Fransje_70 schreef:ja dat is te ver doorgevoerde Parelli (je ziet het ook veel bij Western paarden) dat noemen ze wel "learned helplessness". Dan is het dier veel te afhankelijk van de commando's geworden en heeft geen grammetje eigen initiatief meer. Dat zou mijn paardentraining ook niet zijn, mijn paard heeft in de basisopvoeding Parelli gehad, maar ik laat haar geen robot worden, niks aan.
Ik heb de parelli pakketten t/m level 4 bekeken en ook de course in a box Liberty & Horse behavior en ik heb nergens, maar dan ook nergens uit kunnen interpreteren dat een paard afhankelijk van commando's moet worden. Er word juist gehamerd op eigen initiatief bij het paard, vooral in het begin. 'Make his idea your idea.' zegt pat vaak.
Je paard leert eigen verantwoordelijkheid, 'maintain gait'. Ipv een doodgetraind paard die elke stap aangespoord moet worden, elke stap aan de longe tong-klik-klaks nodig heeft. Er wordt gehamerd op korte afwisselende sessies ipv een uur geestdodend in de bak dezelfde rondjes lopen of 3 kwartier aan de longeerlijn.
Ik vind de info van de parelli-pakketten heel waardevol. Ik heb meer geleerd dan alle jaren traditionele les me hebben gebracht. Ik begrijp elke stap die m'n pony doet, waarom ie iets wel of niet doet en daarom kan ik erop inspelen.
Jammer om te zien dat zo vreselijk veel mensen gelijk een oordeel klaar hebben na het zien van 1 filmpje, zonder enige kennis. Jammer dat de trainingsmethode dan gelijk als 'verschrikkelijk' wordt gezien.
Mijn inziens is dat net zo dom als roepen: 'Ik vind dressuur stom want ze gebruiken rollkur.'