paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:22

LN -> NH
Moderatoropmerking:
Omdat er een nette en gefundeerde discussie is ontstaan in dit topic, hebben we besloten om dit topic van LN naar NH te verplaatsen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:56

xmarliez schreef:
De bedoeling van het 'getrek aan dit touw' is dat Linda reactie krijgt en die reactie moet zijn dat hij achteruit stapt. Ieder paard die respect heeft stapt achteruit maar omdat dit een respectloos, eigenwijs paard is zet hij geen stap en als hij een stap zet is die voorruit...... in Linda's ruimte. Ze beschermt haar eigen ruimte en vraagt zo om respect. Voor de mensen die het filmpje af gekeken hebben.. op het laatste zie je ook momenten van druk vrij wanneer hij eindelijk toe geeft... daar wil ze heen en sommige paard hebben veel effectieve fases nodig voordat ze luisteren.. en deze toevallig heel effectief. Ze probeert hem iets duidelijk te maken maar door zijn koppigheid wil hij niets horen......... Ook zie je dat hij niet bang voor haar is, want ze werkt met fases en is daar heel eerlijk in. Menig mens had dit paard naar de hoek van zijn weiland geschopt als hij zo RUW hun ruimte binnen kwam en dan krijg je inderdaad een bang paard. Nu krijg je een paard wat respect voor je heeft en zijn oren begint open te doen en gaat vragen en antwoorden DAT is waar Linda Parelli heen wil.

Duidelijk een "Parelli-fan" die de boekjes/DVD's gelezen/gezien heeft...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:14

Tja.. en op zich is dit ook helemaal niet erg. We gebruiken tenslotte allemaal 'methodes' als we leren, variërend van 'klassieke dressuur' tot aan bv... Parelli. Maar het punt is wat mij betreft wel dat soms alles voor zoete koek geslikt wordt en vanuit mijn ervaring kan ik toch echt wel zeggen dat de wijze waarop Linda P. dit paard bij de les probeert te krijgen, onnodig ruw is en helemaal niet nodig! Daarbij vind ik het ook nog eens kwalijk dat dit als 'voorbeeld' ( zo van "zo hoor je dit te doen") in hun lesmateriaal gebruikt wordt.
Met alle respect verder, maar ik vind de Parelli nog steeds een methode die vooral gericht is op mensen die niet zoveel van paarden weten/snappen. Die moet je dit soort dingen dus vooral niet leren want zonder enige vorm van begeleiding kan dit dramatisch mis gaan, voor zowel mens als paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:20

ben het helemaal met JP eens!!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:21

xmarliez schreef:
Ze is wel duidelijk maar ze wil ook een duidelijke reactie van het paard. De reden waarom ze bij een mini reactie niet volledig los laat is omdat hij dan zijn kans pakt en hij een trap geeft. Ze wil een duidelijke reactie op haar zeer duidelijke vraag en dan weet ze pas zeker dat ze veilig is..... eerder niet......

Dit paard kan zeker wel gevaarlijk worden........

Safety first laten we maar zeggen he :)

Nou, als je mij een een tuigje op m'n kop zet en er hard gaat aan rukken terwijl je nog 's het uiteinde van datzelfde touw tegen m'n kont aan mept... dan kan ik zeker ook wel agressief worden.
Safety first? Doe dit bij 100 paarden en bij 90 van de 100 zal je binnen de minuut weten wat gevaarlijk is. Volgens mij heeft ze geluk dat ze met een braaf beestje te maken had.

Ik ben geen aanhanger van Parelli, noch van Roberts. Al zal je bij de 2 wel zaken kunnen vinden die nuttig (kunnen) zijn. EN dat is bij alles zo.
Naar mijn bescheiden mening bestaat er niet 1 systeem om paarden af te richten. En al zeker niet 1 systeem wat op enkele jaren tijd door 1 familie uit de gornd werd gestampt.

De eigenaar had al problemen met het paard? Ja, dat zal wel, anders was ie niet bij hen terecht gekomen.
Alleen stel ik mij de vraag: had de eigenaar problemen met het paard door het paard, of had ie die problemen door zichzelf?
Ik vrees het laatste. En ik vrees tegelijk ook dat Linda (ik zal ze ook maar familiaal bij de voornaam noemen) geluisterd heeft naar de eigenaar zijn problemen, maar niet gaan kijken is wààr het probleem echt ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:26

Xmarliez : ik begrijp dat ze een reactie wil van een respectloos paard. Maar ik zie dat paard die reactie geven ( en ik ben niet heel sensitief , vaak zien anderen het eerder dan ik ) En omdat de beloning er niet op volgt weet het paard een periode daarna dus niet wat ze van hem wil.
De reactie achteruit had hij nml geprobeerd en door dat daar geen bevestigende beloning op kwam,is het niet bij hem bekrachtigd dat dat de oplossing was

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:50

Zij blijft maar herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen...

Als ik hier nou zeg: "Elle est conne, Je n'aime pas du tout sa méthode"
dan krijg ik waarschijnlijk van velen een reactie "Eh???"
En dan herhaar ik het nog eens en nog eens en nog eens. Maar je zal 't niet begrepen hebben.

Wat nog maar eens bewijst dat het niet zo zeer een kwestie is van te gaan roepen dat men jou niet begrijpt, maar dat heet eerder een kwestie is dat je jezelf niet verstaanbaar maakt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:53

precies Voltigeur............

precies :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:00

En hetzelfde zinnetje dan gaan schreeuwen helpt ook al niet om je verstaanbaar te maken...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:04

Lalidan schreef:
En hetzelfde zinnetje dan gaan schreeuwen helpt ook al niet om je verstaanbaar te maken...

Effe vertalen wat ik zei: "Zij is stom. Ik hou helemaal niet van haar méthode."

PS: waarmee ik dus bedoel dat ik niet hou van de methode die ze op 't filmpje toepast, ik zeg NIET dat ik het volledige Parelli-systeem afkeur (er zullen heus wel bruikbare zaken bij zijn ook)

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:05

En als je je hond roept: "Tommie Tommie Tommie Tommie Tommie Tommie" dan komt ie ook nooit weer terug :D
Ik snap niet dat dit mens dat niet doorheeft, hoe dit werkt.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 13:10

Een 4e stukje film van het veelbesproken Linda Parelli filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=thzc8lPaHaw

Linda's commentaar is o.a. (op waarderende toon) "hmm, good clunk!" op het moment dat het paard hard de metalen klip van het touw (pardon: leadrope) tegen z'n kaken krijgt, op 1.01 minuut van dit filmpje. Iets daarvoor (op 0.45 minuut) zegt al "do you remember to (..onverstaanbaar) that clunk?"

Clunk, definitie ( http://www.thefreedictionary.com/clunk) :
1. A dull sound; a thump.
2. A blow that produces a dull sound

oftewel
1. een dof geluid, een stomp
2. een klap (als in slaan) die een dof geluid voortbrengt

Karen

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 13:11

Jannepauli schreef:
Tja.. en op zich is dit ook helemaal niet erg. We gebruiken tenslotte allemaal 'methodes' als we leren, variërend van 'klassieke dressuur' tot aan bv... Parelli. Maar het punt is wat mij betreft wel dat soms alles voor zoete koek geslikt wordt en vanuit mijn ervaring kan ik toch echt wel zeggen dat de wijze waarop Linda P. dit paard bij de les probeert te krijgen, onnodig ruw is en helemaal niet nodig! Daarbij vind ik het ook nog eens kwalijk dat dit als 'voorbeeld' ( zo van "zo hoor je dit te doen") in hun lesmateriaal gebruikt wordt.

Mee eens. Reward the slightest try, een principe waarop terécht wordt gehamerd in het Parelli lesmateriall, dat wordt hier door Linda Parelli niet toegepast! Nog los van het feit dat ze het kennelijk nog steeds oké vindt, (sterker nog: zelfs letterlijk aanmoedigt als de eigenaar het touw weer in handen heeft) om het paard op z'n kaken te slaan met de metalen klip van het leidtouw. ("good clunk" zegt ze waarderend tegen de cursist, als die zijn paard op die manier heeft weten te raken)

Het paard heeft geen eerlijke KANS om die klappen te ontlopen, want hij snápt nog helemaal niet wat hij moet doen!
Hij snapt het niet, omdat:
* hij waarschijnlijk tot nu toe juist altijd heeft geleerd dat weglopen (in welke richting dan ook) bij een persoon die hem vasthoudt aan een halstertouw, wordt bestraft
* Linda Parelli's signalen met lichaamstaal en touw bijna onmogelijk te begrijpen zijn
* omdat the slightest tries die het paard wel degelijk laat zien, juist níet beloond worden, waardoor het paard denkt "nee, achteruit is kennelijk ook niet de oplossing")
* en omdat de trainer aan twee criteria, die het paard beide nog niet kent, tegelíjk werkt (achterwaarts gaan én kijken naar de trainer)

Het is in mijn ogen vergelijkbaar met Linda Parelli die tegen een kind dat geen Chinees praat, in het Chinees begint te roepen en dreigen. Het kind snapt 't niet natuurlijk, maar wat het ook doet, het enige effect is (gedurende vele trainingsminuten) dat Linda steeds harder in het Chinees begint te schreeuwen en het dreigen afwisselt met fysiek geweld.

Hoeveel trainingsfouten kun je maken in een minuut of 10?
Ze leest de bedoelingen en signalen van het paard niet goed, praat chinees tegen een paard dat nog geen chinees kent, past "reward the slightest try" niet toe, toont geen begrip noch repect voor het wezen paard in het algemeen en dit paard in het byzonder, moedigt het gebruik van slaan aan en past dat zelf ook toe, ze straalt geen kalmte uit (integendeel), ze werkt aan twee criteria tegelijk, ....

Als Linda Parelli vandaag de dag had toegegeven dat ze op dat filmpje veel trainingsfouten maakt, dan had ik niet de petitie getekend en was ik veel minder fel geweest dan ik nu ben. Trouwens, die petitie (in de huidige vorm) was er niet eens gekómen als Linda Parelli haar trainingsfouten had toegegeven.

grt,
Karen

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:39

Citaat:
Naar mijn bescheiden mening bestaat er niet 1 systeem om paarden af te richten. En al zeker niet 1 systeem wat op enkele jaren tijd door 1 familie uit de gornd werd gestampt.

Met een beetje inlezen had je meteen geweten dat dit sowieso niet klopt.
Pat Parelli heeft zijn 'systeem' ontwikkelt in de loop der jaren (meer dan 20j) met behulp van een heleboel andere trainers. Parelli is nog steeds in ontwikkeling, nog steeds met nieuwe trainers die voor nieuwe inzichten zorgen. Een filmpje als dit zul je in de huidige pakketten niet meer tegenkomen.

Dit filmpje is ook al járen oud, Linda is nu ook veel verder. Dat ze haar fout niet wil toegeven is jammer, want dat het niet lekker zit kan iedereen wel zien (dat alle Parelli-fans dit als zoete koek slikken lijkt me ook een rare conclusie)
Dat er vervolgens een knip&plak filmpje gemaakt word, en een petitie over dierenmishandeling word gestart, vind ik te ver gaan.. dikke miscommunicatie ja, maar dierenmishandeling is het imo niet. Daar versta ik andere dingen onder.

Mensen die het als hun persoonlijke taak zien om Linda Parelli naar beneden te halen, of dit als reden zien om eens lekker Parelli af te zeiken, vind ik ook een beetje jammer.
En verder is het imo een behoorlijk zinloze discussie. Waar gaat dit nu over? Kom, we starten een petitie want Linda geeft haar fout niet toe? :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:43

Ach ik het het Kwk systeem ontwikkeld door de jaren heen.............

en het werkt voor mij........... maar het kan net zo makkelijk niet werken voor jou......... en het kan evenzogoed 400000 mensen leidraad geven over hoe met hun paard om te gaan..........

allemaal lariekoek :)

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 13:52

wimmus schreef:
Mensen die het als hun persoonlijke taak zien om Linda Parelli naar beneden te halen, of dit als reden zien om eens lekker Parelli af te zeiken, vind ik ook een beetje jammer.
En verder is het imo een behoorlijk zinloze discussie. Waar gaat dit nu over? Kom, we starten een petitie want Linda geeft haar fout niet toe? :+

Het gaat mij er niet om om Linda Parelli als mens naar beneden te halen. Wel haar gedrag op dit specifieke filmpje (inmiddels bestaand uit 4 video's op youtube, die bij elkaar horen).
Waar het mij vooral om gaat is proberen mensen bewust te laten worden dat ook een methode die bij de meeste mensen bekend staat als "paardvriendelijk" en in elk geval als "natural", kan leiden tot het slecht behandelen van een paard. Zelfs als die behandeling volgens de boekjes van die methode is.
Overigens, ik ben niet tegen álles wat maar Parelli heet.

Dat Rollkür paardonwaardig is, daar zijn (gelukkig) veel mensen het over eens, zeker veel mensen die pleiten voor "natural" methodes. Wat ik hoop is dat steeds meer mensen ook kritisch willen (blijven) kijken naar hun eigen (natural) methodes in plaats van er op voorhand van uit te gaan dat als iets "natural" is, het dús wel paardvriendelijk zal zijn.
Voor mij is deze discussie daarom allesbehalve zinloos!

Vr. grt,
Karen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:53

Citaat:
Zij blijft maar herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen...

Als ik hier nou zeg: "Elle est conne, Je n'aime pas du tout sa méthode"
dan krijg ik waarschijnlijk van velen een reactie "Eh???"
En dan herhaar ik het nog eens en nog eens en nog eens. Maar je zal 't niet begrepen hebben.

Wat nog maar eens bewijst dat het niet zo zeer een kwestie is van te gaan roepen dat men jou niet begrijpt, maar dat heet eerder een kwestie is dat je jezelf niet verstaanbaar maakt...

Mooi en duidelijk vertaald!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:58

Wimmus, wat mij betreft 'zeik' ik niemand af. Maar iemand die zichzelf zo in de schijnwerpers wil profileren en daar een heleboel centjes mee verdient, moet beter op haar tellen passen. Op een buitenlands forum wordt terecht opmerkt: Waar hebben we het over, het is de "vrouw van..." en daarmee is alles gezegd. Ik begrijp niet dat Parelli haar een zo prominente rol geeft bij zijn educatie - het is immers niet alleen dit filmpje -- in veel van het lesmateriaal komen dingen voor die mij althans heel erg ergeren. En het zeker niet het eerste commentaar wat hier staat.
Tja... ik geloof dat de opmerking "zij geeft haar fout niet toe, is dat zo erg?" .. voor échte paardenmensen wel het voorbeeld is van onkunde. Want: juist daar moet een paardenmens alert op zijn, en nog beter: bereid zijn je fouten toe te geven en ervan te leren. In principe kunnen paarden niks fout doen, het is altijd de mens die niet goed communiceert met het dier en daardoor ontstaat het misverstand.
Wat mij betreft heeft Kiwiko het beste onderschrift wat je maar kunt bedenken!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 17-03-10 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:16

wimmus schreef:
Dit filmpje is ook al járen oud, Linda is nu ook veel verder. Dat ze haar fout niet wil toegeven is jammer,

Blijkbaar is Linda helemaal niet zoveel verder, anders zou ze inmiddels 5 jaar na dato wel inzien dat ze dat paard destijds enorm heeft staan treiteren en (imo) ook heeft staan mishandelen.
Haar goedpraterij geeft tevens aan dat ze dus nog steeds zo werkt, denkt en handelt, blijkbaar ook met andere paarden. En dàt vind ik zeer kwalijk.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:18

Ja Kiwiko, en ik neem aan dat je tijdens het ontwikkelen daarvan niet 1 boek hebt gelezen, en niet 1 keer les hebt gehad?
Allemaal lariekoek natuurlijk.

karenkk schreef:
Het gaat mij er niet om om Linda Parelli als mens naar beneden te halen. Wel haar gedrag op dit specifieke filmpje (inmiddels bestaand uit 4 video's op youtube, die bij elkaar horen).
Waar het mij vooral om gaat is proberen mensen bewust te laten worden dat ook een methode die bij de meeste mensen bekend staat als "paardvriendelijk" en in elk geval als "natural", kan leiden tot het slecht behandelen van een paard. Zelfs als die behandeling volgens de boekjes van die methode is.
Overigens, ik ben niet tegen álles wat maar Parelli heet.

Dat Rollkür paardonwaardig is, daar zijn (gelukkig) veel mensen het over eens, zeker veel mensen die pleiten voor "natural" methodes. Wat ik hoop is dat steeds meer mensen ook kritisch willen (blijven) kijken naar hun eigen (natural) methodes in plaats van er op voorhand van uit te gaan dat als iets "natural" is, het dús wel paardvriendelijk zal zijn.
Voor mij is deze discussie daarom allesbehalve zinloos!

Vr. grt,
Karen

Dat mensen kritisch moeten blijven lijkt me logisch, daar ben ik het helemaal mee eens. Jezelf blindstaren op een methode is nooit goed. Een methode weggooien voordat je überhaupt weet waar het over gaat, is ook niet handig.. Als het gaat om je eigen ontwikkeling, dan lijkt het me behoorlijk logisch dat je steeds kritisch kijkt naar wat je nou eigenlijk doet/leest/etc.

Ik vind het jammer dat juist deze methode, die imo júist voor dat paardvriendelijke gaat, daar de 'dupe' van is. De situatie in het filmpje staat niet in 'de boekjes' als ideale manier. Dat je efficient en duidelijk moet zijn in een gevaarlijke situatie, dat word er uitgelegd.. hebben ze vervolgens dit filmpje bij gegooid. Een misser en dat is jammer.

Bedoel maar, van Monty Roberts zijn er talloze filmpjes van precies dezelfde situaties te vinden.. slechte timing, flink ruk&pluk en miscommunicatie. Daar heb ik tot nog toe weinig discussies over gezien, en zeker geen petities.

@JP; Ik ben het met je eens. Maar ik kan me er niet druk om maken dat zij haar fout niet toegeeft (ben ik nu geen écht paardenmens? :+ ) Wat je zegt, Linda is ook een student. Dat ze hier van geleerd heeft en inmiddels veel verder is, lijkt me ook wel logisch. Dat ze het niet zegt, betekend niet dat ze het niet ziet.. nee, ik kan me er niet druk om maken. Ik vind het dan gaan om Linda persoonlijk, en verder niet meer iets met Parelli als methode/systeem (sekte :+ )
Laatst bijgewerkt door dakplaat op 17-03-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:30

Zijn wij daarbij geweest?? Nee waarom zouden wij dan wel kunnen oordelen?? Kunnen wij niet!!!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:38

in mijn ogen is dit helaas een voorbeeld van hoe het niet echt bedoelt is het is een soort hard gillen tegen een doven die daar echt niet van gaat horen
ik zie een paard dat niet snapt wat de bedoeling is en een trainer die steeds 'harder gaat gillen '
haar drukke bewegen en op en neer bewegen van het touw maakt het in mijn ogen het voor het paard niet duidelijker maar maakt hem alleen meer in de war zelf als hij stilstaat op een flinke afstand van de trainer stopt ze niet met slingeren van het touw
weet niet of ze zelf wel snapte wat ze wilde want erg constant in haar reactie is ze ook niet en dat maakt het er niet duidelijker op
maar om het dierenmishandeling te noemen vind ik weer iets te ver gaan
ben het wel eens met veel schrijvers dat ik dit eigelijk een heel braaf paard vind er zijn zat paarden die er wel vandoor waren gegaan in deze situatie of in elk geval omhoog zouden gaan als teken van protest

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:53

Wimmus, ik vind dat als je je methode als paardvriendelijk presenteert, je er juist héél erg alert op moet zijn om geen onnodig geweld te gebruiken. Ik heb in principe niks tegen Parelli en ook al zal ik het zelf niet toepassen, heb ik me er wel in verdiept en een heel zooitje DVD's in huis omdat ik altijd graag wil weten waarover ik het heb alvorens een mening te geven. En vanuit dát standpunt zeg ik dat het goed is dat deze methode beschikbaar is: het kan mensen een heleboel basisdingen leren.

Op het filmpje waar je de eigenaar zelf aan het werk ziet, kun je ook zien hoe nodig het soms is - zijn lichaamstaal is fout (onzeker), hij reageert te laat (corrigeert te laat terwijl hij een misstap had kunnen voorkomen) én hij beloont niet ( blijft druk houden). Dat zijn basiszaken die iemand moet leren en daarvoor is de Parelli methode best goed. Maar dan liever niet op de Linda-manier en, zoals ik al zei: het is niet de eerste keer dat ze de fout in gaat! Op verschillende DVD's zijn dingen te zien waar ik inieder geval mijn wenkbrauwen bij frons.

Tja.. noem mij maar gek maar ik vind het belangrijk dat een mens fouten kan toegeven. Dat is de enige manier om te leren en om tot harmonie met een paard te komen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:24

Wat mij zoals velen opvalt is dat dit paard gevaarlijk heet te zijn. Maar wat is gevaarlijk? Ik heb een lesklant met een pony die voor haar levensgevaarlijk is, omdat zij geen grenzen trekt. Laat er een willekeurig ander iemand mee lopen of werken en beessie is zo mak en braaf als het maar kan, het levensgevaarlijke gedrag dat beest vertoont bij de eigenaar word toch echt veroorzaakt door diezelfde eigenaar. Zou zoiets hier ook aan de hand kunnen zijn? Een eigenaar die niet consequent is en maar wat aanprutst en dan het paard wegbrengt als zijnde levensgevaarlijk? Volgens mij gebeurt dat namelijk regelmatig, terwijl er met het paard feitelijk weinig mis is op wat ongehoorzaamheid na en dat is er zo uit te krijgen door iedereen met een beetje verstand van paarden.

Voor zover ik het van het filmpje kan zien zou het mij niet echt verbazen als er zoiets achter zit. Paard is hooguit wat ongehoorzaam, maar overweegt niet eens om aan te gaan vallen of iets anders schadelijks voor mensen te proberen. Hij staat in een nieuwe omgeving, met een of andere krijsende kabouter (overdrijving, voor wie daar over valt) die iets van hem wil, maar niet erg duidelijk maakt wat ze nou wel van hem wil. Paard is half blind, staat in een nieuwe omgeving die ook nog eens behoorlijk wat prikkels bevat en moet iets doen waarbij er steeds aan z'n hoofd gerukt word en op z'n achterwerk geslagen. Alleen al van die tegenstrijdige hulpen zou bijna elk paard gestressed raken. Bovendien heb ik geen idee van wat het paard wel en niet kent dus kan niet zeggen of ie de vraag nou gewoon niet begrijpt, of te afgeleid is door de omgeving.

Vergeet niet dat 90% van de paarden die als staatsgevaarlijk worden aangemerkt dat alleen maar bij hun eigenaar zijn, en het probleem met goede begeleiding van de eigenaar ook vaak behoorlijk snel is opgelost.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:29

zie mijn onderschrift! :D

en ik kan gruwelijk paardonvriendelijk zijn............ absoluut........