Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jackie schreef:je maakt de hoefwand niet korter als de zool, wel vijl je er een mustangroll in tot aan de witte lijn.
overigens draagt de hoefwand, de zool en de straal altijd wel afhankelijk ervan op wat voor grond het paard loopt. ze staan namelijk niet de hele dag alleen maar op effen grond
Mac schreef:Ik leg het niet goed uit. Ter illustratie:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BYGAMHBR[/img]
De rose lijn is dus 2/3 van de voet van kroonrand naar het "ijkpunt". Deze lijn trek je door naar de grond en alles wat daarbuiten valt kun je in principe veilig weghalen.
Het venijn zit 'm in de "in principe"
opala schreef:jackie schreef:je maakt de hoefwand niet korter als de zool, wel vijl je er een mustangroll in tot aan de witte lijn.
overigens draagt de hoefwand, de zool en de straal altijd wel afhankelijk ervan op wat voor grond het paard loopt. ze staan namelijk niet de hele dag alleen maar op effen grond
Jackie en hoe zit het dan met de verdeling gepigmenteerd en ongepigmenteerd. Je vijlt het ongepigmenteerde gedeelte tot of iets boven zoolhoogte, de rest afronden. De mustangroll komt niet aan de witte lijn, maar tot het ongepigmenteerde gedeelte. Ik dacht het zo geleerd te hebben, anders draagt de hoefwand geheel niet.
jackie schreef:het ongepigmenteerde gedeelte is de waterlijn.
en pete vijlt de mustang roll tot aan de WITTE lijn, wat dus niet de waterlijn is maar het gele, doorzichtige of vuilige randje tussen de waterlijn (ongepigmenteerde hoefwand) en de zool.
flare verwijderen: Mac bedoeld het volgende:
kijk naar het stukje hoefwand onder de kroonrand, dat is meestal stijler.
dan vijl je het onderste deerde van de hoef in precies diezelfde hoek weg. niet tot op de witte lijn natuurlijk. als je het goed doet kom je daar niet normaal gesproken.
opala schreef:Had nog niet eerder van een waterlijn gehoord. Dank voor je uitleg Jackie.
opala schreef:Toch nog een vraag. Kort geleden gaf Mac aan dat ze aan de hand van de Barefoot-site toch liever wat hoefwand liet staan, komen jullie hier nu op terug?????
Mac schreef:Nog een leuke overigens (wel leuk zo, kan ik eea opschrijven zodat ik het hopelijk ook beter onthoudt):
Mac schreef:opala schreef:Toch nog een vraag. Kort geleden gaf Mac aan dat ze aan de hand van de Barefoot-site toch liever wat hoefwand liet staan, komen jullie hier nu op terug?????
Nee, ik niet. Bij de hielen heeft Lee dat gewoon nodig en dit komt overeen met wat Ramey zegt. Die laat ook een paar mm staan, maar maakt vervolgens een ENORME mustang roll.
Nog een leuke overigens (wel leuk zo, kan ik eea opschrijven zodat ik het hopelijk ook beter onthoudt): Ramey doet in de voorkant van de voet een mega-roll en de achterkant vijlt hij gewoon vlak.
Antheman schreef:Heeft Pete nu nog wezenlijke verschillen aangewezen bijv met Jackson?
Antheman schreef:Daarom hadden Isa en ik daar vaak leuke discussies![]()
Isapaardje schreef:Kon echter geen informatie vinden over natuurlijke franse standen. in feite is het een hoef met een steile binnenwand en een wat uitwaaierende (richting flare zeg maar) buiten wand.
Gisteren bij de pony waar ik naar keek was ook een franse stand (wat een geluk haha) en de strasserbekapper maakte aan de binnenzijde een grotere scoop (kwartierboogje) dan aan de buitenzijde. Dit om de druk op de steile hoefwand (binnenkant dus) te ontlasten. Dat ga ik dus ook proberen.