Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:13

amoj schreef:
Cassidy schreef:
Als ik een van deze veulens zou kunnen krijgen, met een dergelijke basis, graag!

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

Waarom dat touw om de benen, rond 1.13?
Wat is daar het doel van?

Vind het verder weinig anders dan hoe wij de veulens opvoeden.

Antwoord staat eerder in dit topic. Zou je willen vragen om het dan, inclusief alle filmpjes toch even uitgebreid door te nemen.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:13

ik zou dat geklooi en getrek aan mn hoofd ook niet tolereren als ik een paard zou zijn, een paard willen dat altiijd maar volgt en achter je aan ''kruipt'' vind ik geen paard meer, het blijven immers dieren en die kunnen nou eenmaal wel eens gek doen.

Persoonlijk kan ik het filmpje niet afkijken, ik ben zeker niet van het trainen zonder een rukje of even streng zijn, maar dit slaat nergens op, ik wil die mevrouw ook wel eens trainen zo met een scherp touwhalster op der snoet.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:14

ik vind dit meer lijken op een woede uitbarsting (tegen het paard) :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:14

Gini schreef:
Jessix schreef:
Ik ben ook niet objectief, ik ben Parelli student, dus pro-Parelli. :D

Dat is heel eerlijk van je! Jammer, maar eerlijk. Ik denk dat er daarom juist heel veel anti-Parelli zijn, het ene extreem leidt tot het andere.

Stiekem ben ik heel blij dat ik gewoon mijn eigen ding doe en niet gebonden ben aan 1 methode/1 persoon.

Wat kortzichtig zijn we weer! Omdat ik pro-Parelli ben zou ik anti andere mensen/methode zijn? Ik heb zoveel lesmateriaal van zoveel verschillende horsemen wereldwijd. (Guy Mclean, Clinton Anderson, Buck Brannaman, Johnathan Field, Mark Rashid, Klaus F. Hempfling, Linda Tellington Jones. Dan nog vele klassieke dressuur trainers zoals Phillip Karl, Anja B. etc.) Je kent me helemaal niet en je zit er dan ook gigantisch naast met je opmerking, dat is pas JAMMER!!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:15

Ragdollcat schreef:
Normaal mee omgaan en normaal opvoeden is heel anders als dat hele geestelijke manipulerende Parelli of iets in die richting.

Wat mensen in Nederland normaal vinden is in mijn ogen vaak; totaal onopgevoed.

Cassidy

Ragdollcat schreef:
Normaal mee omgaan en normaal opvoeden is heel anders als dat hele geestelijke manipulerende Parelli of iets in die richting.

Filmpje bekeken hoe Parelli de veulens opvoedt? Niet? Toch maar even doen dan?

Voor het gemak nogmaals de link

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

amoj schreef:
Cassidy schreef:
Als ik een van deze veulens zou kunnen krijgen, met een dergelijke basis, graag!

Waarom dat touw om de benen, rond 1.13?
Wat is daar het doel van?

Vind het verder weinig anders dan hoe wij de veulens opvoeden.

Antwoord staat eerder in dit topic. Zou je willen vragen om het dan, inclusief alle filmpjes toch even uitgebreid door te nemen.[/quote]

Okee, goed. Maar wat is er verder anders dan een gemiddelde opleiding van een veulen? Je laat ze met het halster kennis maken, met de trailer. Met water, nieuwe omgeving, weet ik het... Zie het verschil niet zo.

Anoniem

Mijn pony is zo doodgeparellied (? kan het woord niet eens schrijven :') ) dat hij nu loopt en dingen probeert en dingen zoekt om te doen, terwijl hij daarvoor gewoon stilstond en liever niet liep dan wel, en als hij moest lopen was dat met een blik op onweer en max. 3 passen (die momenten heeft hij nu nog wel eens trouwens, we werken eraan :Y) ). Dus ja, mijn pony is nu echt mentaal helemaal dood en heeft nergens meer zin in :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:17

amoj schreef:
Okee, goed. Maar wat is er verder anders dan een gemiddelde opleiding van een veulen? Je laat ze met het halster kennis maken, met de trailer. Met water, nieuwe omgeving, weet ik het... Zie het verschil niet zo.

De vraag aan jou: is er zoveel verschil dan tussen de gewone opvoeding en die van Parelli? Zie jij dat in deze filmpjes? Waarom is iemand dan zo anti-Parelli als hij een paard zoekt? Heeft degene dan wel begrepen wat het is waar hij/zij zo op tegen is?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:18

Ik ben niet anti parelli, ik snap alleen het verschil niet! Want ik zie het verschil niet nee in de filmpjes.
Maar jij wil blijkbaar ook geen antwoordt op mijn vragen geven, die ik al 2x stel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:19

Als jij het verschil niet ziet, is er dan een verschil? Behalve de sticker "Parelli"?

Jij bent niet anti, maar Ragdollcat wel, en daar doelde ik op.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim1987kim

Juist Sabine,

En dat heeft vast niet alleen de methode van parelli bereikt, maar ook wat eigen inzicht??

Niet als aanval hoor, meer om te laten zien dat parelli niet " heilig " is of dat als e de methode gebruikt, je zelf je hersenen kunt uit zetten.

Anoniem

Dus... okee laat ik maar ophouden, ik krijg toch geen antwoord...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:20

ik blijf het er vriendelijk uit vinden zien:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:21

Kim1987kim schreef:
Juist Sabine,

En dat heeft vast niet alleen de methode van parelli bereikt, maar ook wat eigen inzicht??

Niet als aanval hoor, meer om te laten zien dat parelli niet " heilig " is of dat als e de methode gebruikt, je zelf je hersenen kunt uit zetten.

Ik heb de indruk dat het juist door Parelli is dat [***] door sommige dingen heen heeft kunnen prikken wat haar voorheen niet lukte.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Fransje_70 schreef:
ja dat is te ver doorgevoerde Parelli (je ziet het ook veel bij Western paarden) dat noemen ze wel "learned helplessness". Dan is het dier veel te afhankelijk van de commando's geworden en heeft geen grammetje eigen initiatief meer. Dat zou mijn paardentraining ook niet zijn, mijn paard heeft in de basisopvoeding Parelli gehad, maar ik laat haar geen robot worden, niks aan.

Ik heb de parelli pakketten t/m level 4 bekeken en ook de course in a box Liberty & Horse behavior en ik heb nergens, maar dan ook nergens uit kunnen interpreteren dat een paard afhankelijk van commando's moet worden. Er word juist gehamerd op eigen initiatief bij het paard, vooral in het begin. 'Make his idea your idea.' zegt pat vaak.
Je paard leert eigen verantwoordelijkheid, 'maintain gait'. Ipv een doodgetraind paard die elke stap aangespoord moet worden, elke stap aan de longe tong-klik-klaks nodig heeft. Er wordt gehamerd op korte afwisselende sessies ipv een uur geestdodend in de bak dezelfde rondjes lopen of 3 kwartier aan de longeerlijn.

Ik vind de info van de parelli-pakketten heel waardevol. Ik heb meer geleerd dan alle jaren traditionele les me hebben gebracht. Ik begrijp elke stap die m'n pony doet, waarom ie iets wel of niet doet en daarom kan ik erop inspelen.

Jammer om te zien dat zo vreselijk veel mensen gelijk een oordeel klaar hebben na het zien van 1 filmpje, zonder enige kennis. Jammer dat de trainingsmethode dan gelijk als 'verschrikkelijk' wordt gezien.

Mijn inziens is dat net zo dom als roepen: 'Ik vind dressuur stom want ze gebruiken rollkur.' :')

Fransje_70

Cassidy schreef:
Ragdollcat schreef:
Juist, je maakt er een paard/pony geestelijk kapot mee, dat het niet meer paard/ pony is. Dat soort gevallen heb ik helaas ook vaker gezien.

Mocht ik ooit een nieuw paard bij gaan kopen dan wil ik een dier waarmee er niet is geknoeid met dit onzin. Anders laat ik het staan en zoek ik verder.

Jammer dat je je bericht nog hebt aangepast want goed opgevoed is nog geen learned helplessness.

En mocht ik ooit een paard kopen, dan per definitie een met een goede basis. Paard op driejarige leeftijd zo groen als gras kersvers uit de opfok zonder degelijke basisopvoeding komt er bij mij niet in,....

Bij mij kwam ze uit Spanje op 2,5 jarige leeftijd, wist niet wat een box was en kon net aan het halstertje meelopen. Die is binnen een paar maanden keurig opgevoed met mede Parelli als training. En ik pluk er nu de vruchten van! Iedereen op stal vindt haar een keurig opgevoed paard, maar een robot is ze zeker niet.

Mag ik alle mensen die een reactie plaatsen als "Ik weet niks van Parelli maar wat doen ze hier wat stom?" vragen eerst het topic door te lezen, daar staat namelijk in wat ze hier (niet helemaal goed helaas) aan het doen zijn. Dan hoef je je overbodige reactie niet te posten zonder in te gaan op de discussie (hoewel dit ook wel niet gelezen zal worden door diezelfde mensen *zucht* >;) )

Cassidy

amoj schreef:

Het antwoord heb je al. Zie je dat dan niet? Er is GEEN verschil.

Het touw om de benen is eerder in dit topic behandeld. Graag daarom topic doorlezen, zodat we niet verzanden in herhalingen en door kunnen met de discussie.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:22

Met behulp van waarschijnlijk ja!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:22

Dat filmpje over de veulens, erg mooi, lijkt me een top opvoeding (voor zover ik het kan zien)! Ik denk dat veulens met zulke mama's sowieso al een betere opvoeding hebben.

Echter zou ik niet een paard willen als die drie merries. Het lijken inderdaad net robots. En dat is natuurlijk heel fijn, en zoals ik al zei lijkt het me een top opvoeding voor een veulen om zo'n mama te hebben. Maar mijn keuze zou het niet zijn. Ik heb liever een paard dat gehoorzaamt, maar meer eigen karakter behoudt. (geen idee hoe ik het anders moet zeggen?)

Ik werk dus ook deels via de methode van Parelli, (dominante) pony gehoorzaamt dan ook, maar is erg extrovert en heeft zijn eigen 'brutale' karakter nog. Dat is gewoon een keuze denk ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:23

[***] schreef:
Mijn pony is zo doodgeparellied (? kan het woord niet eens schrijven :') ) dat hij nu loopt en dingen probeert en dingen zoekt om te doen, terwijl hij daarvoor gewoon stilstond en liever niet liep dan wel, en als hij moest lopen was dat met een blik op onweer en max. 3 passen (die momenten heeft hij nu nog wel eens trouwens, we werken eraan :Y) ). Dus ja, mijn pony is nu echt mentaal helemaal dood en heeft nergens meer zin in :j

Maar ligt dat aan de methode Parelli of degene die het heeft uitgevoerd? :)*

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:23

amoj schreef:

er is geen verschil, behalve dan dat dit basiswerk door de meeste mensen niet wordt gedaan en dat je dan een paard op zijn derde uit het weiland kunt hengelen en dán alles aanleren.

Die hele parelli methode is niet zo'n groot mysterie hoor, 't is gewoon een methode om je paard op te voeden die toevallig op video is gezet en ontstaan zodat mensen er in een groot land (VS) ook thuis mee aan de slag konden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:24

_Nelleke_ schreef:
Fransje_70 schreef:
ja dat is te ver doorgevoerde Parelli (je ziet het ook veel bij Western paarden) dat noemen ze wel "learned helplessness". Dan is het dier veel te afhankelijk van de commando's geworden en heeft geen grammetje eigen initiatief meer. Dat zou mijn paardentraining ook niet zijn, mijn paard heeft in de basisopvoeding Parelli gehad, maar ik laat haar geen robot worden, niks aan.

Ik heb de parelli pakketten t/m level 4 bekeken en ook de course in a box Liberty & Horse behavior en ik heb nergens, maar dan ook nergens uit kunnen interpreteren dat een paard afhankelijk van commando's moet worden. Er word juist gehamerd op eigen initiatief bij het paard, vooral in het begin. 'Make his idea your idea.' zegt pat vaak.
Je paard leert eigen verantwoordelijkheid, 'maintain gait'. Ipv een doodgetraind paard die elke stap aangespoord moet worden, elke stap aan de longe tong-klik-klaks nodig heeft. Er wordt gehamerd op korte afwisselende sessies ipv een uur geestdodend in de bak dezelfde rondjes lopen of 3 kwartier aan de longeerlijn.

Ik vind de info van de parelli-pakketten heel waardevol. Ik heb meer geleerd dan alle jaren traditionele les me hebben gebracht. Ik begrijp elke stap die m'n pony doet, waarom ie iets wel of niet doet en daarom kan ik erop inspelen.

Jammer om te zien dat zo vreselijk veel mensen gelijk een oordeel klaar hebben na het zien van 1 filmpje, zonder enige kennis. Jammer dat de trainingsmethode dan gelijk als 'verschrikkelijk' wordt gezien.

Mijn inziens is dat net zo dom als roepen: 'Ik vind dressuur stom want ze gebruiken rollkur.' :')

Ik ben pro Parelli hoor, maar wil alleen maar aangeven dat álles wat te ver wordt doorgevoerd niet goed is, bij te ver doorgevoerde Parelli (wat dus niet de bedoeling is van Parelli himself zoals je zelf ook al opschrijft) krijg je nogal robot achtige paarden, en dat noem je dan learned helplessness. Ik heb dat best veel zien gebeuren. Dat is wat er gebeurt als mensen niet zo slim met trainen zijn en niet verder kijken dan hun neus lang is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:25

Jessix schreef:
[***] schreef:

Maar ligt dat aan de methode Parelli of degene die het heeft uitgevoerd? :)*

Volgens mij moest deze smilie :+ er staan.
[***] kan namelijk door Parelli nu meer met haar paard dan ooit tevoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:26

Kim1987kim schreef:
Juist [naam],

Zelf blijven nadenken is altijd handig :j Er wordt niemand beter (zeker de paarden niet) van klakkeloos dingen doen zonder te weten wat je doet & waarom. Spijtig genoeg zie je dat wel vaak gebeuren, of dat nu Parelli is of op andere gebieden.

Maar het is wel sinds ik mij ben gaan verdiepen in Parelli dat ik zo'n veranderingen in mijn pony merk (in de andere pony trouwens ook, maar dat is op andere gebieden ;) ). Ik ben al jaren bezig met grondwerk & NH, heb les gehad en die persoon heeft me weer op weg geholpen, daarna heb ik vanalles gedaan. Ik heb diverse dingen, stromingen, methodes geprobeerd, behalve Parelli want daar was ik tegen :+ Ok, ik vond wel dat het ik geprobeerd had trouwens, ik had wat filmpjes gekeken op youtube en wat dingen gelezen en ik had de 7 games geprobeerd maar dat ging niet (gek ook, totaal niet wetend wat je aan het doen bent :Y) ) en dus besloot ik dat Parelli niks voor ons was, en ik kon niet begrijpen dat anderen daar zo 'fan' van waren. Totdat ik op een bepaald moment het idee had dat ik op de momenten dat het erop aan kwam eigenlijk vrij weinig over mijn pony te zeggen had, ondanks allerlei dingen en dressuur en opvoedingsdingen en uit mijn ruimte houden en .. Het ging allemaal wel, hij kwam niet in mijn ruimte en dergelijke, maar toch ontbrak er iets, hij speelde er gewoon mee en deed stiekem toch zijn eigen ding. Mijn gebrek aan kennis en kunde waarschijnlijk, maar op dat moment heb ik besloten Parelli eens een echte kans te geven, ik heb met veel pijn in het hart geïnvesteerd in de pakketten (had gezegd nooit zoveel geld voor zoiets te betalen ;) ) en ja, het enige wat ik nu nog kan zeggen is dat ik het spijtig vind dat ik die stap niet jaren eerder heb gezet, want dan waren we nu al een stuk verder. Maar het gaat goed en we hebben plezier en ik heb nu het idee dat ik over elk stukje paard wat te zeggen heb, en dat vind ik wel interessant. Het is spelen, maar ik heb uiteindelijk het laatste woord, en dat is waar ik naar op zoek was ;)

@ Jessix : post was sarcastisch bedoeld.. Meer uitleg hierboven :Y) ;)