Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:34

wat grappig eigenlijk..je bent een natural en je praat niet echt natural

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:35

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:
Zei de man die het woord "Pferdgerecht" niet correct vertaalde.... Clown

Correctie: een bewuste keuze uit de verschillende betekenissen maakte Haha!

Euh....nee hoor.... Nors opkijken

Na lange discussies te hebben gehad over jouw vertaling (best wel een eer dat jouw foute uitspraak toch veel indruk op mij heeft gemaakt...) met mijn Duitse paardenvrienden zijn we tot de conclusie gekomen dat jouw vertaling niet geheel correct is....En niet geheel correct is fout Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:36

geerke schreef:
wat grappig eigenlijk..je bent een natural en je praat niet echt natural

Hoezo niet? Bullshït is heel natuurlijk hoor Haha! Clown

( Lips are sealed )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 08:17

Een paard met verminderde weerstand is idd gevoeliger voor rainrot, net als dat jonge paarden ook wel eens schimmels oplopen en oduere dieren daar minder last van hebben..

Wij hadden in Ierland jonge paarden van de baas jaren in de heuvels lopen, en enkelen liepen rainrot op, werden binnen gehaald en behandeld. Dit waren paarden die in mindere conditie waren. In Ierland , zeker Zuid- West regent het veel meer dan hier...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 08:22

Jannepauli schreef:
Citaat:
Die grot is op 25 km. van hier.
Daar liggen ook maaltijdresten van neanderthalers

Gepicknicked HC?
Op dit tijdstip word ik echt vreselijk melig..

Haha! Haha!

Nog ff terug naar Natural. In hoeverre bepaalt het paard (paardgericht) wat Natural is?.. Knipoog

Wij hebben een weide met schuilstal waar twee jaarlingen lopen. De een gaat er sneller in dan de ander. onze Shet die we hadden stond er meer in dan welk paard ook. Haha!
Zelfs bij mooi weer, met voer op het land, etc, vinden ze die stal op een of andere manier geweldig.
Ze is gemaakt van hout en er liggen natuurlijk rubberen matten in, ook hangt er een ruif, gemaakt van roestijzer met kleine Shetijzertjes op de hoekjes.

Vrijheid van keuze is prachtig voor deze dieren,maar nog steeds beperkt door de omheining. Haha!

Welke bokker heeft zijn paarden echt los lopen?
Mijn eerste merrie mocht los van mij. Zij mocht gaan waar zij wilde (wel als ik thuis was)en is nooit weggelopen. Ik besef nu dat zij op die momenten vrij was, misschien wel het meest natuurljik gehouden paardje wat ik heb gehad! Pling

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:39

Ze staan bij ons 's zomers dag en nacht buiten, maar zodra het kouder begint te worden 's nachts staan ze zelf voor het hek te dringen dat ze mee naar stal willen.
Als ik er 1 wil halen om bijv. te gaan rijden, moet je op zulke momenten echt uitkijken dat de rest niet meeschiet.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat wat Detour zegt, paarden soms idd zelf een verlangen hebben naar een warmere en veilig beschutte plek.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:40

Adil18 schreef:
geerke schreef:
ik dacht dat het aan mijn iq lag....of zijn jullie hier allemaal net zo dom als ik ben?
HC...je maakt prachtige zinnen met prachtige woorden,menig drs.zou hier jaloers op zijn.....ik moet het alleen 4x lezen voordat ik het begrijp....dat zegt waarschijnlijk meer over mezelf dan over jou schrijven....

Ach, HC is zoals de grote mannen uit de politiek: Vooral veel moeilijke woorden gebruiken om het publiek voor zich te winnen maar het met mooie woorden verpakt pakketje heeft 0,niks inhoud..... Clown

Ja daar kunnen ze zich heerlijk achter verschuilen dan hoeven ze verder niks uit te leggen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:00

detour schreef:
Nog ff terug naar Natural. In hoeverre bepaalt het paard (paardgericht) wat Natural is?.. Knipoog
....

Vrijheid van keuze is prachtig voor deze dieren,maar nog steeds beperkt door de omheining. Haha!

Welke bokker heeft zijn paarden echt los lopen?
Mijn eerste merrie mocht los van mij. Zij mocht gaan waar zij wilde (wel als ik thuis was)en is nooit weggelopen. Ik besef nu dat zij op die momenten vrij was, misschien wel het meest natuurljik gehouden paardje wat ik heb gehad! Pling

Ik denk dat geen enkele bokker de paarden los heeft lopen. Kan toch ook helemaal niet meer Knipoog

Mijn 1e fjord kwam uit een natuurreservaat van een Deens schiereiland.
Geen idee of daar een omheining om heen stond. Uiteindelijk wel denk ik Knipoog
Wel was deze merrie heel bijzonder. Super sensitief, super sober en ze had ongekend veel moed.
Zij had echt nog een oerinstinct en het was duidelijk dat zij haar zintuigen veel beter had ontwikkeld dan de paarden die hier in een weide opgroeien.
Ze was daar op 3 jarige leeftijd al kuddeleidster !!!
Ik heb het wel over 28 jaar terug, dus of die omstandigheden daar nu nog zijn weet ik niet.

Maar kijk eens terug naar bijv. de cowboys in Amerika.
Die hadden tijdens het werk ook geen omheiningen maar beperkten hun paarden met kluisters om de voorbenen.
Dan heb ik toch liever een flinke weide MET omheining.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:14

Adil18 schreef:
Huertecilla schreef:
Het daar met zo weinig mogelijk verschil aan willen voldoen is eígenlijk de kern van 'natural' zoals dat verworden is. Omdat de term echter geen concreet houvast biedt en wel legio voelgoed excuses om niet 'natural' bezig te zijn, is 'paardgericht' objectiever.

hc

Gestoord

Edit> ben niet de enige die het niet helemaal snapt zie ik al Schijnheilig

Het enige wat ik ervan begrijp, is dat HC hier alles over een kam scheert en daarmee ongetwijfeld een heul pak mensen te kort doet.

Tuurlijk is 'natural' verworden, die term had op de eerste plaats al niet veel om het lijf.

Ik geloof ook eigenlijk dat de meeste mensen die ik ken, die het goed voor elkaar hebben, niet 'natural' genoemd zouden willen worden.
Misschien voelen ze zich onder de terminologie van HC níet uitgescholden, omdat de inzichten van deze mensen vanuit de ethologische hoek komen - maar dat zou ik ze moeten vragen.

Met daarbij de aantekening dat 'paardgericht' puur en alleen betekent wat HC eronder verstaat: hij heeft dat woord immers uitgevonden. Knipoog

Volgens mij doet ie hier een poging tot Goereren: eigen terminologie opzetten, je onbegrijpelijk uitdrukken voor de volgelingen.

Alleen iets meer charisma in de strijd gooien, HC, dan lukt het wel! Knipoog Clown Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:14

we hebben het nu alleen over paarden..daar gaat de discussie over,maar denk eens aan de huisvesting van alle dieren en niet vergeten mensen,die vaak op drie hoog achter wonen,zonder tuin niets.....
honden die niet los mogen,goudvissen,hamsters enzo..bio-industrie.....
volgens mij heeft een paard het daarbij vergeleken niet zo heel slecht,zelfs al zou hij in een paddock lopen,heeft hij omgerekend meer vierkante meters tot zijn beschikking dan menig konijn....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:19

Goed punt Geerke!

Daar dacht ik gisteravond nog aan: de ruiterij ligt nu (niet onterecht) onder vuur, maar een konijn in een kooitje van 40cm bij 60cm dan? Alleen ook nog vaak?
Waarom daar niet meer aandacht voor?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:33

Ja, en wat dacht je van al die goudvissen in hun kleine ronde kommetjes en parkietjes in kleine kooitjes? Da's toch ook niet meer van deze tijd? Verward

Ik heb nog een vraagje aan HC; Wanneer heb jij eigenlijk Nederland verlaten? Jouw taalgebruik is namelijk zo oudbollig en samengeraapt van woorden die wij hier al in geen 50 jaar meer gebruiken dat je soms gewoon niet te volgen bent Bloos . Of haal je al die teksten uit de oude boeken waar je soms aan refereert?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:59

Kymalin schreef:
Jouw taalgebruik is namelijk zo oudbollig en samengeraapt van woorden die wij hier al in geen 50 jaar meer gebruiken dat je soms gewoon niet te volgen bent

Woorden welke 'jullie' in msn-taal niet gebruiken wellicht. Mijn bibliotheek is er in zeven talen mee gevuld, met die woorden.
Mijn actieve woordenschat is wellicht anders dan die van 'jullie'. Of die van jullie geërodeerd is of die van mij oubollig, wordt hierdoor niet bepaald Cool

Ik lees elke avond een verhaal van Jip&Janneke aan mijn zoontje voor. Wellicht maakt dat mijn woordgebruik oubollig???

Pak maar een woordenboek, of niet. Ík heb daar geen baat bij noch last van.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:05

Citaat:
Wellicht maakt dat mijn woordgebruik oubollig???

Volstrekt niet! ROFL

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:05

Huertecilla schreef:
Pak maar een woordenboek, of niet. Ík heb daar geen baat bij noch last van.
hc

Dat valt nog te betwijfelen... Ik neem aan dat je reacties post om wat te vertellen en te delen. Dan maakt het toch ook wat uit of mensen het begrijpen. Waarom zou je iets willen posten als je weet dat niemand het leest? En een keer een woordenboek erbij pakken is prima, maar bij bijna iedere post dat bevorderd niet echt de communicatie Knipoog .

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:21

HC schrijft al jaren zo op bokt en gaat toch niet veranderen omdat jij/ jullie het niet helemaal begrijpen Haha!
Ik vind dit volkomen off-topic en jammer van de discussie (zat in meeleeshoek)

Wat HC probeert te zeggen is dat paarden van nature niet in Nederland voorkomen (in USA ook niet trouwens) en dat wij hier dus nooooooooooit natuurlijke omstandigheden na kunnen bootsen, want die waren er niet.

Ik ben het daar wel mee eens, maarja, soms hebben mensen het blijkbaar nodig dat er een naampje aan zit.
En dan is 'natural' momenteel de meest duidelijke en leuk klinkende naam, denk ik.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:28

Citaat:
dat wij hier dus nooooooooooit natuurlijke omstandigheden na kunnen bootsen, want die waren er niet.

Juist omdat ze er niet zijn, moet je ze nabootsen. En dat dat inspanningen en middelen kost kan iedereen op de vingers natellen.

Bovendien, zelfs als bewezen is dat een bepaalde diersoort ergens in de geschiedenis van deze aardkloot ergens rondliep, wil dat nog niet meteen zeggen dat die omgeving dan ook de meest geschikte is.
Dieren migreren ook, ze kunnen zelfs op ijsschotsen ergens heendrijven, of door oprukkende ijsvlakten/woestijn ergens heengedreven worden waar ze er dan maar het beste van moeten maken.

Ook in de natuur bestaan grenzen en verandert de boel -soms heel geleidelijk, soms heel abrupt. En dan is het aanpassen of uitsterven, dat komt voor.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:33

Kymalin schreef:
Dat valt nog te betwijfelen... Ik neem aan dat je reacties post om wat te vertellen en te delen. Dan maakt het toch ook wat uit of mensen het begrijpen. Waarom zou je iets willen posten als je weet dat niemand het leest? En een keer een woordenboek erbij pakken is prima, maar bij bijna iedere post dat bevorderd niet echt de communicatie Knipoog .

Volgens mij zou Bokt inderdaad het item moeten zijn om info met elkaar te kunnen DELEN ten gunste van onze paarden. Niet iedereen heeft evenveel ervaring en ook heeft iedereen weer andere ervaringen en doelen. Leuk om elkaar daarbij behulpzaam te kunnen zijn, zonder op te dringen Knipoog

Degene die zich aldoor in kwasi onbegrijpelijk taal blijft uitdrukken doet dat nmm. om onderscheid te kunnen maken.
In dit geval je beter voor willen doen dan het kl**tjesvolk uit de lage landen die te stom zijn om vanwege hun werk in Nederland te blijven wonen en nog stommer zijn om er ook nog paarden te willen houden.
En het allerstomst ???
Ze gaan compenseren.
Want bij dat volk lopen mensen die vaak uit liefde voor dit edele dier 1 of meerdere paarden aanschaffen en daarbij ook al doordenken wat ze met hun lievelingen doen als die hun eigenaar niet meer zo goed kunnen plezieren als in de jonge dagen.

Tsja ... verschil zal er altijd blijven maar om dat er nou constant in te moeten wrijven in moeilijke bewoordingen Verward

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:43

henny_w schreef:
Degene die zich aldoor in kwasi onbegrijpelijk taal blijft uitdrukken doet dat nmm. om onderscheid te kunnen maken.
In dit geval je beter voor willen doen dan het kl**tjesvolk uit de lage landen die te stom zijn om vanwege hun werk in Nederland te blijven wonen en nog stommer zijn om er ook nog paarden te willen houden.

Die indruk heb ik dus ook een beetje, dat in plaats van willen delen en ervaringen uitwisselen er, bewust of onbewust, een afstand te creëeren. Vandaar ook die vraag.

Maar weer terug ontopic; wat ik me afvraag; je hoort steeds vaker berichten dat enge ziekten zoals het nijlvirus e.d. steeds meer deze kant op komen. Hoe ga je daar dan mee om als natural? Pak je dan uiteindelijk wel een vliegen- of eczeemdeken of laat je de "natuur" dan z'n gang gaan? Met andere woorden; waar ligt de grens?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:45

Ter illustratie: een goede vriend van me is de blootsvoets-goeroe in Italië. Hij heeft daar en in Joegoslavië het grondwerk verricht en websites opgezet.
Hij heeft zich het afgelopen jaar geheel teruggetrokken omdat hij het zat is om kennis te delen als stenen in het drijfzand gooien.

Hij is nu met een taalkundige bezig met een italiaanse vertaling van Bem Cavalgar OK dan!
Deze zal via een open bron ter beschikking komen Afgod
Het is daarna aan de lezer of die er kennis van wil/gaat nemen Pling

hc

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:45

geerke schreef:
wat mij betreft volgen er nog veel meer regels....
de naturals hier(in frankrijk)hebben hun paarden en pony's op enkele hectares bos en weiland staan....nou ja weiland...het stikt van de meters hoge bramen,erg natural dus.
Ik heb het hier over een geval z'on 7 km verderop....
De beesten worden niet ontwormd,want op zoveel grond hoeft dat niet(?)
Er gaat er inderdaad weleens een dood aan koliek door de wormen vermoedelijk...
Of aan de tekenziekte....ook puur natuur,en als ze op z'on groot stuk grond lopen en er iemand vanuit de verte rijdend in een auto de boel "controleert" tja,dan zie je natuurlijk niet of er niet 1 dood ligt te gaan in het bos.
Verder zijn ze allemaal hoefbevangen in het voorjaar,tja,zoveel hectares en maar vreten,dat gaat niet goed natuurlijk.
En 1 loopt er met een chronisch ontstoken blind oog,waarschijnlijk ooit begonnen door de vliegen,vliegenmasker?
kom nou,dat is toch niet natuurlijk....

Dit vind ik ook interessant; waar ligt de grens tussen natural en aan het lot over laten?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:49

Citaat:
Hij heeft zich het afgelopen jaar geheel teruggetrokken omdat hij het zat is om kennis te delen als stenen in het drijfzand gooien.

Tja, HC, maar iedere Goeroe hoort zich op een bepaald moment terug te trekken. Dat draagt bij aan de geheimzinnigheid en onaantastbaarheid van zijn positie.

*Zucht. Álles moet je ze leren, die wannebe-goeroes.*

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:49

Huertecilla schreef:
Hij is nu met een taalkundige bezig met een italiaanse vertaling van Bem Cavalgar OK dan!
Deze zal via een open bron ter beschikking komen Afgod
Het is daarna aan de lezer of die er kennis van wil/gaat nemen Pling

hc

Hopelijk toch wel vertaald in Jip en Janneke taal? Clown Nee, serieus... tuurlijk is het aan de lezer of ie er al dan niet kennis van gaat nemen. Ik vind ook een heleboel dingen die jij schrijft interessant en het overpeinzen waard MAAR soms zijn ze haast onleesbaar en da's gewoon jammer. Waarom niet (als je toch de moeite neemt om te posten) wat leesbaardere (geen idee of dit correct Nederlands is) posts plaatsen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:58

tja,hc,je zit toch niet in de tweede kamer?
je hebt afstand genomen van nederland(ik ook overigens)en je praat net als dries van acht....prachtig....want ik blijf het een kunst vinden zo te kunnen schrijven hoor!
Maar inderdaad,net wat Kymalin zegt...je schrijft interessante dingen alleen jammer dat haast niemand het moeilijk/niet begrijpt.
Dat is toch jammer van je kennis,die draag je dan niet meer uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:13