De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:03

Isapaardje schreef:
jackie schreef:
voor het goed afwikkelen (landen op de hiel ipv toon) is niet perse een lage hiel nodig. als je de hielen te laag maakt en het paard daardoor gevoelig word heb je een lage hiel volgens het boekje (van Strasser) en toch landt je paard op de toon omdat het AUWWWWW doet.

als je in zo'n geval de hielen wat hoger laat kan het paard misschien wel op de hiel landen.

Ja die ervaring had ik zelf ook al. Ik steeds die hielen maar korter maken en de hoef zelf corrigeerde dat dan al binnen een paar dagen, daarbij liep ze steeds wat gevoeliger. Het duurde even voordat ik door had dat ik ook eens kon proberen die hielen te laten staan en was benieuwd of ze nog hoger werden ... nee dus.

Ik laat vaker mijn paardje het werk doen hoor wat het natuurlijk bekappen betreft (ze mag ook haar eigen mustangroll maken haha). Maar ik moet wel opletten dat ik zelf ook af en toe even bij corrigeer, anders gaat het alsnog mis.

Volgens Pete (en hij heeft gelijk) kun je op den duur de hielen wel inkorten als je ze in begin maar niet naar beneden "dwingt". als je paard na het bekappen gevoelig loopt ben je te ver gegaan. als je de hielen langer laat trekt de zool vanzelf op en kun je de hiel inkorten en zo de zool volgen en eindig je met perfecte hielen. kan soms wel even duren.

Mustang roll is erg belangrijk volgens Pete. Als je het paard dat ding zelf laat maken heb je kans op flares.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:36

zo weer een berg nuttige informatie gelezen. dus de lage hielen zijn niet eens zo mega belangrijk?! en mustangroll daarintegen wat meer.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:40

niet ten koste van alles. pas als het paard er klaar voor is. flares verwijderen is het belangrijkste en daarna de mustang roll.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:41

Ik vind het nog steeds moeilijk om Anouar achter te laten in de wei 's avonds. Hij kijkt dan zo zielig... Maar ben weer flink geweest en heb hem buiten laten staan.

Bij vmr is weer iemand die de vorm van de hoeven wil corrigeren met ijzres

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:45

Ik heb nu de mustangroll nog iets ronder gemaakt. En het slijten van dat ene voorhoefje is al een stuk minder. Ik heb een beetje dat stuk aangehouden bij de rest van de hoef zegmaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 22:54

Sugarmiss schreef:
Antheman schreef:
Maar verhogen betekent dat het afwikkelpunt dus niet goed is. Daar heb je lage hielen voor nodig.

De hele zool wordt iets verhoogd, behalve het stukje waar de hoefballen normaal het ijzer raken.
Citaat:
Overigens als je schoenen aanhebt heb je weini te maken met een afrolpunt van de hoef, immers de schoen rolt af aan de teen en niet meer de hoef zelf.

Ohja, ik snap hoe je de padding erin doet

Toch heb je wel schoenen die een goed afwikkel punt hebben ,nl mijn Dallmertjes, die hebben een toon erop.
Ik denk dat de voet beter wordt afgewikkeld in deze schoen.
Maar op voorwaarde dat de voet zowieso al goed kan afwikkelen op de juiste manier..

Als ik terug kijk naar het proces van Merrit:
Zeer gevoelig lopen, ook met schoenen moeizaam lopen.

Traditionele bekappingen gehad. Hij bleef beroerd lopen.

Op een geven moment zelf gaan bekappen en idd vrijwel alleen de flares weggehaald. Sinds die tijd loopt hij als een tierelier, veel minder gevoelig ,ruimer, en land op zijn hiel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:03

[quote="Isapaardje]Ja maar ik heb inmiddels ook wel door dat bepaalde wedstrijdsporten en natuurlijk bekappen met blote voeten niet samen gaan. En soms zijn hoefschoenen geen oplossing blijkt ook.
En je wilt je paard wel van de ijzers, maar ook niet stoppen met wedstrijden omdat zowel jij als je paard dat leuk vinden ... wat dan?

Kunststof zou een uitkomst zijn. Maar ook die stukjes vettec of hoofamor geloof ik waar ze het op HN over hebben gehad.
Die draversman schijnt er ook mee te rijden en het schijnt goed te werken heb ik begrepen.

[/quote]

Voor mij dus een reden om geen wedstrijd te rijden... Of wachten totdat de hoef in goede conditie is. Zal geen verrassing zijn dat ik WEL graag endurance wil rijden. Nu kan het ,conditioneel is het prima, hoeven zijn super! Maar ja, geen vervoer.
Dus houdt t op...

Verder zou ik geen wedstrijden doen waar bij ijzers nodig zijn. Zowieso vraag ik me nog steeds af óf ze nodig zijn ,volgens mij blijft het gewoon bij het"idee" van mensen dat ze nodig zijn!
Ik druk me weer lekker uit vandaag ,maar ik hoop dat je me snapt.

En kunststof eronder plakken lijkt me een fijne tijdelijke oplossing!
Mits je niet de hele hoef afplakt, er moet natuurlijk wel een beetje mechanisme in blijven zitten...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:05

jackie schreef:
Antheman@:
Citaat:
ja, diverse mogelijkheden buiten natuurlijk op de foto zetten:

het stukje hoefwand onder de kroonrand waar het paard probeerd een nieuwe hoef om het hoefbeentje te fabrieken, dwz. de nagroei die nog een intakte witte lijn erachter heeft.

Eh, de locatie begrijp ik , maar hoe moet dit eruit zien?

je bekijkt de hoef vanaf de zijkant dan zie je dat er onder de kroonrand een stukje nagroei zit die wel een goede verbinding met het hoefbeentje heeft en dus ook wat stijler is.

Bedoel je dat deze lijn kaarsrecht moet lopen? En wanneer er een knik inzit, dat de hoef zich aan het herstellen is?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:40

Antheman schreef:
Bedoel je dat deze lijn kaarsrecht moet lopen? En wanneer er een knik inzit, dat de hoef zich aan het herstellen is?

Ja. Of zelfs iets bol (zie mustangvoet). Een knik is altijd een flare en moet er uitgroeien. Overigens zei Pete er ook bij dat je soms door verschillende cycli gaat met een herstellend paard. Dan ben je bijna op de grond met je "goede" uitgroei en dan komt er weer een andere hoek uit de kroonrand gegroeid. Dat proces kan soms een aantal jaar duren.

Nog even over padding voor de achtervoet: die is dus mn voor paarden met een onderontwikkelde achtervoet. Door ze te padden neem je de pijn in de achtervoet weg, zodat het paard gestimuleerd wordt op de hiel te gaan landen (zoals het hoort). Ook zorg je ervoor dat de achtervoet gestimuleerd wordt, zodat deze zich ontwikkeld tot een volledig functionele voet. Als de achtervoet nl. passief is (door bv toonlanden of teruggetrokken straal) wordt hij dus ook niet gestimuleerd en zal deze onderontwikkeld blijven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:41

Is het woord hoefschoen een vies woord op HN of juist niet???

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:43

Mac schreef:
Is het woord hoefschoen een vies woord op HN of juist niet???

HEEL smerig

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:46

Antheman schreef:
HEEL smerig

Icky bah, dus . Ik snap alleen niet waarom. Voor de overgangsfase zijn ze ideaal en sommige paarden zijn gewoonweg beter af zonder ijzers, maar mét schoenen en verder blootvoets in paddock of wei. Niks vies aan, voglens mij.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:48

Mac schreef:
Antheman schreef:

Ja. Of zelfs iets bol (zie mustangvoet). Een knik is altijd een flare en moet er uitgroeien. Overigens zei Pete er ook bij dat je soms door verschillende cycli gaat met een herstellend paard. Dan ben je bijna op de grond met je "goede" uitgroei en dan komt er weer een andere hoek uit de kroonrand gegroeid. Dat proces kan soms een aantal jaar duren.

en knip...

leuke discussie trouwens zo, maar toch knip ik even ,want ik wil naar bed

Fijn dat je vertelt dat het dus een paar jaar kan duren! Merrit heeft dit dus een paar jaar gehad, en ik twijfelde weleens aan mezelf... Maar toch vond ik dat ik het beter deed dan de smid.. Wat een arrogantie he

Hebben jullie ook gekeken/gesproken over hoever je die flare kunt weghalen? Haal je zover weg totdat de lijn kaarsrecht is ,en je dus de hoefwand plaatselijk hebt verwijderd?
Bij Merrit is dit dus nodig geweest ,maar ik heb altijd een randje hoefwand laten staan, leek me beter

Effe plastisch gezegd; mag je door de hoefwand heen vijlen om de flares eruit te krijgen? En je dus op de witte lijn zit...Volgens Ramey dan he
Mw Strasser doet het gewoon..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 23:49

Mac schreef:
Antheman schreef:
HEEL smerig

Icky bah, dus . Ik snap alleen niet waarom. Voor de overgangsfase zijn ze ideaal en sommige paarden zijn gewoonweg beter af zonder ijzers, maar mét schoenen en verder blootvoets in paddock of wei. Niks vies aan, voglens mij.

Daarom hadden Isa en ik daar vaak leuke discussies

Truste! Ga nu echt slapen!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:51

Antheman schreef:
Hebben jullie ook gekeken/gesproken over hoever je die flare kunt weghalen? Haal je zover weg totdat de lijn kaarsrecht is ,en je dus de hoefwand plaatselijk hebt verwijderd?

Ramey deelt de hoef van kroonrand tot bodem in drie delen. Hij trekt dan een rechte lijn van de kroonrand tot 2/3 naar beneden. Het onderste 1/3 deel trekt hij in die lijn door. Hij gaat overigens niet door de witte lijn heen (in extreme gevallen maakt hij uiteraard wel uitzonderingen) omdat dat de kans op infectie en schimmels vergroot. "Non evasive" is de leus.
Laatst bijgewerkt door Mac op 13-07-05 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:52

Trustu!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:08

Goh wat een intresante informatie allemaal! Leuk dat jullie dat met ons willen delen. Is er verder nog wat bekend over de hoefas?? Daar ben ik heel nieuwschierig naar. Op HN zeggen ze dat de hoefas totaal niet belangerijk is, maar het lijkt mij dat dat wel belangerijk is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:43

Ik doe wel wedstrijden, ZONDER ijzers. Het kan dus wel, alleen niet op heel hoog niveau denk ik. Ik spring B (1m) ook op gras, gaat prima, zonder glijden. Ik doe af en toe een oefencross, ook dat gaat goed zonder ijzers. Onderlinge paardenrennen, gaat ook goed.

En eind augustus ga ik weer endurance doen Heb er nu al zin in. Ga maar vast beginnen met trainen, Anouar kan het wel makkelijk, maar zo heb ik lekker lang voorpret

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:50

Cookies schreef:
Goh wat een intresante informatie allemaal! Leuk dat jullie dat met ons willen delen. Is er verder nog wat bekend over de hoefas?? Daar ben ik heel nieuwschierig naar. Op HN zeggen ze dat de hoefas totaal niet belangerijk is, maar het lijkt mij dat dat wel belangerijk is.

Pete gaat uit van de daadwerkelijke stand van hoefbeentje, kroonbeen, kootbeen etc.

Een traditionele smid zal vaak proberen een korrekte hoefas te creeren door de toon in te korten en de hielen hoger te laten c.q. te verhogen. Dan is de hoefas op het oog wel goed maar kan toch nog sprake zijn van een verkeerde stand en dus verkeerde voetas binnen in de hoef.

Als de witte lijn van goede kwaliteit is en het hoefbeentje niet gekanteld heb je bij juiste bekapping ook wel een goede voetas

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:51

Antheman schreef:
Hebben jullie ook gekeken/gesproken over hoever je die flare kunt weghalen? Haal je zover weg
totdat de lijn kaarsrecht is
,en je dus de hoefwand plaatselijk hebt verwijderd?

Mac schreef:
Ramey deelt de hoef van kroonrand tot bodem in drie delen. Hij trekt dan een rechte lijn van de kroonrand tot 2/3 naar beneden. Het onderste 1/3 deel trekt hij in die lijn door.

Wat is het verschil ?? 2/3 + 1/3 = kaarsrechte lijn

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:52

@ SM:op zich wel, maar kaarsrecht word hij pas als de flare helemaal uitgegroeid is

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:04

Ik leg het niet goed uit. Ter illustratie:
Afbeelding
De rose lijn is dus 2/3 van de voet van kroonrand naar het "ijkpunt". Deze lijn trek je door naar de grond en alles wat daarbuiten valt kun je in principe veilig weghalen.
Het venijn zit 'm in de "in principe"

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:06

De flare haal je toch weg door de hoefwand tijdelijk zo in te korten dat er die niet draagt, dus iets korter dan de zool? Of het heb ik het mis?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:11

je maakt de hoefwand niet korter als de zool, wel vijl je er een mustangroll in tot aan de witte lijn.

overigens draagt de hoefwand, de zool en de straal altijd wel afhankelijk ervan op wat voor grond het paard loopt. ze staan namelijk niet de hele dag alleen maar op effen grond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:12

@Mac/Jackie: thanks, dat verduidelijkt een hoop.