Isapaardje schreef:jackie schreef:voor het goed afwikkelen (landen op de hiel ipv toon) is niet perse een lage hiel nodig. als je de hielen te laag maakt en het paard daardoor gevoelig word heb je een lage hiel volgens het boekje (van Strasser) en toch landt je paard op de toon omdat het AUWWWWW doet.
als je in zo'n geval de hielen wat hoger laat kan het paard misschien wel op de hiel landen.
Ja die ervaring had ik zelf ook al. Ik steeds die hielen maar korter maken en de hoef zelf corrigeerde dat dan al binnen een paar dagen, daarbij liep ze steeds wat gevoeliger. Het duurde even voordat ik door had dat ik ook eens kon proberen die hielen te laten staan en was benieuwd of ze nog hoger werden ... nee dus.
Ik laat vaker mijn paardje het werk doen hoor wat het natuurlijk bekappen betreft (ze mag ook haar eigen mustangroll maken haha). Maar ik moet wel opletten dat ik zelf ook af en toe even bij corrigeer, anders gaat het alsnog mis.
Volgens Pete (en hij heeft gelijk) kun je op den duur de hielen wel inkorten als je ze in begin maar niet naar beneden "dwingt". als je paard na het bekappen gevoelig loopt ben je te ver gegaan. als je de hielen langer laat trekt de zool vanzelf op en kun je de hiel inkorten en zo de zool volgen en eindig je met perfecte hielen. kan soms wel even duren.
Mustang roll is erg belangrijk volgens Pete. Als je het paard dat ding zelf laat maken heb je kans op flares.