De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 21:14

Tittel schreef:
Ik heb even 2 "probleempjes" waar ik jullie advies graag over wil horen.

Vianska heeft in haar linkervoorhoef ineens een scheur van zo´n 2 centimeter. Het is horizontaal. Ik rasp haar hoeven regelmatig bij, maar gisteravond zag ik ineens een scheur. Wat kan ik hier het beste aan doen?

Daarnaast een vraag over mijn 2 nieuwe aanwinsten. Ze zijn hier nu een week en nu wil ik ze proberen te bekappen. Nu hebben ze veel te lange hoeven. De hoefwand ga ik dus bijvijlen. Maar omdat ze zulke lange hoeven hebben is de voorkant (toon) ook te lang. De achterhoeven lopen echt in een punt. Vijl je dit gewoon bij of doe je hier nog meer. Ben er toch een beetje huiverig voor, omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met bekappen. Hoef mijn paarden alleen nog maar bij te vijlen, dus verder onderhoud heb ik nog niet gehad.

Hoi, ook ik ga met oop en Isa mee hoor
Eerst basis kennis opdoen!

Dus een goede bekapper erbij en het vak je laten uitleggen. Of op een goede cursus gaan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 21:21

Hoera!!!!!

Ik ga verhuizen per 1 augustus!!!!!

Mijn heren gaan jaar rond buiten wonen!

Eindelijk! Ik had er echt buikpijn van.
Ze komen in een kleine IJslander kudde terecht. Op zandgrond, dus nooit nat en arm gras.
Er staan flink wat bomen om onder te schuilen voor hitte en regen.

Het zou vooral voor Merrit zoo lekker zijn dat hij s nachts niet meer op stal hoeft in de winter. Ze hadden een kleine stal die ze met zijn 2-en deelden. Ik moest ze erin slepen.
Merrit heeft atrose en is licht dampig. Dus altijd buiten en veel rondscharrelen is precies wat hij nodig heeft. En als het te nat wordt, krijgt hij een regendeken op. Zo, wie krijgt er nu een rolberoerte??
Andor is een echte bikkel en vindt alles best.....Krijgt ook geen deken van me

Ingrid, geweldig leuke foto van Isa!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:29

Antheman schreef:
Hoera!!!!!

Geweldig . De buikpijn is niet voor niets geweest .

Goh wat duurt dat laden van die emoticons lang.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 21:41

Nu jij nog Oop!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:17

Het liefst blijf ik waar ik nu sta. De toekomst zal het leren. Ondertussen hou ik mijn oren en ogen open. Ik heb nl. ook nog wat twijfel, want ik heb haar een keer aan het eind van het seizoen stokkreupel van het land gehaald. Ze is ook ooit een keer behandeld geweest, door inspuitingen in haar kogelgewrichten in haar voorbenen, voor een verstoorde gewrichtssmering. Dus ben ook bang dat ik iets nastreef wat helemaal fout uitpakt. Maar wanneer ik die hoeven van bijv. jouw paardjes zie, dan wil ik weer echt niet dat ze ooit nog opgestald wordt. Je leest het, ik ben er zelf nog niet helemaal uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 22:28

opala schreef:
Het liefst blijf ik waar ik nu sta. De toekomst zal het leren. Ondertussen hou ik mijn oren en ogen open. Ik heb nl. ook nog wat twijfel, want ik heb haar een keer aan het eind van het seizoen stokkreupel van het land gehaald. Ze is ook ooit een keer behandeld geweest, door inspuitingen in haar kogelgewrichten in haar voorbenen, voor een verstoorde gewrichtssmering. Dus ben ook bang dat ik iets nastreef wat helemaal fout uitpakt. Maar wanneer ik die hoeven van bijv. jouw paardjes zie, dan wil ik weer echt niet dat ze ooit nog opgestald wordt. Je leest het, ik ben er zelf nog niet helemaal uit.

Oh?? Nieuwe wending??

Maar wat zijn voor jou dan de voordelen om te blijven waar je bent?

hihi, enne bedankt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:28

Ha AM, gefeliciteerd. Wat mooi dat je zo'n fijn plekje hebt gevonden voor je paarden. En van die deken krijg ik geen rolberoerte hoor. Ik ben niet per definitie antideken. Die ouwe van mij heeft ook wel eens een jas aan als het heel erg nat is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:02

Dit is haar 3e staladres, dus ik kan vergelijken. Oop ziet er beter uit dan anders, bepaalde delen van haar glimmen je af en toe tegemoet en ze is niet te dik. Ze heeft een houten zgn. buitenstal zonder bovendeur. Na een paar minuten vanaf het terrein heb ik al aansluiting met het ruiterpad. Met de auto ben ik er binnen een kwartier. Het enige nadeel is, dat ze 's winters te veel naar mijn smaak op stal staat. Ergens anders staan, weide met schuilstal, evt. stal met uitloop, zal gepaard kunnen gaan met hogere, niet te verwaarlozen, benzine en/of stallingskosten/minder uitrijmogelijkheid, koffiedik kijken dus. Ik heb bijv. een adresje gekregen in Schoorl, wel minder stallingskosten, maar omgerekend toch nog 100 euro meer benzinekosten. Dat is voor mij te toch te veel. Wanneer ik mij goed herinner heb ik ook ooit een advertentie gezien van een stal hier in de buurt met uitloop, hoe het precies eruit ziet, geen idee, maar géén uitrijmogelijkheid.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:03

een tijdje geleden heb ik deze foto's van mijn paard geplaatst
Afbeelding

Afbeelding

een maand of twee geleden was ze ineens onregelmatig op dit rechtervoorbeen. ik vermoedde weer een hoefzweer op de plek van het weggesneden overgroeide steunsel. heb haar een paar dagen lang homeopathische druppels gegeven (silicea C 200). die had ik nog van de vorige hoefzweerepisode. heb haar hoeven gedaan en vond in het steunsel een zwart haarscheurtje. na een week liep ze weer goed.
(dierenarts heb ik er niet bijgehaald, want die had de vorige keer gatenkaas van haar hoeven gemaakt)

en ze bleef rad.

vandaag viel me op dat ze met die hoef niet op haar hiel maar op de toon landde. ik heb de hielen wat lager gezet en de steunsels ingekort. daar waar het haarscheurtje zat kwam ik een rotte plek tegen, de restanten van een hoefzweer dus. na het bekappen zette ze die voet wel weer met de hiel eerst neer.

helaas heb ik geen foto's gemaakt. misschien morgen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 23:07

Das Balen Jackie!! Je hebt wel een Abbootje op die rotdingen....

En Oop, jammer om deze keus te moeten maken!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:15

klopt, maar deze keer was het goedkoper. van de veeartsrekening de vorige keer had ik een week op vakantie gekunt en heb er een paard aan overgehouden dat haar voeten aan geen vreemde meer wil geven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:19

@AM: proficiat met je nieuwe stek!
@jackie: kun je weer een leuke studievakantie van doen, van het geld dat je nu weer bespaart

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:23

@Mac: als je het zo bekijkt.......
@AM: veel plezier op je nieuwe stek.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 23:33

jackie schreef:
@Mac: als je het zo bekijkt.......
@AM: veel plezier op je nieuwe stek.

Dank je ,en Mac ook tis nog niet zover hoor!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:33

In onregelmatigheid en kreupelheid zit bij mij een hemelsbreed verschil. 9 Van de 10 dagen zie ik bij Opala onregelmatigheid, terwijl dat onder het zadel helemaal niet te merken is. Wanneer ze kreupelheid vertoont, laat ik haar een paard dagen onbelast. Afkloppen, maar gebeurt zelden laatste tijd.

Jackie: op de foto's lijken de hielen al aardig kort. Bij Opala is dit nog steeds niet het geval, maar ik ben wel extreem geleidelijk. De DA moet een nieuwe baan zoeken, staaltje van zelfcorrigerend vermogen van de hoef. De hoeven van jouw paard zijn weer langwerpiger van vorm dan die van AM. Van jouw nieuwe foto's ben ik benieuwd of er veel verandering te zien is, buiten het afwezig zijn van de overgroeide steunsels.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 23:41

opala schreef:
In onregelmatigheid en kreupelheid zit bij mij een hemelsbreed verschil. 9 Van de 10 dagen zie ik bij Opala onregelmatigheid, terwijl dat onder het zadel helemaal niet te merken is. Wanneer ze kreupelheid vertoont, laat ik haar een paard dagen onbelast. Afkloppen, maar gebeurt zelden laatste tijd.

Jackie: op de foto's lijken de hielen al aardig kort.
Bij Opala is dit nog steeds niet het geval, maar ik ben wel extreem geleidelijk.
De DA moet een nieuwe baan zoeken, staaltje van zelfcorrigerend vermogen van de hoef. De hoeven van jouw paard zijn weer langwerpiger van vorm dan die van AM. Van jouw nieuwe foto's ben ik benieuwd of er veel verandering te zien is, buiten het afwezig zijn van de overgroeide steunsels.

Hoho
Geen appels met peren vergelijken!
Merrit is een Haffie!! En Jackie heeft Quarters, toch??

Logisch dat je dan een heel andere hoefvorm hebt..

Dat je nog slaapt als je 9 dagen onregelmatigheden ziet.....
Zijn ze er ook echt, of denk je dat alleen??

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:49

ik heb twee quarter horse merries met kleine voetjes en een driekwart arabier (nrps) met normale maat voeten.

de twee merries hebben smalle stralen aan de voorhoeven. gevolg van verkeerd bekappen door de reguliere smid.

Jackie, het paard van de hoevenfoto heeft inderdaad lage hielen. Ze is nooit beslagen geweest.

Opvallend is, dat Eros, de NRPS'er, meer als de helft van zijn leven op ijzers door heeft gebracht en ondanks dat de mooiste stralen heeft

Afbeelding

en dit is nog wel zijn stijlere hoef rechtsvoor waar de straal het smalst is.

overigens zijn ook zijn hoeven op het ogenblik erg aan het veranderen. moet weer eens nieuwe foto's maken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:56

Het zit tussen mijn oren , want meestal wanneer ik een ander vraag of die wat "vreemds" ziet in haar gang, kijken ze van waar heeft die het over en ontkennen ze het .

Ik slaap uitstekend, maar het is anders geweest .. vroeger (vooraf aan die inspuitingen).

Zeg ik het goed .... afhankelijk van het ras: een langwerperige hoef, heeft een minder brede straal, omdat het gewoonweg minder ruimte heeft om uit te waaieren dan een rondere hoef.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 00:03

opala schreef:

Zeg ik het goed .... afhankelijk van het ras: een langwerperige hoef, heeft een minder brede straal, omdat het gewoonweg minder ruimte heeft om uit te waaieren dan een rondere hoef.

nee, langwerpige hoeven zijn niet normaal. dat valt dan onder dwanghoeven omdat de straal te smal c.q. niet 100% functioneel is en het hoefmechanisme daarom ook niet goed functioneerd.

vandaar waarschijnlijk mijn abonnement op hoefzweren in de buurt van de steunsels.

ook bij Quarter Horses vind je bijvoorbeeld normale ronde hoeven in alle maten

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 00:09

Opala, half arabier, heeft vanaf het begin ook veel smallere stralen aan haar voorhoeven dan achter. Evenals dat de hielen hoger zijn dan achter. Maar achter heeft ze weer hardnekkig overgroeid steunsel, met name aan een kant van een straal van de linkerachterhoef.

Toch zou je bij elke hoeffoto moeten vermelden hoe lang je al zelf bekapt, hoe veel uur weidegang er op dat moment is, het ras van het paard. Het verklaart zo veel over het al dan niet ontwikkeld zijn.

Zo te zien heb ik een nog een lange, maar niet onneembare, weg te gaan.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 00:39

de afgelopen 6 jaar staan mijn paarden in de zomermaanden 24/7 in de wei en s'winters overdag in de paddock en s'nachts op stal.

sinds ongeveer 1 1/2 jaar worden ze natuurlijk bekapt en de laatste paar maanden doe ik het helemaal zelf. om de zoveel tijd komt nog een professionele bekapper langs om te kijken. meestal heeft hij niet veel te doen.

Eros en Briolette hebben 5 jaar geleden voor het laatst ijzers onder gehad. Jackie nog nooit en Moon de driejarige zoon van Briolette (is van mijn vriendin) ook nog nooit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:18

opala schreef:
Het zit tussen mijn oren , want meestal wanneer ik een ander vraag of die wat "vreemds" ziet in haar gang, kijken ze van waar heeft die het over en ontkennen ze het .

Dat dacht ik bij mezelf en Isabella dus ook ... alleen ik schijn iets in haar gangen te zien.
Totdat ik gisteren een video draaide van toen we haar net hadden en haar gingen beleren voor de wagen. Wauw wat een gangen. Ik vergis me dus inderdaad niet. Ze loopt nu helemaal niet meer zo mooi. Ze had toen hele mooie knieactie en een voorwaartse beweging. Nu lijkt het of haar knieen meer op slot zitten en ze krabbelt. Een ander die haar niet kent en niet beter weet vind haar misschien geeneens zo slecht lopen, maar ik dus wel. En dan ook nog eens dat ze bij tijd en wijlen, zoals nu nog steeds, nog wat minder soepel loopt. Het zit dus toch NIET tussen mijn oren

Maar ik bedacht me wel dat het bij haar ook wel eens zo kon zijn dat ze door al haar rare en vooral verschillende beenstanden en hoefhoogtes, e.d. in haar 5e t/m 9e levensjaar (groeiperiode ?) last van de pezen of gewrichten gekregen kan hebben. Heb dit nooit laten onderzoeken, maar het is nu toch eigenlijk al jaren wat op en af met dat lopen. Eerst dacht ik ook aan de hoeven, maar aangezien die nu echt wel goed zijn, moet het ergens anders in het been zitten, maar dermate "verborgen" dat het geen warme plekken of andere oneffenheden oplevert van buitenaf te voelen of te zien.

Neemt niet weg dat ik ook nog steeds erg baal en toch nog stiekem hoop dat ze ooit nog weer die mooie knieactie wil gaan krijgen.

Groeten, Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:20

Antheman schreef:
Hoera!!!!!

Gefeliciteerd

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:52

Gefeliciteerd met de verhuizing antheman!!

Heb je foto's van hoe het daar is??? ben erg benieuwd! leuk dat ze in een echte kudde komen te staan! lekker gezellig!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 09:00

angela88 schreef:
Gefeliciteerd met de verhuizing antheman!!

Heb je foto's van hoe het daar is??? ben erg benieuwd! leuk dat ze in een echte kudde komen te staan! lekker gezellig!

Dank je wel!
Fotoos komen vanzelf

Gezellig op den duur ja. Ik ben benieuwd hoor, er zal heus flink geknokt worden....Merrit is een stille leider, die bekijkt het van een afstandje en kan heel subtiel de baas spelen. Zal NOOOIT een mep verkopen.
Andor leeft voor eten en (mijn) aandacht en is van een nogal hoog tankgehalte, dus die zal ik regelmatig gewond terug krijgen vrees ik.
Als het maar rustig in de kudde is voor de winter, dan geneest het allemaal wat minder snel enzo en zijn ze toch wat kwetsbaarder.