NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:15

Randalinpony, sorry als het onduidelijk overkwam, maar ik reageerde eigenlijk vooral op deze manier van omgaan met je paard, dus op de mening van TS en andere aanhangers. Knipoog

Jij gaf aan wat paarden zoal kunnen doen, dat klopt in hele sommige gevallen (je ziet het gelukkig niet veel), en jouw voorbeeld voerde ik even door naar de theorietjes van TS. Had ik even duidelijker moeten vermelden. Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:25

sflj schreef:
En nee, aan de mening van een 13 jarige hecht ik inderdaad niet veel waarde. Sorry.

Ik heb hier nauwelijks gereageerd, maar wel gelezen. Ik ben dus absuluut tegen HH

Maar dat buiten beschouwing... je bovenstaande mening getuigd van weinig openstaan voor anderen. Een jonge leeftijd wil absoluut niet zeggen dat er iemand niets zinnigs kan zeggen. Integendeel. Ook daarvan kun je leren.
Zelf ben ik 48, maar ik luister naar mensen van alle leeftijden en vorm dan pas mijn mening. Niet gebaseerd op hun leeftijd, maar op hetgeen ze zeggen. En daarbij neem ik iedereen serieus. En het komt meer dan eens voor dat ik dingen kan leren van mensen die nog niet eens half zo oud zijn als ik. Prima toch...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:19

Twiggy2008 schreef:
Randalinpony, sorry als het onduidelijk overkwam, maar ik reageerde eigenlijk vooral op deze manier van omgaan met je paard, dus op de mening van TS en andere aanhangers. Knipoog

Jij gaf aan wat paarden zoal kunnen doen, dat klopt in hele sommige gevallen (je ziet het gelukkig niet veel), en jouw voorbeeld voerde ik even door naar de theorietjes van TS. Had ik even duidelijker moeten vermelden. Lachen

Oke. Sorry voor de geirriteerde toon in mijn vorige post.

Die hele sommige gevallen dat zijn voornamelijk haremhengsten die tegenstanders even wegpoetsen. Clown

Maar volgens mij ging de kritiek hier vooral over dat 'tappen'.
Ik zou dan wel weer graag wetenschappelijk onderzoek willen zien naar de processen in het paard. Is het endorphine, worden er zenuwen afgekneld, of bloedtoevoer?

En ik zou ook nog steeds willen weten wat er nou zo anders dan anders is aan zijn manier van inrijden, afgezien dan van dat neerleggen?
Lijkt mij gewoon een handige cowboy die de paardjes overbluft en er even met veel dwang een stuur op zet.

De manier waarop deze 'handige harry' probleempaarden aanpakt, lijkt me dan weer niet fout. Gewoon rustig blijven tot het paard klaar is met zijn trucendoos, is pijnloos en brengt het dier alleen al in verwarring omdat de reactie die hij dacht te ontlokken uitblijft. Daarna is er meestal weer lucht voor een goed gesprek.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:36

Joke_x_Remy schreef:
Waratje schreef:
Groot probleem is dat heel veel mensen alles maar "dominant" noemen, terwijl er vaak helemaal geen sprake van is.
Daarnaast zie ik de JU als een onsympathieke en meestal volstrekt overbodige methode.
Onder veel mensen versta ik mensen zonder ervaring. Ik noem mijn pony ook niet zomaar dominant, heb wel het idee gehad dat ze een vrij dominant type is, maar pas nadat dit bevestigd is door mensen die veel kennen van paarden en NH, durf ik ook echt te zeggen dat mijn pony een eerder dominant typetje is Lachen
En mag ik vragen waarom jij een JU een onsympathieke en overbodige methode vindt?
Welke methode zou je dan wel toepassen?

Ook mensen met enige ervaring lijken er erg veel moeite mee te hebben om dominant of niet-dominant goed te onderscheiden. Op het moment dat mensen een paard meteen dominant noemen omdat hij niet opzij gaat ben ik uitgepraat. Voor mij zegt het namelijk alleen wat over dominantie in combinatie met een aantal andere gedragingen. Of jouw pony dominant is of niet valt voor mij helemaal niets van te zeggen, ik ken jou en je pony niet. Kan best dat je een dominant exemplaar hebt Knipoog
JU vind ik persoonlijk een bijzonder onbeleefde manier van kennismaken met een paard. Als je gewoon netjes een gesprek aanknoopt met het paard (al dan niet in een roundpen) kom je er meestal heel goed uit met dat paard zonder dat je het gaat wegjagen. Dat is dus ook meteen mijn antwoord op jouw vraag "wat voor methode", namelijk geen methode, maar gewoon directe interactie en hoe die vorm krijgt hangt af van het paard.

Joke_x_Remy schreef:
Waratje schreef:
Dan deugt die trainer niet. Als jij een paard niet kunt leiden naar de roundpen, dan kun jij dat paard dus niet voldoende bieden. Waarom zou je dan IN die roundpen opeens wel wat te bieden hebben?
Ik denk dat je mijn mening een beetje verkeerd begrepen hebt, of ik ben niet duidelijk genoeg geweest, daar is ook een grote kans voor Knipoog Hetgene wat ik bedoel is dat wanneer je je paard de roundpen in leidt, dat je paard dan niet vanuit vrije wil volgt. Na de join-up komt de follow-up waarbij het paard dit wel wel vrijwillig doet, hij kiest ervoor om bij zijn leider te blijven en wilt hem echt volgen. Daarom heb je dus in de roundpen wel iets te bieden. Buiten de roundpen heb je dat ook, maar met de join-up (maar even goed met vele andere oefeningen) maak je dit duidelijk aan je paard en ziet het paard in dat jij een leider bent die op een vriendelijke manier met hem omgaat.
Als ik het goed begrijp, beweer jij dat zo'n trainer niet deugt en niet voldoende zeker is van zichzelf. Maar waarom vind je dat?

Als jij een paard leidt, dan kiest het paard om je te volgen. Als het paard niet kiest om te volgen, gaan de meeste mensen trekken en duwen..... Een goede trainer heeft voldoende overwicht op paarden om ze te kunnen leiden. In Nederland zijn er heel weinig paarden die niet al in hun jeugd aan een touwtje hebben gelopen, dus als een trainer een paard dan niet op een correcte manier naar die roundpen kan krijgen, dan deugt hij (m/v) niet voor dat paard.
Als je doelt op JU's die meneer Roberts met in het wild opgegroeide paarden heeft toegepast, dan wordt het paard meestal die roundpen ingedreven, maar ook dan denk ik dat de JU vaak onnodig hard is. Natuurlijk maakt het veel uit wat voor paard je tegenover je hebt en dan zijn in het wild opgegroeide paarden die al volwassen zijn niet zomaar onder de indruk van wat een mens te vertellen heeft, maar ook dan zou ik graag iets meer genuanceerde communicatie willen zien vanuit de trainer dan maar meteen met een JU aan de gang te gaan.
Als jij een paard iets te bieden hebt als leider, dan ziet dat paard dat ook wel zonder JU, ze zijn niet achterlijk, het is niet een kunstje dat je doet, het is je ZIJN wat bepaalt of het paard je als leider gaat zien.

Joke_x_Remy schreef:
Waratje schreef:
Ontwikkel je eigen persoonlijkheid, zorg dat je als leider iets te bieden hebt en verval niet in het "baas" willen zijn.
In NH wilt men helemaal niet de "baas" zijn, maar een leidende vriend die veiligheid biedt. (zoals Twiggy2008 het al correct formuleerde)
Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen die zich niet grondig genoeg verdiept hebben in NH, alvorens de methode toe te passen en dat zijn dan vaak de mensen die hun paard zo goed als niets te bieden hebben en de "baas" willen zijn.

Als jij het "leidende vriend" wilt noemen, best, feit blijft dat je dan iets te bieden moet hebben aan het paard. Jouw persoonlijkheid moet zekerheid bieden aan het paard, het gaat niet om een houding die je aanneemt, maar om een houding die je eigen is. Paarden gaan alleen maar voor "echt" leiderschap, niet voor nep.

Joke_x_Remy schreef:
Nog even iets anders dat ik wil verduidelijken en dat ik al even eerder vermeld heb, net als Twiggy.
In NH wilt men géén leider zijn, maar een leidende vriend! Jij en je paard behoren tot dezelfde kudde, maar de mens staat net 1 rang hoger dan het paard. Waarom? Puur uit veiligheidsredenen! En anders zou je paard je niet toelaten op zijn rug..

Als jij een "leidende vriend" bent, dan leidt je, dus ben je een leider. Duivel En waarom zou je persé maar 1 rang hoger moeten zijn? Waarom zou het niet meer mogen zijn? Het gaat er gewoon om dat je je paard veiligheid en rust kunt bieden, dat paard vindt het heus niet erg als jij de hele kudde kunt leiden en niet alleen hem. Tong uitsteken Het klinkt een beetje als "net voldoende is ook voldoende" mentaliteit. Ruim voldoende is ook voldoende en goed is zelfs beter dan voldoende....... Slim

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:05

Waratje, dat woord 'leidende vriend' komt van mij. Knipoog
Zo zie ik mijzelf tot relatie met mijn paard. Dan moet je zeker wat te bieden hebben, anders laat hij je wel zien dat er van leiden niets komt. Knipoog

Ik vind zelf ook dat een rang hoger in principe genoeg is. Anders kan het zijn dat je al snel toch te 'hard' reageert op je paard. Chris Irwin, een gerespecteerd paardenman, heeft als ik het goed heb ooit gezegd dat een rang hoger dan jouw paard is in de kudde op zich prima is. Of heb ik het mis? Kan hoor, ik weet het niet zeker meer, eerlijk gezegd. Knipoog

Ik ben van nature geen dominante leider, heb ook geen natuurlijk overwicht, volgens mij. Dat zit gewoon niet in mijn aard, al heb ik wel een temperamentje, maar dat heeft daar niets mee te maken. Haha! Maar om effe aan te geven dat ik ook geen typisch meegaand type ben, want dat ben ik helemaal niet. Knipoog
Ik ken mijn zwaktes, maar ken ook mijn gaves met paarden. Soms moet een leiderschap en daardoor het vertrouwen en respect ook even tijd krijgen om te groeien. Althans, zo is het gegaan tussen mij en mijn paard, die zich behoorlijk had afgesloten toen hij bij mij kwam. Hij deed ook altijd heel graag vooral zijn eigen ding, dus dat was best pittig. Toen heb ik ook eens iemand gehad die een JU met hem deed en wat ik toen zag, beviel mij helemaal niet. Ik heb toen heel bewust voor andere manieren gekozen om dat te doorbreken en heb eigenlijk vooral mijn eigen gevoel gevolgd. Dat kostte misschien wat meer tijd en geduld, maar ik heb dubbel en dwars terug gekregen, waar ik zo keihard aan gewerkt heb. En dat heeft geen moer te maken met wat ik hier zie op deze vreselijke filmpjes. Dan zie ik nog liever een JU gedaan door Monty Roberts. Ja

Overigens ben ik nog geen paard tegen gekomen die ik niet kan leiden, hoor. De meeste paarden zijn juist heel samenwerkend, valt mij op. Al die dramaverhalen hier op bokt altijd, neem ik ook vaak met een flinke korrel zout, of het is vrij makkelijk te achterhalen waarom een paard zo 'heftig' kan zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:20

Twiggy2008 schreef:
Ik vind zelf ook dat een rang hoger in principe genoeg is. Anders kan het zijn dat je al snel toch te 'hard' reageert op je paard. Chris Irwin, een gerespecteerd paardenman, heeft als ik het goed heb ooit gezegd dat een rang hoger dan jouw paard is in de kudde op zich prima is. Of heb ik het mis? Kan hoor, ik weet het niet zeker meer, eerlijk gezegd. Knipoog

Waarom zou je "harder" reageren als je meer dan 1 rang zou verschillen (voorzover je al zou willen tellen)? Een hoog in rang staand paard kan juist met veel kleinere aanwijzingen de boel regelen, dus als je te hard binnenkomt bij een paard ben je zelf niet zeker genoeg van je positie.
Als Chris Irwin iets zegt, betekent dat nog niet direct dat het ook zo is, ook Chris is een mens en heeft naast goede inzichten ook wat dingen gezegd en gedaan waar ik persoonlijk wat minder mee heb.

Twiggy2008 schreef:
Ik ben van nature geen dominante leider, heb ook geen natuurlijk overwicht, volgens mij. Dat zit gewoon niet in mijn aard, al heb ik wel een temperamentje, maar dat heeft daar niets mee te maken. Haha! Maar om effe aan te geven dat ik ook geen typisch meegaand type ben, want dat ben ik helemaal niet. Knipoog
Ik ken mijn zwaktes, maar ken ook mijn gaves met paarden. Soms moet een leiderschap en daardoor het vertrouwen en respect ook even tijd krijgen om te groeien. Althans, zo is het gegaan tussen mij en mijn paard, die zich behoorlijk had afgesloten toen hij bij mij kwam. Hij deed ook altijd heel graag vooral zijn eigen ding, dus dat was best pittig. Toen heb ik ook eens iemand gehad die een JU met hem deed en wat ik toen zag, beviel mij helemaal niet. Ik heb toen heel bewust voor andere manieren gekozen om dat te doorbreken en heb eigenlijk vooral mijn eigen gevoel gevolgd. Dat kostte misschien wat meer tijd en geduld, maar ik heb dubbel en dwars terug gekregen, waar ik zo keihard aan gewerkt heb. En dat heeft geen moer te maken met wat ik hier zie op deze vreselijke filmpjes. Dan zie ik nog liever een JU gedaan door Monty Roberts. Ja

Een relatie groeit altijd over tijd, maar als je als persoon rust en duidelijkheid biedt aan het paard, schep je wel direct een goede basis om die relatie op te bouwen. Weten wie je bent en waar je staat is daarbij van belang, net als weten wat te hoog gegrepen is. Ik heb van nature ook geen neiging om de leiding te nemen, maar weet ook hoeveel duidelijkheid ik bij verschillende paarden moet geven en kan ook redelijk inschatten wanneer ik een paard niet voldoende kan bieden. Dan blijf ik er af Knipoog

Twiggy2008 schreef:
Overigens ben ik nog geen paard tegen gekomen die ik niet kan leiden, hoor. De meeste paarden zijn juist heel samenwerkend, valt mij op. Al die dramaverhalen hier op bokt altijd, neem ik ook vaak met een flinke korrel zout, of het is vrij makkelijk te achterhalen waarom een paard zo 'heftig' kan zijn.

Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:33

Waratje, ik heb een jong paard, die het niet altijd heel serieus neemt met hoger in rang staande paarden, hoor. Knipoog
Jaaa, het is een typje, en dat gedrag levert hem wel eens wat gedoe op Clown . Maar ach, daar leert hij van, he. Ik denk dat in de relatie met mijn paard ik net een rangetje of wat hoger zit. Rust en duidelijkheid heb ik sowieso bij hem tegenwoordig, maar ik geef ook toe dat dat iets is wat ik in het begin niet altijd had (die rust vooral dan Knipoog ). Ik ben namelijk geen mens die veel rust in zich heeft, al hoewel Sam mij dit geleerd heeft juist. Want mijn paard leert misschien veel van mij, maar ik ook van hem, hoor Ja . Daarom zijn paarden zulke geweldige dieren. Als je er open voor staat, kunnen ze jou nog zoveel leren met hun sensitiviteit. Heb jij die ervaring niet? Van elk paard waar ik mee in aanraking kom, waar ik mee kan werken, leer ik zoveel dingen over mezelf. Fascinerend......

Wat Chris Irwin betreft, nee, ik ben ook niet alles met hem eens, hoor, maar ik vond het wel een interessante theorie, aangezien veel mensen zich ook vaak meteen opstellen als Alpha merrie e.d.
Daar kan ik me nou weer minder in vinden, in dat Alpha gebeuren. Ik probeer een paard gewoon aan te voelen, natuurlijk rust en zekerheid uit te stralen en soms gaat me dat minder af, omdat ik bv moe ben of omdat ik om andere redenen even niet lekker in mijn vel zit. Ik heb de pech niet altijd even stabiel te zijn. Gelukkig kan ik met mijn eigen paard lezen en schrijven inmiddels, die kent mij gelukkig ook inmiddels door en door. Lachen
Daarbij hebben paarden (en leuke dieren) sowieso een therapeutische werking op mij, geloof ik. Bloos
Dus ondanks mijn 'foutjes', geloof ik dat ik het wel redt zo. Knipoog

(Overigens effe voor de duidelijkheid: verwar 'geen rust' niet met 'geen geduld', want geduld heb ik juist heel veel met dieren. Meer dan met mensen. Bloos )

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:58

Waratje schreef:
JU vind ik persoonlijk een bijzonder onbeleefde manier van kennismaken met een paard. Als je gewoon netjes een gesprek aanknoopt met het paard (al dan niet in een roundpen) kom je er meestal heel goed uit met dat paard zonder dat je het gaat wegjagen. Dat is dus ook meteen mijn antwoord op jouw vraag "wat voor methode", namelijk geen methode, maar gewoon directe interactie en hoe die vorm krijgt hangt af van het paard.
Ik kan me wel vinden in je uitleg, een JU is inderdaad wel een onbeleefde manier om kennis te maken met een paard. Zelf heb ik er nog nooit aan gedacht om een join-up te doen met mijn pony. Ik zou het enkel overwegen moest ik er echt niet uitgeraken via andere oefeningen.
Toen ik vroeg "En mag ik vragen waarom jij een JU een onsympathieke en overbodige methode vindt?", was in de veronderstelling dat je zowel tegen HH als NH was en op de "traditionele" manier met paarden omging, vandaar die vraag Lachen

Waratje schreef:
Als jij een paard leidt, dan kiest het paard om je te volgen. Als het paard niet kiest om te volgen, gaan de meeste mensen trekken en duwen.....
Ik denk dat mijn mening nog niet helemaal duidelijk was aan je reactie te merken.. Ik kan het niet beter uitleggen, dus ga het hierbij laten als je er geen probleem bij hebt Knipoog

Waratje schreef:
Als je doelt op JU's die meneer Roberts met in het wild opgegroeide paarden heeft toegepast, dan wordt het paard meestal die roundpen ingedreven, maar ook dan denk ik dat de JU vaak onnodig hard is. Natuurlijk maakt het veel uit wat voor paard je tegenover je hebt en dan zijn in het wild opgegroeide paarden die al volwassen zijn niet zomaar onder de indruk van wat een mens te vertellen heeft, maar ook dan zou ik graag iets meer genuanceerde communicatie willen zien vanuit de trainer dan maar meteen met een JU aan de gang te gaan.
Als jij een paard iets te bieden hebt als leider, dan ziet dat paard dat ook wel zonder JU, ze zijn niet achterlijk, het is niet een kunstje dat je doet, het is je ZIJN wat bepaalt of het paard je als leider gaat zien.

Daar kan ik me in vinden Lachen Ben zelf ook geen superfan van de join-up, maar ik ben het beginnen verdedigen omdat ik het in ieder geval een veel betere manier vind dan een tap Knipoog

Waratje schreef:
Als jij het "leidende vriend" wilt noemen, best, feit blijft dat je dan iets te bieden moet hebben aan het paard. Jouw persoonlijkheid moet zekerheid bieden aan het paard, het gaat niet om een houding die je aanneemt, maar om een houding die je eigen is. Paarden gaan alleen maar voor "echt" leiderschap, niet voor nep.

Die reactie staat los van waar we het eigenlijk over hadden?!

Waratje schreef:
Als jij een "leidende vriend" bent, dan leidt je, dus ben je een leider.

Ja, je bent dan een leider. Maar wel een leider met respect etc. Het woord "baas" komt bij mij heel anders over dan leider.

Faxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:22

Dit topic doet me denken aan een zin die ik ooit heb gelezen ergens (kan even niet meer herinneren waar)

Heb je liever een vriend die jou in de rug duwt en zegt dat je door moet lopen terwijl je bang bent? of word je liever bij de hand genomen en langs het enge heen geleid.

Ik vind het HH niet echt iets wat voor mij weggelegd is. Vind het eigenlijks behoorlijk uhm. Tja het is gewoon totaal niet mijn weg.
Dwingend.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:38

Faxx, ja, dat vind ik nou ook. Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:41

Mooi verwoord Faxx

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:16

Joke_x_Remy schreef:
Toen ik vroeg "En mag ik vragen waarom jij een JU een onsympathieke en overbodige methode vindt?", was in de veronderstelling dat je zowel tegen HH als NH was en op de "traditionele" manier met paarden omging, vandaar die vraag Lachen

Ik heb niet zoveel met kreten als HH, NH of traditioneel, ik ga met paarden om zoals het mij praktisch en duidelijk lijkt. Bij mensen die "aan NH doen" zie ik nogal eens dat ze kunstjes aanleren in plaats van te snappen wat er gebeurt, dat vind ik wel jammer.

Joke_x_Remy schreef:
Ben zelf ook geen superfan van de join-up, maar ik ben het beginnen verdedigen omdat ik het in ieder geval een veel betere manier vind dan een tap Knipoog

Beter misschien, maar daarmee nog niet "goed" Verdrietig

Joke_x_Remy schreef:
Waratje schreef:
Als jij een "leidende vriend" bent, dan leidt je, dus ben je een leider.

Ja, je bent dan een leider. Maar wel een leider met respect etc. Het woord "baas" komt bij mij heel anders over dan leider.

Je zegt zelf een paar posts terug
Citaat:
In NH wilt men géén leider zijn, maar een leidende vriend!

Wil je nou een leider zijn of niet? Persoonlijk zou ik zeggen dat het heel verstandig is om wel leider te zijn voor je paard, dat maakt de zaken namelijk veiliger. Daarnaast kun je ook een vriend zijn voor je paard, of er voor kiezen om dat niet te zijn. Voor het paard is het in ieder geval van belang dat er leiding wordt gegeven, als jij het niet doet, zal hij het wel doen en dat hoeft niet perse als "leidende vriend" te zijn Duivel
Het woord "baas" heeft inderdaad een wat andere lading dan het woord "leider", maar dit hoeft voor het paard niet altijd negatief te zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:21

De rangorde in een kudde, en de vriendschappen die dieren aanknopen, lopen niet parallel.

Hoe de rangorde geregeld is in de mens-paard relatie lijkt me van de combinatie af te hangen. Daarbij geeft het paard zelf wel aan wat voor soort leiderschap hij nodig heeft.

Ik heb trouwens niet de illusie dat ik vriendjes moet worden met ieder dier waar ik mijn hand op leg.
Soms gebeurt dat, soms is die klik er, maar soms zit het er gewoon niet in. Dat wil niet zeggen dat we niet prima samen kunnen werken. Je hoeft ook geen vrienden met al je collega's te zijn om toch een goed team te vormen.

Ik krijg weleens het idee dat dat 'vriendjes' willen worden met je paard, aanleiding voor heel veel ellende is. Het is ook typisch vrouwelijk volgens mij. Haha!
Volgens mij hebben vrouwen ook veel vaker last van een dominant paard doordát ze vriendjes willen worden.
Terwijl vriendschap iets is dat vanzelf kan groeien als je maar een redelijke baas bent, die oog heeft voor de eigenaardigheden en behoeftes van je paard.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:30

randalinpony schreef:
De rangorde in een kudde, en de vriendschappen die dieren aanknopen, lopen niet parallel.

Hoe de rangorde geregeld is in de mens-paard relatie lijkt me van de combinatie af te hangen. Daarbij geeft het paard zelf wel aan wat voor soort leiderschap hij nodig heeft.

Ik heb trouwens niet de illusie dat ik vriendjes moet worden met ieder dier waar ik mijn hand op leg.
Soms gebeurt dat, soms is die klik er, maar soms zit het er gewoon niet in. Dat wil niet zeggen dat we niet prima samen kunnen werken. Je hoeft ook geen vrienden met al je collega's te zijn om toch een goed team te vormen.

Ik krijg weleens het idee dat dat 'vriendjes' willen worden met je paard, aanleiding voor heel veel ellende is. Het is ook typisch vrouwelijk volgens mij. Haha!
Volgens mij hebben vrouwen ook veel vaker last van een dominant paard doordát ze vriendjes willen worden.
Terwijl vriendschap iets is dat vanzelf kan groeien als je maar een redelijke baas bent, die oog heeft voor de eigenaardigheden en behoeftes van je paard.

Ik ben het wel met je eens hier over.
Ik ben wel "vriendjes" met mijn paardjes , maar ik kan ook streng en niet lief voor ze zijn als ze het te bont maken.
Dan maar eventjes geen vriendjes.
Je moet gewoon een goede balans zoeken ,
en als je maar eerlijk tegen over je zelf en het paard bent.
HH , is echt een manier van vertrouwens afdwingen , wat ik dus verschikkelijk respect loos vind.
Het is maar hoe je het normaal vind met je paard om te gaan ,
er zijn mensen die hun paard nog geeneens ritmisch willen aan sporen ,
omdat ze dat zielig vinden , terwijl er ook mensen zijn , die hun paard eventje flink wakker maken met de zweep.
Ik vind dat allebei verschikkelijk. Een pony is niet wat suiker , maar voelt toch zeker pijn , en of je boos bent op hem.
En met de zweep je paard flink "tikken" ( al hoewel ik het liever slaan noem , alleen gezien het dat gewoon is )
voelt je paard heus niet alleen lichamen lijk.
Oeps , volgens mij dwaal ik een beetje af.
Maar toch , je moet dus gewoon een balans vinden , waarop jijzelf & je paard het goed doen.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:41

@ Waratje : Ik ga niet meer in op argumenten waarin mijn woorden zo letterlijk genomen worden zodat er niet meer naar mijn bedoeling gekeken wordt.

Ik kan mezelf helemaal vinden in wat HorsesWoman zei.
Ook ik probeer om steeds "vriendjes" te zijn met mijn pony's en ze te respecteren en vertrouwen te geven. Maar als dit respect niet van 2 kanten komt, dan kan ik ook eventjes streng worden. Sinds mijn lessen NH ben ik nu momenteel eigenlijk bezig met het zoeken naar die goede balans waar Horseswoman het al over had. Ik neig soms nog in "noodsituaties" te snel naar het klassieke denken en word ik een beetje te streng, maar daar werk ik aan. Ik probeer mezelf een beetje te evalueren en veel na te denken over de dingen die ik gedaan heb en hoe het eventueel ook anders en beter gekund had. Zo probeer ik zoveel mogelijk uit mijn eigen fouten te leren.. En dat lukt wel, langzaam maar zeker leer ik bij, ook dankzij de goede begeleiding die ik krijg Bloos

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:40

Marlou_ schreef:
Ik ga mee met josien veel meer heb ik er ook niet over te zeggen.
Ik vind het filmpje verder ook neit zo leuk om naar te kijken. de lichaamstaal van het paard zegt iets wat me niet aanstaat maar dat kan aan mij liggen of mijn mening zijn. doe mij maar NH

Dat vind ik ook!! Ik zie duidelijk aan de lichaamstaal van het paard dat er niet op natuurlijke wijze wordt gehandeld.
Ik vind nog steeds dat deze man ze lijkt te dwingen dingen te doen en ik zie ook geen nut in zijn manier van werken.

Ik ga ook van NH!! Bloos

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:52

josien schreef:
Ik zal eerlijk zeggen wat ik van deze methode vind.

Hij breekt de paarden door ze te dwingen te gaan liggen waardoor ze zich volledig moeten overgeven. Je ziet de paarden ook blijven liggen omdat ze het opgegeven hebben. In de natuur doet een paard dit als hij weet dat hij het niet kan winnen. Hij laat zich dus op dat moment gewoon opeten.

Verder komt er geen enkele communicatie bij kijken en zien de paarden er gespannen uit.

Wat ik wel goed vind is zijn rust, doorzettingsvermogen en vanzelfsprekendheid waarmee hij de paarden "traind" en natuurlijk zijn leff.

Ik ben het helemaal met je eens, je zet het paard onder hoge druk waardoor hij wel moet toegeven eraan. Dit is bijna het tegenovergestelde van NH en ik vind dan ook dat het hier niet thuis hoort.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 16:14

ik heb alleen de filmpjes gekeken en me dus niet verdiept verder.. maar bij het zien werd ik er letterlijk misselijk van. Ik ben van mening dat een paard dat niet doet omdat hij dat graag wil. Het komt mij over als vernedering van een mooi intelligent en edel dier. m.i. moet je alle dieren zoveel mogelijk dier laten zijn. Hun eigen gang laten gaan. Sorry maar ik vind het een ongepaste manier!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:17

Ik zie het meer als een soort verlengde.
Want de paarden waar je NH mee doet, doen dat ook niet uit vrije wil hoor! Knipoog Geen enkel paard denkt; "ha leuk, vandaag ff de jojo game!"
Wat nou als een paard niet mee wil werken aan de join up? Stel dat je hem niet eens te pakken krijgt om hem die round pen in de te krijgen? Je zal toch érgens moeten beginnen hem te laten gehoorzamen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:31

Ik heb even een sporng gemaakt van pagina 1 tot hier.

Ik heb dit http://nl.youtube.com/watch?v=M6NUnAoRNLc filmpje gezien en dit is nou niet bepaald mijn manier.
Op pagina 1 wordt gezegt dat die man niet in de mond trekt maar als ik tussen 1.50 en 2.07 kijk zie ik een bit wat flink door de mond wordt getrokken en een paard dat de mond open doet hierdoor. Een STILL ervan had zo tussen de foto's van de rollkur etc etc gekund.

Nee ik heb verder geen behoefte me erverder in te verdiepen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:03

sflj schreef:
Ik zie het meer als een soort verlengde.
Want de paarden waar je NH mee doet, doen dat ook niet uit vrije wil hoor! Knipoog Geen enkel paard denkt; "ha leuk, vandaag ff de jojo game!"
Wat nou als een paard niet mee wil werken aan de join up? Stel dat je hem niet eens te pakken krijgt om hem die round pen in de te krijgen? Je zal toch érgens moeten beginnen hem te laten gehoorzamen.

Klopt niet. Als je het goed doet (en niet gewoon kunstjes traint, maar samenwerkt met het paard en ervoor zorgt dat je hem kunt ' lezen') vinden paarden het erg leuk om met je bezig te zijn.
Hier staan ze iig te dringen als ik met een touwhalster kom. Op het moment dat ze weglopen, weet ik dat ik fout bezig ben.
Ja... NH kan leuk zijn, ook voor het paard. Vooral als er voldoende speelelementen en uitdagingen in zitten.
Een join up vind ik zelf niet erg geslaagd.... en niet leuk.