzen" afdoen, dan laat ze daar maar zo wijs.

Gelukkig lees ik hier wel over nieuwe inzichten en ben zelf ook nog aan het rondkijken en leren. Juist dit soort ervaringen die wij hier met elkaar delen zijn (zo ervaar ik het) goud waard ... zo help je elkaar en niet door elkaar af te katten en aan te vallen.

En net weer heerlijk (nou ja het was wel erg warm) gereden MET hoefschoenen ... ze deed het keurig en liep vrolijk te stappen.

Zo moest ik even kwijt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 14:32

Goeie tip Isa!

Alleen zou ik hem omgekeerd moeten toepassen: de scoop aan de buitenzijde maken, want Andor maait.

En verder is dit natuurlijk een groot verschil met de witte lijners, die zeggen dat de voet vanzelf goed wordt en dat je niet hoeft te corrigeren...

Maar als je de natuur een handje kunt helpen, dan maak ik dus gewoon een grotere scoop aan een kant!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:40

Isapaardje schreef:
Kon echter geen informatie vinden over natuurlijke franse standen. in feite is het een hoef met een steile binnenwand en een wat uitwaaierende (richting flare zeg maar) buiten wand.

Gisteren bij de pony waar ik naar keek was ook een franse stand (wat een geluk haha) en de strasserbekapper maakte aan de binnenzijde een grotere scoop (kwartierboogje) dan aan de buitenzijde. Dit om de druk op de steile hoefwand (binnenkant dus) te ontlasten. Dat ga ik dus ook proberen.

Intressant verhaal. Ponto heeft daar ook iets last van. Dus ik ga dat bij hem ook doen. De buitenkant van zijn achterhoeven neigen iets naar flare.