De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:18

Hoi vikki, Ik kan je niet zoveel raad geven over je paardje...daarvoor vind ik dat ik te weinig verstand/ervaring met NB heb...Wat ik wel weet, is dat ik mijn 2,5 jarige op NB (laat) trimmen. Ik zie er veel voordelen in om 'op tijd' hiermee te beginnen. Mijn smid kapte regulier, liet de wand lang en de steunsels ook. Ik merkte dat de steunsels omklapten en dat er af en toe rafels ontstonden ...dat leek /lijkt mij niet wenselijk. Vandaar dat ik 'overgestapt' ben op NB... Omdat mijn paardje nog jong is heb ik op deze manier alle tijd om zijn voetjes te laten wennen aan de straat, nog voor ie onder het zadel gaat. Ik merk trouwens, dat nu ik regelmatig met hem op het harde wandel, de hoeven zichzelf aardig bijhouden! Door de wat lagere hielen en mustangrol landt hij mooi op zijn hielen en loopt ruim...
Het is overigens zo, dat je hiervoor echt niet per definietie bij een NB trimmer moet zijn...bij ons op stal komt ook een smid, die desgevraagd de steunsels kort houdt en hielen laag zet...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:19

opala schreef:
Vikki: Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, wordt er bij NB uitgegaan van gezonde hoeven. Een gezonde hoef heeft een zelfcorrigerend vermogen. Is de gezondheid van de hoef al verstoord, in jouw geval dat het gevoel is uitgeschakeld, dan houdt mijn kennis op.

Daar heb ik dus gewoon overheen gelezen... Bloos! Dat krijg je als je in een topic gaat lezen dat al enkele pagina's lang is, dan ga je -ik dus- veel te globaal lezen... Frusty Sorry... Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:20

opala schreef:
Vikki: Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, wordt er bij NB uitgegaan van gezonde hoeven.

Zoals je kunt zien in mijn verhaal, kan NB ook met "zieke" hoeven. Toen ik wilde overstappen op hoefschoenen icm NB liet ik de ijzers eraf halen en ze leek dus eer acuut bevangen (probleem waarom ze op ijzers ging). Je zit dan even met de handen in het haar hoor, 2 maanden ellende gehad eigenlijk, maar ineens ging het beter. Maar beweging is wel heel belangrijk. Toen ik die schoenen had kon ik haar beweging gaan geven en het ging steeds beter. Nu zijn haar platte zolen mooi hol geworden, klinken de hoeven keihard op het asfalt en kan ik ze inmiddels gezond verklaren.

De angst voor terugval zal bij mij nog wel een tijdje blijven; daarvoor heb ik te veel jaren lopen sukkelen met die pony (vanaf 1999 t/m 2003). Vandaar dat ik die hoefschoenen aandoe; misschien niet nodig, maar ik durf nog niet zonder.

Groeten
Ingrid

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:29

Heb trouwens jullie nooit meer gehoord over het boek "Een paardenleven lang gezond". Ben ik nou de enige die zo enthousiast was over de inhoud.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 11:38

opala schreef:
Heb trouwens jullie nooit meer gehoord over het boek "Een paardenleven lang gezond". Ben ik nou de enige die zo enthousiast was over de inhoud.

Nee hoor. Prima boek!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:47

nienke07 schreef:
Nog meer olie op het NB vuur...

Ik ben het voor een gedeelte met Gijsenkim eens!...Achterlijke toon van Nick en schoolmeester Frans! Hou toch op Boos! ...Op deze manier helpen zij een methode die ik an sich verschrikkelijk goed vind, eigenhandig om zeep... Stoom uit je oren

Ja dat was een stomme actie van me, het was al laat Vriendjes zijn?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:51

Hoi Ara...voor openlijke boetedoening moet je niet hier zijn...maar in het bewuste topic Knipoog Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:56

Antheman schreef:
Nee hoor. Prima boek!

Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:02

nienke07 schreef:
Hoi Ara...voor openlijke boetedoening moet je niet hier zijn...maar in het bewuste topic Knipoog Haha!

Pff ik ga er niet meer heen.... lijkt me wel zo handig. Ik heb wel een paar mensen ge-pb't Haha! .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:35

waarom sommige (altijd dezelfde) mensen toch altijd denken dat een natuurlijk bekapt paard altijd met pijn loopt, snap ik niet, erger is dat ze dat overal verkondigen in ieder topic dat over hoeven gaat Boos!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:40

smurf schreef:
waarom sommige (altijd dezelfde) mensen toch altijd denken dat een natuurlijk bekapt paard altijd met pijn loopt, snap ik niet, erger is dat ze dat overal verkondigen in ieder topic dat over hoeven gaat Boos!

...omdat niet iedereen met dezelfde instelling/insteek aan het houden van paarden begint...en niet iedereen bereid is/bij machte is om zich te verdiepen in inzichten die 'anders dan anders' zijn en daar de nodige tijd in willen/kunnen steken...omdat veel mensen zich 'veiliger' voelen bij een methode die door veel 'gezagshebbers' als smeden en DA's aangedragen worden....
Zoiets???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:46

Vikki schreef:
zij heeft onlangs nl. een ongeluk gehad waarbij in de kootholte van haar voorbeen een zenuw volledig door is gegaan. Deze gaat er voor zorgen dat de hoef en zool ten dele het gevoel verloren hebben en dat hoefgroei hoogst waarschijnlijk niet meer -goed- plaats zal vinden aan dat deel van die hoef.

Dat is idd een 'moeilijk' geval, waar natuurlijk extra aandacht voor nodig is. Maar ik denk dat een stagnerende hoefgroei niet zoveel met een kapotte zenuw te maken heeft. De doorbloeding zorgt voor de hoefgroei, niet de zenuwen.
Wel moet je extra aler zijn op beschadigingen van buitenaf én een goede hoefstand. Maar zo te lezen mankeert hier niets aan.

Citaat:
Voor ons betekent dat eventueel kunstmatig bijwerken met hars en ijzers zodat Scaal gewoon een vrolijk rijdpaardje kan blijven (nou ja...worden moet ik zeggen want momenteel is ze mijn wandelpony ).

Als tijdelijke ondersteuning van de hoefwand en om de zool te ontlasten kan ijzer/hars een oplossing zijn. Als de zoll/wand voldoende is hersteld zou ik eerder op schoenen overgaan, want een hoef funktioneert toch beter (doorbloeding = hoefgroei) zonder ijzer.

Citaat:
Het betekent ook dat ze het niet aan kan geven als ze een hoefzweer op de getroffen plek in die voet krijgt...doordat de zenuw door is zal ze dat immers niet meer voelen. Dat houdt in dat ze extra gevoelig is voor invloeden van buitenaf op die voet

Een hoefzweer ontstaat niet vaak door iets van buitenaf; een steentje in de witte lijn of de hoef hard stoten tegen een zware steen.
Nauwkeurig uitkrabben en de witte lijn regelmatig impregneren met een ontsmetter of honing zorgt voor een gezonde witte lijn.
De meeste hoefzweren ontstaan door slecht stalklimaat, slecht afvoeren gifstoffen in het lichaam of door oude nagelgaten.

Voor de meeste mensen is een warme hoef een alarmsignaal, terwijl mijn paarden dagelijk wisselend warme hoeven hebben. IMO dus een goede doorbloeding.
Een hoefzweer geeft idd een érg warme hoef mits de zweer niet middenin de hoef zit, want dan moet hij al behoorlijk ver zijn wil je hem voelen. De beste manier om een hoefzweer te detekteren is de polsslag vlak boven de hoef te voelen. Een aanwezige hoefzweer geeft een veel snellere pulsering dan de normale hartslag. En natuurlijk dat het been dik wordt.

Ik wil je niets aanpraten, je moet zelf doen waar jij je prettig bij voelt. Er is gewoon meer onder de zon en vaak kom je daar pas achter door het te proberen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:49

tadaaa ik heb mijn lijstje favorieten eens bijelkaar geraapt, misschien ook wel wat voor hier:

NB
http://www.horsesgonatural.com/
Strasser
http://www.paardenwerkplaats.nl/strasser/index.php
hoefsmid die aan NB doet
http://www.xs4all.nl/~hoefsmid/
hoefsmid 2
http://home.zonnet.nl/Joke_Nibbelink/
ervaring van iemand met overstap naar NB
http://www.home.zonnet.nl/remcodo/isahoef.html
natuurlijk bekapper, opleiding in amerika gevolgd
http://www.horsesgonatural.com/
meer foto's van iemand met NB bekapte paardjes
http://www.picturetrail.com/jirina
webring NB (amerika)
http://w.webring.com/hub?ring=barefoothorses
engelstalige site met veel info
http://www.ironfreehoof.com/
foto's van wilde paardenhoeven
http://www.tribeequus.com/wildfeet.html

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:56

Sugarmiss schreef:

ctrl+a, ctrl+c en hop naar dat ene topic en PLAK, ik ga ze daar ook nog ff neerzetten.

Hahahahaha, hebben ze wat te doen. Ja zeg ik ga niet alles voorkauwen, ze mogen ook best zelf eens op onderzoek uitgaan, ik heb daar geen tijd voor hoor!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:57

ik heb een heel mapje vol met dergelijke sites, thuis op de pc, niet hier.....

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:02

Sugarmiss, bedankt voor je heldere antwoord! Ik vind het erg interessant om te lezen en ben er ook van overtuigd dat ik van een ieder hier weer wat op kan steken. Ik ga het dan ook zeker in gedachten houden en mee nemen... het is denk ik geen slecht idee om voor hoefschoenen te sparen. Overigens besef ik me wel dat ik duidelijk niet gemeld heb dat er niet alleen een zenuw volledig door is maar ook een groot bloedvat. De doorbloeding is dus ook minder geworden. Ik heb stom genoeg aangenomen dat de zenuw de oorzaak zou zijn waardoor ik beperkte hoefgroei kan verwachten, ik heb er helemaal niet aan gedacht dat dat ook wel eens te maken kon hebben met het bloedvat. Stom stom stom... Ik ga iig ook eens met mijn VA bespreken wat hij wijsheid vindt als hij er weer is donderdag... want alles waarmee ik op natuurlijke wijze doorbloeding, hoefgroei etc. kan stimuleren vind ik absoluut de moeite waard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:02

Nou plant ze maar in dat topic dan hebben ze wat leesvoer Vork .

Callippo heeft ook nog een topic geopend.

Dit is mijn 'schoonheidsideaal'
Afbeelding

om nog maar even terug te komen op Arabesks stompjes Haha! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:11

vikki schreef:
Overigens besef ik me wel dat ik duidelijk niet gemeld heb dat er niet alleen een zenuw volledig door is maar ook een groot bloedvat.
De doorbloeding is dus ook minder geworden
..
Bloedvaten hebben de neiging om 'vervangende kanaaltjes' te gaan zoeken. De kleine vaten krijgen gewoon een andere funktie, meer als hoofdvat. Dit duurt even én er is natuurlijk een goede pompfunktie (=beweging) voor nodig.
Dit houdt in dat je paard dus juist op de straal moet lopen, dit hoeft niet veel te zijn, 2 mm is al voldoende.
Hoefschoenen zijn overigens niet zo duur. Smit-Rijssen is het goedkoopst, maar ook Kreamer in Duitsland heeft tegenwoordig een 'semi' merk wat per paar maar Euro 99 kost.
Hiermee voorkom je ook kneuzingen door stenen en de hoef blijft zich gezond bewegen.

@Ara: mooi hoefje, dat is ook mijn ideaal. Zal Missy nooit meer lukken met haar strijkijzertenen, maar Sugar is aardig op weg.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:14

Even een paar suffe vraagjes tussendoor... is een paar bij hoefschoenen 2 stuks of 4 stuks? En heb je speciale hoefschoenen voor voor en voor achter? Zijn ze standaard of worden ze op maat gemaakt zeg maar?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 13:18

Als we het over schoenen gaan hebben, wil ik de mijn ook graag even showen hoor!

Afbeelding

Een paar schoen zijn er 2 ja.

Dallmer is een standaard maat, maar tot 2 mm nauwkeurig te verstellen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:21

Afbeelding

Marquis hoefschoenen

gaan ook per paar, in diverse maten, de reflecterende stickers heb ik er zelf op geplakt, dat is niet standaard

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:25

vikky: Hans Arendse is een NB-trimmer, die werkt met Smit hoefschoenen (op maat gemaakt) en marquis hoefschoenen... Je kan hem mailen met vragen...ik vind het een prettig mens die veel tijd neemt om dingen uit te leggen (ook over NB-trimmen)...heb in iedergeval altijd antwoord op mijn mail-vragen gekregen Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:39

smurf schreef:
gaan ook per paar, in diverse maten, de
reflecterende stickers
heb ik er zelf op geplakt, dat is niet standaard

Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:48

Missy met haar Old Mac's.
Standaard maat 3.
Afbeelding

Smit maakt ze idd op maat. Dat houdt wel in dat je je paard om de 1 a 2 weken moet vijlen want anders passen ze niet meer.

Verder hebben ze meestal standaardmaten. Soms zijn de breedte en lengtemaat gelijk, soms is de breedtemaat groter als de lengte maat. Verschilt per merk.