Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:33

Soms moet je iets, inderdaad. Doe je aan clickertraining? Dat maakt het soms ook makkelijker. Dan is de aandacht bij jou en hebben ze geen tijd om bang te zijn voor andere dingen. Maar dat is ook niet in een week geregeld.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:54

Fabster schreef:
Soms moet je iets, inderdaad. Doe je aan clickertraining? Dat maakt het soms ook makkelijker. Dan is de aandacht bij jou en hebben ze geen tijd om bang te zijn voor andere dingen. Maar dat is ook niet in een week geregeld.


Werk in de training af en toe met een voedsel beloning, maar geen clicker.

Het vervelende is dat ze bij stress of paniek totaal geen oog heeft voor voedsel.
Nu werkt dat bij clickeren anders, dat begrijp ik....

Vanmiddag kon ik al wel met de vijl haar benen en hoef aanraken en de standaard die ik even mag lenen van iemand was na enkele minuten geaccepteerd. Althans ze durfde er bij in de buurt te komen en te ontspannen.
Natuurlijk is dit maar een eerste stap, maar was wel even trots op dr.
Volgende week eens bekijken of ik een opgetilde hoef mag aanraken met de vijl, dat zou Super zijn.
Aangezien ze niet op stel en sprong bekapt hoeft te worden.

Als ze dit verder zo goed op blijft pakken en dr hoeven maken geen groeispurt...is een kalmerend middeltje niet nodig.
Tenminste dat hoop ik zo....

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:06

Mss zelf een cursus bekappen doen? Kun je het steeds bijhouden tot de hoefsmid komt. Die hoeft dat niet veel meer te doen. Scheelt mss ook in de stress. Ik doe mijn paarden ook zelf. 1 x in de 10 wkn komt de amid om te kijken of alles nog ok is. Die is dan altijd zo klaar.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:12

Fabster schreef:
Mss zelf een cursus bekappen doen? Kun je het steeds bijhouden tot de hoefsmid komt. Die hoeft dat niet veel meer te doen. Scheelt mss ook in de stress. Ik doe mijn paarden ook zelf. 1 x in de 10 wkn komt de amid om te kijken of alles nog ok is. Die is dan altijd zo klaar.


Heb ik idd ook aan zitten denken.
Een stalgenoot heeft een curcus gedaan en doet de tussentijdse bijwerking zelf en zoals je al aangeeft om de zoveel tijd komt de echte smid langs.
Normaliter laat ik dit liever over aan een deskundige, vind het echt een vak.
Maar dit paard maakt het wel dat ik soms van m'n idealen en wensen af moet stappen om het doel te bereiken.

Maar vind het eigenlijk wel een goede optie, desnoods om het leer proces voor haar wat makkelijker te maken.
Zodat ze niet om de zoveel tijd voor de leeuwen geworpen wordt....en maar braaf moet meewerken omdat het perse moet.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:20

Het is niks anders dan nagels vijlen, hè. Voor mensen heb je daar ook proffessionals voor, maar je kan t ook zelf. Is bij een paard niet veel anders. Met een paar trucjes kun je het prima zelf bijhouden. Het wordt pas vakwerk als er echt problemen ontstaan.

En buiten dat het voor je paard fijn is om rudtig te kunnen oefenen, is het voor een smid ook fijn dat hij niet zo n hysterisch ding in handen heeft. Wordt hij ook niet vrolijk van. Dus mss niet zo n slecht plan.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:24

Fabster schreef:
Het is niks anders dan nagels vijlen, hè. Voor mensen heb je daar ook proffessionals voor, maar je kan t ook zelf. Is bij een paard niet veel anders. Met een paar trucjes kun je het prima zelf bijhouden. Het wordt pas vakwerk als er echt problemen ontstaan.

En buiten dat het voor je paard fijn is om rudtig te kunnen oefenen, is het voor een smid ook fijn dat hij niet zo n hysterisch ding in handen heeft. Wordt hij ook niet vrolijk van. Dus mss niet zo n slecht plan.


Is ook zo..... onze smid heeft dr 1 keer van dichtbij gezien en die zei gelijk....hoefsmid is mijn werk he..ik laat me niet vermorzelen door dat ongeleide projectiel van jou.
Met andere woorden, ik kom terug als ze rustig is of ze moet gesedeerd worden.
Daar heeft hij ook gelijk in, vind ik.

Ga eens in gesprek met de stalgenoot hierover, die de cursus gedaan heeft.

Wicky
Berichten: 938
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:18

Sedatie lijkt op dit moment voor iedereen de fijnste oplossing. Misschien tegen je gevoel, herkenbaar trouwens, maar voor je paard wel zo fijn om een beetje "stoned als een garnaal" bij de smid te zijn. Ultiem vluchtdier en voetjes geven gaan niet zo goed samen. M'n RBex kon uiteindelijk met een kruiwagen hooi prima bekapt worden. Wel heb ik heb een vrouwelijke smid en dat scheelt voor al m'n pony's.

miezelke

Berichten: 1327
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:41

Jep , ik ook. Ik had ook een drama-RBE bij de smid. Hielp niet veel dat dat mannen waren die hun macht altijd wilden laten gelden (heb er meer dan één de revue laten passeren). Toen uiteindelijk een vrouw gezocht, die ook bekend was met de principes van nh (wijken voor druk, belonen met rust, kalm en geduldig zijn etc...). De hele zaak uitgelegd en de eerste bekapping opgepakt als een training (werd niet veel bekapt toen - maar ze is een aantal keer kort achtereen geweest dus elke keer werd er een beetje bekapt). Sindsdien is het alleen maar beter gegaan, en nu staat hij zelfs te slapen tijdens het bekappen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:26

Confidence EQ werkt bij mijn merrie trouwens averechts! Ze werd er super lomp en drammerig van, soort van TE veel zelfvertrouwen krijgt ze ervan.

Ik heb ook een vrouwelijke smid :) Mannelijke smeden was helemaal drama.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:15

Afgelopen zaterdag had ik wel even een momentje... Ik was alleen met mijn paard het bos in, wat op zich voor haar heel spannend is Het ging op zich heel goed, kon mooi vlot voorwaarts rijden. Alleeeeeeeeeen na een kwartiertje ofzo reed er over de weg die parallel aan het bos loopt, een optocht van vrachtwagens met daarin gehandicapte kinderen. En die hingen vol op de claxon (uiteraard!) . Die optocht reed stapvoets dus het duurde echt een half uur voordat ze weg waren...Het was echt een hels kabaal, en ze raakte echt van streek, haar rug zo strak dat ik er gewoon niet meer op kon zitten in draf. Vervolgens zijn dan alle bochten eng want ja, je weet maar nooit wat er om die bocht staat...Op n gegeven moment ben ik afgestapt en het laatste stukje naast haar gaan lopen. Toen ontspande ze wel. De dag erop heb ik het zelfde rondje nogmaals gedaan en toen was er geen enkel probleem, gelukkig.

Ach, die kinderen hebben vast een super dag gehad en wij zijn een ervaring rijker!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:25

Oef, dat is spannend!

Ik ben gisteren weer gaan rijden. Meneer is nogal specifiek in wat hij wel en niet op zijn rug wil. Ik rij met ern Ghost zadel. Buiten een barebackpad is dat het enige wat hij op zijn rug wil. Vind ik op zich niet erg, want dat zadel had ik toch al. Maar hij is dan óók nog heel specifiek in wat er ónder die boomloos wil. Mijn dochter rijdt ook met een boomloos zadel en daar zit een barefoot pad onder. zij reed altijd met zachte inlages, maar die van mij blieft hele dikke. Dus speciaal voor hem zitten er dubbele inlages in van 2 cm dik. Die vondt hij goed. Maar dan kan ik dus niet samen met dochter rijden, dus wat geëxperimenteerd met andere pads. Nou, dunnere inlages gaat echt niet door. Het moet echt 2 cm dik zijn. Heb dus zelfde soort pad gekocht (maar een zwarte, die bij de zwarte Ghost past), maar dat is geen barefoot, hè. De inlages passen daar niet in. Hebben andere vorm. Dus die is ook niet goed....zucht.... De pony van dochter is niet zo moeilijk, dus we kunnen wel ruilen. Maar nu heeft zij een bruin zadel met zwarte pad en ik een zwart zadel met bruine pad.... Moet dus gewoon een barefoot kopen. Maar vind ze zo duur.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:43

Ja, dat herken ik, dat gevoelige. Ik heb een Passier zadel voor haar. Ik moet altijd dekjes zoeken die de vorm van haar schoft goed volgen. Ze heeft ooit een onderhuidse ontsteking net achter de schoft gehad. Die is toen opengebarsten en nu het genezen is (dat is al meer dan een jaar geleden) blijft de huid daar gevoelig. De dekjes moet in goed in mijn zadel trekken, zodat er geen stof van het dekje over de huid schuurt. De plek is genezen, je kunt er hard met je duim op duwen en met de borstel overheen, maar dat dekje.....

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:22

Voor dat soort dingen is mijn merrie dan gelukkig weer totaal niet gevoelig! Niet voor dingen onder zadel als dekjes die niet goed zitten ofzo, en ook niet als ik bijvoorbeeld per ongeluk de deken af toen en de bilkoorden vergeet. Dat boeit haar dan weer totaal niet. Lichamelijk ook sterk en heeft eigenlijk nooit wat :)

Ik ben met grondwerk aan de hand al zo ver dat ik nu voor haar kan lopen en ze eigenlijk braaf meeloopt zonder zeuren. In begin was ik bang dat ze over mij heen denderde als ze iets engs zag en liep ik met gezicht naar haar toe achteruit. Dat is nu eigenlijk amper nog nodig :) Door het grondwerken ben ik zelf ook veel zelfverzekerder geworden en snap ik haar nu ook. Ze heeft echt een sterke leider nodig en het lastige was/is dat ik erg op haar lijk (spiegel) en IK moest dus veranderen voor haar en dat begint me nu gewoon te lukken :D Ik wordt nu ook niet meer boos of ongeduldig, weet nu ook dat dat echt averechts werkt. Ik moet proberen mijn ademhaling en energie laag te houden, zowel op de grond als in het zadel. Er niet in meegaan als zij hysterisch wordt, de keren dat ze nu hysterisch wordt worden ook steeds minder, ben daar ook super blij mee! We komen er wel.

Het heeft me wel zo'n 2 jaar tijd gekost om te komen waar ik nu ben en het laatste stuk zat ook bij mezelf. Paard was al helemaal goed door trainer en alle knoppen zitten er op onder het zadel, alleen doordat ik angstig en onzeker was geworden lukte het mij niet haar te steunen onder het zadel. Zodra ik spanning had kreeg zij spanning en omgekeerd. Eindelijk nu dus bezig aan het laatste stukje en al heel veel overwonnen. Ik vind het nu niet meer eng als ze schrikt, snap nu waarom ze dat doet en het enige wat ik dan moet doen is een goede leider voor haar zijn en naar voren blijven denken ipv terug in tempo, wat ik natuurlijk deed omdat ik bang was dat ze anders zou gaan rennen :P

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:02

Ik vergeet ook wel eens de bilkoorden, ja := . Dat vindt hij dan weer niet erg. In de trailer gooi ik ook altijd het touw van voor naar achteren, zodat ik hem meteen kan pakken als ik de klep open doe. Ook geen probleem. Is ie aan gewend. Maar nieuwe dingen moeten een tijdje inzinken....

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:13

Jeetje AnneOmie: Lijkt in grote lijnen net alsof ik zelf had kunnen tikken je verhaal hierboven.

Erg herkenbaar, alleen is mijn paard nog niet onder het zadel.
Gelukkig ben ik nog nooit boos op dr geweest maar soms wel geïrriteerd....maar ook dat 'ruikt' mijn paard van een kilometer afstand haha.

Ik moest en nu nog mezelf echt veranderen. In veel opzichten...als ik op de 'oude' voet door was gegaan was het niks geworden tussen mijn paard en mij.
Ik vind het confronterend maar ook reuze interessant tegelijk.
In onze grondwerk lessen zijn we dan ook veel met mij bezig geweest en dat werpt nu zijn vruchten af...
Ik heb haar nu bijna 4 mnd en ze is zo ontzettend veranderd dat zelfs onze stalgenoten dr leuk beginnen te vinden.
Omdat ze in het begin alle mensen eng vond, had ze gevraagd om haar als ze toevallig in haar buurt waren maar een aaitje ofzo te geven.
Maar daar kregen ze geen kans voor, eenmaal in de buurt was mevrouw al pleiten en niet meer te benaderen.
De laatste tijd, is het omgedraaid ze komen haast de wei niet meer in zonder om mijn paard heen te komen...ze geniet van mensen om zich heen. Ieder aaitje of vriendelijk woord wordt gretig in ontvangst genomen door haar.

Haar vluchtgedrag is langzamerhand om aan het draaien naar korte denkmomenten.. Ze denkt nu eerst even voordat ze besluit te vluchten of niet.
Eerder dacht ze nooit na maar ging gelijk in de vluchtmodes.
Doordat ze doorkrijgt dat ze de situatie onder controle kan houden door te blijven staan en ook dan een keuze kan maken...is ze veel relaxter.
Ze krijgt meer zelfvertrouwen en een gevoel van veiligheid als ik iets van dr vraag.

2 maanden geleden heeft een stalgenoot een opmerking gemaakt die ik niet snel zal vergeten ' dit paard wordt je dood en gaat zich nooit laten leiden door een mens, ga er ajb nooit op zitten'.
Mijn paard stond daarbij en natuurlijk kan een paard niet begrijpen wat er gezegd wordt maar ze kwam dichtbij me staan met dr neus tegen m'n arm ( dat was op dat moment al heel wat voor ons) ik keek in dr ogen en fluiterde zachtjes ' nee hoor meisje wij gaan ze een poepie laten ruiken'.
Dat moment was een keerpunt voor mij, ik deed bepaalde dingen verkeerd en alle goed bedoelde adviezen van onze stalgenoten en rond fladderende instructeurs zetten ook geen zoden aan de dijk.

Opmerkingen als staatsgevaarlijk, onhandelbaar en levensgevaarlijk deden mijn zelfvertrouwen geen goed....
En zelfvertrouwen was nu net wat ik nodig had.

Kortom zoek het allemaal maar uit, ik trek mn eigen plan.
Rust, ontspanning, tijd en belonen.

En ik ben stiekem best trots op dit moment over hoe we staan en hoeveel vertrouwen ik heb in de toekomst samen.

Oke de hoefsmid is momenteel nog een ding, maar ook dat komt goed.
De rasp/vijl is geen eng ding meer en kan er best een hoop mee.

Dank voor de adviezen en tips erg fijn. Vooral omdat de mensen in dit topic begrijpen hoe het is om een gevoelig paardje te hebben en hoe daarmee om te gaan.
Echt top!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:16

Ik hoor dat ook regelmatig, hoor, dat het paard levensgevaarlijk is en ik er mee zal verongelukken. Natuurlijk kan dat gebeuren, maar dat kan me ook gebeuren met 1 van mijn andere paarden. Het is nou eenmaal geen apparaat en je hebt garantie tot de voordeur.

Maar als je alles rustig aanpakt, inzicht hebt in het gedrag, dan moet dat allemaal best goed komen, denk ik. Zo zit ik er ook in met mijn paard. Ik hoef niks te bewijzen en alles gaat op het tempo zoals het goed voelt. En ja, dan duurt het wel langer dan bij een ander paard misschien. Maar wat maakt dat uit? Je band wordt ook beter. Dusseh.... Lekker laten kletsen.

Gelukkig heb ik wel 2 instructrices die heel veel ervaring hebben met dit soort paarden.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:18

Ik heb nu sinds een paar weken een nieuw bijrijdpaard, ook een echte RBE. Ze is heel lief, een echte leidende merrie, maar kent mij natuurlijk nog niet echt goed. Ze is niet zo dominant naar mij als we grondwerk doen, wel is de draw heel slecht in verhouding tot de drive (ging al beter toen ik laatst grondwerk deed), dus dat duid toch op nog een soort wantrouwen of zo. Ik moet haar natuurlijk nog veel beter leren kennen.

De eigenaresse vertelde me al dat ze op buitenritten (er wordt eigenlijk alleen mee buitengereden of Parelli grondwerk mee gedaan) lastig doet. Ze is niet heel rustig, wel 100% verkeersmak, van geen auto of vrachtwagen kijkt ze op of om. Op een gegeven moment na een stukje over de weg komen we bij het stuk waar gras begint en vanaf daar gaat ze meestal dribbelen, ook heeft ze een echte tic: ze slaat met haar hoofd en draait met haar nek. Het is allemaal prima te houden, ze luistert dan ook nog prima naar hulpen, maar ze is niet relaxt. De eerste keer buiten ging de eigenaresse op de fiets mee, toen was ze druk, maar het was prima. Het woei en hagelde ook hard dus het was niet ongebruikelijk dat ze zo deed. Nu ging ik afgelopen weekend alleen, ze was veel rustiger dan de vorige keer toen ik het stuk over de weg liep, dus dat was fijn en toen ik vanaf de weg het ruiterpad op ging, wilde ze er echt niet in. Ze liep snel achteruit, het was een duidelijke threshold. Uiteindelijk na wat gedraai op haar plek, toch het pad in gegaan en vanaf toen was ze eigenlijk echt vervelend. Na een stukje dribbeldraf dacht ik: laat ik een stukje galopperen, misschien vindt ze het fijn om haar drukte een klein beetje kwijt te kunnen, maar toen ging ze bokken, iets wat ze daarvoor nooit had gedaan. Ik ben toen een stukje naast haar gaan lopen, ze werd gelijk heel rustig en toen ik er weer op wou klimmen, was de onrust gelijk terug. Ik ben uiteindelijk maar omgedraaid en ze werd pas weer rustig toen we al vrij dicht bij stal waren.

Weet iemand hoe hiermee het beste om te gaan? Ik kan nog niet goed zeggen of het angst is (maar voor wat dan? Juist als alle enge dingen zoals verkeer weg zijn doet ze zo...) of toch een leiderschapskwestie. Het lijkt me dat zo'n tic duidt op stress, dus angst, dat is niet iets wat een paard bewust zou doen. Moet ik wel of niet afstappen? Moet ik iets van approach en retreat doen als ik op ene punt kom waarvan ik denk dat het een threshold is? Moet ik überhaupt proberen er langs te komen of juist om te keren bij zo'n punt en die threshold respecteren? Ik vind het een lastige kwestie. Ik wil even benadrukken dat ik niet onveilig buitenrijd, ze zal nooit wegrennen, de one rein stop zit er goed op, ze luister nog steeds wel goed naar sturende hulpen, maar ze is gewoon een stuiterbal en dat geeft geen fijne buitenrit.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:45

Ja, dat is stress/angst. Paarden weten precies waar thuis (de kudde, de veilige plek) is, hoe verder je daar bij dit soort paarden vanaf rijd, hoe gespannender ze worden. Ze hebben inderdaad vaak hele duidelijk "drempels" vanaf waar ze niet meer verder willen of vanaf waar ze gaan dribbelen en onrustig worden en om willen draaien.

Het is heel lastig om advies te geven omdat er geen standaard antwoord voor is, maar het belangrijkste is dat je buitenrijden als training moet gaan zien. Echt bewust gaan plannen dat buiten rijden.
Het mooiste zou zijn om een paar keer les te nemen buiten, dat een instructeur mee gaat op de fiets.

Tweede tip is om het echt goed voor te bereiden en dat ook vol te houden. Doe bijvoorbeeld altijd eerst een voorbereiding in de bak voordat je naar buiten gaat. Paard moet echt volledig bij jou zijn.

Zorg dat elke ervaring buiten een succes is en succes betekent dat ze niet langdurig gespannen is. Er mag echt wel even een stress moment zijn, maar zorg dat je de skills hebt om dat op te lossen en om te zorgen dat je voordat je thuis bent een ontspannen paard hebt. Maak je buitenritten in het begin dus ook super kort. Misschien eerst op de grond aan de hand. Doe alles wat nodig is om het voor je paard succesvol te maken.

Een gespannen paard die thuis komt en daar de ontspanning vind, zal de volgende keer alleen maar meer motivatie hebben om zo hard mogelijk naar huis te willen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:51

Ik kan je daar moeilijk in adviseren aangezien ik er niet op zit...paard is niet zadelmak.

Maar het gedrag herken ik deels wel maar ik loop er al naast dus het dillema wel / niet afstappen is niet aan de orde.

Mijn paard reageert buiten de weide bv als het druk is op stal of in het bos soms ook heftig....van opzij springen en neusgaten wijd open tot totaal exploderen...dan is ze niet meer voor reden vatbaar en wil alleen maar vluchten.

Bij het laatste ben ik blijkbaar veel maar dan ook veelste laat geweest in het oppikken van eerdere subtiele signaaltjes.
Want er gaat bij mijn paard eerst wat aan vooraf.. Zoals spanning opbouwen in dr hals en rug...ogen wijd open en hoekige neusgaten.
Negeer ik deze dan is het wachten op een explosie die maar moeilijk te Leiden is.

Ik let bij haar dus op alle iniminie veranderingen en speel daar op in door tussentijds ruimte en tijd vrij te maken voor ontspanning en relax momenten...of dit nou een minuutje is of 10 minuten dat maakt niks uit. Even ontspannen daar gaat het voor ons op dat moment om.
Zodat de spanning niet op gaat bouwen maar even af kan vloeien.

Als mijn paard angst heeft voor iets of spanning opbouwt ga ik het niet uit de weg, bij haar werkt dit nog veel meer spanning op omdat ze dan bevestigd wordt in haar angst.
Baasje gaat ook het Enge object of situatie uit de weg dus is het zeker eng.

Ik zoek het juist op...maar wel met de intensie om ontspanning op te zoeken niet met het bovenliggende doel om er voorbij te moeten.
Dat is uiteindelijk wel het doel maar niet in eerste instantie.
Vind het moeilijk uitleggen zo via een berichtje....

Is je paard echt bang denk je? Of is hij gewent om op bepaalde plaatsen sneller te mogen gaan bij bijvoorbeeld de eigenaar.

Misschien kun je even wat passen terug maken? Door bijvoorbeeld een stukje buiten te rijden waarvan je weet dat ze op die bepaalde route wel relaxed is en dit langzaam opbouwen?
Zodat je paard leert dat deze veilig is bij jou en op jou kan vertrouwen indien nodig.
Dit kost tijd en geduld en soms wat aanpassingen.
Als je een kort relaxed buitenritje kan maken op voor haar bekend veilig terrein is veel waard.
Onbekende nieuwe stukken kun je in eerste instantie opbouwen door aan de hand deze te verkennen zodat ze iets meer houvast heeft aan jou.
Gaat het aan de hand goed, dan zou je dat stukje er de volgende keer onder het zadel erbij kunnen pakken .

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:08

Fabster schreef:
Ik hoor dat ook regelmatig, hoor, dat het paard levensgevaarlijk is en ik er mee zal verongelukken. Natuurlijk kan dat gebeuren, maar dat kan me ook gebeuren met 1 van mijn andere paarden. Het is nou eenmaal geen apparaat en je hebt garantie tot de voordeur.

Maar als je alles rustig aanpakt, inzicht hebt in het gedrag, dan moet dat allemaal best goed komen, denk ik. Zo zit ik er ook in met mijn paard. Ik hoef niks te bewijzen en alles gaat op het tempo zoals het goed voelt. En ja, dan duurt het wel langer dan bij een ander paard misschien. Maar wat maakt dat uit? Je band wordt ook beter. Dusseh.... Lekker laten kletsen.

Gelukkig heb ik wel 2 instructrices die heel veel ervaring hebben met dit soort paarden.


Ben het helemaal met je eens, inmiddels heb ik ook een fijne instructrice gevonden waarmee het klikt.
Alleen leer ik mijn paard intussen zo goed kennen dat ik haar soms uit moet leggen dat bij nieuwe dingen er op bepaalde momenten even een relax momentje ingebouwd mag worden.

Laatste les negeerde ze dit en wilde nog even een stukje rechtrichten bevestigen omdat het zo lekker ging.
Ik waarschuwde haar nog....niet doen. Ze gaat dat niet trekken in dr koppie...en daar ging ze weer in de vluchtmodes.
Met kaptoom en al aan de kletter.
Ik had je gewaarschuwd...maar ze zag de onderliggende spanning niet aankomen. Jammer...maar wel een bevestiging dat ik mijn paardje echt leer kennen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:13

Gelukkig hoor ik dat nu al een hele lange tijd niet meer dat mijn paard levensgevaarlijk is. Mijn paard is getraind door Elise Buiten (Suelza hier op Bokt) en die heeft een echt super goed werk geleverd! Ontzettend blij mee, ze heeft mijn merrie zelfs naar een sportpredicaat gereden (Z2 + 1). Ik was daar zo ontzettend trots op... hoezo een levensgevaarlijk paard, hoezo naar de slager... ik heb gewoon een braaf Z2 paard waar alle knoppen opzitten :D Dankzij Elise is Choice rijtechnisch gewoon erg goed voor elkaar en is Choice goed bevestigd onder het zadel. Ze is een erg leergierig en meewerkend paard, maar wel een beetje een bange poeperd :=. Omdat ik zelf lang niet meer zo zelfverzekerd in het zadel was als Elise dat natuurlijk is had ik zelf natuurlijk wel wat problemen dat Choice bij mij dus sneller schrikt en ook schrikt van andere paarden, daar is ze in verleden ook erg bang van geweest. Herkennen jullie dat misschien? Ik sta nu op een hele fijne dressuurstal met 2 binnenbakken en 60x20 buitenbak, kan dus alle kanten op en ook lekker alleen rijden in een bak als ik wil. Heb super fijn les van mijn stalhoudster (GP ruiter) en zij helpt MIJ echt ontzettend fijn zodat ik iedere les weer enorme sprongen vooruit maak en steeds meer zelfvertrouwen krijg :) Gisteravond was Choice weer beetje hysterisch aan het doen in de engen hoek bij de A... zucht... en nu ging ik er gewoon met los teugeltje langs en ´schop´ naar voren als het nodig was... ik was eindelijk niet meer bang en reed er gewoon aan. Wat een overwinning! Mijn instructrice zei gisteren, ze maakt het je vanavond ook niet echt makkelijk. En toen zei ik zomaar... ach valt eigenlijk wel mee, ze bokt niet, ze steigert niet, staakt niet... ze schrikt alleen maar, springt dat beetje opzij en dreigt te gaan rennen, maar als ik kort op rem trap en weer doorrij is er niets aan de hand, ze maakt zich dat alleen wel sterk, waardoor ze niet lekker nageeflijk meer is en ik er wel harder aan moet werken. Ze is eigenlijk best een braaf en lief paard zei ik :P Dat ik dat ooit nog zou zeggen.. dat het allemaal wel meevalt :=

We komen er wel Choice en ik... maar het was wel met bloed, zweet en tranen... maar het was meer dan de moeite waard. Je krijgt het paard wat je verdient zegt mijn grondwerk insctructrice :P en daar heeft ze gelijk in!

Binnenkort wil ik weer lekker een bosrit gaan maken met Choice. Buiten heb ik sowieso nooit problemen met haar gehad en was ze altijd erg braaf.

Oh ik geef Choice trouwens ook dagelijks Magnesium (citraat) en dat werkt erg goed bij haar.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:35

NoorW, lastig om je advies te geven hierover.

Wat zegt de eigenaresse van het paard, wat doet zij in zo´n geval? In principe stap ik nooit af, behalve als het echt een gevaarlijke situatie wordt en het paard ook echt in paniek is.´Het hoofdschudden kan een vorm van spanning of stress zijn, maar het kan ook bijvoorbeeld door pollen komen, headshaking syndrome.

Is het paard wel echt een RBE, want voor zover ik weet zijn RBE´s juist onzekere paarden zijn het geen goede leiders. Ze zijn ook niet dominant, maar juist erg onzeker en daardoor angstig. Ze hebben juist sterke behoefte aan een zelfverzekerde leider (ruiter).

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:40

Ik geef ook magnesiumcitraat bij. Moet eerlijk zeggen dat ik er bij mijn LBE (die buiten soms echt RBE is) meer van zie dan bij mijn RBE. Maar daar doe ik alleen nog 'vertrouwde' dingen mee. Dus mss straks weer buiten wandelen en zien hoe dat gaat.

NoorW: begrijp ik het goed dat ke dat paard nog niet zo lang bij rijdt? Daar kan het ook aan liggen. Dit soort paarden vertrouwen niet zomaar elk mens wat met ze op pad gaat. Dat vertrouwen moet groeien. Het paard wil wel heel zeker weten dat jij weet wat je doet. Andets gaat t niet akkoord. Dus 'even lekker een buitenrit maken' zal mss nog een brug te ver zijn. Maar zoals hierboven beschreven is: naar buiten met de intentie 'het zoeken van ontspanning'. Dus naar de plaats wasr ze niet voorbij wou, afstappen. Samen er rustig een paar x heen en weer lopen tot ze ontspannen is en dan weer naar huis. Wel ontspannen naar huis natuurlijk. Dus als het nodig is, loop je er dat hele stuk naast. Na verloop van tijd gaat die plek goed, kun je er rijdend voorbij en dan heeft ze een nieuwe plek gevonden doe ze niet vertrouwd. En dan begint het hele circus opnieuw.

Dan denk je; Sjeessus, hoe kan ik ooit een fatsoenlijke buitenrit gaan maken op dit knol. Nou, dat duurt inderdaad even, maar door die tijd die je er in stopt, kun je op een gegeven moment gewoon wel verder rijden. Ze heeft jou dan ook leten kennen en zal eerder van je aannemen dat het wel goed zit.

Als je dit soort paarden 'er gewoon langs wil kunnen rijden', zou ik een goede bodyprotector aanschaffeen....

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:42

Cissie, wat fijn dat haar vluchtgedrag aan het veranderen is en ze nu nadenkt en niet meteen gaat rennen. Grondwerk is zo super belangrijk hiervoor, ben ik sinds 2 maanden ofzo helaas pas achter :P

Mijn merrie bleek niet te kijken naar wat ze eng vond... ze bleef stug de andere kant uit te kijken waardoor ze dus alleen maar angstiger en hysterischer werd. Ik heb nu geleerd om haar te laten kijken naar de dingen die ze eng vindt, en dat scheelt echt een hoop!

Tot vorig jaar verstijfde ik zelf nog van angst onder het zadel als er iets gebeurde en ze erg schrok... dan ging ik afwachten op wat zij ging doen... nam dus geen leiding en dan zette zij het maar heel hard op een rennen in soort van blinde paniek. Nu neem ik de leiding, verstijf niet meer en blijf er vooral aan rijden, ik neem nu dus de leiding en daardoor wordt zij weer rustiger en gaat niet meer rennen als ze schrikt.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:16

sanne83 schreef:
Ja, dat is stress/angst. Paarden weten precies waar thuis (de kudde, de veilige plek) is, hoe verder je daar bij dit soort paarden vanaf rijd, hoe gespannender ze worden. Ze hebben inderdaad vaak hele duidelijk "drempels" vanaf waar ze niet meer verder willen of vanaf waar ze gaan dribbelen en onrustig worden en om willen draaien.

Het is heel lastig om advies te geven omdat er geen standaard antwoord voor is, maar het belangrijkste is dat je buitenrijden als training moet gaan zien. Echt bewust gaan plannen dat buiten rijden.
Het mooiste zou zijn om een paar keer les te nemen buiten, dat een instructeur mee gaat op de fiets.

Tweede tip is om het echt goed voor te bereiden en dat ook vol te houden. Doe bijvoorbeeld altijd eerst een voorbereiding in de bak voordat je naar buiten gaat. Paard moet echt volledig bij jou zijn.

Zorg dat elke ervaring buiten een succes is en succes betekent dat ze niet langdurig gespannen is. Er mag echt wel even een stress moment zijn, maar zorg dat je de skills hebt om dat op te lossen en om te zorgen dat je voordat je thuis bent een ontspannen paard hebt. Maak je buitenritten in het begin dus ook super kort. Misschien eerst op de grond aan de hand. Doe alles wat nodig is om het voor je paard succesvol te maken.

Een gespannen paard die thuis komt en daar de ontspanning vind, zal de volgende keer alleen maar meer motivatie hebben om zo hard mogelijk naar huis te willen.


Ik was inderdaad van plan om nu niet zomaar nog een keer op buitenrit te gaan, maar de komende tijd veel grondwerk te doen, haar beter te leren kennen en haar de kans te geven mij beter te leren kennen. het was mijn eerste buitenrit met haar alleen en als ik wist dat ze zou zou reageren, was ik eerder omgedraaid uiteraard. Dus het wordt inderdaad trainen, gelukkig vind ik dat helemaal niet erg, ik houd wel van een uitdaging en ik heb geduld, maar ik was benieuwd wat Bokt hiervan vond. Korte buitenritten maken met een paard dat een hele trukendoos heeft, maar dat niet doet uit angst, maakt het namelijk alleen maar erger. Maar ik vermoed ook dat het wel angst en spanning is, dus ik ga inderdaad voor deze aanpak.

cissie schreef:
Ik kan je daar moeilijk in adviseren aangezien ik er niet op zit...paard is niet zadelmak.

Maar het gedrag herken ik deels wel maar ik loop er al naast dus het dillema wel / niet afstappen is niet aan de orde.

Mijn paard reageert buiten de weide bv als het druk is op stal of in het bos soms ook heftig....van opzij springen en neusgaten wijd open tot totaal exploderen...dan is ze niet meer voor reden vatbaar en wil alleen maar vluchten.

Bij het laatste ben ik blijkbaar veel maar dan ook veelste laat geweest in het oppikken van eerdere subtiele signaaltjes.
Want er gaat bij mijn paard eerst wat aan vooraf.. Zoals spanning opbouwen in dr hals en rug...ogen wijd open en hoekige neusgaten.
Negeer ik deze dan is het wachten op een explosie die maar moeilijk te Leiden is.

Ik let bij haar dus op alle iniminie veranderingen en speel daar op in door tussentijds ruimte en tijd vrij te maken voor ontspanning en relax momenten...of dit nou een minuutje is of 10 minuten dat maakt niks uit. Even ontspannen daar gaat het voor ons op dat moment om.
Zodat de spanning niet op gaat bouwen maar even af kan vloeien.

Als mijn paard angst heeft voor iets of spanning opbouwt ga ik het niet uit de weg, bij haar werkt dit nog veel meer spanning op omdat ze dan bevestigd wordt in haar angst.
Baasje gaat ook het Enge object of situatie uit de weg dus is het zeker eng.

Ik zoek het juist op...maar wel met de intensie om ontspanning op te zoeken niet met het bovenliggende doel om er voorbij te moeten.
Dat is uiteindelijk wel het doel maar niet in eerste instantie.
Vind het moeilijk uitleggen zo via een berichtje....

Is je paard echt bang denk je? Of is hij gewent om op bepaalde plaatsen sneller te mogen gaan bij bijvoorbeeld de eigenaar.

Misschien kun je even wat passen terug maken? Door bijvoorbeeld een stukje buiten te rijden waarvan je weet dat ze op die bepaalde route wel relaxed is en dit langzaam opbouwen?
Zodat je paard leert dat deze veilig is bij jou en op jou kan vertrouwen indien nodig.
Dit kost tijd en geduld en soms wat aanpassingen.
Als je een kort relaxed buitenritje kan maken op voor haar bekend veilig terrein is veel waard.
Onbekende nieuwe stukken kun je in eerste instantie opbouwen door aan de hand deze te verkennen zodat ze iets meer houvast heeft aan jou.
Gaat het aan de hand goed, dan zou je dat stukje er de volgende keer onder het zadel erbij kunnen pakken .


Het is denk ik wel echt angst, ze doet het ook bij de eigenares, maar in mindere mate, maar die is ook ooit begonnen met Parelli met dit paard om dit probleem op te lossen. De eigenares zorgt juist dat ze niet op bepaalde plekken altijd hard gaan etc. Ik ging ook niet naar onbekende stukken, maar ze is deze winter wel relatief weinig op pad geweest dus nu het weer weer beter wordt gaat dat weer vaker gebeuren, dus een beetje gewenning gaat waarschijnlijk ook helpen. Aan de hand was ze echt gelijk rustig, dus dat is al geen probleem meer. Ik ga het inderdaad langzaam opbouwen en korte ritten maken.

AnneOmie schreef:
NoorW, lastig om je advies te geven hierover.

Wat zegt de eigenaresse van het paard, wat doet zij in zo´n geval? In principe stap ik nooit af, behalve als het echt een gevaarlijke situatie wordt en het paard ook echt in paniek is.´Het hoofdschudden kan een vorm van spanning of stress zijn, maar het kan ook bijvoorbeeld door pollen komen, headshaking syndrome.

Is het paard wel echt een RBE, want voor zover ik weet zijn RBE´s juist onzekere paarden zijn het geen goede leiders. Ze zijn ook niet dominant, maar juist erg onzeker en daardoor angstig. Ze hebben juist sterke behoefte aan een zelfverzekerde leider (ruiter).


De eigenares vind het soms ook lastig beoordelen wat nou de beste optie is. Zij rijd dit paard natuurlijk al jaren en ik nog maar een aantal weken. We hebben ook overleg en proberen samen met onze kennis een beetje te kijken wat goede oplossingen zijn. Dat hoofdschudden doet ze het heel jaar door, en alleen op buitenrit, dus ik denk dat het wel echt stress is. Het paard is wel echt een RBE verder. Mijn vorige bijrijdpaard was ook RBE én dominant, een vreemde combinatie, maar het kan wel. Ze was gewoon snel angstig en heel erg "go", maar als ze met andere paarden stond maakte ze altijd goed duidelijk wat haar hoge positie in het geheel was. Dit paard ken ik uiteraard minder goed, maar zij is ook duidelijk de leider. Op stal is ze ook veel minder RBE, meer een LB, maar buiten toch wel behoorlijk RB.

Fabster schreef:
NoorW: begrijp ik het goed dat ke dat paard nog niet zo lang bij rijdt? Daar kan het ook aan liggen. Dit soort paarden vertrouwen niet zomaar elk mens wat met ze op pad gaat. Dat vertrouwen moet groeien. Het paard wil wel heel zeker weten dat jij weet wat je doet. Andets gaat t niet akkoord. Dus 'even lekker een buitenrit maken' zal mss nog een brug te ver zijn. Maar zoals hierboven beschreven is: naar buiten met de intentie 'het zoeken van ontspanning'. Dus naar de plaats wasr ze niet voorbij wou, afstappen. Samen er rustig een paar x heen en weer lopen tot ze ontspannen is en dan weer naar huis. Wel ontspannen naar huis natuurlijk. Dus als het nodig is, loop je er dat hele stuk naast. Na verloop van tijd gaat die plek goed, kun je er rijdend voorbij en dan heeft ze een nieuwe plek gevonden doe ze niet vertrouwd. En dan begint het hele circus opnieuw.

Dan denk je; Sjeessus, hoe kan ik ooit een fatsoenlijke buitenrit gaan maken op dit knol. Nou, dat duurt inderdaad even, maar door die tijd die je er in stopt, kun je op een gegeven moment gewoon wel verder rijden. Ze heeft jou dan ook leten kennen en zal eerder van je aannemen dat het wel goed zit.

Als je dit soort paarden 'er gewoon langs wil kunnen rijden', zou ik een goede bodyprotector aanschaffeen....


Inderdaad, ik ken haar nog maar kort. Wat jij beschrijft is allemaal precies wat ik zelf dacht, dus het is fijn erin bevestigd te worden :) Ik ga nu gewoon een tijd op stal blijven en daar grondwerk en rijden (voor zover dat kan in het kleine bakje dat er is) en na een betere kennismaking en meer vertrouwen in mij wandelen/korte buitenritjes maken.

Dankjullie wel allemaal voor de input! Ik ga gewoon lekker met haar aan de slag (eerst even mijn eindexamens maken, die beginnen morgen, ik ben lekker studieontwijkend gedrag aan het vertonen nu...) en dan zal ik hier over een paar weekjes een update plaatsen over hoe we op weg zijn.