Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:15

MissEvil schreef:
@ Eline, ja sorry hoor.
Maar aan die topics heb ik niets.
Ik snap het gewoon niet. En momenteel erger ik me er dood aan.

Ik erger mij ook wel eens dood aan mensen als ze maar weer eens vragen waarom mijn paard een deken op heeft...

Dan maar weer uitleggen dat ze in de sport loopt. Dat ze dan sneller droog is na de training, en dus ook weer eerder naar buiten kan.

Let dus een beetje op wat je zegt. Een deken kan dan in mijn geval een voordeel voor het paard zijn. Nij ons lopen ze van 9 tot 6 buiten in de winter(mits het weer het toelaat) en zomers 24/7!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:15

Die weides snap ik dan weer nooit
Je zet toch een lintje voor de sloot Haha!
(al weet ik dat dat niet overal gebruikelijk is)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:17

Sloot wordt dan ook weer vaak als drinkwater gebruikt, vandaar Haha!

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:17

Bij ons drinken ze uit de sloot dus is ook niet afgezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:18

Weet ik, maar vind dat daarom ook zo eng.
Weide pompje erin en probleem opgelost Lachen

Elk jaar hoor je weer dat de brandweer er paarden uit moet halen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:20

Het waaraan ik me erger aan sommige weides, is het nog altijd gebruiken van prikkeldraad.
En dan vraag ik, de simpele vraag waarom? En dan kijg ik terug, weet je hoe duur het is om een wei met gewone omheining te doen. Gestoord

Week later hangt het paard lekker met zen poot erin, en dan klagen over de kosten van de da Blond

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:21

Zo duur is schriklint toch niet? Oke, het is even een uitgave

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:22

Dat kan ik idd ook niet snappen

Lint kost wel wat, maar nooit tegenover de ellende als er een paard inhangt

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:23

Wendy schreef:
Zo duur is schriklint toch niet? Oke, het is even een uitgave

Schriklint kost echt niet zo veel, iig veel minder als dat je straks dierenartskosten hebt omdat je paard erdoor wou springen...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:27

Visconti schreef:
Citaat:
niet elk paard krijgt een winter vacht

jawel, elk paard krijg een wintervacht. Alleen het ene paard een dikkere dan het andere. Ik heb zelf een KWPNer met veel volbloed er door heen, die staat gewoon lekker zonder deken buiten en heeft een vrij dunne wintervacht. Maar hij heeft het absoluut niet koud, anders maakte hij ook wel een dikkere vacht aan. Een vacht is niet het enige waar een paard zich mee warm houd, er zijn nog veel meer dingen die van belang zijn en het ene paard is meer aangewezen op zijn vacht dan het andere. Maar dat wil dus niet zeggen dat paarden met een dunne vacht niet zonder deken kunnen, want dat kunnen ze namelijk heel goed, ze kunnen zich zelf zo goed warm houden dat ze daarvoor nauwlijks een wintervacht voor aan hoeven te maken Knipoog[/quote]

Niet mee eens:

Heb zelf een nrps merrie gehad die inderdaad een dunne wintervacht had. Maar zij had het wel koud;ging altijd binnen staan terwijl iedereen buiten liep. Ze ging wel een uurtje ofzo naar buiten maar stond daarna snel weer binnen. Toen we haar voor de proef een deken oplegde, bleef ze bij de groep en kwam amper meer binnen....

Dit is een geval apart misschien...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:27

Weet ik. Ik heb een tijd geleden het weiland waar mijn paard stond voor de helft opnieuw omheind met schriklint. Vind ik eerlijk gezegd wel een voorwaarde, een veilige omheining!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:28

Geen idee wat de kostprijs is, maar ik kom deze stelling gewoon vaak tegen, en dat snap ik niet

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:29

Ik betaalde 35 euro per rol van 200 m. Plus 5 euro voor een zakje van 100 isolatoren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:32

Helaas heb ik nu de ervaring dat die goedkope isolatoren het lint kapot schuren in de wind Verdrietig

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:34

Apple schreef:
Stef, dat klopt volgens mij ook niet altijd. Je hebt paarden die altijd uit hun stekker gaan in de wei, ook al staan ze er dagen achtereen in en paarden die dat nooit doen, ook niet als ze in geen jaren een wei gezien hebben. Ook erg paard afhankelijk.

Ja, zou kunnen. Wat mijn afkeer ervan is, is dat mensen dan maar uitgaan van dat de paarden uit hun stekker gaan DUS het paard bij voorbaat niet buiten zetten.

Ik ben bij stallen geweest waar het er prachtig uitzag, mooie stal, binenbak, kantine, prachtig!!
Maar de wei was 40 x 30 m en geen paard mocht erin "want dan blesseerden ze zich"
(toen ik er stond,kon ik er bij nader inzien ook niet aardenen ben ik verhuisd... dan maar geen binnenbak hoewel dat wel lekker was...)

Een vriendin van mij wilde bij de stal van Jennifer Scharroo (?) gaan staan, maar ze bedacht zich, omdat de accomodatie wel mooi was voor HAAR maar ze mocht haar paard slechts in zijn eentje buiten in het weitje zetten.

Ik vraag me dus weleens af, wat deze mensen bezielt, om op zo'n dure stal te gaan staan waar de paarden nauwelijks een paardwaardig bestaan hebben (in mijn ogen) maar die wel méér wordt gezien als 'de norm' en "oooo wat een mooie professionele stal" terwijl de paarden er naar mijn mening niks aan hebben als alles er mooi uitziet en er een binnenbak en een mooie zadelkamer en kantine is,maar ondertussen in hun eentje staan in hun prachtig aangeveegde stalletje.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:38

Ik heb allebei de manieren zo ongeveer mogen proeven. Ik stond met mijn merrie op een stal waar ze de natural normen volgden, ze stond dus 24/7 buiten maar wel met deken in de koude dagen, want ze had erg snel koud (misschien ook wel de leeftijd, weet het niet) dit was mij wel goed bevallen. Mijn ruin daarintegen stond op een pensionstal en kwam elke dag enkele uren buiten en had een ongevoerd regendek op als ie buitenkwam, voor de verdere rest redde hij zichzelf. Beide paarden waren gelukkig in mijn ogen, zowel mijn merrie als mijn ruin terwijl ze toch 2 verschillende levenstijlen hadden. Ik heb dan ook besloten idd een middenweg te zoeken als ik weer een paard krijg. Gewoon een plek waar ze overdag buiten staan, 's nachts binnen, zonder ijzers (met dek als het nodig zou moeten zijn) en het liefst bit- en boomloos, maar dat is gewoon omdat ik het zelf prettiger vind. Want ik heb mijn paarden ook gewoon met bit en zadel gereden en voelde me toen niet tegen de natuurwetten ingaan (mits goed gebruik) maar nadat ik bitloos had gereden, gaf mij dat een fijner gevoel. Ik vind dus dat iedereen naar zijn eigen paard moet kijken en naar zijn eigen gevoel moet luisteren, en moet doen wat hij/zij het beste en fijnste vind.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:48

bowena_84 schreef:
Ik vind dus dat iedereen naar zijn eigen paard moet kijken en naar zijn eigen gevoel moet luisteren, en moet doen wat hij/zij het beste en fijnste vind.

Ik heb ook op verschillende soorten stallen gestaan ja. Ik merkte wel echt verschil aan mijn paard...

Maar het punt is, als ik naar mijn EIGEN gevoel ga kijken, zet ik er een centrale verwarming in de stal (ik heb het gauw koud) en laat ik hem met regen helemaal niet buiten staan (ik hou niet van regen) en borstel en was ik hem elke dag (ik ben zelf ook graag schoon) en laat ik hem lekker in zijn stal staan (ik ben zelf ook graag thuis, dus waarom mijn paard niet?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:50

nee jo Haha!
eigen gevoel is toch niet meteen hoe jij het zelf fijn zou vinden? maar hoe jij met jouw kennis van paarden (en vooral je eigen paard) op eigen gevoel hem dat leven geeft wat voor jouw gevoel het beste is?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:51

En dat is nu juist de kunst, naar je paard kijken en niet naar je eigen gevoel Lachen.

Dus niet die staldeuren allemaal potdicht, maar lekker open. Frisse lucht Lachen.

Niet met een beetje kou oid de binnenbak in, maar naar buiten om te rijden Lachen.

En als je een beetje je paard kunt lezen dan kom je er vanzelf wel uit Lachen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:52

Nicolletje schreef:
bowena_84 schreef:
Ik vind dus dat iedereen naar zijn eigen paard moet kijken en naar zijn eigen gevoel moet luisteren, en moet doen wat hij/zij het beste en fijnste vind.

Ik heb ook op verschillende soorten stallen gestaan ja. Ik merkte wel echt verschil aan mijn paard...

Maar het punt is, als ik naar mijn EIGEN gevoel ga kijken, zet ik er een centrale verwarming in de stal (ik heb het gauw koud) en laat ik hem met regen helemaal niet buiten staan (ik hou niet van regen) en borstel en was ik hem elke dag (ik ben zelf ook graag schoon) en laat ik hem lekker in zijn stal staan (ik ben zelf ook graag thuis, dus waarom mijn paard niet?)

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL Geweldig!!!!!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:53

Vjellko schreef:
nee jo Haha!
eigen gevoel is toch niet meteen hoe jij het zelf fijn zou vinden? maar hoe jij met jouw kennis van paarden (en vooral je eigen paard) op eigen gevoel hem dat leven geeft wat voor jouw gevoel het beste is?

Hee Su, dat vind jij Haha!

Maar je moet de mensen de kost geven die hun paard zo behandelen Nagelbijten / Gniffelen

tita

Nicolletje schreef:
bowena_84 schreef:

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL Geweldig!!!!!![/quote]

Lips are sealed

Anoniem

Maar je moet dan ook eens verschillen kunnen proeven

Waar ik eerst stond, stonden de paarden overdag buiten, snachts binnen

Daar kwam iemand met een binnenpaard.
Haar paard was gelukkig enz

in het begin kwam het paard na een uur al naar de draad, niet wetende wat hij daar allemaal moest doen in die wei zolang.
Totdat hij het gewend was. Kwam als laatste binnen

En toen zei de egenaresse
Ik dacht altijd dat hij gelukkig was, maar zie nu dat hij nog gelukkiger kan zijn

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:54

runningkawa schreef:
En toen zei de egenaresse
Ik dacht altijd dat hij gelukkig was, maar zie nu dat hij nog gelukkiger kan zijn

Dat is dus nou net ook de ervaring met mijn eigen paard, Kawa.
Wat is er, tita? Schijnheilig

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:55

Kawa precies Lachen

Pas door dingen uit te proberen en het de tijd te geven weet je wat werkt bij je paard en wat niet Lachen.