De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:16

pavement lijkt me redelijk glad. vervormd de hoef niet echt. kinderkopjes doen dat wel (hobbelig). nog een reden voor geen ijzers vanwege betere schokabsorptie en de betere bewegelijkheid van de hoef .....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:32

Anouar15 schreef:
Misschien schrijf ik het ook wel wat erger dat het is hoor Hij loopt helemaal goed, ook over steentjes en grind. Maar het gekke is dat de hoefwand wel helemal recht is, geen flare dus. Aan de achterhoeven had hij het eerst ook een beetje, maar dat is nu weg. Ik hou het iig maar goed kort zodat hij niet uitsteekt (is sowizo (hoe schrijf je dat nou)niet de bedoeling natuurlijk, maar ik let er nu extra goed op)

misschien is de hoefwand iets te lang waardoor je een verkeerd beeld van de witte lijn krijgt?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:20

Ik kan nog even geen foto's maken omdat we nog (steeds) niet weten hoe we ze van de camera op de comp moeten krijgen en nu staat de camera nog vol vakantiefoto's die er niet af kunnen.
Maar ik heb de hoefwand in de kwartieren helemaal ingekort zodat hij net iets boven de grond zit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:26

Anouar15 schreef:
Ik was weer eens met de hoeven bezig, zie ik ineens dat de hele witte lijn raar is. Bij de kwartieren is het geen lijn meer, maar allemaal stukken. Heel raar. dan zit er weer een stuk hoefwand binnen de witte lijn en soms zitten er wel 3 witte lijnen naast elkaar of het steeks uit buiten de hoefwand. Wat moet ik hier mee?

Heb ik bij Isabella ook wel eens gehad. Nu zitten er ook stukjes die wat uitsteken lijkt wel; of de "draden" van de witte lijn zijn uitgezakt.
Dat was ook precies wat het zou zijn is mij verteld ooit. Draagrand iets te lang, witte lijn zacht door of weersomstandigheden of verbreding eerder, en dan zakt hij wat en kan een soort van uitstulpen. Ook kan een steentje makkelijk indringen en weer eruit gaan, maar wel een "hobbelige" lijn als gevolg laten zien.

Zou me er geen zorgen over maken in ieder geval; zeker niet als hij goed loopt.

Ik heb juist het omgekeerde; hoeven zien er goed uit, kan eigenlijk nauwelijks beter en ze loopt dus NIET goed; althans zeker niet op het harde en ik draf op de wei hinkt ze ook. Ik baal dus enorm .. het ging juist zo lekker. Hoewel ik eerst aan een misstap op een stoeptegel dacht, lijkt het me dat bij nader inzien toch ook niet te zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:45

Anouar15 schreef:
Ik kan nog even geen foto's maken omdat we nog (steeds) niet weten hoe we ze van de camera op de comp moeten krijgen en nu staat de camera nog vol vakantiefoto's die er niet af kunnen.

Wanneer de digi van ons verbonden is via een kabeltje met onze comp start ie vanzelf een wizard, maar ik heb dan wel een zoon die veel meer weet van comp's dan ik

IP: balen dat je paardje niet lekker loopt, haar maar even niet belasten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:59

Het ligt aan onze comp, die doet raar

Anouar loopt nooit kreupel. Ik weet niet wat dat is hoor, maar nu had hij ook weer een wond en een dik been, maar niet kreupel hoor. Hij heeft vast een hoge pijngrens.

De hoefwand groeid zo ontzettend hard. Dan vijl ik de mustangrol, na twee dagen kan ik alweer vijlen. Dan is die gepigmenteerde hoefwand weer zo hard gegroeid dat er geen mustangrol meer te bekennen is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:23

Je kunt ook het over de verharde weg stappen/draven/galopperen rustig aan uitbreiden, zal ook vijlwerk schelen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:26

Ik rij elke dag over de harde weg, in stap en draf. Galop durf ik niet omdat ik langs een drukke weg moet en Anouar nog wel eens opzij springt.

Het is iig beter dan dat het niet groeit toch

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:31

Echt wel

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:48

Zo ben weer "creatief" bezig geweest en heb wat foto's van de (ex) bevangen huifbedpony en haar verhaal aan mijn website toegevoegd.

Interessante en leerzame foto's volgens mij.

De sitenaam is: http://www.home.versatel.nl/remcodo/wendy-hb.html

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:53

Heb nog meer zitten doen; mooie foto's gemaakt van een bepaalde plant die er zo op de foto inderdaad echt wel grappig uitziet:

Afbeelding

maar zo giftig is dat je paard er op den duur dood aan gaat. Het is nl. jacobs kruiskruid voor degene die hem nog niet hadden herkend.

En heb op www.home.versatel.nl/remcodo/jkk.html ook nog wat meer foto's en teksten uit plantengidsen toe zitten voegen ...

tjonge het wordt nog een leerzame site op deze manier hahaha

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:42

ah is dat nu de gewraakte St. Jacobs? weet je het heel zeker? ik zie altijd andere planten die ik er van verdenk maar nooit zeker weet.
deze hebben we hier niet in de buurt, dat weet ik wel. ik dacht ook altijd dat St. Jacobs een soort uit de kluiten gewassen Kruiskruid was.

een merrie van de stalhouder krijgt giga brokkelhoeven met scheuren er in. in 1 hoefs laat de wand van voren zelfs helemaal los. ik durf er zelf niet aan te vijlen, zo erg. de witte lijn rafelt er doorheen en weet ik veel wat allemaal. haar verzorgster wil dat de stalhouder haar natuurlijk laat bekappen. ik hoop dat ze hem zo ver krijgt dat hij Herman erbij haalt, hji heeft er wel eens naar zitten kijken maar hij laat zich er niet over uit hoe hij het vindt. ze vinden gam zijn hoeven er wel prachtig uitzien dus ff duimen mensen!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:23

Duim er de duim voor Pellie!!!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:56

@Isapaarjde: wij hadden vandaag toevallig ook nog een discussie over het jacobskruiskruid vs St Janskruid. Ik vind het "in het veld" erg moeilijk om al die gele bloemen in de juiste categorie te plaatsen ...

@Pellie: ik duim met je mee. Klinkt niet lekker voor dat paard

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:12

Nou dit is zeker weten Jacobs kruiskruid. Gekartelde bladeren en paarse wat vierkante stengel. Ca. 1 meter hoog in volle bloei.
St. Janskruid is heel wat anders inderdaad. Heeft ook afgeronde (normale) bladeren.

Naast Jacobskruiskruid groeit hier heel veel waterkruiskruid. Het grote verschil is dat het waterkruiskruid de bladeren behoudt tijdens de bloei en geen paarse stengel heeft en wat minder geveerde bladeren (wat afgeronder), maar het nadeel is, het is net zo giftig. De soorten groeien naast elkaar en kruisen met elkaar.

En ja jacobskruiskruid is dus een grote kruiskruid soort

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:16

Vandaag Isabella's site weer wat aangevuld met foto's, oa van haar ren en bokpartijen van gisteren. Helaas is die digitale camera altijd te laat, maar eentje was toch een redelijke actie foto (in volle galop mankeert ze niet veel aan de hoefjes lijkt het wel )

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:48

Leuke foto's weer..

Hier in de wei staat eigenlijk helemaal geen kruid...het krijgt niet eens de kans om te groeien, want de paarden houden de wei hier redelijk kort. Als ik met ze buiten rij, laat ik ze onderweg ook wel eens grazen, maar ik ben zo bang voor al die giftige planten dat ze alleen op stukken mogen eten waar echt alleen gras staat.... ik heb zo'n giftige planten gids thuis, en daar staan toch wel erg veel planten in die giftig voor je paard zijn...ik houd het dus bij gras... het hooi laat ik brengen door de eigenaar van een manege-pensioen stalling hier in de buurt, dus wat mijn paarden eten, eten die van hem ook....hopelijk is het dus goed hooi...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:27

@ isapaardje: super site zeg! vooral leuk verhaal van isabella!!! ik heb het echt met verbazing en een glimlach gelezen!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:29

Er zijn zo veel giftige planten voor het paard dat ik het maar aan Oop overlaat wat ze onderweg plukt. Zie wel duidelijk voorkeur voor riet, paardenbloem, klaver en een soort zuring, dat is tenminste wat ik van het verschillende groen kan onderscheiden .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:07

Dank voor het compliment over mijn site over beter Isabella haar site haha.

Ja giftige planten zijn er heel veel en ik laat het ook aan Isabella over. Ook bomen in het bos vreet ze regelmatig van en ik heb geen idee of het nu goed is of niet. Voor taxus pas ik op, maar voor de rest moet ze maar zien. Soms neemt ze enthousiast een hap in het voorbijgaan en spuugt het dan ook weer net zo snel uit. Dat was kennelijk vies dus

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:17

Ik laat Walter ook lekker aan de bomen knabbelen, ik denk dat het een goede aanvulling is op zijn voedsel

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:28

@Isapaardje: wat een supersite zeg, een zeer goed gedocumenteerd verhaal over haar voeten! Wat een contstructies hebben ze voor haar bedacht door de jaren heen zeg ... Helaas komt het me niet geheel onbekend voor: Lee stond er vorig jaar nog zo bij op ijzers met zooltjes. We hebben nog een lange weg te gaan, maar ook voor mij geldt: NOOIT MEER!!!

Van giftige planten heb ik heel eerlijk gezegd niet veel kaas gegeten. Ik kan nu net een beetje het JKK herkennen, maar dan nog zie ik een onschuldig kruidje nog wel eens aan voor het monsterlijke JKK. Ach ja, het houdt je wel alert

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:36

Ik heb even 2 "probleempjes" waar ik jullie advies graag over wil horen.

Vianska heeft in haar linkervoorhoef ineens een scheur van zo´n 2 centimeter. Het is horizontaal. Ik rasp haar hoeven regelmatig bij, maar gisteravond zag ik ineens een scheur. Wat kan ik hier het beste aan doen?

Daarnaast een vraag over mijn 2 nieuwe aanwinsten. Ze zijn hier nu een week en nu wil ik ze proberen te bekappen. Nu hebben ze veel te lange hoeven. De hoefwand ga ik dus bijvijlen. Maar omdat ze zulke lange hoeven hebben is de voorkant (toon) ook te lang. De achterhoeven lopen echt in een punt. Vijl je dit gewoon bij of doe je hier nog meer. Ben er toch een beetje huiverig voor, omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met bekappen. Hoef mijn paarden alleen nog maar bij te vijlen, dus verder onderhoud heb ik nog niet gehad.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 16:49

Tittel: wanneer ik het zo lees, heb je weinig basiskennis. Ik zou zeggen, voordat je verder gaat, volg eerst een cursus.

De scheur kan meerdere oorzaken hebben. Afhankelijk van de juiste oorzaak, kun je al dan niets doen. Het groeit op den duur uit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:39

Afhankelijk van hoe de scheur zit zou je kunnen op die plek de draagrand echt kort moeten maken zodat de scheur zeker niet meer draagt.

En voor Tittel ... laat een bekapper komen de eerste keer.