De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 16:23

angela88 schreef:
Als je zeker wilt zijn dat er geen sneeuw onder blijft plakken, kun je de hoeven aan de onderkant ook goed insmeren met vasaline, ik las dat ze dat in ijsland vaak doen bij de paarden als ze ermee gaan rijden.

Sneeuw op seeuw geeft goede tractie en zodra het laagje onder de hoef stevig samengedrukt raakt werkt de flexibiliteit van de hoef het los en plakt er weer een volgend stroevig pakketje onder.
Ik kan me daarom niet goed voorstellen waarom men dit op IJsland zou doen tenzij om vocht buiten de hoef te houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:13

Toen er in maart zo'n sneeuw lag heb ik er ook flink doorheen gereden, vond het geweldig. En de hoeven werden er prachtig schoon van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:14

Er groeit zo'n raar vel over de hoeven. Van boven naar beneden. Wat is dat? Ik zie het eigelijk bij alle paarden wel, maar vind geen gezicht Kan ik dat eraf halen, of heeft het een functie? Hoeft er niet helemaal af, maar een stukje.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:58

Anouar15 schreef:
Er groeit zo'n raar vel over de hoeven. Van boven naar beneden. Wat is dat? Ik zie het eigelijk bij alle paarden wel, maar vind geen gezicht Kan ik dat eraf halen, of heeft het een functie? Hoeft er niet helemaal af, maar een stukje.

Het enige vel wat ik mij hier bij kan voorstellen is dat bij de kroonrand, maar dit loopt horizontaal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:09

Ja, dat bedoel ik ook. Net als een nagelriem bij mensen zeg maar. (oh, wat ben ik weer goed in uitleggen)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:39

Ik stoor mij er niet aan en laat het zitten. ('s Winters heeft ze bijv. behoorlijke pruthoeven, maar na de rit zijn ze weer helemaal schoon). Mijn paard hoeft er niet bij te lopen of ze naar de keuring moet, ben erg makkelijk . Wel zorg ik altijd dat de zadel- en singelplek zo schoon mogelijk zijn. Ik zag laatst zelfs iemand die de haren afknipte die over de kroonrand vielen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:41

Schaam schaam. Ik knip die haren ook Hij moet er toch een beetje goed uitzien voor de wedstrijden. Z'n snorharen en oorharen laat ik wel zitten. Staart knip ik af en toe bij omdat hij anders op de grond hangt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:47

Je hoeft je niet te schamen hoor, maar ik ben op zo'n moment stomverbaasd. Wat voor de een normaal is, is voor de ander weer niet zo. Van mijn paard zullen ze vast en zeker denken "wat een onverzorgd ding", dat is ze ook, maar ik rij liever dan al die poespas er omheen. En bij alles: iedereen moet het voor zich zelf weten. Staart knip ik ook wanneer die te lang is, voor de rest niks. Heb het wel ooit 2x gedaan hoor, haar manen en voorlok, geen succes oftewel drama

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:50

Ik ben echt van het tutten. Ik poets elke dag minstens een uur. Nou ja, poetsen, knuffelen, tutten... noem maar op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:54

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:59

Mooi paardje, arab lees ik in je profiel. Opala is welshxarab. Heb ontzettende zwak voor alle arabs. Voordat ik Oop kocht, wist ik niet eens wat voor ras ze was, ze was trouwens de 1e en enige waar ik ooit naar gekeken heb, maar er is wel degelijk merkbare arabische invloed

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:02

Anouar is zo sloom als wat en niemand gelooft dat het een arabier is. Hij heeft ook niet het uiterlijk van een arabier, alleen aan z'n lopen kan je het zien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:07

Z'n hoofd is niet sprekend arabisch, daarom keek ik ook in je profiel. Ik ben wel eens langs geweest bij een fokker en de merries waren arabieren, maar het is dat het erbij verteld werd. Maar het maakt ook eigenlijk niet uit wat voor ras je paard is. Wanneer Opala een heel ander ras was geweest, had ik haar ook gekocht, het was liefde op het eerste gezicht

Ik heb gisteren foto's gemaakt, alleen zijn ze niet zo scherp. Ze brokkelen nu als een gek, toch ben ik zelf dik tevreden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZU6BHYNS vergeleken met april http://www.mijnalbum.nl/Album=KTYWKPH3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 00:34

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 00:42

Anouar15 schreef:
Ik ben echt van het tutten. Ik poets elke dag minstens een uur. Nou ja, poetsen, knuffelen, tutten... noem maar op.

Ik poets niet. Ik veeg het zand eraf met een borsteltje...
Anders kriebelt dat zo aan mijn kont

Effe serieus, ze wonen buiten en zeker met de regen, hebben ze gewoon hun beschermlaagje nodig, die ga ik niet kapot poetsen...

Tutten heb ik mijn moeder voor ,die knipt staarten enzo, maar goed , zij is kapster....En dus ook beeidigd paardenkapster...

Ik krab ook nooit hoeven.
Na t rijden veeg ik de hoef schoon met een borsteltje. Soms peuter ik er wat uit.

Verder besteed ik mijn tijd aan Merrit uit de wei zien te krijgen, het ging erg goed ,maar sinds een paar dagen krijg ik hem dus niet meer te pakken...Eh, poep scheppen en rijden. Ohja en eten geven.
Erf aanvegen, soms een praatje maken ..naar de kalfjes kijken.. met Klaas , de stalkat spelen, 1 keer per week die K ut hoeven vijlen of snijden of allebei, nog erger, dekjes wassen, alle hekken open en dicht maken(koeien boer he ) soms fotoos schieten ,kast opruimen( vandaag gedaan ivm verhuizing..)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 00:43

opala schreef:
Z'n hoofd is niet sprekend arabisch, daarom keek ik ook in je profiel. Ik ben wel eens langs geweest bij een fokker en de merries waren arabieren, maar het is dat het erbij verteld werd. Maar het maakt ook eigenlijk niet uit wat voor ras je paard is. Wanneer Opala een heel ander ras was geweest, had ik haar ook gekocht, het was liefde op het eerste gezicht

Ik heb gisteren foto's gemaakt, alleen zijn ze niet zo scherp. Ze brokkelen nu als een gek, toch ben ik zelf dik tevreden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZU6BHYNS vergeleken met april http://www.mijnalbum.nl/Album=KTYWKPH3

phoeff, gaar van het werken en drink nu wijn, dus zal morgen even serieus doen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:44

Antheman schreef:
1 keer per week die K ut hoeven vijlen of snijden of allebei

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 11:55

opala schreef:
Antheman schreef:

Ach ja ,wie A zegt, moet ook B zeggen he
Dit is voor mij wel het beste alternatief, dan maar mopperen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 12:15

opala schreef:

Mooie verbetering! Bredere hoef, bredere straal!
En wat brokkelt er ? De hoefwand zelf? Of bedoel je het schraapsel van de onderkant?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 12:50

opala schreef:
Ik stoor mij er niet aan en laat het zitten. ('s Winters heeft ze bijv. behoorlijke pruthoeven, maar na de rit zijn ze weer helemaal schoon). Mijn paard hoeft er niet bij te lopen of ze naar de keuring moet, ben erg makkelijk . Wel zorg ik altijd dat de zadel- en singelplek zo schoon mogelijk zijn. Ik zag laatst zelfs iemand die de haren afknipte die over de kroonrand vielen

stalgenootje scheert zijn onderbenen zelfs kaal met een grote scheerder...

verder niet zoveel te vertellen van het friese hoeffront hoefjes gaan lekker. ik weet wel dat de gemeente die bestemmingswijziging voor de rijbak in hun reet kunnen schuiven, en daarbij behorende financiële ongein en planschade rapporten die mensen eventueel kunnen indienen... daarvoor dien ik dan ook nog eens alle onkosten op me te nemen.
het kost zowiezo al 580,- het is een artikel 49 en zelfs de provincie moet toestemming geven (van weide naar zand ) en dan moet het werk nog gedaan worden.
er is niemand die mij kan verbieden om in mijn eigen wei te gaan rijden, dus er komt een omheining in en rondtuffen maar...
een jongen verderop heeft net een bak aangelegd, ik ga bij hem ff kijken of het wat is en vragen of ik daar zo nu en dan ook eens mag rijden probleem opgelost toch?

het leuke is dat ze vorig jaar van de weide 80 pak hooi hebben gehaald... daar kom ik de winter misschien wel mee door met 2 paarden. het moet dus nog gemaaid worden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 12:59

opala schreef:
Antheman schreef:

Oh erg he!. En ik heb 3 van die knollen, dat is dan 12 hoeven. En die Haflinger die vreet volgens mij Pokon ofzo want die hoeven groeien echt als een idioot.
Borstelen doe ik ook niet zo veel aan. Wel heeft Veseo nu weer een militair kapsel want die schuurde haar manen weer weg. Staat haar goed.
Gisteren heb ik bij Rex wat staart en manen spray erin gespoten. Hij had zoveel dreadlocks dat we em Ziggy gaan noemen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 14:19

Antheman schreef:
En wat brokkelt er ? De hoefwand zelf? Of bedoel je het schraapsel van de onderkant?

De hoefwand zelf, maar ik maak mij er verder geen zorgen om. Hoort allemaal bij het proces .

Pellie schreef:
stalgenootje scheert zijn onderbenen zelfs kaal met een grote scheerder...
er is niemand die mij kan verbieden om in mijn eigen wei te gaan rijden, dus er komt een omheining in en rondtuffen maar....

Dat heb ik ook al eens gezien. Idd laat je niet kisten.

Cookies schreef:
Oh erg he!. En ik heb 3 van die knollen, dat is dan 12 hoeven

Je wilde 3 paarden, dus heb je 3 paarden .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:02

Stokpaardje nemen, heb je aan een punteslijper genoeg

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:04

Alleen de staart wordt bij mij geknipt. Ongeveer eens per maand als hij op de grond hangt en voor de winter knip ik er 15 cm of zo vanaf. Die groeit altijd megahard

Hoefjes uiteraard wel, maar verder eigenlijk alleen poetsen als ze voor de kar moet. En 's winters dan alleen een doek erover. Overmatig poetsen is vanaf het najaar erg slecht voor een buitenpaard omdat je dan de beschermende huidvet uit de vacht haalt.

O ja de oren knip ik af en toe als het oorhaar echt naar buiten steek. Het zit altijd vol haar (is ze shetlander voor), maar het moet niet te veel uitpuilen (in de zomer dan; in de winter is het wel leuk dat bolletje haar)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:07

Foto van gisteren: naar vierspanmennen geweest. Echt te gek, wat een spektakel.

Afbeelding

Ben er wel echt weer van overtuigd dat je deze sport NIET op blote voeten kunt doen, want de kans op een glijpartij in die scherpe en modderige korte bochten (in waterbak, helling, of gras) is enorm groot. En als 1 paard onderuit gaat, dan gaat je hele span onderste boven. En het gaat hard, maar niet ruig of onbeheerst. Er werd gisteren enorm netjes gereden, geen geruk of gemep ... gewoon in 1 woord weer geweldig om te zien (vooral Chardon gleed er weer zo mooi doorheen )

Na al het spektakel kwam Eddy Modde met een demonstratie van Parelli ... jeetje wat saai eigenlijk. Weinig publiek en na 10 minuten was ik ook weg. Ben leuke kleding gaan kopen samen met mijn man voor mee op de wagen te zitten haha
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 10-07-05 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt