De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:51

Ja voorlopig nog niet. Alleen als er meer mensen bijkomen of als ik niet op tijd een andere baan heb gevonden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:54

Ik ben zelf een zadelbontje aan het maken voor op het zadel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 15:08

Hoi Tittel,

Als TS wil ik ook graag nog even reageren.
Jammer dat je het zo opvat!
Ik begrijp best dat je wat steun en advies wilt hebben. Die willen we ook graag geven.
Maar ik denk dat ik nu voor iedereen wel kan spreken, anders corrigeren jullie me maar , we willen wél graag dat dingen goed gaan.

Als je bij PN de cursus hebt gedaan, heb je ook vast weleens een kijkje genomen op hun Forum.
Ook daar wordt gezegd dat bij twijfel het echt beter is om een bekapper erbij te halen. Daarbij komt dat je niet vanuit tekst kunt beoordelen hoe "erg" iets is. Alles is subjectief. Ingrid denkt bij wijze van spreken al dat Isa op de grond ligt , terwijl er misschien een steentje in haar hoefje zit begrijp je?
Nadeel van mail of een forum is dat je het betrekkings nivo nooit kunt lezen.
Daarbij zijn de feiten, feiten en wat jij zegt, is misschien veel minder erg dan wat jij denkt. Ik kan het niet heel erg goed uitleggen ,maar ik denk dat je me wel snapt.

Ook beoordelen van een foto kan hartstikke fout gaan. Misschien zie je er dingen op en geef je daar advies op. Of zie je niks, terwijl er dus wel wat aan de hand is.

Eigenlijk heeft iedereen hier wel iemand achter de hand , om eens te overleggen, of om de hoeven aan de bekapper te laten zien. Zeker in het begin is dat heel erg nodig. Daarom waren de reacties misschien iets te fel naar je smaak.

Daarmee wordt niet gezegd dat je het niet kán, maar we hebben wel met een dier te maken. Je wilt het gewoon niet verkeerd doen.
En als we dan hier gaan roepen wat je moet doen, en het pakt verkeerd uit, hebben zowel jij, als de mensen uit dit topic een probleem. Wij hebben toen en toen immers geadviseerd om dat en dat te doen (en misschien hielpen we de hoeven van je paard daarmee wel de vernieling in).
Dat is het laatste waar je paard en jij en wij op zitten te wachten!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:16

jackie schreef:
@Isapaardje: Briolette, een van mijn twee quarter horses is ook hoefbevangen geweest. een leek zou het niet zien aan haar hoeven maar die zijn nog steeds niet wat ze moeten zijn. ze loopt 24/7 in de wei (4 paarden op ca. 2 hectare). op de wei en op zachte grond loopt ze goed. over het erf met steentjes loopt ze te "eieren".

Dat is dus juist het gekke (en maakt mij ook zo onzeker); ze loopt af en toe bij tijd en wijlen juist heel erg goed over grind en zelfs brokken puin. Niets aan de hand. En dan ineens gaat ze op eieren lopen. Kan paar dagen duren en dan is het meestal weer over. Nu gaf ik eerst het natte weer de schuld, maar inmiddels zouden haar hoeven toch weer gewend moeten zijn aan deze wat nattere omstandigheden (en dus zachtere hoeven).

Het zou me dan dus ook logischer lijken als ze nooit goed over grond en puinbrokken zou lopen, ook omdat ze eigenlijk continu op zachte bodem staat.

En dat graasmasker is geen optie. Het gras is ca. 1 cm hoog dus dat is er met zo'n masker niet meer af te krijgen. Daarbij weet ze alles kapot te krijgen wat niet aan haar hoofd hoort (of ze vreet het op; heb al diverse malen zo'n streng van het vliegennetje verwikkeld in de mest teruggevonden

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:18

Ik begrijp het helemaal. Vond het alleen jammer dat er gelijk gezegt wordt van ga een cursus doen. Had al eerder vermeld dat ik een cursus bij PN had gedaan. Het is niet zo dat ik niemand achter mij heb staan. Ik wilde gewoon even kijken of jullie mij advies konden geven. Vooral omdat het shetlanders zijn (hoef is het zelfde, maar lijkt zo klein/teer). Dat was eigenlijk mijn idee erachter.

Ik weet best dat jullie mij niet precies kunnen vertellen wat ik moet doen. Ik heb ook wel goed voor mijzelf uitgemaakt wat ik van plan ben, maar diep van binnen zocht ik gewoon even die bevestiging dat ik een goeie keuze had gemaakt.

Ik wil jullie er ook niet op aanvallen, maar vond de reacties een beetje jammer. Daarom reageerde ik zo.

Vanavond ga ik de hoeven beginnen bij te werken. Ik kan helaas geen foto´s maken/plaatsen. Dat is wel erg jammer. Maar ik ga heel voorzichtig te werk en binnenkort komt er iemand om te kijken hoe de vorderingen zijn. Zij kan nu eenmaal niet zomaar langskomen, omdat ze niet zo dichtbij mij woont. Maar als ze in de buurt is gaat ze mijn paarden even bijlangs om te kijken hoe het gaat en geeft me het nodige advies.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:20

Zo heb net nog eens wat foto's gescand van diverse hoefstanden. Van 1 foto schrok ik zelf nu heel erg. Moeten jullie nou eens kijken met wat voor hoeven ik dat beest voorheen heb laten lopen voor de wagen (2003) ... ik schaam me dood

En zie ook het verschil tussen achterhoeven (onbeslagen) en de verkeerd beslagen (en zonder hoefmechanisme denk ik ook) voor hoeven ; ze liep op stelten toen. En ik mij maar afvragen of ze misschien last van haar rug of zo heeft gekregen ... hmmmm niet raar nu ik deze foto zelf weer zag.

Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:25

Ik ken een paardje, die heeft zulke lange hoeven (met ijzers), vind het gewoon zielig om te zien. Hij moet z'n hoeven naar binnen draaien om te kunnen lopen, anders kan hij niet afwikkelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 15:30

Tittel schreef:
Ik weet best dat jullie mij niet precies kunnen vertellen wat ik moet doen. Ik heb ook wel goed voor mijzelf uitgemaakt wat ik van plan ben, maar diep van binnen
zocht ik gewoon even die bevestiging

dat ik een goeie keuze had gemaakt.

En dat kon dus niet , die bevestiging! We kennen zowel jouw als je shetjes niet

Ik wil jullie er ook niet op aanvallen, maar vond de reacties een beetje jammer. Daarom reageerde ik zo.

Vanavond ga ik de hoeven beginnen bij te werken. Ik kan helaas geen foto´s maken/plaatsen. Dat is wel erg jammer. Maar ik
ga heel voorzichtig te werk
en binnenkort komt er iemand om te kijken hoe de vorderingen zijn. Zij kan nu eenmaal niet zomaar langskomen, omdat ze niet zo dichtbij mij woont. Maar als ze in de buurt is gaat ze mijn paarden even bijlangs om te kijken hoe het gaat en geeft me het nodige advies.

Prima toch, beter te weinig dan te veel hoor! En zolang het geen probleem hoefjes zijn ,zal het wel meevallen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 15:32

]
Isapaardje schreef:
[
Dat is dus juist het gekke (en maakt mij ook zo onzeker); ze loopt af en toe bij tijd en wijlen juist heel erg goed over grind en zelfs brokken puin. Niets aan de hand. En dan ineens gaat ze op eieren lopen. Kan paar dagen duren en dan is het meestal weer over. Nu gaf ik eerst het natte weer de schuld, maar inmiddels zouden haar hoeven toch weer gewend moeten zijn aan deze wat nattere omstandigheden (en dus zachtere hoeven).

[/quote]

Weet je zeker dat haar gewrichten in orde zijn?

Merrit heeft dit ook wel en heeft atrose.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:30

Antheman schreef:
Weet je zeker dat haar gewrichten in orde zijn?

Merrit heeft dit ook wel en heeft atrose.

Daar twijfel ik inderdaad inmiddels dus wel aan vooral vanwege haar zeer diverse beenstanden tussen het 5e en 9e levensjaar nu ik ze zo eens op een rijtje heb gezet. Dat kan in een groeiperiode niet best zijn geweest natuurlijk. Ik voer nu easy action van de paardendrogist bij maar dat is pas sinds een paar dagen. Kan nog niet werken

Groeten
Ingrid

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:24

Ik heb me ingeschreven voor de cursus!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:18

@ antheman: ik hoop dat de ruzie gaat meevallen.... Hier hebben Wit en Orlanda elkaar ook eerst in elkaar geschopt...de dag erna was Orlanda hengstig....en alles koek en ei tussen die 2... sinds dien gaat het super, het zijn echte maatjes.

Het is natuurlijk wel moeilijker bij jou omdat ze in een echte kudde komen en binnen de hele kudde de rangorde bepaald moet worden. Ik duim voor jou en je heren dat ze zich daar snel thuis voelen!

@ Tittle: Helaas heb ik ook geen ervaring met het bekappen van shetjes. Ik heb ook de cursus van PN gedaan, maar durfde toch niet alleen aan de slag. Ik heb daarom eerst een NB-er laten komen die Orlanda (daar ben ik mee begonnen, Wit kreeg ik pas later) voor de eerste keer natuurlijk heeft bekapt. Vanuit daar ben ik zelf aan de slag gegaan. 6 weken later (ofzo) heb ik hem weer laten komen, hij had toen weinig werk, maar gaf me nog wel een paar goede aanwijzingen. Wit heeft hij ook van de ijzers afgehaald en hem de eerste keer natuurlijk bekapt. Ook de 2e keer heb ik aan hem overgelaten, zo'n 6 weken later. In de tussentijd heb ik niet veel gedaan, zijn hoeven groeiden niet meer als ze afsleten. Ondertussen gaat het hier de goede kant op, de hoeven van Orlanda zijn super geworden, kei hard en erg mooi hol. De hoeven van Wit beginnen nu langzaam hol te trekken, het wordt met de week beter. Eind augustus laat ik de NB-er weer komen, de paarden hebben dan 2 weken vakantie gehad (omdat ik dan zelf op vakantie ben). De hoeven zijn dan waarschijnlijk weer aan een flinke bekapbeurt toe, en dat laat ik dan weer mooi aan hem over. De NB-er die mijn paarden doet, kijkt ook naar de as van het hoefbeentje en bekijkt op basis daarvan hoe laag de hielen kunnen. Zo lang je het grote werk aan een ander over laat en zelf alleen bijvijlt, kan er weinig mis gaan. Laat je werk de eerste tijd iedere 8 weken ofzo controleren, waarin je tussentijds een beetje bijvijlt. Zo kun je weinig verkeerd doen, en worden de hoeven van je paarden net zo vaak gedaan door iemand die echt weet wat ie doet als ieder ander paard. Als het een tijdje goed gaat, kun je de periode tussen de komst van de bekapper verlengen. En zelf steeds meer doen. Je zou je NB-er ook kunnen vragen of hij een keer wilt toekijken als je zelf de hoeven van je paarden doet, zo kan hij onder het bekappen tips en aanwijzingen geven, zodat jou zelfvertrouwen kan groeien. Heel veel succes in ieder geval.

@ wendytjeg: wat leuk dat je de cursus gaat doen, ik neem aan dat je na afloop laat weten hoe het is gegaan??? en plaats je dan ook een paar foto's??

@ isapaardje: Die foto is wel schrikken ja...maar goed dat dat verleden tijd is! Ik zag laatst ook een paard lopen met ijzers voor, de hoeven waren echt om om te huilen , de achterhoeven waren ijzerloos en zagen er wel goed uit, net als bij jou paardje op de foto dus. Een verplichte cursus "hoe ziet een gezonde hoef eruit" zou een mooie vooruit gang zijn voor iedereen met paarden... Voor de nb-cursus van PN had ik ook geen flauw benul van hoeven...ik wist hoe ik ze moest uitkrabben en daar was het echt mee gezegd. Maar ja...daar heb je de hoefsmit toch voor???? Met hoefbevangenheid heb ik geen ervaring, hopelijk blijft dat zo. Jammer dat het gras te kort is voor een graaskorf, het zou misschien een mooie oplossing zijn geweest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:35

angela88 schreef:

@ wendytjeg: wat leuk dat je de cursus gaat doen, ik neem aan dat je na afloop laat weten hoe het is gegaan??? en plaats je dan ook een paar foto's??

Dat laat ik zeker weten... het hele hoefgebeuren vind ik enorm interessant.

Door hier mee te lezen en verschillende sites te bezoeken heb ik ook al heel wat geleerd over hoeven, hoefmechanisme etc. Eerder keek ik er ook echt niet naar, maar heel veel mensen om me heen ook niet. Vertrouwen allemaal blind op de hoefsmid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:19

Ja gek eigenlijk he ... ik had al zoveel boeken over hoeven. Ik zag ook wel dat haar voorhoeven enorm lang waren tov de onbeslagen achterhoeven, maar het drong niet tot me door dat dit echt niet goed was. Oke de wand was te lang en het was een teken dat de ijzers eraf moesten ... hmmm en ik het maar gek vinden dat ze scheuren en uiteindelijk brokkels kreeg

Trouwens op die eerder getoonde foto met die lange hoeven was de hoefsmid dus pas geweest en vond het nog niet nodig dat er wat gebeurde ... kan je nagaan.

Net mijn website weer zitten aanvullen met nieuwe foto's en eentje is nog in navolging van een eerder onderwerp hier over hooglanders in het bos ... hier heb ik er ook eentje. Isabella in carnavalspak

Afbeelding

Die beesten liggen dus zo op en langs het fietspad hier in het natuurgebied; stralen zo wel erg veel rust uit of niet dan haha

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:12

Ik mag eindelijk in de huiskamer, en nou wil ik vragen,
Wie heeft er een tel nummer voor mij van een bekapper in de buurt van Zeewolde?
Ik heb mijn paard nu al 3 maanden, heb de cursus gedaan, maar vanwege de toch wel grote verandering wil ik het een ervaren bekapper laten doen. Ze heeft een beetje 'vierkante' hoeven, een soort punt aan de voorkant, en er zit in 1 een gat van 1 cm bij 1/2 cm. (ze heeft zich waarsch gestoten)

Overigens loopt ze perfect verder, ook over grind/schelpen paden. Ze loopt ook heel mooi ruim.
moet zeggen trouwens dat ik de cursus heel leerzaam vondt, ik had al wel is ponys primitief bekapt in frankrijk, maar dat was meer een soort eerste hulp bekapping :s.
Der was daar ook een paard, die had een ongeluk gehad en zijn hoef was bijna plat, dus de ruimte tussen kroonrand en grond was echt heeeel klein. Nu ik weet hoe de hoef van binnen hoort te zijn, vraag ik me af waar bij dat paard het hoefbeen heen moet zijn gegaan? Het paard liep (wonder boven wonder) niet kreupel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:27

Welkom Toydoll. Op de 1e pagina vindt je de natuurlijk bekappers.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:06

opala schreef:
Welkom Toydoll. Op de 1e pagina vindt je de natuurlijk bekappers.

Oh sorry, dat had ik nog niet eens gezien *schaam*

Maar er zit er niet echt een in de buurt van Zeewolde.. Moet toch eens vragen wie mijn stalgenoot heeft, ik dacht dat haar paard ook natuurlijk bekapt werd vanwege een oude pees blesure...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 20:14

Dat probleem had ik ook, maar het schijnt dat je gewoon brutaal moet zijn en er een moet bellen. Ze willen soms best een eindje rijden voor een redelijke prijs...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:02

Isapaardje schreef:
hier heb ik er ook eentje. Isabella in carnavalspak

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:46

Ik zat me weer eens iets af te vragen. Natuurlijk bekapte paarden kunnen probleemloos over hobbelige/stenige paden lopen. Maar hoe zit dat met bevroren grond? Kan je daar op rijden? Ik heb altijd geleerd dat dat niet mag, maar ik heb ook altijd geleerd dat je niet op harde ondergrond kan galoperen en dat is ook niet waar. Wat denken jullie?

Het is nu niet echt van toepassing Maar ik zat me dat af te vragen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:48

Ik heb een nieuwe scanner

Dus foto's zijn uitgebreid op de site en omdat het hier wat rustig is nu, maar weer een foto :
Isabella als veulentje (op de keuring gemaakt destijds) ... wat is ze lief zo he (nu ook nog wel hoor)

Afbeelding

Maar ook toen ... geen bodemnauwe stand dus he

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:50

Anouar15 schreef:
Ik zat me weer eens iets af te vragen. Natuurlijk bekapte paarden kunnen probleemloos over hobbelige/stenige paden lopen. Maar hoe zit dat met bevroren grond? Kan je daar op rijden? Ik heb altijd geleerd dat dat niet mag, maar ik heb ook altijd geleerd dat je niet op harde ondergrond kan galoperen en dat is ook niet waar. Wat denken jullie?

Het is nu niet echt van toepassing Maar ik zat me dat af te vragen.

Nou het gekke is dat hoe slecht Isabella haar hoeven ook waren, ze heeft nooit problemen gehad met over harde bevroren grond lopen. Wel toen ze nog ijzers had (1 winter heeft ze op ijzers gestaan; wat een ramp toen; sneeuw en vorst/ijs plakten tot klonten).

Ze draaft ook rustig over bevroren grond.

En o ja we laten haar gerust galoperen in de wijk over de straat, maar moet toegeven dat ik dat liever met schoenen aan doe, voor de klappen in de pezen/gewrichten eigenlijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:58

Ik heb er noot bij na gdacht omdat ik altijd binnen kon rijden. Ik bedoel niet met klonteren van sneeuw enzo, maar er werd mij altijd verteld dat je niet over bevroren grond mag rijden omdat je dan zoolkneuzingen kan krijgen. Maar dan zou je toch ook niet over hobbelige paden mogen rijden... Bovendien hebben NB hoeven betere zolen.

Ik heb ook een stukje over de weg gegalopeerd, ging best goed (ik durfde eerst niet omdat ik langs een drukke weg moet) Ik heb het idee dat er minder klappen zijn met galoperen dan met een flinke draf. Het klinkt iig minder hard. Met een langzame draf is dat natuurlijk niet zo, maar dat vind ik niet fijn buiten. Ik hou wel van een beetje snelheid

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:53

Ik galoppeer ook over alle ondergronden hoor, als de paarden aangeven dat ze dat willen, dan mogen ze ook....(als ik ook wil).

Met Orlanda heb ik van de winter nog een fikse rengalop door de sneeuw (en daaronder dus bevroren ondergrond) gemaakt, was echt geweldig!!

Ik ken het pad erg goed, en weet dus waar ik kan "gassen" en waar ik haar terug moet nemen ivm grote stenen e.d.. Orlanda vond het ook echt geweldig, ze leefde er helemaal van op! (ze is normaal niet zo'n snelle)

Er bleef ook helemaal geen sneeuw onder haar hoef plakken, dat vond ik ook wel leuk om te zien. Wit hadden we toen nog maar net, en stond nog op ijzers, hij had echte sneeuwballen onder zijn hoeven.

Als je zeker wilt zijn dat er geen sneeuw onder blijft plakken, kun je de hoeven aan de onderkant ook goed insmeren met vasaline, ik las dat ze dat in ijsland vaak doen bij de paarden als ze ermee gaan rijden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 10:22

Paarden met goede hoeven kunnen over elke ondergrond heen! Dus ook over bevroren grond...

Ik he bin januari nog een volle maans rit gemaakt, door het bevroren bos. Merrit liep zelfs over bevroren plasjes, vond ie reuze interresant! Dat was een sprookjes achtige ervaring!

Leuke fotoos ingrid!