Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:19

Lenneke_ schreef:
Door de druk in z'n mond bouwde hij spanning op waardoor hij nog harder ging.

dit herken ik heel erg van een oud verzorgpaard van me. als ik buiten reed, en ik gebruikte de teugels, ging hij alleen maar harder. ik reed hem dan wel me bit. leater reed ik met losse teugel op m'n zit en stem. super!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:37

ik heb nu voor winston sinds kort een bitloos hoofdstel gemaakt(zie het topic buitenzinnig goed idee) maar dat was meer om te proberen of ik dit een fijn bitloos hoofdstel vind. ik denk toch dat ik met een touw- of stalhalster ga rijden.(ik wil ook parelli gaan doen, ik moet alleen nog een 2ehands pakket vinden)
en sommige zullen denken, hij is maar een haflinger, die zijn toch zo rustig... maar dat is een vooroordeel Knipoog in mijn haflinger zit genoeg energie, en dat laat hij soms ook merken!
over het niet kunnen slikken met een bit in ben ik het mee eens. winston schuimde altijd, ookal was hij niet ontspannen. en als ik hem een paar brokjes gaf, probeerde hij er wel wat op te kauwen, maar het werd een bruine smurrie samen met zijn speeksel, wat hij dan lekker aan mij afveegde...

ik ging vanmiddag weer is opruimen in de stal, en het verbaasde me eigelijk hoe zwaar een bit is! het ligt namelijk wel in de mond, en die is heel gevoelig, dus prettig lijkt dat me niet...

mijn conclusie is dus dat ik bitloos beter vind voor het paard!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:54

ik vind bitloos ook beter voor het paard!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:29

_Emm_ schreef:
ik ging vanmiddag weer is opruimen in de stal, en het verbaasde me eigelijk hoe zwaar een bit is! het ligt namelijk wel in de mond, en die is heel gevoelig, dus prettig lijkt dat me niet...

Inderdaad, een bit weegt nogal wat.
Kijk ook eens naar de krasjes en eventuele deukjes op het bit...! Pling

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:07

Jovarna schreef:
_Emm_ schreef:

Inderdaad, een bit weegt nogal wat.
Kijk ook eens naar de krasjes en eventuele deukjes op het bit...! Pling

hier ben ik het helemaal mee eens! jammer genoeg is onze shet (waar mijn zusje op gaat rijden) er nog niet klaar voor om altijd bitloos door het leven te gaan. (voor de wagen gaat dat jammer genoeg erg moeilijk... je kan dan natuurlijk niet goed genoeg met lichaamstaal werken) ik ben voor het rijden nog hard aan het oefenen dat mijn zusje straks bitloos op haar kan gaan rijden Lachen

trouwens een vraagje Lachen
is het eigenlijk mogenlijk om een paard bitloos voor de kar te hebben? wand als je de slechte kanten van een bit bekijkt zal dat eigenlijk ook mogelijk moeten worden... ik weet alleen nog niet hoe Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:24

Er zijn genoeg mensen die bitloos mennen dus het is wel mogelijk. Ik meen dat er ergens ook een artikel over heeft gestaan, daarin werdt een bitloze menner geinterviewd, was dat nou het artikel in de bit? Ik heb dat artikel zelf namelijk niet gelezen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:09

Pfoeh, dit is nogal een topic om helemaal door te spitten. Ik heb het dan ook niet helemaal gelezen (19 pagina's, ja hallo Lachen ). Ik ben het ermee eens dat de keuze om wel/niet met bit te rijden per paard anders kan zijn, en ook verschilt het welke ruiter op dat paard rijdt. Ikzelf rij twee van onze paarden zonder, één met bit. Gewoon, omdat dat het fijnste gaat. Die met bit gaat zonder niet zo fijn, de paarden zonder bit gaan met bit minder lekker.
Het zal voorlopig nog wel een discussiepuntje blijven...

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:07

Heb vandaag voor het eerst bitloos gereden met zo'n speciaal hoofdstel zoals op www.bitloosrijden.nl staat.
Ging echt super , paard reageerde echt prima op de hulpen en liep uiteindelijk heerlijk ontspannen en lekker over de rug .

Goede ervaring dus ! Wie weet schakeling ik ook wel om bitloos te gaan rijden !

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:58

gollempje schreef:
Lenneke_ schreef:
Door de druk in z'n mond bouwde hij spanning op waardoor hij nog harder ging.

Ja! Dat is erg herkenbaar. Één van mijn pony's heeft dat heel erg. Op die manier heb je al helemaal niets aan het bit. Hij is zowiezo gevoelig, want wanneer je jezelf spant (alleen maar spannen) voel je hem alweer alert worden en drukker. Dan heb ik het nog niet eens over been aansluiten o.i.d.

En dat terwijl mijn andere pony verschrikkelijk lomp is. Die moet je echt alles overduidelijk vertellen en dan nog wil het niet altijd. Ach ja, je blijft lekker nadenken hè, op de paardenrug Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:54

Ik heb gisteren bitloos gereden op mijn stage, en het ging super! Heel ontspannen allemaal...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:36

Het grote verschil dat ik heb gemerkt is dat je gewoon veel bewuster moet gaan rijden met je zit en benen. Met je hele lichaam eigenlijk. Met bit kom je in de verleiding om je te gaan concentreren op die nageeflijkheid, op de mond en halshouding, terwijl die van achter en uit de rug moet komen. Dat gaat niet zo makkelijk en snel als met een bit maar het kan....Zonder bit vallen paarden prima te rijden, en kunnen ze perfect overgangen maken. Heb het zelf ervaren. Je moet alleen zelf meer je best gaan doen om in evenwicht te zitten en het paard niet te storen met je lichaam. Ik ben niet perse tegen bitten en sporen, zwepen ed. maar ik besef ook dat het eigenlijk zonder zou moeten kunnen als basis. Ik hoop binnenkort fotos te hebben!

Dit zijn fotos uit de les:

Afbeelding

Afbeelding

moi_gitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:28

Pfft is met bit rijden echt zo heel slecht dan? Ik heb niet zo veel verstand van zonder bit rijden, ik rijd zelf altijd met. Ik dacht eigenlijk dat het paard niet kon slikken als hij ging Kwijlen... Want het is toch niet zo dat een bit de hele tong vastlegd Rolleyes?
Ik vind het een lastig onderwerp, laatst stond in de amazone ook al zn artikel over een man die alles zonder zadel en hoofdstel deed. Ik vind dit een interessant maar ook zeer moeilijk onderwerp. Ik kan niet zonder bit gaan rijden omdat ik pony's van iemand anders rijd enz. Maar ik vraag me af of het echt beter is?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:43

moi_gitte schreef:
Pfft is met bit rijden echt zo heel slecht dan? Ik heb niet zo veel verstand van zonder bit rijden, ik rijd zelf altijd met. Ik dacht eigenlijk dat het paard niet kon slikken als hij ging Kwijlen... Want het is toch niet zo dat een bit de hele tong vastlegd Rolleyes?
Ik vind het een lastig onderwerp, laatst stond in de amazone ook al zn artikel over een man die alles zonder zadel en hoofdstel deed. Ik vind dit een interessant maar ook zeer moeilijk onderwerp. Ik kan niet zonder bit gaan rijden omdat ik pony's van iemand anders rijd enz. Maar ik vraag me af of het echt beter is?

anders probeer je het zelf eens, leg je vinger in je mond als een bit en probeer dan maar eens te slikken Ja

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:06

pff de discussie wat beter is heb ik al eerder antwoord op gegeven, althans wat ik beter vind, maar gister was ik bij de paardenshop, staat er een voorbeeld hoofd met stang en trens, waar de mond meebeweegd.....PFFF niet te geloven, je mag als paard blij zijn dat je dan uberhaupt al adem krijgt en kan slikken, dan moet er ook nog eens menig ruiter op die er nét een beetje te wild mee om gaat

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:22

Shyla25 schreef:
anders probeer je het zelf eens, leg je vinger in je mond als een bit en probeer dan maar eens te slikken Ja

Is wel een mooie manier maar de mond van een mens is toch echt wel wat anders vormgegeven dan die van een paard Clown

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:47

ja ben hier net nieuw maar wil toch ff reageren op dit toppic.

Mijn paarden kunnen alledrie perfect bitloos gereden worden (met touwhalster en mn jongste binnenkort met een ring).
maar ik ben nu ook weer niet zooooo erg tegen een bit eerlijk gezegd...bitten zijn ,net als sporen, een zeer fijn werktuig om onze hulpen op subtiele manier door te geven aan het paard. maar in de handen (of in het geval van de sporen, aan de voeten) van een idioot zijn het scheermesjes!

ik wil dat mijn paarden hun basis perfect zonder bit kunnen, omdat ze de hulpen moeten leren analyseren en niet enkel het getrek in hun mond. wendingen gaan bv. volledig dmv neckreining, ze leren ook een gelijkmatig tempo aan te houden zonder dat ik moet afremmen op de neus of in de mond en soepel overgangen maken.

dat zijn naar mijn mening belangrijke begrippen voordat we verder kunnen in dressuur of springtraining.
wanneer ik hogerop ga in het trainingsniveau dragen ze wel een bit; omdat er vanaf dan fijnere aanwijzingen gegeven worden...maar dat wil niet zeggen dat hun 'bitloze kennis' niet onderhouden wordt. op wandeling ga ik steevast zonder bit aangeziend dat op het niveau ligt dat ze zonder bit perfect kunnen.

je kan dit mss een beetje vergelijken met de overgang van trens naar stang en trens in de dressuur... ookal kan je paard al hogere oefeningen die met stang en trens gereden worden; als je een eenvoudige proef meerijdt, moet je toch met een trensje rijden!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:55

T@nj@ schreef:
Shyla25 schreef:

Is wel een mooie manier maar de mond van een mens is toch echt wel wat anders vormgegeven dan die van een paard Clown

Het is om gewoon een idee te krijgen van hoe het ongeveer zou voelen Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:13

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens hoor maar ik kan dus gewoon mijn vinger als een bit in mijn mond leggen en slikken, geen enkel probleem, vandaar dus Knipoog

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:59

je geberuikt t tog niet om er aan t hangen ??
je doet t meeste tog met je benen ,,

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:48

T@nj@ schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens hoor maar ik kan dus gewoon mijn vinger als een bit in mijn mond leggen en slikken, geen enkel probleem, vandaar dus Knipoog

Tja ik niet

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 08:49

Haha! Ook ieder mens zit anders in elkaar.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:30

Helemaal mee eens Ja

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:07

met bit rijden is slecht? :
nou... goh wat ben ik dan een slecht mens... Vork Koe Sigaar

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:14

Je post is echt een geweldige nuttige toevoeging aan dit topic Linnie13 Rolleyes

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:27

Ik rijd met Melody ook bitloos.
Ik heb haar zelf ingereden en ik moet zeggen de eerste keer dat ik echt op haar zat ,was het met een hoofdstel.
Onzeker als melody was ging ze naargelang ze meer spanning aan de teugels voelde ook steeds harder lopen,en ik ben daar snel mee gestopt,wetende dat het de verkeerde kant op ging,en omdat ik haar niet helemaal in paniek wilde laten raken.
Heb me toen een bitoos hoofdstel gekocht,en dat ging al stukken beter.
Nu rijden we alleen nog maar met een halster,simpelweg omdat ik te lui ben om de side-pull aan te doen,wetende dat ze met het halster ook perfect luisterd. Clown
Ik rijd alleen buiten,of met anderen,bos ,verkeer,maakt niet uit,ze doet het uitstekend,en ik ben er erg blij mee.
Waarom dat bit als ze het zonder ook geweldig doet?
Of dit voor ieder paard aan te raden is weet ik niet,ik zou het denk ik niet op ieder paard zomaar durven,tenminste niet als het ook nog op straat is.
En ik weet zeker dat het ook gewoon een questie is van vertrouwen hebben in elkaar.
Voor ons werkt het prima,en voor Melody zeer zeker..
En ik ben er nog altijd van overtuigd,met of zonder bit,als een paard wil gaan gaat ie toch!!
En dat heb ik al ondervonden...