De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:13

Banjer schreef:
Banjer wordt natuurlijk bekapt door Hans Arendse, uit Zoetermeer...

Je kan altijd een keer komen kijken als hij Banjertje weer komt doen...

Hey Vera!

Ik had dat kunnen weten dat jij ook natuurlijk laat bekappen Van Hans Arendse doet de link het naar zijn site niet.. heb jij toevallig de goede link?

Gr. Nathalie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:48

www.paardenservice.nl

Ik laat het wel weten als ie weer bij Banjer komt... dan kan je eens kijken en hem vragen stellen als je wilt...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:08

Oop heeft een stuk platte zool (linksachter), maar alleen aan één kant van de straal. Aan die kant is de witte lijn totaal vergroeid met de hoefwand, vlgs mij dus niet gezond. Dit is al vanaf het begin zo. Voor de rest ben ik totaal niet ontevreden.

AM: kom op met die foto's van het mennen

IP: zolang Oop niet kreupel loopt, mag ze van mij gevoelig lopen. Ik ben trouwens zo'n muts die van de 10 dagen, 9 dagen onregelmatigheid in haar gang zie

Gisteren bedacht ik mij weer eens, na het zelf vijlen, dat het toch een stuk makkelijker is, wanneer je het aan een smid over zou laten. Ik zweet mij kapot en ben dan bijna een uur verder. Het zou makkelijker zijn, maar natuurlijk wil ik het zelf in de hand houden

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 11:51

opala schreef:
AM: kom op met die foto's van het mennen

Merrit kreeg een mooie Penny vlecht, want het was benauwd... Helaas ging het na 5 minuten al vrij hard regenen..

We zijn dwars door Zeist heengegaan ,op ZATERDAGmiddag Want ik moest pinnen... Ging prima!!!
Alleen moeders, die nu de foto heeft gemaakt en er niet opstaat, begreep niet goed hoe we een strak circeltje moesten draaien, dat doe je nl op je buitenkant, en zij zat aan de binnenteugels te trekken, dus Mer schaarde bijna

Op deze foto zie je dus heel goed dat de onderkant van zijn hoeven veel lichter gekleurd zijn, want die heb ik donderdagav(2 dagen hiervoor) flink lopen vijlen. de hoefwand heb ik daar recht gemaakt, de holling eruit gehaald.
Afbeelding

Li voor
Afbeelding

Li Achter. Goed te zien dat ik de straal dus intact laat, slijt er vanzelf wel af.
Afbeelding

Re voor
Afbeelding

Re achter
Dit is eigenlijk zijn minste hoef, deze is een ietsepietsie beschadigd, maar donderdag zat er ook een scheurtje in ,die ik eruit heb gevijld, dus een plek met een dunne wand.
Afbeelding

Helaas is zijn witte lijn nog steeds niet mooi smal, hij heeft geen mooie voetjes, maar ja. Hij loopt en hij loopt niet meer gevoelig. Ik heb ook niet meer de illusie dat hij zo´n mooi dun streepje als witte lijn krijgt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 11:54

En over holle /platte zolen:

Bij mijn heren wisselt het ook steeds. De eerste keer dat de holling eruit ging ,schrok ik me dood. Nu hou ik het maar op de weersomstandigheden!

Soms zijn ze wat platter, soms weer wat holler.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 12:01

De stalkat Klaas had ook wat aandacht nodig

Merrit is dol op klein spul ,ook op (mensen)babies
Afbeelding

Klaas weet het nog niet
Afbeelding

Wat een bil partij zo, he
Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:26

Echt wel leuke foto's. Leuke kar. Plaatje ziet er gelijk héél anders uit dan onder het zadel. Hoefjes zien er prachtig uit. Rechtsachter lijkt langwerpiger van vorm.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:07

Mooie voeten! De hoefwand aan de voorvoeten is iets hoger dan aan de achtervoeten. Doe je dat expres zo? Even uit nieuwsgierigheid. Ben er nl. nu achter dat ik dat bij Lee moet doen om haar lekkerder te laten lopen.

Stalkat Klaas is een snoepie zeg. Kleurt ook mooi bij Merrit .

@TheSam: ik heb in het begin ook Wout bij mijn paarden gehad. Echt super hoe ze daarmee vooruit zijn gegaan! Helaas woon ik voor Wout te ver weg en zit er hier in de buurt niemand die volgens dezelfde methode werkt, dus toen hij ermee ophield ben ik het zelf gaan leren. Ik doe het nu zo dat Wout eens in de zoveel tijd komt om te kijken of het allemaal goed gaat. Dat vond hij gelukkig ok.

Het is in principe nooit mijn bedoeling geweest om zelf te gaan bekappen. Ik vond/vind het soms doodeng (vooral bij "zorgenkindje" Lee en bij ons veulen Grace) maar wil het toch doorzetten omdat ik het ook erg interessant vind. Ik probeer nu zo veel mogelijk te lezen en te leren, zodat de "Woutloze" periodes langer kunnen worden zonder dat ik me zorgen hoef te maken om mijn paardenbeesten. Volgende week de volgende stap in het leerproces: een tweedaagse clinic met Pete Ramey!!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:24

Mac schreef:
@TheSam: ik heb in het begin ook Wout bij mijn paarden gehad. Echt super hoe ze daarmee vooruit zijn gegaan! Helaas woon ik voor Wout te ver weg en zit er hier in de buurt niemand die volgens dezelfde methode werkt, dus toen hij ermee ophield ben ik het zelf gaan leren. Ik doe het nu zo dat Wout eens in de zoveel tijd komt om te kijken of het allemaal goed gaat. Dat vond hij gelukkig ok.

Het is in principe nooit mijn bedoeling geweest om zelf te gaan bekappen. Ik vond/vind het soms doodeng (vooral bij "zorgenkindje" Lee en bij ons veulen Grace) maar wil het toch doorzetten omdat ik het ook erg interessant vind. Ik probeer nu zo veel mogelijk te lezen en te leren, zodat de "Woutloze" periodes langer kunnen worden zonder dat ik me zorgen hoef te maken om mijn paardenbeesten. Volgende week de volgende stap in het leerproces: een tweedaagse clinic met Pete Ramey!!

Ik wil er zelf ook niet aan beginnen ivm met mijn rug etc. daarom zoek ik iemand in de buurt die het voor mij kan / wil doen omdat Sam zeker eens in de 6 weken gedaan moet worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:45

De site van Hans Arense LAG eruit ... hij schijnt hem helemaal vernieuwd te hebben en ik kreeg net mail dat hij weer in de lucht is met dus een compleet nieuwe site.
www.paardenservice.nl inderdaad

Aha dus holling/bolling kan toch aan het weer liggen ... ja Klaas Feuth schreef ook zoiets op zijn site. Sommige paarden hebben er last van kennelijk.
Daarnaast zag ik net tot mijn schrik maar ook wel opluchting dat de nieuw gelegde tegels (ivm die stankoverlast van de buren weten jullie nog wel) uitstaken tov het zand. En aangezien ze daar altijd op wacht staat en ze daar 8 jaar lang geen obstakel heeft gehad en nu ineens van die vlijmscherpe randen, vermoed ik dat ze daar met haar ook al wat zachtere hoeven door de vele regen een fikse misstap of misschien zelfs wel een zoolkneuzing heeft gemaakt.

Laten we hopen dat dat zo is ... en o ja ik zie ook vaker een onregematigheid dan dat ze goed loopt hoor. Mijn man wordt er soms simpel van als we met de wagen aan het rijden zijn

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:59

opala schreef:
Echt wel leuke foto's. Leuke kar. Plaatje ziet er gelijk héél anders uit dan onder het zadel. Hoefjes zien er prachtig uit. Rechtsachter lijkt langwerpiger van vorm.

dank je

Kar zelf gerestaureerd 2 jaar terug...

Het valt idd raar uit op die foto!

Zijn voorhoeven zijn zeer breed en rond en achter hebben ze een normale ovale vorm. Die ene foto is gewoon uit een raar perspectief genomen.
Lastig, een paard wat het zat is, voet optillen en de camera bedienen

hele erge typo eruit gehaald....
Laatst bijgewerkt door Antheman op 03-07-05 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:06

.
Mac schreef:
Mooie voeten! De hoefwand aan de voorvoeten is iets hoger dan aan de achtervoeten. Doe je dat expres zo? Even uit nieuwsgierigheid. Ben er nl. nu achter dat ik dat bij Lee moet doen om haar lekkerder te laten lopen.

Stalkat Klaas is een snoepie zeg. Kleurt ook mooi bij Merrit .

Tja, ook hier vertekent het weer.
tot een half jaar terug , liet ik de hoefwand bij Merrit dus een paar mm langer ! Liep hij echt beter op, omdat hij altijd wel wat gevoelig was...
Sinds een half jaar vijl ik echt terug totaan de zool. Die is nu dus helaas weer vrij plat.
Ik denk dat het komt omdat Merrit s witte lijn wel beter wordt, hij is wel een cm breed geweest en nu een paar mm breed. Die is dus wat rommelig en daarom lijkt het denk ik, dat de hoefwand bij de voorvoeten, want daar is de witte lijn slechter dan de achterhoeven, iets hoger staat.
Als je me nog snapt....

Klaas is een poepie. Helaas als enige poesie opgegroeid, zijn broers/zussen zijn allemaal binnen 2 weken overleden!

Citaat:
Volgende week de volgende stap in het leerproces: een tweedaagse clinic met Pete Ramey!!

Wat gaaf!!!! Had ik ook wel gewild.... jaloers Waar is de clinic?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:12

@AM, mooie foto's hoor. Zijn hoeven zien er goed uit. Rexje had ook zo'n brede witte lijn maar die begint steeds smaller te worden. Mischien een Haflingerkwaaltje? Leuk dat je kunt mennen met Merrit, dat willen we met Rex ook gaan doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:13

Isapaardje schreef:
De site van Hans Arense LAG eruit ... hij schijnt hem helemaal vernieuwd te hebben en ik kreeg net mail dat hij weer in de lucht is met dus een compleet nieuwe site.
www.paardenservice.nl inderdaad

Kreeg ook die mail. Vind hem slecht hoor, Zoveel spelling en stijl fouten erin Gelukkig wel een erg aardige man

Citaat:
Aha dus holling/bolling kan toch aan het weer liggen ... ja Klaas Feuth schreef ook zoiets op zijn site. Sommige paarden hebben er last van kennelijk.

Kan ik niet onderbouwen hoor, is gewoon mijn eigen bevinding. Grappig dat Klaas dat ook schrijft, nee, niet de stalkat

Citaat:
Daarnaast zag ik net tot mijn schrik maar ook wel opluchting dat de nieuw gelegde tegels (ivm die stankoverlast van de buren weten jullie nog wel) uitstaken tov het zand. En aangezien ze daar altijd op wacht staat en ze daar 8 jaar lang geen obstakel heeft gehad en nu ineens van die vlijmscherpe randen, vermoed ik dat ze daar met haar ook al wat zachtere hoeven door de vele regen een fikse misstap of misschien zelfs wel een zoolkneuzing heeft gemaakt.

Laten we hopen dat dat zo is ... en o ja ik zie ook vaker een onregematigheid dan dat ze goed loopt hoor. Mijn man wordt er soms simpel van als we met de wagen aan het rijden zijn

Het is toch juist heel fijn dat er nu tegels liggen? ik moet elke dag verplicht over het asfalt, maar Isa heeft nu op heel natuurlijke manier een slijtage proces. En dat het uitsteekt, maakt ook dat de holling wordt gestimuleerd. Ze went er vanzelf aan hoor

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:21

Cookies schreef:
@AM, mooie foto's hoor. Zijn hoeven zien er goed uit. Rexje had ook zo'n brede witte lijn maar die begint steeds smaller te worden.
Mischien een Haflingerkwaaltje?
Leuk dat je kunt mennen met Merrit, dat willen we met Rex ook gaan doen.

Mwhaw, ik weet het niet hoor. Merrit is ex manege paard en stond in een stand, geen weidegang
Bij mij mocht ie naar buiten ,maar doordat ik ging mennen en in
Asfaltia stond met hem, gingen de ijzers eronder. Tel daar zijn platvoet bij en een smid die de flares te weinig bijhield, en tja, dan heb je dus inene slechte hoeven.

Leuk hoor, mennen!! Merrit vindt het echt geweldig!! Hij is behoorlijk flegmatiek, maar voor de kar gaat hij uit zichzelf in draf!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:22

Antheman schreef:
Wat gaaf!!!! Had ik ook wel gewild.... jaloers Waar is de clinic?

Exeter, UK. Je moet effe een stukkie rijden, maar dan héb je ook wat . Hoop ik dan .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:30

Zo Mac jij hebt er echt veel voor over om je kennis te verbreden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:35

opala schreef:
Zo Mac jij hebt er echt veel voor over om je kennis te verbreden.

Ehhh ... ja . UK is altijd nog dichterbij dan US .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:46

Mac: Even uit nieuwsgierigheid, vragen staat vrij nietwaar. Vlgs mij heb jij eerst cursus gedaan PN en erna die van Wout wanneer ik mij niet vergis. Ben je nu ook dingen anders gaan doen en zo ja: wat???

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:01

opala schreef:
Mac: Even uit nieuwsgierigheid, vragen staat vrij nietwaar. Vlgs mij heb jij eerst cursus gedaan PN en erna die van Wout wanneer ik mij niet vergis. Ben je nu ook dingen anders gaan doen en zo ja: wat???

Ik heb de twee benaderingen eigenlijk een beetje gecombineerd. Zo snijd ik bijvoorbeeld nog steeds niet in de straal (PN) maar maak ik wel het puntje van de straal vrij (Wout). Ook het op gelijke dikte vijlen van de hoefwand heb ik van Wout overgenomen.

Verder word ik heeeeel langzaam door schade en schande wijs. De praktijk is volgens mij toch de beste leerschool en ik ben Jackie heel erg dankbaar dat zij steeds helemaal naar me toe komt gereisd om me vakkundig weer op het juiste pad te schoppen als ik weer eens met de handen in het haar zit!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:09

Dank voor je antwoord . Hoor graag de tips die je in de UK opsteekt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:18

Ik heb alvast een tip voor een site met heel duidelijke uitleg waar bij mij een paar momenten uit voort zijn gekomen:
http://www.ironfreehoof.com/trimming.htm (wederom met dank aan Jackie ).
Mn de uitleg over het trimmen van de hielen tot je de verbinding hoefwand/steunsel ziet en de witte lijn daarlangs en het feit dat je minder snel te kort vijlt als je van buiten naar binnen werkt ipv andersom (dus gebaseerd op de zool). Niet dat ik dat helemaal over zou nemen, maar het werkt wel goed om de hoefwand net wat langer te laten en dan de rest van "buitenaf" te doen. Heb eergisteren Shane op die manier gedaan en heb hem vervolgens mee naar het bos genomen en heb met hem over een behoorlijk pittig gravelpad gelopen. Hij liep super . Ik blij. Paard ging erop vooruit na mijn trim

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:29

Ik zal mij er op proberen te storten. Waarom wordt er niet veel meer van deze materie vertaald en gepubliceerd/verspreid, zodat het voor iedereen makkelijk leesbaar is, stort even mijn hart uit. Tja ben wat lui aangelegd , maar zo'n tip laat mij niet ongemoeid .

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:56

Mac schreef:
Verder word ik heeeeel langzaam door schade en schande wijs. De praktijk is volgens mij toch de beste leerschool en ik ben Jackie heel erg dankbaar dat zij steeds helemaal naar me toe komt gereisd om me vakkundig weer op het juiste pad te schoppen als ik weer eens met de handen in het haar zit!!

....uit de klauwen gegroeide hobby van me....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:01

hoi hoi

ik ben afgelopen weekend lekker met mijn vriend naar brugge geweest, hoewel het weer de eerste 2 dagen niet veel soeps was, hebben we toch een heerlijk weekend gehad. Uiteraard heb ik ook de rondtocht door brugge per paard (nou ja, achter op de wagen) gemaakt. Heerlijk. De paarden lijken het ook leuk te vinden, ze draven allemaal naar hartelust. Het zijn wel super zware dagen voor ze. Ze lopen 2 dagen in de week en dan wel meteen zo'n 8 a 9 uur per dag.

Omdat heel brugge uit kleine kinderkopjes, asfalt en andere bestrating bestaat, staan de paarden er op ijzers. Van die paarden kan ik me voor het eerst voorstellen dat het echt nodig is om op ijzers te staan. 8 a 9 uur achtereen stappen en draven over het harde is niet niets voor een hoef....

Natuurlijk heb ik ook een aantal foto's gemaakt, maar omdat op de laptop het internet het niet doet, kan ik ze nu niet plaatsen, maar dit komt dus nog.

Wel een verschil weer in de kwaliteit van de hoeven zeg. Bij sommige paarden was het echt een ramp (ondanks, of juist door de ijzers ??? ) mega flares, grote scheuren en hele stukken weggebrokkelt. Het paard dat onze wagen trok, had echter nette hoeven. Er zat ook een groot verschil in de hoeven van de paarden per "maatschappij". Er waren daar 13 paarden, van ik geloof 4 verschillende bazen. Aan de koets/wagen kon je zien dat ze van dezelfde of juist een andere baas waren.