Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:50

Barmat schreef:
[En het gekke is - mijn omgeving vind dat ik mezelf de schuld niet (meer) moet geven, die vinden het meer een kwestie van "stom ongeluk, kan gebeuren". Maar ja, dat is hun mening. Het is niet zo dat ik dagelijks tegen mezelf zeg: Gut wat ben jij een stom rund, maar op momenten dat ik hulpeloos in bed lig te schokken, niemand thuis, kotsend en jankend, dan schiet er wel door mijn hoofd: en dat heb je allemaal aan jezelf te danken.....

In zekere zin heeft je omgeving gelijk, het heeft namelijk absoluut geen nut om je er nog schuldig over te voelen. Het is gebeurd, de consequenties zijn er en je zult daar mee verder moeten leven. En ja, het is een combinatie van foute inschatting van jou met gewoon domme pech. Als je op een andere manier was gevallen, had je een andere uitkomst gehad, mogelijk beter, mogelijk slechter. Dat is het stukje domme pech.
Ga verder met leven, kijk niet teveel terug en accepteer (is verrekte moeilijk, dat weet ik) dat het gebeurd is. Dat zal best tijd kosten, maar werk daar wel aan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:22

Volgens mij heeft ze het juist aardig verwerkt, maar probeerde ze een punt te maken.
Anyway, dat is het horrorscenario, verschrikkelijk natuurlijk maar zelfs de huis-, tuin-, en keukenongelukjes 'vallen' zoveel meer mee met cap op. Zoals het stoten van je hoofd (maar goed, dan moet je ook gaan denken aan het opzetten van een cap in bed, voor als je een schuin dak hebt...) of het banketstaaf vallen tegen de punt van een hek..

leste_bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:23

ik rij met cap altijd veilig

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:28

En als er iets comfortabels was als een cap maar dan voor borst/nek/rug zou ik dat zeker overwegen. maar zoals eerder genoemt, een cap beperkt je niet in je bewegingsvrijheid (zoals een BP dat wel doet) dus heeft ook geen effect op je rijden.
Hc beweerd dat 'men' roekelozer rijd met cap op, omdat deze je een vals gevoel van veiligheid geeft (zullen we niet iedereen over 1 kam scheren?!). Nou, ik kan je vertellen ik voel me onzeker 'zonder' cap. Laatst reed ik met pet op, puur omdat ik wat op mijn hoofd voelde en me niet realiseerde dat dat niet mijn cap was, maar een (heel hip) petje. Paard en ik reden langs een winkelruit en ik keek naar mezelf en dacht opeens "WTF, ik ben BLOOT". Vreemde gewaarwording. Daar ik al mijn kleren wel gewoon aan had. Ik ben afgestapt en heb de geplande rit te voet afgelegd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:36

Ik rijdt alleen in de wei zonder cap. Dat ik zou afstappen als ik realiseerde dat ik geen cap op had dat niet, maar ik zou me toch iets minder veilig voelen zogezegd, pony kan namelijk nogal een stuiterbal zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:37

ik moet er niet aan denken om zonder cap op mijn paardje te stappen.
Maar ik zie idd veel naterals (trouwens zowiezo veel ruiters) zonder cap rijden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:00

Wat hc bedoelde is dat sommige mensen eerder dingen doen die ze niet zouden durven als ze geen cap op hadden. Dat ze daardoor verder gaan dan dat ze qua paard en rijkunst aankunnen, waardoor ze weer meer kans maken op ongelukken. Ik denk zelf dat hij daar wel een punt heeft en dat het niet onverstandig is te bedenken waarom je een cap opzet. Omdat het je hoofd beschermt mócht je vallen en dus in principe ook wel zonder cap zou durven te rijden/springen/buitenrijden, of omdat je anders uberhaupt niet op zou stappen. In dat laatste geval kun je je afvragen of het wel verstandig is om er wel op te stappen met cap als de kans op ongelukken zo groot is. Denk daarbij niet alleen aan je eigen hoofd, maar ook aan de veiligheid van je paard en omstanders.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:20

ik geloof niet dat het zo werkt.
Ik voel me ook 'naakt' zonder cap. Ik voel me ook naakt zonder autogordel en rijd nog geen meter zonder. Toch ben ik heel voorzichtig in het verkeer.

En om die parallel maar even door te trekken.... ik heb 1 x een aanrijding gehad; ben geramd terwijl ik stilstond. Zo zie je maar...je hebt niet alles in de hand.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:21

Ik denk dat je daar wel een punt hebt, pluizebolpum.
Net als dat auto's tegenwoordig alleen maar veiliger worden, dus bepaalde mensen die erin rijden een vals gevoel van veiligheid hebben, zo van: mijn auto heeft tractiecontrole, 6 airbags, veilige kooicontructie,kreukelzone, etc 'dus mij overkomt nu niks, dus nu kan ik roekeloos rijden'.
Terwijl ze dat niet in een fiat 500 uit 1972 zouden doen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:11

Idd Nicolletje. Om het maar eens op auto's te houden; ooit eens op de radio gehoord. Twee soorten auto's; eentje met airbags, kreukelzones en joost mag weten wat nog meer voor de veiligheid, en eentje die ontploft op het moment dat ie iets raakt. De vraag was wie er veiliger zou rijden, en idd degene met de 'plof' auto reed het veiligst...
Maw, als ik bij iemand in de auto stap doe ik netjes mn gordels om, omdat het moet en voor het geval dat. Ik vertrouw daarbij de bestuurder zodanig dat ik voor mijn gevoel de gordels niet nodig heb (maar idd je hebt het overige verkeer en daarvan weet je het niet, dus gordel om).
Maar, als ik in een auto stap en ik heb direct het gevoel dat ik die gordels nodig ga hebben, stap ik zo snel mogelijk weer uit. Dan vertrouw ik de bestuurder niet en rij ik liever niet mee, dan dat ik een verhoogde kans heb om de gordels nodig te hebben.
Zo zie ik het dus ook met het dragen van een helm. Het kan heel behulpzaam zijn als je met je snufferdje ergens tegenaan valt, maar meer ook niet.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:08

En ik vind het lelijk staan hoor, een cap Ja Echt, ik kan mezelf nauwelijks zien met zo'n pot op mn kop, maar ik zet hem nu trouw op, liever dat dan straks misschien helemaal debiel Tong uitsteken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:03

Nu gaan we dingen verdraaien.
Mijn ene paard zegt PLOF als er iets 'engs' gebeurd (heb hem nog niet zo lang en we zijn heel hard aan het grondwerken en ik heb er nu 3 keer op gezeten) en de ander heeft een 'savety zone'(wat wil zeggen dat ze mij vertrouwd EN gehoorzaamt en dus niet weg zal rennen). Betekend dat dat ik dan zit te bellen en te roken als ik buiten rij? NEE. Ik blijf alert.

Mijn merrie is kuikenmak op straat, behalve de klap op het spoor ben ik er de afgelopen 5 jaar geen een keer vanaf gedonderd. Ik rijd dagelijks mijn eigen en andermans paarden, doe shows, spring, cros en rij dagelijks buiten. Ik voel mij veilig op mijn paard, heb haar al vanaf veulen. Bovendien doen we veel grondwerk en dergelijke. Ik rij met en zonder bit. Op glad en ruw terrein etc. Maar ik rij met cap en dat is dus niet om redenen die ik op de vorige pagina's al uitgesloten had...

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:40

Ik rij altijd met cap.
Zou zonde zijn op mijn hoofd te kletteren, hoe goed onze band ook is...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:12

echt natural rijd en werk ik niet al wordt het wel steeds meer en ja altijd met helm en bodyprotector.
waarom? mijn helm heeft me al een keer of drie vier m'n leven gered...

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:09

Met cap. Je kunt her risico niet nemen vind ik.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:15

Ik heb geen verstand van naturals.Maar iedereen beslist zelf of ie met zonder cap rijd.Ik rijdt met cap, veiligheid voor alles

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:24

Ik doorgaans met hoed, anders kan ik die niet beleefd groetend afnemen Pling

Oeps, dat is waar ook, dat is niet meer gebruikelijk als ruiter. Schelden en met je zweep zwaaien vanonder je veilige helm vanaf je onveilige paard wel.
´Veiligheid voor alles´ op het ´onvoorspelbare vluchtdier´ Lips are sealed

Ik denk dat ik het Pling Ik ben wellicht geen ruiter?! OK dan! Afgod

hc

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:27

We hielden het altijd stil Huertecille, we wilden niet dat je schrok, maar je rijd eigenlijk op een grote witte hond.

Knipoog Haha! ROFL

Ik groet overgens wel altijd, grote glimlach enzo. Maar dan kijken mensen me soms zo raar aan van 'he? Zei ze nou wat?' Dat ik meestal iets heb van... tja, ik zei alleen maar hallo?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:50

Ehmmm Huertecilla, nu zijn mensen die bewust met cap rijden en die vinden dat het zo hoort ook al per definitie onbeleefd?

Ik werk zelf in de gezondheidszorg en zie elke dag de verwoestingen die verworven hersenbeschadiging bij jonge mensen aanricht. Is het niet normaal dat ik vind dat mensen zich daar bewuster van moeten zijn? Er kan immers zoveel leed voorkomen worden.

Kom eens uit je toren en treed mensen met een andere mening tegemoet. Ik zal je vriendelijk zwaaiend begroeten, maar mijn cap neem ik niet af....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:05

Klara16 schreef:
Ehmmm Huertecilla, nu zijn mensen die bewust met cap rijden en die vinden dat het zo hoort ook al per definitie onbeleefd?
Alleen de mannen denk ik Tong uitsteken Vrouwen hoeven hun hoed toch niet af te nemen Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:09

Huertecilla schreef:
Ik doorgaans met hoed, anders kan ik die niet beleefd groetend afnemen Pling

Oeps, dat is waar ook, dat is niet meer gebruikelijk als ruiter. Schelden en met je zweep zwaaien vanonder je veilige helm vanaf je onveilige paard wel.
´Veiligheid voor alles´ op het ´onvoorspelbare vluchtdier´ Lips are sealed

Ik denk dat ik het Pling Ik ben wellicht geen ruiter?! OK dan! Afgod

hc

Ik denk dat we voor alle duidelijkheid maar moeten afspreken dat alleen jij het licht gezien hebt, dat scheelt een hoop discussie. Het wordt tijd voor een nieuw boek: the world according to HC...

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:25

Ik rijd altijd met cap. Als ik soms denk, ach het kan wel zonder, dan ga ik er niet op voordat ik hem wel heb want ik moet altijd denken aan die verhalen van mensen die van hun paard zijn gevallen en iets hebben opgelopen omdat ze geen cap op hadden. Veiligheid voor alles, ik ben nog nooit in 6 jaar van mijn paard gevallen maar het zou maar net weer gebeuren als je geen cap op had. Nee dank je, de cap is er niks voor niks Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:02

Roane schreef:
We hielden het altijd stil Huertecille, we wilden niet dat je schrok, maar je rijd eigenlijk op een grote witte hond.

Dat merkte de hubbie van Bandida ook op toen hengstlief mij bewaakte omdat ik viel Haha!

Dat merkte de veearts ook lachend op toen ze in galop aan kwamen stieren op een fluitsignaal Haha!

Dat roepen olijfplukkers ook als ik met een paard met of zonder lijn om de hals beleerwandel door de campo Haha!

Dat merkte de keuringsartsen op de raid (zie topic op ENDurance) ook op toen er keurig op signaal ´poot´gegeven werd Haha!

Dat merkt tractorista José-Maria eergister ook op over de meute die om me heen dwarrelde terwijl hij de mest uit de paddock schepte Haha!

Erg grappig, maar het is wél een fundamenteel punt wat met het ´natural´ van de ts van doen heeft.
Als je niet op een ´onvoorspelbaar vluchtdier´ rijdt, maar op een betrouwbare helper, dan is het perspectief waar je het nut van beschermende kleding in ziet fundamenteel anders.

Daar kunnen schrijvers hier schamper over naar mij doen maar waarom, waarop? Is dat niet wat eigenlijk iedere ruiter wil?

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:04

Speedster schreef:
Het wordt tijd voor een nieuw boek: the world according to HC...

Daar is al een site over: ´horseriding according to HC´ Tong uitsteken

Leer ervan, of niet.

hc

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:10

Huertecilla schreef:
Daar kunnen schrijvers hier schamper over naar mij doen maar waarom, waarop? Is dat niet wat eigenlijk iedere ruiter wil?

hc

Omdat jij heel zwart-wit stelt dat als je je zaken met je paard goed voor elkaar hebt, dat een cap dan vanuit het oogpunt van de relatividingestheorie niet noodzakelijk is. Sterker nog, jij suggereert dat het wel dragen van een cap inhoudt dat je je zaken niet op een rijtje hebt. Er kan ook vanalles gebeuren buiten het plaatje van ruiter en paard om, je hebt ook met ander verkeer e.d. te maken. Reden genoeg voor velen om ondanks dat hun paard super betrouwbaar is, toch een cap te dragen.