De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:38

opala schreef:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar welke fouten . Wanneer het te moeilijk is om uit te leggen, heb ik begrip dat je er niet op in wilt gaan .

Een heel duidelijk, maar tragisch voorbeeld vwb het belang van het juist inschatten van de stand van het hoefbeen. Pete had een reut hoefbevangen paarden gekocht die bij de slager stonden. Hij had daar erg veel succes mee gehad en ook deze lading verbeterde met de dag. Behalve 1 merrie. Die bleef moeillijk lopen, wat hij ook deed. Na een half jaar (!) gaf Pete het op. Toen hij haar voet post-mortum bekeek, bleek dat dit paard al zo lang hoefbevangen was dat de punt van het hoefbeentje was afgesleten. De zool had zich onder het nieuwe hoefbeentje gesloten, zodat het van onderuit niet zichtbaar was. De clues die hij had gemist waren de hoek van de uitgroei in verhouding tot de lengte van de hoef tot de grond.

Dit soort gevallen zijn natuurlijk extreem ... maar dit verhaal is wel blijven hangen ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 14:39

Sugarmiss schreef:
Ik gebruik nu al een tijdje inlegzooltjes van mijn overgebleven stukje Dixie-pad in de schoenen van Missy. Ze loopt er idd een stuk beter mee.
Nadeel is dat ze nogal slijten omdat Missy van die scherpe hoefranden heeft.

gebruik jij ze elke dag? Of alleen als ze gvoelig is?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:40

Sugarmiss schreef:
Ik gebruik nu al een tijdje inlegzooltjes van mijn overgebleven stukje Dixie-pad in de schoenen van Missy. Ze loopt er idd een stuk beter mee.

Dat ga ik nu dus ook doen! Ik was eerst nog van mening dat "oefening"
voor de zool ook belangrijk was. Niet verstandig. Kans op zoolkneuzingen en teenlanden. Padden die hap, dus!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 14:42

Mac schreef:
Sugarmiss schreef:

voor de zool ook belangrijk was. Niet verstandig. Kans op zoolkneuzingen en teenlanden. Padden die hap, dus!

Mag ik je vragen of jij heel misschien ook op HN discussieerd?? Want daar zijn ze behoorlijk fel op schoenen....

En fijn dat meningen bijgesteld kunnen worden. Na de ergste problemen met Mer heb ik ook de schoenen uitgedaan. misschien had ik iets langer MET schoenen moeten rijden. Maar waarom Padden?? Is de schoen zelf niet voldoende? Is dat voor de schokbreking?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:49

Dank voor antwoord Mac. Wordt je nou niet onzeker omdat je zo veel informatie krijgt waar je nu eigenlijk op moet letten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:35

@ AM: nee, ik zit niet op HN ...
@ @opala: nee, het geeft me juist meer inzicht. Ik besef alleen wel hoe vreselijk veel ik nog moet leren. Maar ik leer graag, dus dat scheelt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:43

Sugarmiss schreef:

Antheman schreef:
gebruik jij ze elke dag? Of alleen als ze gevoelig is?
Ik rijd Missy niet elke dag
Maar als ze schoenen aan heeft dan gebruik ik de pad's tegenwoordig.
Heel soms ga ik eens schoenloos, maar met die grote stenen die hier op de heil liggen is het toch meestal wel pijnlijk voor haar, en die schoenen zitten zo aan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:50

Helder hoor, SM ,maar waarom dan die paddings in je schoenen , zie ook hierboven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:53

Die schoenbodem is best wel hard en bij Old Mac's heb je op het achterste gedeelte een metalen stukje zitten. Nu zijn mijn schoenen al dik 3 jaar oud en aan de achterkant wat uitgelubberd. Het metaal komt nu iets hoger te liggen en ik vermoed dat ze hier met de ballen van de voet net op komt, dus die padding verzacht dat wat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:01

Sugarmiss schreef:
Die schoenbodem is best wel hard en bij Old Mac's heb je op het achterste gedeelte een metalen stukje zitten. Nu zijn mijn schoenen al dik 3 jaar oud en aan de achterkant wat uitgelubberd. Het metaal komt nu iets hoger te liggen en ik vermoed dat ze hier met de ballen van de voet net op komt, dus die padding verzacht dat wat.

OOOH?

Dat heeft de Dallmer echt niet hoor!
Achterkant is van neopreen en onderkant is een hard plastic "ijzer" met een balkje om het zaakje bij elkaar te houden, weinig schuurmogelijkheden dus.

Dus als dat metaal er niet "uitstak" was je padding niet nodig geweest? En je gebruikt het dus als opvulmiddel.

En off topic : ik heb zojuist mijn zonnehoeden in de tuin terug gevonden, die stonden onder de kogeldistels. Daar ben ik heel blij mee , en ze hebben al knop gevormd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:13

De achterkant van de Old Mac's is voorzien van een stuk elastiek, waardoor ze makkelijk aan- uitgaan. Omdat Missy lange smalle voeten heeft (hoefbevangen) staat ze dus redelijk tegen deze achterkant aan.
Ik heb idd jaren zonder gereden. Door deze pad verhoog ik haar voeten iets zodat het metalen deel vrij ligt onder de voetballen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:52

Sugarmiss schreef:
De achterkant van de Old Mac's is voorzien van een stuk elastiek, waardoor ze makkelijk aan- uitgaan. Omdat Missy lange smalle voeten heeft (hoefbevangen) staat ze dus redelijk tegen deze achterkant aan.
Ik heb idd jaren zonder gereden. Door deze pad verhoog ik haar voeten iets zodat het metalen deel vrij ligt onder de voetballen.

Oeps,. das dan wel weer balen dat je dan in feite een terug slag hebt.

Maar verhogen betekent dat het afwikkelpunt dus niet goed is. Daar heb je lage hielen voor nodig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:56

Antheman schreef:
angela88 schreef:
mijn nb-er doet geloof ik ook rubber beslag. Ik snap zijn visie daarin. Veel mensen in de endurance wereld (hij rijd zelf endurance) durven hun paard niet zonder ijzers te laten lopen, het is dan gemakkelijker om die mensen over te halen hun paard op rubber beslag te zetten, en ze vanuit daar naar blootsvoets te begeleiden, dan ze de overstap in 1 keer te laten maken....

Ik begrijp dus niets van deze visie. >;)

Neem aan dat je het over B de L hebt?

Of je kiest voor ijzers en je bent hoefsmid of je kiest voor NB:
Niet dat vage gedoe er tussen in.

En eigenaren moeten zowieso voor NB gaan ,anders heeft het geen zin om ze op die manier te bekappen. Dus zoveel mogelijk vrije beweging, dat soort gein.

Wat maakt het dan uit om de ijzers eraf te halen?????
Stel je hebt een paard wat gevoelig wordt nadat de ijzers eraf zijn. Ja, dat is niet leuk, doet misschien zeer, krijg je spijt.
Maar je weet wel dat je het beste hebt gedaan wat je kón doen.
De bloedvaten komen immers weer op gang en het hele proces wordt weer aangewakkerd en je hebt nog de kans dat er een gezonde hoef komt.

Nee, het gaat niet over B de L, maar over K F. Zijn uitgangspunt is NB, maar hij weet ook dat de meeste mensen de overstap niet durven te maken, die overstap durven ze vaak wel in fases te maken, dus van ijzers naar kunststof, van kunststof naar blootsvoets met schoenen, van schoenen naar helemaal niets. Ik vind bij NB vooral het doel, dus blootsvoets het belangrijkste, als je mensen ertoe kunt zetten door ze kleine stapjes te laten maken, vind ik dat een goede zaak. Zonder die stapjes zouden die paarden namelijk zeker op ijzers blijven staan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:59

Even uit interesse: hoe wordt zo'n kunststof ijzer eignelijk vastgemaakt aan de voet? Met nagels, of wordt het "geplakt"?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:07

Wat ik begrepen heb is dat ze genageld worden. Dus nog steeds een zeer minimaal hoefmechanisme dat kan werken. Maar doordat het kunststof iets kan meebewegen (flexibeler is dan het ijzer) is er al wel meer sprake van een werkend hoefmechanisme als bij ijzers het geval is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 18:01

B de L nagelt...

Maar sorry, iik blijf erbij dat een NB er niet met ijzers in de weer gaat!

We hebben toch hoefschoenen uitgevonden voor de overgang naar blootvoets?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:05

Sugarmiss schreef:

Hmm na dit hier zo gelezen te hebben ben ik toch blij dat ik met mijn ex-bevangen paardje met dunne zolen en ex-brokkelhoeven toch nog bij tijd en wijlen de schoentjes aan doe en niet zoals op HN werd geadviseerd puin in de uitloop ga gooien om haar hoeven maar af te harden en minder gevoelig te maken

Maar schoenen kapot lopen met de hoefranden doet de huifbedhengst ook ... kwestie van toch een beetje die hoefwand afronden met een vijl (hoeft niet perse een echte mustangroll te zijn hoor haha).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:10

Antheman schreef:
B de L nagelt...

Maar sorry, iik blijf erbij dat een NB er niet met ijzers in de weer gaat!

We hebben toch hoefschoenen uitgevonden voor de overgang naar blootvoets?

Ja maar ik heb inmiddels ook wel door dat bepaalde wedstrijdsporten en natuurlijk bekappen met blote voeten niet samen gaan. En soms zijn hoefschoenen geen oplossing blijkt ook.
En je wilt je paard wel van de ijzers, maar ook niet stoppen met wedstrijden omdat zowel jij als je paard dat leuk vinden ... wat dan?

Kunststof zou een uitkomst zijn. Maar ook die stukjes vettec of hoofamor geloof ik waar ze het op HN over hebben gehad.
Die draversman schijnt er ook mee te rijden en het schijnt goed te werken heb ik begrepen.

Hoe ze kunststof vastmaken weet ik niet eigenlijk. Mezelf niet in verdiept. En ja BdL nagelt, maar dan wel de natural balance ijzers en niet zomaar bij ieder paard omdat hij graag ijzers ondermept ... in principe werken beiide bekappers volgens het NB principe (in ieder geval het bekappen) en dan is het aan de klant en het werk wat het paard moet gaan doen welke volgende stap je gaat zetten (blote voeten, schoenen of ander soort bescherming).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 19:10

Isapaardje schreef:
Hmm na dit hier zo gelezen te hebben ben ik toch blij dat ik met mijn ex-bevangen paardje met dunne zolen en ex-brokkelhoeven toch nog bij tijd en wijlen de schoentjes aan doe en niet zoals op HN werd geadviseerd puin in de uitloop ga gooien om haar hoeven maar af te harden en minder gevoelig te maken

Maar schoenen kapot lopen met de hoefranden doet de huifbedhengst ook ... kwestie van toch een beetje die hoefwand afronden met een vijl (hoeft niet perse een echte mustangroll te zijn hoor haha).

hihi, ik vroeg dit ook al:

Citaat:
Mag ik je vragen of jij heel misschien ook op HN discussieerd?? Want daar zijn ze behoorlijk fel op schoenen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:33

Antheman schreef:
Maar verhogen betekent dat het afwikkelpunt dus niet goed is. Daar heb je lage hielen voor nodig.

De hele zool wordt iets verhoogd, behalve het stukje waar de hoefballen normaal het ijzer raken.

Overigens als je schoenen aanhebt heb je weini te maken met een afrolpunt van de hoef, immers de schoen rolt af aan de teen en niet meer de hoef zelf.

Isapaardje schreef:

Dat doe ik regelmatig, maar ze heeft behoorlijk dunne hoefwanden aan de zijkanten, dus die zijn al snel scherp. Ik ontzie de randen al zoveel mogelijk door er een holletje in te vijlen, maar dat kan maar over een beperkt deel anders wordt de piekbelasting op de rest van de wand te hoog.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:08

Mac schreef:
Even uit interesse: hoe wordt zo'n kunststof ijzer eignelijk vastgemaakt aan de voet? Met nagels, of wordt het "geplakt"?

ze worden inderdaad genageld. je hebt dan even veel hoefmechanisme als met een ijzer, althans wat het uitzetten van de achterkant van de hoef betreft. de kunstof beslag geef wel wat meer flexibiliteit bij het afrollen naar alle kanten.

wat mij betreft: ik wil geen nagels in de hoeven van mijn paarden. maakt me niet uit wat ermee vastgespijkerd word.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:16

Mac schreef:
Sugarmiss schreef:

ik was dezelfde mening toegedaan en heb die dus ook herzien. ze krijgen allemaal schoenen

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:20

Antheman@:
Citaat:
ja, diverse mogelijkheden buiten natuurlijk op de foto zetten:

het stukje hoefwand onder de kroonrand waar het paard probeerd een nieuwe hoef om het hoefbeentje te fabrieken, dwz. de nagroei die nog een intakte witte lijn erachter heeft.

Eh, de locatie begrijp ik , maar hoe moet dit eruit zien?

je bekijkt de hoef vanaf de zijkant dan zie je dat er onder de kroonrand een stukje nagroei zit die wel een goede verbinding met het hoefbeentje heeft en dus ook wat stijler is.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:37

Antheman schreef:

voor het goed afwikkelen (landen op de hiel ipv toon) is niet perse een lage hiel nodig. als je de hielen te laag maakt en het paard daardoor gevoelig word heb je een lage hiel volgens het boekje (van Strasser) en toch landt je paard op de toon omdat het AUWWWWW doet.

als je in zo'n geval de hielen wat hoger laat kan het paard misschien wel op de hiel landen.

zo niet, schoenen aan en zolen erin en eventueel nog een driehoekje van cell foam onder de straal plakken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:55

jackie schreef:
voor het goed afwikkelen (landen op de hiel ipv toon) is niet perse een lage hiel nodig. als je de hielen te laag maakt en het paard daardoor gevoelig word heb je een lage hiel volgens het boekje (van Strasser) en toch landt je paard op de toon omdat het AUWWWWW doet.

als je in zo'n geval de hielen wat hoger laat kan het paard misschien wel op de hiel landen.

Ja die ervaring had ik zelf ook al. Ik steeds die hielen maar korter maken en de hoef zelf corrigeerde dat dan al binnen een paar dagen, daarbij liep ze steeds wat gevoeliger. Het duurde even voordat ik door had dat ik ook eens kon proberen die hielen te laten staan en was benieuwd of ze nog hoger werden ... nee dus.

Ik laat vaker mijn paardje het werk doen hoor wat het natuurlijk bekappen betreft (ze mag ook haar eigen mustangroll maken haha). Maar ik moet wel opletten dat ik zelf ook af en toe even bij corrigeer, anders gaat het alsnog mis.