Jij gaf aan wat paarden zoal kunnen doen, dat klopt in hele sommige gevallen (je ziet het gelukkig niet veel), en jouw voorbeeld voerde ik even door naar de theorietjes van TS. Had ik even duidelijker moeten vermelden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sflj schreef:En nee, aan de mening van een 13 jarige hecht ik inderdaad niet veel waarde. Sorry.
Twiggy2008 schreef:Randalinpony, sorry als het onduidelijk overkwam, maar ik reageerde eigenlijk vooral op deze manier van omgaan met je paard, dus op de mening van TS en andere aanhangers.![]()
Jij gaf aan wat paarden zoal kunnen doen, dat klopt in hele sommige gevallen (je ziet het gelukkig niet veel), en jouw voorbeeld voerde ik even door naar de theorietjes van TS. Had ik even duidelijker moeten vermelden.
Joke_x_Remy schreef:Waratje schreef:Onder veel mensen versta ik mensen zonder ervaring. Ik noem mijn pony ook niet zomaar dominant, heb wel het idee gehad dat ze een vrij dominant type is, maar pas nadat dit bevestigd is door mensen die veel kennen van paarden en NH, durf ik ook echt te zeggen dat mijn pony een eerder dominant typetje isGroot probleem is dat heel veel mensen alles maar "dominant" noemen, terwijl er vaak helemaal geen sprake van is.
Daarnaast zie ik de JU als een onsympathieke en meestal volstrekt overbodige methode.
En mag ik vragen waarom jij een JU een onsympathieke en overbodige methode vindt?
Welke methode zou je dan wel toepassen?
Joke_x_Remy schreef:Waratje schreef:Ik denk dat je mijn mening een beetje verkeerd begrepen hebt, of ik ben niet duidelijk genoeg geweest, daar is ook een grote kans voorDan deugt die trainer niet. Als jij een paard niet kunt leiden naar de roundpen, dan kun jij dat paard dus niet voldoende bieden. Waarom zou je dan IN die roundpen opeens wel wat te bieden hebben?Hetgene wat ik bedoel is dat wanneer je je paard de roundpen in leidt, dat je paard dan niet vanuit vrije wil volgt. Na de join-up komt de follow-up waarbij het paard dit wel wel vrijwillig doet, hij kiest ervoor om bij zijn leider te blijven en wilt hem echt volgen. Daarom heb je dus in de roundpen wel iets te bieden. Buiten de roundpen heb je dat ook, maar met de join-up (maar even goed met vele andere oefeningen) maak je dit duidelijk aan je paard en ziet het paard in dat jij een leider bent die op een vriendelijke manier met hem omgaat.
Als ik het goed begrijp, beweer jij dat zo'n trainer niet deugt en niet voldoende zeker is van zichzelf. Maar waarom vind je dat?
Joke_x_Remy schreef:Waratje schreef:In NH wilt men helemaal niet de "baas" zijn, maar een leidende vriend die veiligheid biedt. (zoals Twiggy2008 het al correct formuleerde)Ontwikkel je eigen persoonlijkheid, zorg dat je als leider iets te bieden hebt en verval niet in het "baas" willen zijn.
Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen die zich niet grondig genoeg verdiept hebben in NH, alvorens de methode toe te passen en dat zijn dan vaak de mensen die hun paard zo goed als niets te bieden hebben en de "baas" willen zijn.
Joke_x_Remy schreef:Nog even iets anders dat ik wil verduidelijken en dat ik al even eerder vermeld heb, net als Twiggy.
In NH wilt men géén leider zijn, maar een leidende vriend! Jij en je paard behoren tot dezelfde kudde, maar de mens staat net 1 rang hoger dan het paard. Waarom? Puur uit veiligheidsredenen! En anders zou je paard je niet toelaten op zijn rug..
Twiggy2008 schreef:Ik vind zelf ook dat een rang hoger in principe genoeg is. Anders kan het zijn dat je al snel toch te 'hard' reageert op je paard. Chris Irwin, een gerespecteerd paardenman, heeft als ik het goed heb ooit gezegd dat een rang hoger dan jouw paard is in de kudde op zich prima is. Of heb ik het mis? Kan hoor, ik weet het niet zeker meer, eerlijk gezegd.
Twiggy2008 schreef:Ik ben van nature geen dominante leider, heb ook geen natuurlijk overwicht, volgens mij. Dat zit gewoon niet in mijn aard, al heb ik wel een temperamentje, maar dat heeft daar niets mee te maken.Maar om effe aan te geven dat ik ook geen typisch meegaand type ben, want dat ben ik helemaal niet.
![]()
Ik ken mijn zwaktes, maar ken ook mijn gaves met paarden. Soms moet een leiderschap en daardoor het vertrouwen en respect ook even tijd krijgen om te groeien. Althans, zo is het gegaan tussen mij en mijn paard, die zich behoorlijk had afgesloten toen hij bij mij kwam. Hij deed ook altijd heel graag vooral zijn eigen ding, dus dat was best pittig. Toen heb ik ook eens iemand gehad die een JU met hem deed en wat ik toen zag, beviel mij helemaal niet. Ik heb toen heel bewust voor andere manieren gekozen om dat te doorbreken en heb eigenlijk vooral mijn eigen gevoel gevolgd. Dat kostte misschien wat meer tijd en geduld, maar ik heb dubbel en dwars terug gekregen, waar ik zo keihard aan gewerkt heb. En dat heeft geen moer te maken met wat ik hier zie op deze vreselijke filmpjes. Dan zie ik nog liever een JU gedaan door Monty Roberts.
Twiggy2008 schreef:Overigens ben ik nog geen paard tegen gekomen die ik niet kan leiden, hoor. De meeste paarden zijn juist heel samenwerkend, valt mij op. Al die dramaverhalen hier op bokt altijd, neem ik ook vaak met een flinke korrel zout, of het is vrij makkelijk te achterhalen waarom een paard zo 'heftig' kan zijn.
Waratje schreef:Ik kan me wel vinden in je uitleg, een JU is inderdaad wel een onbeleefde manier om kennis te maken met een paard. Zelf heb ik er nog nooit aan gedacht om een join-up te doen met mijn pony. Ik zou het enkel overwegen moest ik er echt niet uitgeraken via andere oefeningen.JU vind ik persoonlijk een bijzonder onbeleefde manier van kennismaken met een paard. Als je gewoon netjes een gesprek aanknoopt met het paard (al dan niet in een roundpen) kom je er meestal heel goed uit met dat paard zonder dat je het gaat wegjagen. Dat is dus ook meteen mijn antwoord op jouw vraag "wat voor methode", namelijk geen methode, maar gewoon directe interactie en hoe die vorm krijgt hangt af van het paard.
Waratje schreef:Ik denk dat mijn mening nog niet helemaal duidelijk was aan je reactie te merken.. Ik kan het niet beter uitleggen, dus ga het hierbij laten als je er geen probleem bij hebtAls jij een paard leidt, dan kiest het paard om je te volgen. Als het paard niet kiest om te volgen, gaan de meeste mensen trekken en duwen.....
Waratje schreef:Als je doelt op JU's die meneer Roberts met in het wild opgegroeide paarden heeft toegepast, dan wordt het paard meestal die roundpen ingedreven, maar ook dan denk ik dat de JU vaak onnodig hard is. Natuurlijk maakt het veel uit wat voor paard je tegenover je hebt en dan zijn in het wild opgegroeide paarden die al volwassen zijn niet zomaar onder de indruk van wat een mens te vertellen heeft, maar ook dan zou ik graag iets meer genuanceerde communicatie willen zien vanuit de trainer dan maar meteen met een JU aan de gang te gaan.
Als jij een paard iets te bieden hebt als leider, dan ziet dat paard dat ook wel zonder JU, ze zijn niet achterlijk, het is niet een kunstje dat je doet, het is je ZIJN wat bepaalt of het paard je als leider gaat zien.
Waratje schreef:Als jij het "leidende vriend" wilt noemen, best, feit blijft dat je dan iets te bieden moet hebben aan het paard. Jouw persoonlijkheid moet zekerheid bieden aan het paard, het gaat niet om een houding die je aanneemt, maar om een houding die je eigen is. Paarden gaan alleen maar voor "echt" leiderschap, niet voor nep.
Waratje schreef:Als jij een "leidende vriend" bent, dan leidt je, dus ben je een leider.
Joke_x_Remy schreef:Toen ik vroeg "En mag ik vragen waarom jij een JU een onsympathieke en overbodige methode vindt?", was in de veronderstelling dat je zowel tegen HH als NH was en op de "traditionele" manier met paarden omging, vandaar die vraag
Joke_x_Remy schreef:Ben zelf ook geen superfan van de join-up, maar ik ben het beginnen verdedigen omdat ik het in ieder geval een veel betere manier vind dan een tap
Joke_x_Remy schreef:Waratje schreef:Als jij een "leidende vriend" bent, dan leidt je, dus ben je een leider.
Ja, je bent dan een leider. Maar wel een leider met respect etc. Het woord "baas" komt bij mij heel anders over dan leider.
Citaat:In NH wilt men géén leider zijn, maar een leidende vriend!
randalinpony schreef:De rangorde in een kudde, en de vriendschappen die dieren aanknopen, lopen niet parallel.
Hoe de rangorde geregeld is in de mens-paard relatie lijkt me van de combinatie af te hangen. Daarbij geeft het paard zelf wel aan wat voor soort leiderschap hij nodig heeft.
Ik heb trouwens niet de illusie dat ik vriendjes moet worden met ieder dier waar ik mijn hand op leg.
Soms gebeurt dat, soms is die klik er, maar soms zit het er gewoon niet in. Dat wil niet zeggen dat we niet prima samen kunnen werken. Je hoeft ook geen vrienden met al je collega's te zijn om toch een goed team te vormen.
Ik krijg weleens het idee dat dat 'vriendjes' willen worden met je paard, aanleiding voor heel veel ellende is. Het is ook typisch vrouwelijk volgens mij.![]()
Volgens mij hebben vrouwen ook veel vaker last van een dominant paard doordát ze vriendjes willen worden.
Terwijl vriendschap iets is dat vanzelf kan groeien als je maar een redelijke baas bent, die oog heeft voor de eigenaardigheden en behoeftes van je paard.
Marlou_ schreef:Ik ga mee met josien veel meer heb ik er ook niet over te zeggen.
Ik vind het filmpje verder ook neit zo leuk om naar te kijken. de lichaamstaal van het paard zegt iets wat me niet aanstaat maar dat kan aan mij liggen of mijn mening zijn. doe mij maar NH
josien schreef:Ik zal eerlijk zeggen wat ik van deze methode vind.
Hij breekt de paarden door ze te dwingen te gaan liggen waardoor ze zich volledig moeten overgeven. Je ziet de paarden ook blijven liggen omdat ze het opgegeven hebben. In de natuur doet een paard dit als hij weet dat hij het niet kan winnen. Hij laat zich dus op dat moment gewoon opeten.
Verder komt er geen enkele communicatie bij kijken en zien de paarden er gespannen uit.
Wat ik wel goed vind is zijn rust, doorzettingsvermogen en vanzelfsprekendheid waarmee hij de paarden "traind" en natuurlijk zijn leff.
sflj schreef:Ik zie het meer als een soort verlengde.
Want de paarden waar je NH mee doet, doen dat ook niet uit vrije wil hoor!Geen enkel paard denkt; "ha leuk, vandaag ff de jojo game!"
Wat nou als een paard niet mee wil werken aan de join up? Stel dat je hem niet eens te pakken krijgt om hem die round pen in de te krijgen? Je zal toch érgens moeten beginnen hem te laten gehoorzamen.