[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:37

Ik heb een filmpje gevonden, alleen circling game. Filmpje is gemaakt om bijrijder te laten zien dat meelopen en met een zweep erachter niet nodig is om hem in draf te houden en ook om te laten zien hoe de overgangen gedaan worden (tenminste hoe ik dit zou willen, had dit nog niet eerder met hem gedaan).

Hij is nog aan het uploaden.

haf_sjakie

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:39

Ik kan hem helaas nog niet zien

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:40

Als het goed is nu precies wel :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:23

Video is prive :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:27

:') fail. Zet hem morgen correct. Kom er nu ook achter dat ik eigenlijk maar heel weinig video's heb. Wel heel veel foto's

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:56

Foto's zijn ook leuk! Kom maar op.
Ik ben ook begonnen met Parelli, we hebben de patway dvd's erg leuk om te zien.
En ik heb nu ook onze eerste echte les gehad, erg mooi dat je op deze manier je paard beter kunt lezen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:02

Als het goed is.. Is hij nu wel te zien :o

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:53

Leuk filmpje om te zien. Altijd leerzaam om te zien hoe anderen het doen. Waarom zet je hem de eerste twee keer stil met de stick aan de voorkant?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:18

Aleeneh schreef:
Leuk filmpje om te zien. Altijd leerzaam om te zien hoe anderen het doen. Waarom zet je hem de eerste twee keer stil met de stick aan de voorkant?

dat is mijn 4e fase, ik laat eerst alle energie eruit/uitblazen (die is al heel laag dus hij moet echt heel goed opletten), de tweede is zachtjes touw wiebelen 3e meer touw wiebelen en 4e is dus de stick.

Waarom kom ik tot fase 4? Dit hadden we nog niet eerder zo gedaan dus moest hij even weten wat ik nou bedoelde :) hij kreeg wel echt een rondje de tijd om te reageren.

Waarom begin ik al met zo een lage energie? Omdat ik wou dat hij me niet snapte, voelde me ook heel schuldig dat ik dat deed. Dit filmpje heb ik namelijk gemaakt omdat mijn bijrijder er tegen aanliep dat ze hem niet terug kreeg in stap.

Nu gaat het anders, maar nog wel steeds dezelfde fases. Stick heb ik niet meer nodig dus extra wiebelen met touwtje is mijn fase 4 geworden.

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:45

Ik bedoel hoelang duurt het voordat je naar level 2/3/4 kon? Hoelang duurde het voordat jij en pony/paard de oefeningen konden uitvoeren?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:00

Oei queenMB, pc problemen? :D
Hangt van heel veel factoren af hé, het karakter van je paard, jouw inzet, jouw kennis,....
Ik was na een 2 maanden denk ik rijp voor level 2 en hang hier nu al een half jaar in...heb problemen met zijn horsenality bv.
Het ligt dus aan mij en het is dan even zoeken en proberen, hij is heel gevoelig ook en soms is mijn druk te hoog zodat hij flipt en niet meer nadenkt, vluchtgedrag vertoont, enzoverder.
Je kan hier nooit een tijdmaat gebruiken, kijk naar je paard, wees critis voor jezelf en vooral eerlijk.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:51

Hee wat leuk een actief Parelli (klets) topic!
Ik zou me ook graag melden :) Werk met mijn Shetlandpony al een aantal jaar volgens de Parelli methode en we hebben er allebei enorm veel van geleerd en plezier van.
Heb elke 6 weken les van Zoe (3* instructeur) en binnenkort hebben we een clinic van Silke Vallentin :):)
Van Zoe moet ik deze zomer mn level 4 Online en Finesse (aan de lange teugel ipv onder het zadel) in gaan sturen := maar ik weet nog niet helemaal of ik daar al aan toe ben haha. Zodra er een camera op mn neus staat ga ik enorm stuntelen :+

Hier mensen die officiële audities hebben ingestuurd?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:30

Eliine schreef:
Hee wat leuk een actief Parelli (klets) topic!
Ik zou me ook graag melden :) Werk met mijn Shetlandpony al een aantal jaar volgens de Parelli methode en we hebben er allebei enorm veel van geleerd en plezier van.
Heb elke 6 weken les van Zoe (3* instructeur) en binnenkort hebben we een clinic van Silke Vallentin :):)
Van Zoe moet ik deze zomer mn level 4 Online en Finesse (aan de lange teugel ipv onder het zadel) in gaan sturen := maar ik weet nog niet helemaal of ik daar al aan toe ben haha. Zodra er een camera op mn neus staat ga ik enorm stuntelen :+

Hier mensen die officiële audities hebben ingestuurd?

Ik niet, zou het wel ooit willen. Maar volgens mij zijn er wel mensen in dit topic die officieel auditie hebben gedaan.

QueenMB schreef:
Woeps dat was niet de bedoeling haha
Weet iemand een manier om de berichten te verwijderen?

Op het rode uitroeptekentje drukken en dan aangeven dat die verwijderd moeten worden. Als je bericht net geplaatst is kun je ook op het kruisje naast het uitroeptekentje drukken maar die zijn waarschijnlijk al lang en breed weg.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:42

Inmiddels kan ik met mijn paardje zowel in porcupine als driving game 360 graden draaien zonder connectie te verliezen en stick to me in stap over een balkje waarbij hij aan de "open" kant liep en eigenlijk dus makkelijk kon uitwijken maaaar dat deed hij niet dus daarna beloond (meestal wil hij obstakels ontwijken) :D Friendly game vond hij even lastig, hij bleef wel bij mij maar ging draaien met zijn achterhand gewoon mee blijven lopen en toen was het oke. Volgende keer misschien achterwaarts met porcupine. Onze yo-yo is OnLine nog niet stabiel, ene keer gaat het goed andere keer niet en er zit een max. aan de passen die hij wil zetten. Dus voordat ik de yo-yo @ liberty ga vragen wil ik hem eerst online beter hebben. Verder was vandaag eigenlijk een van de slechtere sessies, ondanks dat liberty goed ging, dat komt gewoon echt door mijn conditie waardoor mijn concentratie te slecht is (plan was dus ook op een bepaald moment ver te zoeken :') )

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:35

@xxdomiixx, ik vind het een heel rustig en beheerst filmpje, mooi om te zien ook de fases zijn duidelijke t herkennen.

@eline, wat leuk dat ook jij dit topic gevonden hebt, ook ik doe parelli met mijn 2 mini's en jij bent daar echt een voorbeeld in voor mij waar ik naar toe wil groeien. Level 4 auditie doen echt gaaf petje af, zet je hem dan ook hier neer, zoiezo wil ik graag een filmpje van jullie zien. Zelf heb ik 6 jaar geleden met level 2 officieel gehaald, online en freestyle, toen nog met mijn haflinger. Level 3 auditie doen is er nooit meer van gekomen helaas. Maar een mooi doel voor de toekomst met mijn ukken!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:52

haf_sjakie schreef:
@xxdomiixx, ik vind het een heel rustig en beheerst filmpje, mooi om te zien ook de fases zijn duidelijke t herkennen.

@eline, wat leuk dat ook jij dit topic gevonden hebt, ook ik doe parelli met mijn 2 mini's en jij bent daar echt een voorbeeld in voor mij waar ik naar toe wil groeien. Level 4 auditie doen echt gaaf petje af, zet je hem dan ook hier neer, zoiezo wil ik graag een filmpje van jullie zien. Zelf heb ik 6 jaar geleden met level 2 officieel gehaald, online en freestyle, toen nog met mijn haflinger. Level 3 auditie doen is er nooit meer van gekomen helaas. Maar een mooi doel voor de toekomst met mijn ukken!

Dankjewel voor het compliment. Wat ik zelf heel grappig vond was het moment waarop Zorro weer weg stuurde maar dan de zonder leadrope in die hand. Hij zat me echt aan te kijken van mens wat bedoel je nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:43

:wave:

Ik kom me ook maar eens melden, lees ook al een tijdje mee. Ik ben Desiree, 22 jaar oud, de vriendin van Eline/Aleeneh en ik heb een haflingermerrie genaamd Olina van 10 jaar oud waarmee ik net begonnen ben met Parelli. Zelfde verhaal als Eline verder, heb ook samen met Eline les en alle dvd's dus samen zo lekker bezig :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:08

haf_sjakie schreef:

Dankjewel :) Ik heb zelf ook de helft van de tijd nog niet het idee dat we level 4 zijn :') Sommige dagen kan ik die smurf van me wel achter het behang plakken (en hij mij waarschijnlijk :D ) Maar langzaamaan zit de echte basis er nu wel heel goed ingebakken en merk ik dat we zo nu en dan wel aan de 'coole' dingen toekomen :j

Hier een paar fotootjes en filmpjes voor de liefhebber :) Moet nodig de camera weer eens neerzetten als ik les heb :j

Zomer 2012: Toen we nog level 1 waren :D
Afbeelding

Afgelopen zomer, werken aan de finesse aan de lange teugel (je moet wat als je er niet op kan gaan zitten ;) )
Afbeelding

Februari 2015 in zn teddyberen vacht :)) @Liberty

Afbeelding

Afbeelding

Februari 2016. Onze eerste vliegende wissels aan de lange teugel. Normaal kan ik gewoon lopen wanneer hij galoppeert, maar om de wissel goed te springen heeft ie nog iets meer vaart nodig :)

2 korte lesfilmpjes
Winter 2014, hier waren we net de sideways naar je toe aan het leren.

Winter 2014, drive and draw. Leren in galop naar me toe te komen

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:03

Hoe ziet ee training er bij jullie uit. Doen jullie altijd alle games of oefenen jullie 1 game?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:53

JoycexEnya schreef:
Hoe ziet ee training er bij jullie uit. Doen jullie altijd alle games of oefenen jullie 1 game?

dAt ligt eraan wat ik wil bereiken die dag en in welke mood hij is. Meestal een combinatie van games bijv. Een squeeze en een yoyo. Dan kijk ik eerst of beide spelletjes werken en dan samenvoegen. Als ik wil werken aan sturen op zit dan ben ik waarschijnlijk meer bezig met de porcupine. Dus het is afhankelijk van het doel die dag.

Wauw super gaaf eliine

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:57

JoycexEnya schreef:

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het niveau waar je zit. Maar in principe gaan de games bij mij allemaal door elkaar. Wel probeer ik vantevoren een plan met doelen op te stellen waar we die dag aan gaan werken. En soms ligt de focus dan meer op de circling game en soms juist op de sideways. Maar in principe komen alle games wel ergens aan bod al dan niet 'verstopt' in een bepaalde oefening.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:10

@Eliine, wauw jullie zijn echt een voorbeeld voor mij, vooral in het lange teugelen ik wist niet dat je daarin zoveel kon bereiken. Die galopwissel is zo gaaf, echt heel knap. Daarnaast spat het plezier er echt af bij alles wat jullie doen. Ik kan niet wachten tot mijn mannen nog 1 jaartje ouder zijn dan kan ik voor mij gevoel pas echt met ze aan de slag en les nemen enzo. Erg motiverend die filmpjes van jou, bedankt.

@JoycexEnya, omdat ik speel met 2 hele jonge paardjes (worden in mei 2) houd ik sessies altijd heel kort, toch komen alle games wel aan bod. Parelli is ook meer een way of life dan een discipline zoals dressuur. Meestal speel ik 5 tot 10 minuutjes serieus aan het halster met ze, ik concentreer me dan wel op een bepaald doel en dat heeft meestal wel met een bepaalde game te maken. Vandaag bijvoorbeeld wilde ik 1 stapje sideways zonder hek. Wanneer dit dan lukt stop ik gelijk, ben ik ontzettend trots en blij en is mijn hele dag goed. :D

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:33

Nu hier zulke enthousiaste parelli mensen nieuw leven in dit topic blazen vind ik het wel leuk een paar filmpjes van mijn haf te laten zien 6 jaar geleden. (wegens omstandigheden verkocht) maar nog altijd heel trots op wat we bereikt hebben.

Gelukkig heb ik nu dus 2 hele leuke mini guppen om me op te storten :D
Denzel, een bonta palomino AMHA
Afbeelding

Spijker, een appaloosa falabelle
Afbeelding

Beide ook echt al mijn maatjes!
Afbeelding

Gisteren heerlijk gespeeld met beide. Eerst was Denzel aan de beurt, ik wilde werken aan meer zelfstandigheid op de cirkel. Dit was de eerste keer dat ik daar aandacht aan schonk. Het doel was 1,5 rondje a 2 rondjes zelfstandig om mij heen lopen. Denzel draaide zich in eerste instantie om wanneer hij achter mij rug was maar na een paar keer ging dat beter en uiteindelijk doel bereikt. Hierna wilde ik nog 1 perfect stapje sideways van hem zonder hek. Ook dit deed hij keurig, beetje wiebelen aan het touw omdat hij soms naar voren wilde stappen maar meer niet. Daarna afgesloten met veel friendly en dus een knuffelsessie <3

Daarna was Spijker aan de beurt, ik had dezelfde 2 doelen ook voor hem. Maar omdat hij een totaal ander paardje is had ik beter andere doelen kunnen opstellen. Cirkel game ging met veel stijgeren tijdens de send gepaard. Spijker was het duidelijk niet met me eens en gefrustreerd. Ik bleef rustig en vond zijn bokken sprongen stiekem heel schattig om te zien :o Doel verschoven naar 1 rondje zelfstandig en uiteindelijk deed hij dat prima, toen meteen gestopt.
Hierna wilde ik nog sideways 1 stapje oefenen zonder hek. Spijker was nog helemaal RB van de cirkel dus dit ging niet voor hem op. Maar snel gekozen voor sideways met hek ;) Dit ging prima, daarna ook met hem afgesloten met een flinke knuffelsessie. Opvallend vind ik dat Spijker constant probeert in het touw te bijten, hij heeft goed in de gaten dat hij vast zit en uit zijn frustratie. Ik hoop dat dit snel overgaat, niet leuk om te zien -O-

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:16

Prachtige filmpjes haf sjakie! Ik word er altijd zo enthousiast en geïnspireerd van.

Gisteren heb ik super veel afwisseling gehad in de sessie maar volgens mij zit hem iets dwars in zijn lijf: happen in alles en als ik hem op zijn schouder aaide haptehij er naar. Dit doet hij nooit. Ja het happen wel maar als ik hem dan flink veel laat doen dan is het kklaar maar nu bleef het maar. Zaterdag komt de osteo dus hopelijk kan die iets vinden. In ieder geval deed hij wel zijn best en toch wel een goede sessie. Zijwaarts naar mij toe komen geoefend als ik op het opstapje sta. En nog een aantal andere dingen

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:54

ow leuke oefening vind ik dat, zijwaarts naar je toe.
Goed dat je de osteopaat laat komen, de mijne kan echt wonderen verrichten ;)