Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:De bedoeling van het 'getrek aan dit touw' is dat Linda reactie krijgt en die reactie moet zijn dat hij achteruit stapt. Ieder paard die respect heeft stapt achteruit maar omdat dit een respectloos, eigenwijs paard is zet hij geen stap en als hij een stap zet is die voorruit...... in Linda's ruimte. Ze beschermt haar eigen ruimte en vraagt zo om respect. Voor de mensen die het filmpje af gekeken hebben.. op het laatste zie je ook momenten van druk vrij wanneer hij eindelijk toe geeft... daar wil ze heen en sommige paard hebben veel effectieve fases nodig voordat ze luisteren.. en deze toevallig heel effectief. Ze probeert hem iets duidelijk te maken maar door zijn koppigheid wil hij niets horen......... Ook zie je dat hij niet bang voor haar is, want ze werkt met fases en is daar heel eerlijk in. Menig mens had dit paard naar de hoek van zijn weiland geschopt als hij zo RUW hun ruimte binnen kwam en dan krijg je inderdaad een bang paard. Nu krijg je een paard wat respect voor je heeft en zijn oren begint open te doen en gaat vragen en antwoorden DAT is waar Linda Parelli heen wil.
xmarliez schreef:Ze is wel duidelijk maar ze wil ook een duidelijke reactie van het paard. De reden waarom ze bij een mini reactie niet volledig los laat is omdat hij dan zijn kans pakt en hij een trap geeft. Ze wil een duidelijke reactie op haar zeer duidelijke vraag en dan weet ze pas zeker dat ze veilig is..... eerder niet......
Dit paard kan zeker wel gevaarlijk worden........
Safety first laten we maar zeggen he
Lalidan schreef:En hetzelfde zinnetje dan gaan schreeuwen helpt ook al niet om je verstaanbaar te maken...
Jannepauli schreef:Tja.. en op zich is dit ook helemaal niet erg. We gebruiken tenslotte allemaal 'methodes' als we leren, variërend van 'klassieke dressuur' tot aan bv... Parelli. Maar het punt is wat mij betreft wel dat soms alles voor zoete koek geslikt wordt en vanuit mijn ervaring kan ik toch echt wel zeggen dat de wijze waarop Linda P. dit paard bij de les probeert te krijgen, onnodig ruw is en helemaal niet nodig! Daarbij vind ik het ook nog eens kwalijk dat dit als 'voorbeeld' ( zo van "zo hoor je dit te doen") in hun lesmateriaal gebruikt wordt.
Citaat:Naar mijn bescheiden mening bestaat er niet 1 systeem om paarden af te richten. En al zeker niet 1 systeem wat op enkele jaren tijd door 1 familie uit de gornd werd gestampt.
wimmus schreef:Mensen die het als hun persoonlijke taak zien om Linda Parelli naar beneden te halen, of dit als reden zien om eens lekker Parelli af te zeiken, vind ik ook een beetje jammer.
En verder is het imo een behoorlijk zinloze discussie. Waar gaat dit nu over? Kom, we starten een petitie want Linda geeft haar fout niet toe?
Citaat:Zij blijft maar herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen...
Als ik hier nou zeg: "Elle est conne, Je n'aime pas du tout sa méthode"
dan krijg ik waarschijnlijk van velen een reactie "Eh???"
En dan herhaar ik het nog eens en nog eens en nog eens. Maar je zal 't niet begrepen hebben.
Wat nog maar eens bewijst dat het niet zo zeer een kwestie is van te gaan roepen dat men jou niet begrijpt, maar dat heet eerder een kwestie is dat je jezelf niet verstaanbaar maakt...
wimmus schreef:Dit filmpje is ook al járen oud, Linda is nu ook veel verder. Dat ze haar fout niet wil toegeven is jammer,
karenkk schreef:Het gaat mij er niet om om Linda Parelli als mens naar beneden te halen. Wel haar gedrag op dit specifieke filmpje (inmiddels bestaand uit 4 video's op youtube, die bij elkaar horen).
Waar het mij vooral om gaat is proberen mensen bewust te laten worden dat ook een methode die bij de meeste mensen bekend staat als "paardvriendelijk" en in elk geval als "natural", kan leiden tot het slecht behandelen van een paard. Zelfs als die behandeling volgens de boekjes van die methode is.
Overigens, ik ben niet tegen álles wat maar Parelli heet.
Dat Rollkür paardonwaardig is, daar zijn (gelukkig) veel mensen het over eens, zeker veel mensen die pleiten voor "natural" methodes. Wat ik hoop is dat steeds meer mensen ook kritisch willen (blijven) kijken naar hun eigen (natural) methodes in plaats van er op voorhand van uit te gaan dat als iets "natural" is, het dús wel paardvriendelijk zal zijn.
Voor mij is deze discussie daarom allesbehalve zinloos!
Vr. grt,
Karen