Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Deighton

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:31

SpikyBlue schreef:
Over het actief/passief verhaal: zoals Opala het zegt klinkt het inderdaad logischer, alleen een passief werkende straal werkt dus alleen als de hoef helemaal op de grond staat. Ik moest ook aan die termen wennen; die heb ik niet zelf bedacht Knipoog

Het verhaaltje wat jullie hebben opgezocht over de werking van de doorbloeding van de ondervoet; ik wil graag van Deighton en CherokeeChum weten wat zij daar over denken. Ik heb het precies andersom geleerd en vind dat ook veel logischer.

Leuk dat jullie erover nadenken!

Wat de doorbloeding betreft:
Volgens mij wordt door het groter worden van de hoef een soort van onderdruk in de aderen gerealiseerd, waardoor het slagaderlijke bloed mede door de arteriele druk makkelijker de hoef in geperst.
Met het terug in vorm komen van de hoef wordt het bloed eruit geperst en kan door de arteriele klepjes niet terugstromen. Werkt precies zo als bij m ensen, alleen doen daar de spieren wat bij een paardenhoef door het hoefmechanisme wordt gedaan.

Groetjes,
Simon

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:37

Mistral1 schreef:
De theorie dat de straal grondcontact zou moeten maken baat mij ook grote zorgen. Dit omdat de nber die mij paard deed helemaal achter deze theorie staat..en mijn paard dus ook volgens deze theorie heeft bekapt, de stralen gingen idd de grond raken met als gevolg dat ze erg week werden en je begon er kneuzingen in te zien, hele stukken straal begonnen los te laten en ze begonnen vreselijk te stinken.

ik ben er op zich wel voor dat de straal de grond raakt.

vorig jaar kocht ik een paard met verschrikkelijk lange voeten. de kwaliteit van de hoefwand was uitstekend. zijn stralen waren minstens 5 cm van de grond verwijderd. hoeven groeiden als kool. er zat geen enkele scheur of brokkeltje in de wand. inmiddels zijn we een jaar verder en raken de stralen wel de grond, zijn zeker twee keer zo breed geworden. hoeven groeien even hard als altijd.

ik heb twee merries met een wat steiler rechtervoetje (moeder en dochter). an deze voet heeft de straal de neiging om in de middelste straalgroeve rommelig te worden. ben er constant mee bezig.

je kunt je bij dit probleem afvragen, wat was er eerst, kip of ei. ontlasten ze de achterkant van de voet omdat het pijn doet, wordt daardoor de straal vanwege verminderd hoefmechanisme minder doorbloed en word hij daardoor smaller. de hielen zijn daar ook wat samengeknepen. zit het probleem ergens anders (schouder?) waardoor de voet anders belast word en het hoefmechanisme veranderd waardoor de middelste straalgroeve diep wordt???? schiet mij maar lek. ik zit er maar mee en probeer mijn best te doen om het goed te krijgen.

Afbeelding
dit was ook een voet met een rommelige straal. (niet een van mijn eigen paarden). het is wel helemaal goed gekomen. zal ergens een recente foto opzoeken.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:51

Afbeelding

recentere versie van bovenstaande hoef

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:00

opala schreef:
NB is niet alleen het natuurlijk laten bekappen, dat is het verkeerde uitgangspunt.

nee. dat is het juiste uitgangspunt. vooropgesteld dat je een bekwame bekapper op de kop kunt tikken.

niet alle paardeneigenaren zijn handig genoeg om het zelf te doen. of om er tussendoor zelf wat aan te doen. in dit geval moet je gewoon de NBer zo vaak laten komen als nodig is.

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:11

op tal van websites staat dat de straal fungeert als groeisensor... ben blij dat Simon het aanhaalt want helaas heb ik tot op heden nog nergens een wetenschappelijke studie gelezen waaruit blijkt dat er "sensoren" (wat ik me daar ook maar kan bij voorstellen) in de straal zitten - dus Simon mocht je me daarvan toevallig een link of referentie kunnen laten weten dan zou ik dat zeer fijn vinden...
Maar eerlijkheidshalve vrees ik dat dergelijke stelling door een bekende "natuurlijk bekappers-website" de wereld ingestuurd wordt, zonder referentie naar een gefundeerde wetenschappelijke studie. Ik vraag me trouwens af wat puur anatomisch/fysiologisch de "sensor" is ?
Alvast bedankt!
Fred.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:07

Citaat:
Ik vraag me trouwens af wat puur anatomisch/fysiologisch de "sensor" is ?

ik ook...

Trouwens mijn complimenten, een natuurlijk bekappen discussie die ook nog interssant is en waar niet met modder word gegooit. Wie had dat gedacht Haha!

Hoe houden jullie de straal eronder als ik vragen mag? Gewoon bijsnijden? Heeft de natuurlijk daar niet ergens een geniaal plannetjes voor? Hoe zien de stralen er bij een wild paard eigenlijk uit? Staan die erboven of onder? (jeetje wat een boel vragen Clown )

Mijn paard heeft zijn straal trouwens eronder zitten maar puur omdat zijn straal daar zit, snij er niet aan ofzo.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:33

cabcalor schreef:
op tal van websites staat dat de straal fungeert als groeisensor...
Maar eerlijkheidshalve vrees ik dat dergelijke stelling door een bekende "natuurlijk bekappers-website" de wereld ingestuurd wordt, zonder referentie naar een gefundeerde wetenschappelijke studie. Ik vraag me trouwens af wat puur anatomisch/fysiologisch de "sensor" is ?
Alvast bedankt!
Fred.

er zitten propriocetoren in. geen groeisensoren. zie Dr. Bowker.

Citaat:
The buttress of the frog contained a high concentration of proprioceptors. Thus the frog was instrumental in sensing the terrain, which could explain why the buttress of the frog is so quick to try to regrow when trimmed back during hoof maintenance. In the feral horse, the frog touches down first providing some sensory perception of the ground.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:49

cabcalor schreef:
op tal van websites staat dat de straal fungeert als groeisensor... ben blij dat Simon het aanhaalt want helaas heb ik tot op heden nog nergens een wetenschappelijke studie gelezen waaruit blijkt dat er "sensoren" (wat ik me daar ook maar kan bij voorstellen) in de straal zitten - dus Simon mocht je me daarvan toevallig een link of referentie kunnen laten weten dan zou ik dat zeer fijn vinden...
Alvast bedankt!
Fred.

ik denk zelf dat het puur de druk op de straal is die geregistreerd wordt door de kleine hersenen doorgegeven door de zenuwen

- minder druk = kennelijk lange hoef, want straal raakt de grond minder, dus een seintje naar het ....eh huppeldepup weet niet meer ooit gehad bij biologie*, in elk geval iets met hormonen waar de groei mee geregeld kan worden
- en omgekeerd

* zoeken we morgen even op Clown

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 01:14

arno8 schreef:
cabcalor schreef:
Alvast bedankt!
Fred.

ik denk zelf dat het puur de druk op de straal is die geregistreerd wordt door de kleine hersenen doorgegeven door de zenuwen

- minder druk = kennelijk lange hoef, want straal raakt de grond minder, dus een seintje naar het ....eh huppeldepup weet niet meer ooit gehad bij biologie*, in elk geval iets met hormonen waar de groei mee geregeld kan worden
- en omgekeerd

* zoeken we morgen even op Clown

Ben niet 100% zeker maar er staat me zoiets bij dat het de Hypofysen zijn. Hypofysen regelen de hormoon huishouding.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 01:22

Maar dat heb ik nog ff een vraagje...Wanneer de straal in het verleden nooit de grond heeft geraakt..En dit door een bepaalde manier van bekappen in een keer wel gebeurt...Dan zou het misschien toch zo kunnen zijn, dat waneer deze theorie klopt de Hypofysen in eens veel meer/ te veel hormonen gaan aanmaken omdat deze in eens allerlei signalen gaat krijgen die er eerder niet waren..wat er dan misschien toe kan leiden dat er hierdoor te veel hormonen worden aangemaakt en dat er zo eventuele hoef problemen/ziektes ontstaan??

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:13

jackie schreef:
dit was ook een voet met een rommelige straal. (niet een van mijn eigen paarden). het is wel helemaal goed gekomen. zal ergens een recente foto opzoeken.

Jackie, hoe komt dat paard aan die samengeknepen straal?

Het is trouwens Hypofyse, enkelvoud, je hebt er maar 1.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:40

Ik zie bij mijn eigen paarden dat als ik de hoef regelmatig bijhoudt, ik niet aan de straal hoef te komen. Af en toe wat losse flapjes wegsnijden, en dat is het. Als ik echter een paar weken wacht, dan steekt de straal wel uit na de bekapping, en snij ik daar dus ook een stukje af.

Misschien is dat de reden waarom er wel vaak in de straal gesneden wordt? Omdat de straal met de (iets) langere hoef ook mee gegroeit is?

Helaas zie ik wel vaak dat de straal niet gelijk met de onderkant van de hoef (of iets korter als het paard daar last van heeft) maar echt veel korter gesneden wordt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:54

jackie schreef:
opala schreef:
NB is niet alleen het natuurlijk laten bekappen, dat is het verkeerde uitgangspunt.

nee. dat is het juiste uitgangspunt. vooropgesteld dat je een bekwame bekapper op de kop kunt tikken.

niet alle paardeneigenaren zijn handig genoeg om het zelf te doen. of om er tussendoor zelf wat aan te doen. in dit geval moet je gewoon de NBer zo vaak laten komen als nodig is.

En hoe weten ze dan wanneer het nodig is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:10

opala schreef:
jackie schreef:

En hoe weten ze dan wanneer het nodig is.

De NBer zou kunnen uitleggen aan de klant waar hij/zij op moet letten en bij welke signalen te bellen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:35

Esperanza schreef:
jackie schreef:

Jackie, hoe komt dat paard aan die samengeknepen straal?

Het is trouwens Hypofyse, enkelvoud, je hebt er maar 1.

Zelfs het DNA systeem is van slag dat allerlei hormoonafwijkingen tot gevolg kan hebben. Hypofysen die van slag af zijn en teveel of te weinig adrenaline of Cortison af staan. Er ontstaan in alle systemen energetische verstoppingen, doordat de verbruikte energie niet weg kan omdat de afvoerkanalen gesloten zijn. Dan gaan de christallen uit onze energie een neerslag vormen. Een neerslag van kristallen die aan elkaar gaan klitten tot er en verstopping is ontstaan van opgehoopte kristallen. Dat kan overal voorkomen in de darmen maar ook in het bloed systeem in het zenuwsysteem enzovoort. Veelal gaan zij in holle lichaamsdelen zitten zoals bijvoorbeeld in de gewrichten, oogholten, waardoor en gewrichtspijnen kunnen ontstaan enz.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:40

jackie schreef:
opala schreef:

En hoe weten ze dan wanneer het nodig is.[/quote]
Ja dat is best een probleem hoe weten we wanneer dat nodig is? Daar liep ik dus ook steeds tegen aan, ik zag iets veranderen en dacht dan moet ik nu bellen of niet? Ondanks dat ik er veel over gelezen had enz...kwamen er in de praktijk heel veel problemen/vragen naar boven waar ik zelf niks aan durfde te doen of een antwoord op had.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:46

Mistral1 schreef:
Zelfs het DNA systeem is van slag dat allerlei hormoonafwijkingen tot gevolg kan hebben.

bedoel je hiermee DNA als in genen? Die kunnen niet van slag zijn hoor. Je gehele DNA zit in elke cel en blijft daar je hele leven. Er kunnen wel mutaties plaatsvinden (verandering van DNA in 1 enkel cel) die gevolgen kunnen hebben, maar van slag zijn kun je dit niet noemen. Als je hele DNA zou veranderen dan ben je een mutant, zoals in de tekenfilms, Wolverine of een Turtle...

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:49

Sim0ne schreef:
Mistral1 schreef:
Zelfs het DNA systeem is van slag dat allerlei hormoonafwijkingen tot gevolg kan hebben.

bedoel je hiermee DNA als in genen? Die kunnen niet van slag zijn hoor. Je gehele DNA zit in elke cel en blijft daar je hele leven. Er kunnen wel mutaties plaatsvinden (verandering van DNA in 1 enkel cel) die gevolgen kunnen hebben, maar van slag zijn kun je dit niet noemen. Als je hele DNA zou veranderen dan ben je een mutant, zoals in de tekenfilms, Wolverine of een Turtle...

haha nee ik heb even een stuk tekst gekopieerd waarin staat hypofysen en niet hypofyse...omdat Jackie zei dat het hypofyse is en ik steeds lees hypofysen....Maar misschien heeft ze wel gelijk hoor ...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:50

jij hebt 1 hypofyse, maar ik denk dat ze het in het algemeen over hypofysen (meervoud dus) hebben...

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:56

Sim0ne schreef:
jij hebt 1 hypofyse, maar ik denk dat ze het in het algemeen over hypofysen (meervoud dus) hebben...

ok thnks weer iets geleerd.. Pling

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:36

@Deighton, bedankt voor je uitleg. Nu is dit mij toch weer wat duidelijker geworden.
@CC, daar doelde ik inderdaad op Knipoog
@Cabcalor, dat over die groeisensor, daar twijfel ik ook aan. Wélk onderzoek? Nu Jackie het heeft toegelicht is het iets duidelijker.

Is het niet de bijnierschors die het hormoon cortisol aanmaakt (waardoor ook bij een overmatige productie daarvan Cushing disease ontstaat)?

Visconti schreef:
"Hoe houden jullie de straal eronder als ik vragen mag? Gewoon bijsnijden? Heeft de natuurlijk daar niet ergens een geniaal plannetjes voor? Hoe zien de stralen er bij een wild paard eigenlijk uit? Staan die erboven of onder? (jeetje wat een boel vragen)"

Volgens het stukje van die dr. Bowker (wat Jackie quotte) staken de stralen dus zelfs ónder de wand uit (actief). Bij 'onze' paarden zie je toch al gauw gevoeligheid en/of kneuzingen in de straal. Why?!
Ik ben van mening: als je paard dus een goede straal heeft die er niet onder uit steekt en 'heel' is, niet aan zitten. Maar als hij wel eronder uit steekt en hij loopt er goed op, prima. Gaat hij gevoeligheid of kneuzingen tonen kort ik de straal iets in.
Bij één paard (kruising Appaloosa/KWPNer met súperhoeven) staken ze zo uit dat hij rode kneuzingen had op de straal. Toen ik de straal steeds wat in ging korten, gingen zijn hoeven superhard groeien (gevoeligheid=weg)! Passieve dracht. Nu kom ik er om de 5 weken en dan gaat er écht een flink stuk af. Nu de hoef zelf harder groeit, hoef ik ook steeds minder aan de stralen te komen. Ik denk dus dat het cirkeltje nu rond is.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:48

Wij laten niks aan de straal doen, alleen als er echt flappen aanhangen, dan snijden we die eraf, verder niks. De straal is erg belangrijk bij het stimuleren van de groei van de hoef, dus die moet juist de grond raken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:24

cabcalor schreef:
Alvast bedankt!
Fred.

Ik denk even hardop met mijn lekenkennis. Net zoals huid gevoelig is voor prikkels van buitenaf. Zie ik de straal als een soort verdichte huid, eelt of zoiets. Het past zich aan naar gelang welke prikkel doorkomt. En om prikkels op te vangen heb je zenuwweefsel nodig. Misschien kun je plakjes straal hierop controleren.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:29

jackie schreef:
er zitten propriocetoren in. geen groeisensoren. zie Dr. Bowker.

Citaat:
The buttress of the frog contained a high concentration of proprioceptors. Thus the frog was instrumental in sensing the terrain, which could explain why the buttress of the frog is so quick to try to regrow when trimmed back during hoof maintenance. In the feral horse, the frog touches down first providing some sensory perception of the ground.

Jackie gaf al aan dat er propiocetoren in zitten. Onderzoek naar aanwizigheid van zenuwen hoeft dus niet meer. Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:05

Bloos Denk ik ook eens mee Clown . Ik ben een slecht lezer en een verschrikkelijke bemoeial Haha!