[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:18

Ik heb het paard van Birger tijdens demonstraties ook als een zombie rond zien lopen en weet dat hij met met dat paard naar Parelli is geweest om hem daar weer uit te krijgen. Nogmaals, dat ze als robotten hun programma afwerken ligt niet aan Parelli maar aan de beoefenaars ervan (en zelfs een instructeur kan het soms weleens verkeerd doen). Op het moment dat je het met "een leerling van" te maken krijgt, moet je in je achterhoofd houden dat diegene er weleens een eigen draai aan zou kunnen hebben gegeven...

En als je mijn vorige bericht doorleest zul je zien dat Dhr. Roberts in dat lijstje dat ik opnoemde bewust niet voorkwam...:D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 01:30

Cassidy schreef:
Zowel Parelli als Voest als Roberts, willen andere mensen iets leren, bijbrengen. Deze mensen zullen tijd moeten krijgen om het te leren, en in de periode dat ze leren zullen ze fouten maken. De fouten van de leerlingen die jij ziet

Waar lees je dat ik spreek over leerlingen van de drie personenen die ik noem? Of bedoelde je dit als vraag, net zoals de vraag die ik hier heb gesteld. Want het antwoord is dat ik de heren zelf bedoel, en al niet eens meer durf te kijken naar de zogenaamde kopietjes.

Cassidy schreef:
Bij de demonstraties door Parelli en Voest, ben ik nog geen enkel paard tegengekomen dat bang voor hen was. Misschien zie jij dingen anders dan ik, of misschien heb je het verkeerde referentiekader.

Grappig dat je dat zegt, dat hoor ik vaker van mensen. De laatste demo van Voest die ik moest zien, vanwege een opleiding, heeft me echt diep geraakt. Wat is die man in hemelsnaam tocjh aan het doen?
Angst, hoezo angst? Dat paard was vreselijk dominant en zeker niet bang.
Met een knoop in mijn maag en met tranen in mijn ogen en hart zie ik paarden zich steeds rotschrikken, staat die man te wiebelen en het paard te jagen en te jagen, er komt geen eind aan, en ik zie het paard niet begrijpen wat er gebeurt. Ik zie gevoelige dieren opgejaagd worden en bestempeld worden als dominant. Dominant?

Wat ik zorgelijk vind is dat mensen de angst niet meer lijken te zien, terwijl dat juist zo essentieel is. Veel ongelukken komen door angsten van paarden, en ruiters.

Ach, ik zie inderdaad dingen anders, ook dat hoor ik wel vaker.

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 01:49

Als je even op bokt gaat zoeken, kom je een verslag tegen van een bokker die met haar paard bij Monty Roberts was, waarbij Monty het paard op het moment van de demonstratie die hij gaf compleet verkeerd inschatte. Ook Monty is een mens, en kan ook tijdens een demonstratie weleens miskleunen. Fouten maken is menselijk, toch?

Ik ben niet bij de demonstratie van Voest geweest die jij nu omschrijft, het best zijn dat hij ook de situatie verkeerd heeft ingeschat. Ook dat is menselijk.

En dan snap ik niet hoe jij op grond van de ervaring die jij maakte tijdens je opleiding met een paard die dominant bleek te zijn, de link kunt leggen van dominant paard die niet bang is, naar paarden die zich steeds rotschrikken?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 02:35

Mou, nou je antwoord verrast me niet eigenlijk.

Je gaat het op de man spelen, en feitjes analyseren op een geheel 'eigen wijze'. Kan, maar ik kijk verder. Mijn mening en ik hoef niet mijn hele CV hier te plaatsen, zou wat worden. Maar als je twijfels hebt aan mijn beoordelingsvermogen en analyse van wat er gepresenteerd wordt, en op welke wijze prima. Mag je vinden. Ik ben een open boek, dus snuffel maar eens op mijn naam. Dan weet je een beetje wie ik ben en waar ik voor sta, en waarvoor niet.

Nee ik ga niet over één nacht ijs, na alle jaren kan ik een keuze maken, uit een hele doos aan gereedschappen, aan kennis en aan ervaring.
Niet om wijs te doen, maar ik draai al een tijdje mee en heb Voest weggestuurd zien worden bij een demo van iemand anders, wat een eigenwijs en respectloos mannetje was dat zeg. Later was hij voor zichzelf begonnen, en vond zichzelf heel wat. Kwma hem nog een seen paar keer tegen, en steeds vond ik het een koud mens. Tegenover paarden, maar ook tegenoiver mensen. Prima, zijn ding, maar laat die man stoppen met paarden. Nu tien jaar ofzo later is hij niet veranderd, niet in positieve zin. Zijn werk is werkelijk ongelooflijk, en het wordt geslikt als zoete koek....

Dat is niet iets van mij, maar er zijn nog meer mensen die zich verbazen over trainingstechnieken, methodes maar vooral over hoe de gemiddelde tegen paarden aan moet kijken. Paarden lijken wel machines te moeten zijn. Ongevoelig, braaf, knuffelgehalte een 9, rustig, kalm, ontspannen, gehoorzaam, eigenlijk slaafs,... da´s toch bijna geen paard meer?

Als ik kinderen opvoed ga ik ook niet eerst een partijtje 'vrij intimideren van het kind' aan tegenover een kind, ik als groot mens, waarom moet dat? Ik ga ze iets leren en dat is niet in de eerste plaats ze de stuipen op het lijf jagen. Of nylon halstertjes omdoen om ze te laten staan waar IK wil. Nee, als ik dat wil doen zal ik andere talenten moete ontwikkelen, en zo niet aanleren. Talenten om een paard te begrijpen, zoals het is. Wat dat dier bezig houdt, en waarom hem dat op die manier bezig houdt. Met het paard bezig zijn, en samenwerken. Inlevingsvermogen en vreselijk veel begrip kunenn opbrengen. Dat soort talenenten moet ik ontwikkelen, bij kinderen en in mijn beleving ook bij paarden. Vertrouwen hebben in de ander, en in mezelf. Dat kan je leren gelukkig.

Neah, mijn werkwijze is het zeker niet. Heel even, in de jaren '80 dacht ik ook, hé leuk ! Maar nu zie ik onwikkelingen die paarden niet erg ten goede komen. Trage, gedensibiliseerde dieren die met hun hoofd omlaag rondwandelen.

Het trotse en fiere paard, wat men vroeguh wilde, is niet meer.
Nu lopen paarden of met de kin op de borst of met het hoofd hangend rond.

Ik zal met mijn tijd mee moeten gaan, OF ik heb gewoon een andere kijk op de dingen.
Kan...
;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 02:56

Ik ben je al vaker op bokt tegen gekomen, en ik durf te beweren dat je een eigen kijk op dingen hebt. De handvaten die aangereikt worden door de mensen die jij zo afkat zijn er om het omgaan met paarden zo veilig mogelijk te maken. Dat jij het er niet mee eens bent, was al langer bekend. Nu heb ik heel veel respect voor iemand die op zijn eigen wijze paarden weet te benaderen, maar om dan meteen maar te roepen dat dit DE MANIER is vind ik in een woord: staatsgevaarlijk. Een Klaus Ferdinand Hempfling die met de meest onberekenbare paarden kan "dansen": allemaal goed en aardig, en bewonderenswaardig wat die man kan, maar dat valt onder de noemer "don't try this at home". En gezien je berichten op bokt, en je omschrijving in bovenstaande reactie, durf ik te beweren dat jij ook daaronder valt. Geeft niet, more power to you, maar ga niet beweren dat dit de weg is die iedereen moet gaan bewandelen, en ga vooral niet beweren dat deze weg veilig is en door iedereen gevolgd kan worden, want dat is gewoon niet waar.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 03:20

Is mijn eigen kijk
Cassidy schreef:
maar om dan meteen maar te roepen dat dit DE MANIER is vind ik in een woord: staatsgevaarlijk.

ooh, wat zeg je daar nou toch allemaal?

Geloof niet dat ik 'een manier' pretendeer. Het lijkt wel of je er boos van wordt zeg. Aan de andere kant, dank je voor het compliment, maar staatsgevaarlijk, hi, hi. jee.
Welke weg bedoel je eigenlijk, want ik denk dat ik, net als iedereeen haar of zijn eigen weg gaat. Geen kopie gewoon ik. Ik ben ik, en ik denk zo.

Net als jij, jij bent en denkt als jij.

Prima toch, alleen ik ben denk ik ietsje meer verbaasd dan jij dat misschien bent.

Allen voor nu :Z
nachtwerk !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 03:36

[NH] 'Mijn gevangene, mijn paard'

Is dat boek van je inmiddels gepubliceerd?

En ik heb helaas de demonstratie gemist die je bij P&K zou geven (of hebt gegeven) maar veel ruchtbaarheid is er op Bokt niet aan gegeven. Of ik moet iets hebben gemist?

Nu mag je dit een persoonlijke aanval noemen, en misschien heb je daarin wel gelijk.

Maar trainers af gaan katten zoals Voest en Parelli die een methode presenteren (en ik zeg met opzet niet dat ze dat hebben uitgevonden) om het omgaan met paarden veiliger te maken voor iedereen (en niet nadat je -tig jaar ervaring met paarden hebt) , daar word ik idd boos om. En dan jezelf in dit topic gaan profileren als iemand die het toch net allemaal even anders doet gaat toch lichtelijk off-topic.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:29

He dames (denk ik?) kunnen we het gezellig houden? Iedereen mag toch een andere mening/ kijk hebben?

Ik snap jullie allebei wel een beetje. Het gevaar schuilt erin dat mensen zomaar dingen gaan toepassen. Zonder de achtergronden te kennen, de theorie of de techniek zelf. Vanuit het oogpunt naar het paard toe en zijn geestelijke gezondheid moet daar echt mee opgepast worden. Ook de heren Voest, Parelli etc moeten oppassen dat zij niet ten prooi vallen aan hun bekendheid. Dat gebeurt helaas zo vaak. Dat toen het nog achtertuinwerk was (Martin Gaus) of eigen stal/ paddock/ weidegrond (Voest, Parelli, Roberts etc) was het puur. Geen commercie, geen roem, geen naam/ reputatie groot te houden. Geen toekijkers die iets groots van je verwachten. Geen wonder op commando. Want dat is het geworden of wordt het als ze niet oppassen.

Het is gewoon zonde dat hun pure eigen manier van omgaan met paarden/ dieren, hun gevoel, houding, denkwijze... alles wat zo ongrijpbaar is en maakt dat zij kunnen met paarden wat ze doen ineens "ontdekt" wordt en verwrongen wordt naar de .....-methode. En ineens moeten ze termen verzinnen en theorien en uitleggen wat ze voelen, hoe ze (vaak onbewust dus in de pure vorm) handelen. Het is als een kind dat thuis heerlijk piano speelt, dat ineens ontdekt wordt en concert na concert hetzelfde kunstje moet flikken. De passie, de puurheid gaat eruit.

Mijn zoon is bijv super met dieren en ik laat hem gaan. Hij knuffelt met geiten bijv. Hoe weet geen mens, maar ze liggen zo bij hem, jong en oud. 1 jochie en 4 geiten... Elk chagrijnig paard kan hij aaien en ze doen de oren naar voren en het hoofd omlaag. Hoe? Geen idee. Maar ik laat hem gaan en hou afstand. Voor hem geen boeken van hoe Parelli dit noemt of hoe Roberts dit doet. Hij doet het al, het is mooi, puur en behoeft geen term of theorie.

Zodra iets een methode gaat heten vind ik het "eng" worden. Want een methode betekent als vrij snel: zo moet het, deze stappen, deze volgorde... Maar het gevoel, de kunde, de unieke persoonlijkheid van zo'n mens laat zich niet vangen in een methode. Elk paard is anders en elke mens is anders en per combinatie zou de mens moeten kijken: hoe benader ik dit paard. Zonder te moeten denken oooh maar het MOET zo volgens....

De methodes vormen zo niet alleen een beperking voor de consument die het probeert precies na te volgen, maar ook voor de zegeheten "trainers" die vast komen te zitten in hun eigen methode en als ze zelf verder ontwikkelen/ tegen iets nieuws aanlopen hun eigen methode niet kunnen/ willen/ mogen verloochenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:56

Ik benijd kinderen die idd puur en onbedorven de confrontatie met dieren aan durven te gaan, maar ook jouw zoontje gaat dat op een gegeven moment kwijtraken, hoe graag hij (en jij) ook wil(t) dat hij dat vast zou kunnen houden. Niet iedereen is van kind af aan al in de gelegenheid om zo met dieren om te gaan als jouw zoontje.

En over die trainers die zichzelf niet verder ontwikkelen: daar schaar ik Parelli toch echt niet onder. Hij heeft onlangs zijn hele systeem omver gegooid en komt nu met iets nieuws.

Een trainer die zichzelf niet verder ontwikkeld vind ik een kwalijke zaak.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:17

Sowee, die bijt !

Het brengt me op een tweede punt wat ik als bezwaar zie in 'paardenland'.
Een soort extreem fanatisme en extremisme van de beoefenaars van het zgn NH tegen alles wat 'anders' denkt. Het gevolg daarvan is agressie, en dat is inderdaad precies hetzelfde wat ik ook zie tegenover paarden.
Kinderen staan open en zijn nog niet gevormd door de wereld, en sommigen hebben gewoon puur talent. Talent in hun gevoel en met een ontwapenende vriendelijkheid en open houding die ik innerlijke puurheid zou noemen.

Het omgaan met paarden begint en eindigt bij de stal of de wei. Iedereen zal een eigen manier moeten ontwikkelen, want uiteindelijk staan mensen alléén met hun paard ofwel één op één. Wil je liefhebben of wil je de baas spelen.
In mijn beleving is intimideren géén leiderschap maar een manier van de baas spelen en het niet zijn. Paarden laten zich vaak makkelijk intimideren, mensen al een stuk minder.

Maar als antwoord op je werk, wie weet wil je een keer zelf komen kijken, ik geef hier wel eens openbare lessen met onze 'gevangen paarden'.
Wees gerust een keer welkom cassidy.
'Dat boek van me' is nog niet gepubliceerd, als het zover is weet je dat snel genoeg.
;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:23

Ik zeg ook niet dat geen enkel trainer het doet hoor, zich ontwikkelen. De goede doen het wel in mijn optiek. Maar hij neemt dan gewoon een hele gevaarlijke stap waarbij zijn naam etc eraan kan gaan. Toen Gaus na jaren van hetzelfde truukje zeg maar even ineens met de clicker ging werken zei ook half honden-houdend Nederland: Huh?? }:0 Het si een risico om met iets nieuws te komen.

Daarom zeg ik ook: het gevaar zit erin dat zo iemand zich niet verder durft te ontwikkelen uit angst voor de reacties. Dat Parelli het wel gedaan heeft, is gewoon knap (en goede marketing misschien)

Even verder Off Topic:
Ja, ik hoop ook dat onze zoon dat heel lang vast houdt. Er zijn wel mensen die het kunnen. In elk geval leert hij nu wel al met allerlei dieren omgaan en het doet hem goed. En hoe hij ook later zal worden de contacten nu met de dieren is toch een belangrijke les, ervaring, basis. Het vasthouden van een pasgeboren nog warm-nat caviaatje van zijn eigen cavia, het los wandelen met een peerd van 500 kilo door de wei, de geiten die bij hem komen liggen, de zachte aanrakingen van een paardenneus op zijn blote armen (in de zomer), zijn poes die dicht tegen hem aankruipt als hij zich verdrietig voelt of ziek is, de hond die hem troost... Mooie pure ontmoetingen met andere wezens op aarde. Ah... zo mooi! Zo waardevol. Daar kan geen Lego tegen op :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:26

Paardentango schreef:
Het omgaan met paarden begint en eindigt bij de stal of de wei. Iedereen zal een eigen manier moeten ontwikkelen, want uiteindelijk staan mensen alléén met hun paard ofwel één op één. Wil je liefhebben of wil je de baas spelen.
In mijn beleving is intimideren géén leiderschap maar een manier van de baas spelen en het niet zijn.

:j

Mooi gezegd! Angst is geen goede relatie. En de baas spelen heeft daar toch vaak mee te maken dat de ander angst voor je heeft.

Met liefde, respect, gewoon vanuit je hart je paard benaderen, puur. Dan krijg je dat ook terug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:30

Paarden prikken snel genoeg door de facade heen van iemand die "de baas speelt". Vriendschap is mogelijk, alleen niet op gelijke voet. Dan heb je een paard die de baas is over jouw, met alle mogelijke gevolgen van dien.
De leiderschapspositie vasthouden, zonder dat er lichamelijk of psychisch geweld aan te pas komt, is een Kunst, met hoofdletter K.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:37

Cassidy schreef:
Paarden prikken snel genoeg door de facade heen van iemand die "de baas speelt". Vriendschap is mogelijk, alleen niet op gelijke voet. Dan heb je een paard die de baas is over jouw, met alle mogelijke gevolgen van dien.
De leiderschapspositie vasthouden, zonder dat er lichamelijk of psychisch geweld aan te pas komt, is een Kunst, met hoofdletter K.

Nou ja, er zijn ook mensen die wel eens effe de baas zullen zijn over zo'n dier. Die dat dus met grof geweld gaan doen of met volledig misplaatste join-ups e.d. En dat bedoel ik meer met de baas spelen. Niet uit onzekerheid doen alsof je de baas bent (dan prikken ze wel erdoor heen ja), maar meer baas zijn/ spelen met foute technieken, manieren van doen. Snap je? "Ik ben de baas en jij moet luisteren" en als het paard niet porecies doet wat je zegt/ wilt dan straffen we het af.

In de Zeeleeuwenshow van Ouwehand doen ze dat heel mooi: Zij werken alleen met positieve bekrachtigingen. Straffen doen ze niet. Fout gedrag negeren ze. Bijv tijdens de show niet naar achter willen gaan. Proberen ze 1 keer een emmertje vis, werkte niet: show afgelopen. We negeerden met zijn allen het verkeerde gedrag. Show erop deed ze het weer wel goed, want haar verkeerde gedrag had geen gevolgen gehad (ook geen negatieve aandacht dus) (zelf meegemaakt en uitleg gevraagd)
Inmiddels hebben zij zo'n band met de dieren dat ze zelfs ermee te water gaan! Iets wat ze tot een jaar geleden nog niet deden ivm gevaarlijke tandjes... :Y)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:53

Geloof er niet in dat er nou zoveel paarden zijn die 'de baas' willen zijn. Dat is iets menselijks.
Paarden zijn groepsdieren, met natuurlijke aanleg voor 'wij samen'. Als je al mens zegt ik heb het hier de meeste tijd het voor het zeggen zal 80% van de paarden zeggen prima.
Maar het zijn en blijven paarden, zelf-denkende wezens die wel eens zeggen "nee, dat wil ik niet". Mensen die, vaak gebaseerd op onzekerheid en angsten, onduidelijk zijn in wat ze willen hebben ook als effect dat paarden een eigen dingetje gaan doen. Geeft allemaal niks, het is de leukste weg van samen leren en samen ontdekken.
Denk ik.
Ieder paard is weer anders, hier staan er vijf, waarvan vier hengst. Nou in uiterlijk zijn ze bijna allemaal grijs/wit, maar in innerlijk compleet anders.
Ben het eens met Cassidy, paarden prikken snel door een facade heen ja, maar of ze dan de baas willen zijn? Dat denk ik niet, dat ze blijven reageren en 'iets doen' dat is zeker, paarden denken zelf ook na. Alleen anders dan wij mensen.

Ik blijf ook denken dat een vriendschap een veel handigere basis is dan baas spelen en het niet zijn. Vooral voor mensen die van paarden houden, vrienden respecteer je, bazen uh niet altijd.

Van kinderen kun je, denk ik het meeste leren, puur kunnen zijn in je gevoel en acteren en open (blijven)staan maar met wel een wilskracht.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:36

:D denk wel dat paarden net als mensen carriere willen maken. Dus een keer hoger in de groepering willen komen staan. Maar of je plaats in de kudde of groep nou moet vergelijken met dominantie. Volgens mij is dominant een verkeerd woord.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:45

FF meegesleept door deze discussie... vind ik wel leuk.
Zelf doe ik parelli, maar zijn woord is niet heilig.
Hij is goed met zijn paarden, maar zegt ook zelf: zeg nooit nooit en ieder paard, iedere situatie is anders.

Ik heb sinds 2 maanden een merrie met een rotverleden. Het was net een autist. Ik ben met haar gaan werken en merkte meteen dat opvoeren van fases (strengheid) bij haar absoluut achterwege moet blijven. Ik zag dat ze dan onmiddellijk klaar was voor gevecht, niet vanuit dominantie, maar vanuit wantrouwen voor de mens (zo van: kom maar op, ik weet dat je mij gaat dwingen...) En dan zoek ik verder.
Typisch genoeg kwam ik uitgerekend nu een filmpje van een student van parelli tegen met replica, een dochter van de gecompliceerde hengst casper. En hier zag ik ook geen opvoeren van fases, alleen zachtheid. Omdat replica hetzelfde probleem had als mijn merrie en supersnel switcht naar gespannen wantrouwen, wat gemakkelijk wordt verward met dominantie omdat de oren in de nek gaan . Het verschil dominantie/wantrouwen en angst was zeer subtiel zat hem in de spierspanning/blik in de ogen en dat legde parelli goed uit. Heel leerzaam. Maar dan.... want naast gecompliceerd (toevallig komt mijn merrie ook van beruchte pa Snack Bar en nog beruchtere opa Nevele Pride) had ze dus dat rotverleden.
Ik heb,na veel vragen stellen over mogelijkheden , vandaag besloten parelli te combineren met clicker. Op die manier is opvoeren van fases niet nodig en werk ik alleen met positieve aandacht, helemaal nieuw voor dit paard.
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaan functioneren en als het niet functioneert, zoek ik een nieuwe weg.
Maar ik zal altijd naar het paard blijven kijken en zien wat een verbetering oplevert.

Parelli weggooien, doe ik niet. Ik heb van zijn materiaal ongelooflijk veel geleerd over gedrag en psyche bij een paard en mijn shetten verder gekregen in de oefeningen dan ik durfde te dromen. Vooral Billy rent nu in galop naar mij toe als hij mij ziet. Daar doe ik het voor.

Maar tegenlijk blijf ik manieren zoeken om te werken vanuit positieve ervaringen voor het paard en zal ik de dingen aanpassen die ik graag anders zie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:49

Paarden zijn net als mensen kuddedieren, wat betekent dat ze behoefte hebben aan het gezelschap van de eigen soort.

En net als mensen, stellen ze een - vaak subtiele, soms even minder subtiele - rangorde vast.

Een merrie die hier onlangs is geopereerd en nu blind is aan een oog, is als gevolg van de afwezigheid in de groep en haar verminderd zicht, tijdens het herstel 2 plaatsen in de rangorde gezakt.

Net als bij mensen, zijn het bij paarden de meest extroverte, meest vastberaden types, die vaak ook geweld niet schuwen, die de leiding nemen.

Hoe extrovert of agressief een leider van nature is, hangt af van de samenstelling van de kudde.

Bij de meeste paarden werkt het zo dat zij de leiding nemen, als jij hem niet kan geven.

Dat zit gewoon in de natuur. Op bokt wordt dat al gauw dominant genoemd, maar ieder paard wil altijd weten waar hij precies staat in de kudde, wie boven en wie onder hem staat.

En omdat paarden kuddedieren zijn, zijn ze in staat tot genegenheid en zich hechten aan kuddegenootjes en zelfs mensen.
Maar vergis je niet, die vriendschappen bestaan niet op basis van gelijkheid. Ook bevriende dieren kennen elkaars plaats in de rangen.

Precies zoals je in waarnemingen bij kinderen zult zien, dat sommigen altijd als eerste een stukje speelgoed hebben. Dat wil niet zeggen dat ze het niet met een vriendje willen delen, maar ze zijn wel in staat het te bemachtigen.

Hoezo onbevangen en onschuldige kindertjes? Het zijn gewoon kleine mensjes die zich oefenen in die vaardigheden die van belang zijn om het in de mensenkudde te redden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:53

Mistral1 schreef:
[

Hoi hoi,

Zelf vind ik dat Eric Bravo hele duidelijke lees/video materiaal heeft is super leerzaam,ongeveer het zelfde als de parreli methode ik vindt alleen dat Eric iets precieser is in zijn uitleg enz. Ik zou zeggen kijk eens op deze site staan ook een aantal voorbeeld filmpjes. http://446a0cfmfijzb22cqjfib18v94.hop.clickbank.net/[/quote]

Oei, vind ik hier ook op zijn plek. Deze man is bepaald geen goed voorbeeld. Over paard als machine gepraat.....
Meer zo'n type wat ergens de klok heeft horen luiden en niet precies weet waar de klepel hangt
Maar toch een graantje mee wilt pikken..... :7

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:55

hmmm hier zijn het juist de introverte paarden (de denkers) die de leiding nemen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:59

Denk dat onze definities van introvert/extrovert lichtelijk verschillen. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:20

randalinpony schreef:
Denk dat onze definities van introvert/extrovert lichtelijk verschillen. :)

Weet ik niet. Introvert en extrovert betekent toch eigenlijk altijd hetzelfde. Zowel bij mens als dier.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat het bij jou kudde steeds een extrovert dier is wat de leiding neemt en hier een introvert dier.
Daarmee wil ik alleen zeggen dat daar blijkbaar geen vaste regels voor zijn.
Het zit hem vooral in de persoonlijkheid, denk ik.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:29

Moderatoropmerking:
Let erop dat dit topic over de Join-up gaat. Graag ontopic blijven.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:02

wij hebben net een nieuwe pony op stal (bereden hackney 9jr)
zij is erg lief enzo maar enorm eigenwijs: ze wil zelf beslissen waar ze heen gaat in de bak...
nou wil ik het vertrouwen van haar winnen maar ze denkt dat ZIJ de baas is...
Is een JU in dit geval een mogelijke oplossing of niet? Zo niet wat kan ik dan doen? :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:42

Tweetyj schreef:
wij hebben net een nieuwe pony op stal (bereden hackney 9jr)
zij is erg lief enzo maar enorm eigenwijs: ze wil zelf beslissen waar ze heen gaat in de bak...
nou wil ik het vertrouwen van haar winnen maar ze denkt dat ZIJ de baas is...
Is een JU in dit geval een mogelijke oplossing of niet? Zo niet wat kan ik dan doen? :o

Nee dat is geen oplossing voor je. Neem goede les, dat is het beste wat je kan doen. Zoek iemand die je les kan geven in correcte en duidelijke omgang met een paard, het gaat hier niet om rijles.