Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:54

Aargh ik had graag eens op de Two Lazy Seven ranch gekomen! Jammer dat het zo ver weg is :))

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:44

Wat een muts van een paard heb ik toch ook :') Stond aardig wat wind vandaag, dus de bosjes aan de korte zijde van de bak waren nogal spookachtig :)) Had zeiltje neer gelegd. Ging maandag zo verschrikkelijk goed (madam is bang voor alles wat kraakt :') ) vorig jaar hadden we een uur nodig om op 1 meter afstand te staan, maandag liep de zo over zeiltje van meter breed. Vandaag ging het dus gewoon niet. Zeiltje vond ze niks aan, maar de bosjes die er al 4 jaar staan.. PfOE! Was dus een hele uitdaging om haar zo over het zeiltje heen te krijgen dat ze het niet uit vlucht gedrag voor de bosjes deed :') Maar uiteindelijk ging ze er redelijk normaal over heen.

Iemand trouwens tips? als ze dus iets engs vindt (kan veel zijn, nu de wind maar met een motor stoet of tractor ook) raakt ze helemaal in paniek. Gewoon dat het gevaarlijk wordt voor mij. Nu weet ik haar aardig af te leiden, maar vandaag met de wind ook. Ze raakt zo in de stress dat ze niet meer zo goed op mij let, waardoor ze me bijvoorbeeld bijna omver loopt en 'ineens' niet meet weet dat ze naast/achter en rechts moet lopen :+

lang verhaal :')

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:48

Misschien een tip (ik weet niet of je hem al gebruikt omdat je met zeiltjes oefent): veel schriktraining doen, nieuwe dingen in de bak zetten (vlaggetjes, paraplu's, zeiltjes, ...) zodat ze went aan nieuwe "enge" zaken, en ze een beetje "cooler" wordt :) en misschien ook af en toe naar buitengaan?

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:13

Bedankt. Ben er al lange tijd mee bezig. regelmatig schriktrainingen (hebben ook horse agility training op ander terrein gehad, ging onwijs goed!) vlaggetjes en paraplu's etc vind ze niet eng, tenzij ze ergens buiten hangen (in een onbekende bak ook niet eng, echt op de weg wel) Wil graag meer naar buiten, maar ivm met haar enorme angst voor tractoren die hier erg veel rijden, ben ik zelf te onzeker. Ben het wel aan het oppakken :j

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:17

Wat ik nu bedenk: misschien vindt ze het alleen eng met wind (omdat je zegt dat ze buiten het engst zijn), omdat ze dan minder goed hoort. Ik heb dat wel, als ik met een paardje rij dat ik minder goed ken en er is zoveel wind dat ik niets meer hoor, vindt ik het ook wel enger :o Dus misschien heeft dat er ook iets mee te maken?

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:12

de laatste tijd rijd ik alleen maar zonder zadel en met enkel neckrope ♥ en het is zalig ♥
je voelt je zo vrij :j
en Sachem is er ook gelukkig mee ♥ maar uhm....soms voelt hij hem TE vrij xd

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 07:09

Aaah wat leuk sachemlover aha

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:22

Ik heb privelessen en daar rij ik ook soort van natural horsemanship en af en toe krijg ik andere informatie over natural horsemanship dat niet over rijden gaat :)

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:42

Het is missschien een beetje laat, maar mag ik me ook melden?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:39

Natuurlijk wel :) Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:57

Jippie, sinds gisteren m'n eigen carrotstick (zebramotiefje, het oog wil ook wat ;) ) leadrope van 4 meter en nog een extra touwhalster in huis gehaald! Alles gekocht op Two Lazy Seven tijdens hun Summersale. Starterspakket was 65 euro ipv 75 euro dus da's ook mooi meegenomen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:08

catzkillz schreef:
Jippie, sinds gisteren m'n eigen carrotstick (zebramotiefje, het oog wil ook wat ;) ) leadrope van 4 meter en nog een extra touwhalster in huis gehaald! Alles gekocht op Two Lazy Seven tijdens hun Summersale. Starterspakket was 65 euro ipv 75 euro dus da's ook mooi meegenomen.

Leuk +:)+

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:16

ik vraag me af waarom zoveel mensen er altijd een zweepje bij hebben! ik doe alles met mijn handen en mijn paard doet alles!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:19

Een stick is toch helemaal geen zweep? Of zo wordt het mij toch niet geleerd om het als zweep te gebruiken..

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:26

ah okay ma i zie soms mensen bezig die er zo lomp mee zwaien dat ik me af vraag of eht paard het verschil ziet haha

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:03

Ik gebruik een zweep als stick :Y) Kan er natuurlijk geen Friendly Games etc mee doen, maar zolang het paard maar begrijpt wat je bedoeld. Ik gebruik hem bij vrijheidsdressuur als verlengstuk van mijn arm en zowel ook bij NH, en ook als aanwijsstok. *heb wel een lange zweep*

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:59

Een filmpje vanaf hier is onderweg! :D Weinig vrijheidsdressuur, maar veel NH. :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:03

Borisje schreef:
Een filmpje vanaf hier is onderweg! :D Weinig vrijheidsdressuur, maar veel NH. :)

*\o/* Heb ik na t eten wat leuks te kijken :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:23

Zo snel zal hij niet uploaden denk :') Youtube heeft namelijk een hekel aan mij en doet er altijd zo'n 5/6 uur over (over 4-minuten filmpje)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:26

:wow:

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:49

Oh, ik geloof dat Youtube bekeerd is, hij is al bijna klaar! :))

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:00

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:16

Leuk een centraal topic! Ik meld me aan (voornamelijk als meelezer denk ik). Tijd geleden een cursus NH gedaan en toen begonnen met grondwerken. In de omgang met mijn paarden neem ik voornamelijk Parelli elementen mee omdat ik dat heel fijn vind werken.

Ik doe niet aan de games, heb geen stick, werk geen levels door etc. Dus ben geen echte NH'er. NH is voor mij meer iets wat mij uitgebreider maakt in de omgang met de paarden. :D Sinds ik mij daarin heb verdiept ben ik veel wijzer geworden en kan ik beter aangeven wat ik verlang en beter corrigeren.

Op het moment heb ik twee paarden te doen. De een aan het longeren om er weer op te kunnen. De ander heb ik ingereden en zijn nu bezig met grondwerken. Lief paard, maar kent geen grenzen en is denk ik ook wel wat dominant van nature. We werken tijdens het grondwerken naar een kleine volte. Eerst deed ze dat niet, draaide constant om en keek constant helemaal naar buiten. Wat ik nu probeer is haar te laten buigen. Als ze wat rechter is en het leiderschap wat duidelijker is, stappen we er weer op.

En vanuit ik hoog paard laag, werken we (afhankelijk van de dominantie) naar een relatie meer naar hetzelfde niveau. Typisch NH lijkt dat me dan weer wel :D

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:05

Als het nog kan, wil ik me ook graag melden! :)

Naam: Roan
Leeftijd: 15 jaar
Paarden: Oscar (tinkerkruising, 01-16-2010) en Lany (shetlanderkruising, 24-04-2010)

Ik doe nu nog niet heel veel met NH. Oscar wordt a.s. Zaterdag 3 jaar, en Lany is pas 3 geworden, dus methodes met het rijden zijn voor ons nog niet aan de orde.
Ik heb er overigens wel al een aantal keer op gezeten, die goedzakken vinden alles best <3
Ik heb me wel al heel erg in NH verdiept, en ik doe al een tijdje vrijheidsdressuur met ze.
Ze leren heel erg snel, en zijn bijna nergens bang voor. Dit maakt alle nieuwe dingen erg leuk, en hoewel zij het ook nog moeten leren, leer ik heel erg veel van ze.
Ik probeer ook alles zo vriendelijk mogelijk te doen, en gebruik bij vrijheidsdressuur alleen de zweep als verlengstuk van mijn arm. (uiteraard niet om te 'slaan', ik ben van mening dat je een zweep sowieso niet moet gebruiken als je een beetje meppen als enige oplossing ziet..)
Ook ben ik al een beetje op zoek naar begeleiding voor het inrijden over een tijdje, op een zo natuurlijk mogelijke manier.
Misschien dat iemand van jullie een suggestie / ervaring heeft? (mag ook negatief zijn :P )

Mijn droom: helemaal tuigloos / met neckrope kunnen rijden :D

ilovespike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:58

ik meld me aan als mee lezer
ik ben Chantal
13 jaar en wil graag beginnen met VD.
En heb 2 shetjes, Spike en Lieneke, en 2 friezen, Anna en Demi. En rij wel eens op Demi.